Manuaalivaihde öljynvaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Hei. Missähän kannattaisi teettää Espoossa öljynvaihto manuaalivaihteiseen? Auto on 2001 mallia joten aika pitkään on litkut pyörineet siellä. Proput ovat aika hankalassa paikassa. Koitin soittaa Kurttilan autohuoltoon mutta numero ei ole enää käytössä.
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Noista mukamas hankalista propuista kyllä varoiteltiin kanssa ennenkuin omani tein, muttei noissa ollut loppujen lopuksi mitään ongelmaa. Homma on paljon helpompi tehdä itsekin, kuin mitä annettiin ymmärtää.
'01 9-3 2.0 turbo
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Onkohan kuusiokolo metrinen vai tuumanen , 8mm on aika lähellä?
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

hilunga kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 17:43
Onkohan kuusiokolo metrinen vai tuumanen , 8mm on aika lähellä?
Eiköhän tuo metrinen ollut kun ihan omasta pakista löytyi :-D Varsinkin jenkkifoorumeilla varoitellaan miten kaikki on jumissa, mutta mitä noita videoitaa katsellut, niin aika paljon cabbeja ja ilmeisesti siis länsirannikolta. Ne on meri-ilmassa kylpeneitä autoja, kaikki alumiini on oksidin peitossa. Noissa on taisteltu ties minkä pulttien kanssa porailtu ja hitsailtu ja ties mitä. Itse en oo mihinkään noista ongelmista törmännyt täällä.
'01 9-3 2.0 turbo
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Alunperin niissä propuissa ei ole mitään tiivisteprikkaa. Proppu kun on rautaa ja vaihteiston kuori alumiinia, niin tarttuvat toisiinsa kiinni siitä tiivistepinnalta. Tällöin ovat tiukassa ja irtoavat naksauksen kanssa. Ongelma poistuu kokonaan, jos väliin laittaa alumiiniprikan.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

hilunga kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 09:14
Hei. Missähän kannattaisi teettää Espoossa öljynvaihto manuaalivaihteiseen? Auto on 2001 mallia joten aika pitkään on litkut pyörineet siellä. Proput ovat aika hankalassa paikassa. Koitin soittaa Kurttilan autohuoltoon mutta numero ei ole enää käytössä.
Minä teetätin vaihteistoöljyn vaihdon pari vuotta sitten Holmbergilla muiden huoltojen yhteydessä http://www.autohuoltoholmberg.fi/
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Kiitos kommenteista. Mulle laittoi Heinon korjaamosta Markku eilen Tillinmäessä. Hyvä palvelu, tunnin veloitus. Omat öljyt oli punaista GM:ää. Keskiproppu oli mulla huonoilla työkaluilla mennyt ehkä huonoksi jota ei avattu. 1,6 litraa tuli ulos ja 1,8 laitettiin sisään.
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tärkein homma näissä laatikkoöljyjen vaihdoissa on, että on oikeat työkalut ja avaa ensin sen ylemmän täyttöpropun, jotta ei jää tilannetta, että mehut on ulkona, mutta uusia ei saa täytettyä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Cona kirjoitti:
La Syys 02, 2023 08:42
Tärkein homma näissä laatikkoöljyjen vaihdoissa on, että on oikeat työkalut ja avaa ensin sen ylemmän täyttöpropun, jotta ei jää tilannetta, että mehut on ulkona, mutta uusia ei saa täytettyä.
Aina ne uudet on jostakin saanut sisään jos vaan määrästä on varmuus :) Autosta riippuen, propun lisäksi mahdollisuuksina on peruutusvalon anturi tai mahdollinen huohotusproppu. Kyllä joku aina aukeaa.
'01 9-3 2.0 turbo
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Cona kirjoitti:
La Syys 02, 2023 08:42
Tärkein homma näissä laatikkoöljyjen vaihdoissa on, että on oikeat työkalut ja avaa ensin sen ylemmän täyttöpropun, jotta ei jää tilannetta, että mehut on ulkona, mutta uusia ei saa täytettyä.
Lisäksi tyhjennys- ja tarkastuspropun kannat kannattaa kaivaa puhtaiksi ennen kuin sovittelee sinne avainta. Näin avain menee tarpeeksi syvälle, eikä propun kanta pyöristy.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Manuaalivaihde öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jortsu kirjoitti:
Su Syys 03, 2023 09:48
Cona kirjoitti:
La Syys 02, 2023 08:42
Tärkein homma näissä laatikkoöljyjen vaihdoissa on, että on oikeat työkalut ja avaa ensin sen ylemmän täyttöpropun, jotta ei jää tilannetta, että mehut on ulkona, mutta uusia ei saa täytettyä.
Lisäksi tyhjennys- ja tarkastuspropun kannat kannattaa kaivaa puhtaiksi ennen kuin sovittelee sinne avainta. Näin avain menee tarpeeksi syvälle, eikä propun kanta pyöristy.
Ja kyllä se tietty kannattaa pitää varmana jo ennakoivastikin, että joku täyttekeino on aina olemassa. Aika monessa remontissa tulee vetoakseleitakin irroitettua, joten vaikeaksi menee elämä jos ei täytön onnistumisesta ole varmuutta.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin