Sitäkin mietittiin, mutta siinä olisi ollut joku riski, miksi ei olisi onnistunut (en muista sitä enää).shamrock kirjoitti: ↑Su Elo 27, 2023 10:51Paljonko nuo muuten teknisesti oikeasti erosi siitä Subarusta? Mietin vaan, jos tuollaisen saisi käytettynä jostakin edullisesti, tässä tapauksessa riittäisi esim vähän kolaroitu, moottorivikainen tai paperiton. Ja sitten Suomesta se Subaru lähtökohdaksi, ja vaihdetaan tarvittavat osat. Ja mennään Subarun papereilla.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Elo 27, 2023 10:43Taisi olla noin 15 vuotta sitten, kun kuolasin 9-2x:ää ja niitä oli vielä jonkin verran myynnissä käytettyinä täällä Euroopassa.Risto kirjoitti: ↑Su Elo 27, 2023 07:30* Tähänkin on sitten poikkeuksia. Minulla on juuri työn alla tyyppihyväksymättömän esisarjan auton rekisteröintikatsastus. Tästä selvitään ilman työlästä ja kallista yksittäishyväksyntää, jossa jokaisesta auton säännellystä ominaisuudesta pitää olla paksu nippu todistuksia, koska auto on ollut toisessa EU-maassa rekisterissä. Nyt riittää vastaavuustodistus, johon on merkitty Traficomin kuusisivuisessa lomakkeessa vaaditut tiedot. Tämä paperi maksaa Veholla 180 €.
Serkkulikan mies on katsastusinsinöörinä, joten selvitteli minulle auton saamista kilpiin Suomessa. Autolle ei löytynyt Saabin EU-tyyppihyväksyntää, eikä sille silloin löytynyt edes TÜV-hyväksyntää, jonka joku olisi teetättänyt automallille saattaessaan sen kilpiin EU-alueella. Olisi pitänyt hommata autoon sivuvilkut ja erilainen takasumuvalo. Sen jälkeen olisi voinut yrittää autokohtaista katsastusta, jonka hinta olisi kuulemma voinut olla jopa muutama tuhat euroa. Jäi auto hankimatta.
Nykyään riittää Riston mainitsemat todistukset, eikä tarvita enää kallista autokohtaista katsastusta, jos EU-tyyppihyväksyntää, TÜViä tai CoC:tä ei löydy.
Olisiko ollut joku sellainen, että Subarussa oli erilaiset valot, oli sivuvilkut ja oikeanlainen takasumari. Saab-9-2x:ssä ei ollut näitä, koska sitä ei ollut koskaan valmistettu Euroopan markkinoille. Jenkeistä tuotuun Imprezaan olisi voinut vaihtaa EU-valot, 9-2x:ään se ei olisi onnistunut.
Tällöin Suomessa ei saanut autoa kilpiin sillä verukkeella, että niitä on saatu kilpiin muissa EU-maissa.