Sensonic muutos

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Kaveri laittoi Saab 900 turbo avo 1996 jossa on Sensonic ja aikoo muuttaa sen tavalliseksi manuaali auton tapaan toimivaksi..
Sensonic Saabissahan on hydraulinen kytkin kuten 9-5 manuaali Saabeissakin. Jos laitan kytkin polkimen pääsylintereineen ja säiliöineen paikalle niin voiko sen liittää paineasetelmalle menevään linjaan normaalisti. Tällä tarkoitan ettei tarvitse itse kytkimelle ja paineasetelmalle tehdä mitään muutoksia.
Entäs sitten Ecun ohjelmointi. Autossahan on sensoreita ja bokseja jotka Sensonicissa on huolehtimassa oikea aikaisesta kytkimen toiminnasta.
Toimiiko vaihdekeppi normaalisti jatkossa. Entäs käynnistäminen ja mahdolliset vikakoodit ja ilmoitukset. Jne...
Toisin sanoen mitä kaikkea pitää huomioida muutettaessa Sensonic pois käytöstä ja normaali vasemman jalan tehtävän ottaminen käyttöön..
Heittäkääs vinkkejä ja linkkejä jotta ei tarvitsisi kaikkia virheitä kokea..

-Arska-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Yxvaan kirjoitti:
To Elo 17, 2023 13:18
Kaveri laittoi Saab 900 turbo avo 1996 jossa on Sensonic ja aikoo muuttaa sen tavalliseksi manuaali auton tapaan toimivaksi..
Sensonic Saabissahan on hydraulinen kytkin kuten 9-5 manuaali Saabeissakin. Jos laitan kytkin polkimen pääsylintereineen ja säiliöineen paikalle niin voiko sen liittää paineasetelmalle menevään linjaan normaalisti. Tällä tarkoitan ettei tarvitse itse kytkimelle ja paineasetelmalle tehdä mitään muutoksia.
Entäs sitten Ecun ohjelmointi. Autossahan on sensoreita ja bokseja jotka Sensonicissa on huolehtimassa oikea aikaisesta kytkimen toiminnasta.
Toimiiko vaihdekeppi normaalisti jatkossa. Entäs käynnistäminen ja mahdolliset vikakoodit ja ilmoitukset. Jne...
Toisin sanoen mitä kaikkea pitää huomioida muutettaessa Sensonic pois käytöstä ja normaali vasemman jalan tehtävän ottaminen käyttöön..
Heittäkääs vinkkejä ja linkkejä jotta ei tarvitsisi kaikkia virheitä kokea..

-Arska-
Minulla oli 1999-2018 NG900 Turbo Sensonic, joka muutettiin manuaaliksi stage 3:n asentamisen jälkeen.

Saabilla on/oli siihen konversiokitti, jonka ohjeet minulla näytti vielä löytyvän Google Drivelta:
https://drive.google.com/file/d/1EmLapw ... sp=sharing

Piti hävittää tuo ohje tuolta, mutta olipahan sille nyt toivottavasti käyttöä 👍
Se on sitten toinen asia, löytyykö tuota kittiä enää mistään vai joutuuko nuo osat keräämään erikseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Kiitokset linkistä.
Tätä juuri kaivattiinkin. Nyt vain tarvittavien lelujen etsintään ja sitten harrastelemaan..

-Arska-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onks Sensossa jotain vikaa, vai miksi se täytyy poistaa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
Ma Elo 21, 2023 17:56
Onks Sensossa jotain vikaa, vai miksi se täytyy poistaa?
On, suunnittelu, toteutus ja toimivuus.
Kytkimen pääsylinteri on siellä Sensonicin käyttöyksikön sisällä, ja kun se sattuu vuotamaan niin neste pääsee piirikortille ihan suoraan rikkoen sen.
Varaosien saatavuus on olematon, lähinnä käytettyjä yksiköitä voi löytää vielä jostain, ja ehkä nykyään löytyy oikeanlaiset tiivisteet siihen pääsylkälle.

Ja onhan se aika mielenkiintoinen käytettävä muutenkin, siis etenkin jossain taskuparkkeerauksessa jos ei ole ihan tasamaa, tai ainakin käsijarrun tulee olle ihan iskussaan (joka jää haaveeksi niillä käsijarrukengillä).
Ei mitään järkeä pitää käytössä kyseistä järjestelmää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itse kyllä pidin mielenkiintoisena kokonaisuutena, kun olen saanut ajaa ehjää sensonicia. Lieköhän aika kullannut muistot, vai minkähän takia muistelisin sensonicin toimineen niin, että kun vaihde oli esim. ykkösellä ja otin jalan pois jarrulta niin toimi ihan vastaavasti kuin normi automaattikin D:llä samassa tilanteessa. Eikä automaatilla ole parkkeeraus sen monimukaisempaa kuin normi manuaalillakaan, ja siihen top gearin hupi-pätkään ei kannata vedota, ne ovat niin tarkoituksellisesti käsikirjoitettuja, vaikka timanttinen sarja kyseessä onkin. Ja lieköhän pätkässä sensonicci kunnossa enää ollut? :mrgreen:

Kyllä tuo käsijarru on ihan hyvä, kun kaikki komponentit ovat kunnossa. Eli säädöt, vaijeri, kengät, asennussarja ja linkut. PerusSaabisti vain säätää käsijarrun kerran vuodessa leimalle ja on tyytyväinen kun kelpaa leimalle ja kiroilee kun kässäri ei toimi. Itse mielummin korjautan kerralla kuntoon, eikä tarvitse sitten taas kymmeneen vuoteen miettiä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
Ma Elo 21, 2023 20:43
Itse kyllä pidin mielenkiintoisena kokonaisuutena, kun olen saanut ajaa ehjää sensonicia. Lieköhän aika kullannut muistot, vai minkähän takia muistelisin sensonicin toimineen niin, että kun vaihde oli esim. ykkösellä ja otin jalan pois jarrulta niin toimi ihan vastaavasti kuin normi automaattikin D:llä samassa tilanteessa. Eikä automaatilla ole parkkeeraus sen monimukaisempaa kuin normi manuaalillakaan, ja siihen top gearin hupi-pätkään ei kannata vedota, ne ovat niin tarkoituksellisesti käsikirjoitettuja, vaikka timanttinen sarja kyseessä onkin. Ja lieköhän pätkässä sensonicci kunnossa enää ollut? :mrgreen:

Kyllä tuo käsijarru on ihan hyvä, kun kaikki komponentit ovat kunnossa. Eli säädöt, vaijeri, kengät, asennussarja ja linkut. PerusSaabisti vain säätää käsijarrun kerran vuodessa leimalle ja on tyytyväinen kun kelpaa leimalle ja kiroilee kun kässäri ei toimi. Itse mielummin korjautan kerralla kuntoon, eikä tarvitse sitten taas kymmeneen vuoteen miettiä.

Juu ei sillä parkkeeraus sentään sellaista ollut kuin Top Gearin jaksossa :D
Me haettiin vaimon kanssa vm. 1996 ng900SE Cabrio Sensonic Italiasta joskus ehkä 2006 jolloin sillä oli ajettu 106tkm, toimihan se Sensonic hienosti ehkä vajaan vuoden tms, olisi pitänyt tajuta vaihtaa heti ensimmäisenä nesteet siihen, ja moneen kertaan.
Kertaalleen sen kunnostin käytetyillä osilla ja toimi se niillä sen aikaa mitä oli meillä, mutta seuraava omistaja oli vaihtanut poljinkytkimen tilalle joka on ihan ymmärrettävää kun oli kait porsinut uudestaan.
Ei oman muistikuvani mukaan Sensonic mitään ymmärtänyt ylämäistä tai muistakaan, jos oikein muistan niin jos oli vaikka ykkösvaihde päällä ja auto tyhjäkäynnillä ylämäessä niin ei se tajunnut luistattaa sen vertaa että olisi auto pysynyt paikallaan. Tai sitten muistan väärin.

Mutta ihan mielenkiintoinen laite tuo on, jos tulisi Saab vastaan jossa se olisi toimivana, niin en ehkä sitä poistaisi, siis jos olisi kyse harrasteautosta.
BMW:llä ja Alfa Romeolla oli samantapaiset automaattikytkimet, mutta nopeasti nekin niistä luopuivat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Se Sensonicin piirikortti on "hienosti" sijoitettu aivan sen pääsylinterin viereen. Eli kun sylinteri alkaa vuotaa, tuhoutuu piirikortti :evil:

Sensonicissa oli se hyvä puoli, että vaihdetta pystyi vaihtamaan 20% kaasulla.
Huonoja puolia olikin sitten enemmän. Muistaakseni automaattilaatikko NG900:een maksoi aikanaan 13 000 FIM:n pintaan ja Sensonic 9 000 FIM:n pintaan. On se aika törkeää ostattaa sen lisähinnalla kuluttajalla toimimaton p*sk*, ja siihen sitten vielä päälle usean tuhannen FIM:n konversiokitti (jonka ohjeen linkki oli tuossa ylempänä). :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sensonic muutos

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täällä yksi, joka tehnyt kyseisen operaation. Työläin osuus on se tulipellin muokkaus.

Mulla Senso toimi pääosin hienosti, mutta välillä rupesi vaihtaessa unohtamaan, että kytkintä pitää painaa. :lol: Tykkäsin kovasti tuosta toimiessaan, oli nopeammat vaihdot, kun pykäliä sai latoa suoraviivaisesti sisään. 8)

Jos kysyjä (tai joku muu) päätyy entisöimään Sensoa niin osat on hyllyssä. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin