Saab 9-3 B205E nykiminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Samuel Wiberg
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2023 20:21
Paikkakunta: Tuusula

Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja Samuel Wiberg »

Elikkäs tämmönen vika ollut läsnä jonkin aikaa, mutta paheni eilen. Eli ajelemassa oltiin ja mietittiin miksi nykii kiihdyttäessä.

Siinä ajeltiin ja sitten se nykiminen vain paheni ja alkoi nykimään jo paljon pienemmästäkin kaasunpainalluksesta. Sitten se hellitti hetkeksi ja sitten taas mentiin, mikä voisi olla vikana :?

Tänään kokeilin ottaa ilmanmassamittarin piuhan irti ja kävin koeajamassa alkuun ei nykinyt laisinkaan kiihtyi normaalisti yms.. ja sit loppumatkasta ongelma alkoi uudelleen. :x
Saab 9-3 01 2.0t
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Eikä vikakoodeja?
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Samuel Wiberg
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2023 20:21
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja Samuel Wiberg »

Eip, vilkutti tyhjäkäynnillä vikavaloa ja lähti miltei heti. Luin kans koodit nii ei ollut mitään.
Saab 9-3 01 2.0t
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ei se vilkuttaminenkaan kyllä ihan normaalia ole, eikä se että sitten ei kumminkaan koodeja löydy. Ennen sen kummempaa arpomista, mikä on tulppien ja puolapaketin historia? Noista lähtisin liikkeelle.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Samuel Wiberg
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2023 20:21
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja Samuel Wiberg »

Oon nyt suunnilleen kohta vuoden tän omistanut vaihdoin tulpat viimevuoden loppussa, NGK:eet siellä oli ja semmoset sinne kans laitettiin. Puolapaketin ja kampiakselin asentoanturin on edellinen omistaja vaihtanut.

Itse oon vaihtanut bensapumpun, bensasutarin yms yms..
Saab 9-3 01 2.0t
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja torque »

^Ja onko ECUn orkkis softa tai jokin muu "viri"? Ja jos saa hieman sanoa, jos kyseessä T7 biilli, niin sana "puolapaketti" kyllä hieman särähtää korvaan.Täällä puhutaan DI kasetista ja jos on sillä puolella ongelmaa, ei kulje ollenkaan ja hyvässä lykyssä saattaa vilkutella kojelaudan valoissa näyttää et nyt ei toimi. Onhan täällä jotkut tulpista jauhanut , vaan älköömme ottako liian vakavasti.

Asiaan, jos sytkäpuoli on kunnossa, taitaa olla jossain polttainepuolella jotakin.
Viimeksi muokannut torque, Ke Elo 09, 2023 07:09. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7565
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Noin ne oman T7 kolkin ongelmat alkoivat, ja syyksi paljastui polttoaine pumppu.
Paineet olivat ajossa n.2,3bar eli liian vähän.
Ja nykiminen paheni koko ajan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Samuel Wiberg
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2023 20:21
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja Samuel Wiberg »

Polttoainepumppu on vaihettu juuri hetki sitten ja teki jo sitä edellisellä pumpulla samaa nykimistä, muttei näin pahasti paheni hetken ajamisen jälkeen.

Vakio softa on ei oo softattu tai mitään..

Ilmamassamittaria itse epäilen mutta en siitäkään ole sata varma.

Voiko pumppua tai immua jollain tavalla toimivuutta testata?
Saab 9-3 01 2.0t
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7565
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siinä kiskossa on nippa josta voi paineen mitata.
Eihän suodattimelle tulevat putket ole lutussa.
Itse olen kerran tehnyt tämän virheen,pumpulta tuleva putki lutussa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7565
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tai suodattimeen tupla banjo pultti,ja tähän banjoliitin+letku ja 4bar mittari.
https://www.salhydro.fi/fi/tuotteet/dhs ... e-banjolle
https://www.salhydro.fi/fi/tuotteet/rsn ... tkukaralla
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Samuel Wiberg
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2023 20:21
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja Samuel Wiberg »

Kiitos kaikesta informaatiosta alan selvittelemään vikaa kun saan auton hallille ja katsotaan mihin lopputulokseen päästään! :D
Saab 9-3 01 2.0t
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja torque »

oma arvaus on että siellä konehuoneessa ilmaa pääsee/katoaa jostain letkuista väärään suuntaan. Toki pitää katsoa että se polttoainepuoli kunnossa.
Ja onko jotain vikavaloa vilkkunut paneelissa?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuulostaisi tarvikepuolakasetilta. Eli, kurkkaappa kasettiin(alapuoli, saab original, tai SEM pitää olla) , että onko Saab original. Jos ei ole, niin vika on lähes varmasti siinä. Näihin pitää laittaa ainoastaan alkuperäistä saab puolakasettia, muut eivät toimi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja torque »

^ juu hyvä pointti. Täällä menty jollain m.netin tarjoamaa kloonilla(tai, en tosin tiedä onko klooni) hyvin mennyt pari, kolme vuotta, ei ole yskinyt ollenkaan. Vaan se vanha orginaali, kun sitä tuli vilkaistua, muovi hieman luovuttanut, vaan vikakoodin lukemisella niin löyty jotain että se ei pelaa.
Taisi olla n 200€ sekin osa.

Ja onhan täällä foruumissa paljon juttua näistä T7 "puolapaketeista" (DI kasetti).
että onko Saab original. Jos ei ole, niin vika on lähes varmasti siinä
Niissäkin päivitysversioita. Eli jos hyvin vanha puolapaketti käytössä, niin.
Omassa og93 meni kasetti vaihtoon silloin joskus, vaan oli ne alkupään T7 juttuja(taisi mennä takuun/takaisinkutsun alla).
Ja jos sigun kertoma og93 '01 kolkki niin taitaa olla niin että jos kassua ei aiemmin vaihdettu, sitäkin hyvä katsoa.
Viimeksi muokannut torque, Ma Elo 14, 2023 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Saab 9-3 B205E nykiminen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Allekirjoittaneella myös, tosin vaparikolkissa joskus PA-pummpu oireili. Ei tosin itse pumppu, vaan syynä oli paikallinen SEO jossa harvemmin tankkasin, mutta kun se täällä oli ainoa joka otti käteistä vastaan, niin kahta autoa sorruin tuolla kerran tankkaamaan ja molempiin sain saman ongelman aikaiseksi. Tankin pohjalta löytyi aivan hienoa, aivan kuin hiekkapuhallushiekkaa, joka pikkuhiljaa aina tukki imusihdin.

Mutta ne oireet ei ilmentyneet suoranaisesti nykimisenä, vaan noin neljännestankilla auto käyttäytyi aivan kuin bensa loppuisi, ja lopulta sammuikin. Hetken odottelulla, kun ei ollut imua niin tuo paska pääsi irtoamaan imusihdistä ja taas mentiin. Vähän aikaa. Jostakin syystä täydemmällä tankilla tuota ei tapahtunut, liekö niin että vasta vajaammalla alkoi tosissaan imeä myös pohjalta, ja tietysti pienemmällä määrällä tuota "hölskymistä" esiintyy tankissa enemmän ja paskat lähti liikkeelle.

En vaan osannut ekalla kerralla tuota asemaa syyttää, lähinnä auton ikää, ja täyttöputkea epäilin, mutta kun sama toistui kahdella autolla niin osasin laskea yhteen näitä asioita.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin