Takapöntön vaikutus turboon.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Takapöntön vaikutus turboon.

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Mulla oli edellinen auto 93 aero -00 stage 1 virityksellä, B205R kone. Korjaamo vaihtoi pakoputken ja ilmeisesti vaparin tai matalapaineturbon takapöntön. Sitten huomasin että SID-näytrössa paine pdiff nousi jonnekin1400 lukemaan eli 14bar joka on kuulemma liikaa, kuulin asiantuntijalta. Vaihdoin aeron takapöntön ja lukema normalisoitui johonkin 1100-1200.
Nyt minulla on vähän ajettu B205E-koneella 93 -01 jossa on ilmeisesti vakio pakoputki eli 150hv-autoon suunniteltu. Auto oli kuitenkin jo muutettu stage 1:ksi eli noin aeron vakioteho eli reilu 200hv. Taas vedättäessä paine nousee liikaa eli pdiff n. 1200 joka kuulemma Garret G7:lle liikaa. Ilmeisesti tähänkin olisi parempi vaihtaa aeron takapönttö vai mitä olette mieltä? Semmoisissa on ilmeisesti pienempi vastapaine.
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: Takapöntön vaikutus turboon.

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

Ainakin pari varaosaliikettä (Maptun, Parts for Saab) myyvät takapönttöä joka sopii kaikkiin OG 9-3-malleihin Aeroa myöten. Sikäli ei näyttäisi siltä, että takapönttö ahdistaa.
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: Takapöntön vaikutus turboon.

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

Varaus äskeiseen: katselin vielä EPC:stä mitä takaänkkäreistä sanotaan. Muille malleille on numero 4986667 Tail pipe sleeve: black ja Aerolle 4966875 Tail pipe sleeve: polished. Mahtaako ainoa ero olla putken värissä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Takapöntön vaikutus turboon.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

toinen ns.mustaa rautaa ja toinen rosteria. siis ulostulon osalta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hilunga
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Takapöntön vaikutus turboon.

Viesti Kirjoittaja hilunga »

Fennosteelin luettelossa on P5381 ja P5393 150-154hp koneille eli B204E ja B205E. P5394 on 185-205hp koneille B204L-R ja B205R ja mainittu vastaavat Saabin numerot myös. Tietysti myös ulostulo on eri muistaakseni 1998-2000-mallin Aerossa ja 2001-2 Aerossa puskurin kolon johdosta.
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Vastaa Viestiin