Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

2001 9-3 / Stage 3 E85 Biopower Ohjelma ja B235 (2.3l) moottori

Päivitys: En vain suostu/halua uskoa että pumppu jälleen rikki. Mikä olisi paras tapa selvittää tuleeko pumpulle asti edes virtaa? Mielellään mikä tahansa vaihtoehto mieluummin kuin se että pitää alkaa kaivamaan koko ämpäriä ylös tuolta.

Osaako kukaan sanoa mikä tätä aiheuttaa? Autolla ajettu eilen 120km ja toimi hienosti. Nyt kun piti lähtä kauppaan niin ei käynnisty.

Autossa oli ostaessa 2019 "High Flow Fuel Systems" polttoainepumppu, joka petti usean vuoden jälkeen kesällä 2021. Tilalle laitettiin uusi Walbro 255 joka petti alkutalvesta 2022. Tämän tilalle jälleen laitettiin uusi AEM 340 pumppu, joka näyttää pettäneen tänään. Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa. Polttainesuodatin vaihdettu varuiksi aina 2x vuodessa.

Joka kerta samat oireet: Starttaa, mutta ei käynnisty. Muutaman kerran saanut käymään kolauttamalla kumivasaralla tankkia tai pumpun ämpärin yläosaa takapenkin alle leikatun huoltoluukun kohdalta. Joskus saattaa oireilla ennen täydellistä pettämistä pätkimisenä ja tukehtumisena ajossa. Koskaan ei ole muita osia vaihdettu kuin pumppu ja suodatin ja niillä vika aina poistunut ja toiminut taas sen reilun vuoden.

Alkaa huumori loppua kun vuosittain joutuu laittamaan uuden pumpun eikä uskalla lähteä tolla autolla mihinkään kun aina saa pelätä milloin jättää tielle seuraavan kerran.
Viimeksi muokannut TurboSaab98, Su Maalis 24, 2024 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=182384

Tämän letkun ollessa rikki, välillä kabiinissa tuoksahtaa polttoaine, ainakin jos kääntää jyrkästi vasemmalle.
Ja nykyään tällä bilteman pumpulla mennään joka toinen tankillinen bensiinillä, ja jos re85:sta tankkiin niin silloin lisäainetta tankkiin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000045524
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Monikossa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Liian kova vastapaine rikkoo pumpun ainakin.
Ämpärin liitokset vahingossa väärin päin laittaneena ei vienyt kuin pari minuuttia kun hajosi.
Kato paluuputken virtaavuus.
Bilteman pumpuilla (teho ja normi 9-3ng/9-5 käypäsillä) ajeltu vuosia ongelmitta etanolilla ja bensalla, rikkoutumiset johtunu muusta kuin huonoista pumpusta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ajatko jatkuvasti liian tyhjällä tankilla? Suurempitehoiset pumput lämpenevät erilailla kuin vakiot ja jos ajat jatkuvasti alhaisella polttoainemäärällä, niin pumppu lämpenee ja kuluu ennen aikojaan pois.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Pakari kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2024 18:51
Ajatko jatkuvasti liian tyhjällä tankilla? Suurempitehoiset pumput lämpenevät erilailla kuin vakiot ja jos ajat jatkuvasti alhaisella polttoainemäärällä, niin pumppu lämpenee ja kuluu ennen aikojaan pois.
Koska mittari antaa virhettä niin aina tankattu reilusti ajoissa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Monikossa kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2024 07:17
Liian kova vastapaine rikkoo pumpun ainakin.
Ämpärin liitokset vahingossa väärin päin laittaneena ei vienyt kuin pari minuuttia kun hajosi.
Kato paluuputken virtaavuus.
Bilteman pumpuilla (teho ja normi 9-3ng/9-5 käypäsillä) ajeltu vuosia ongelmitta etanolilla ja bensalla, rikkoutumiset johtunu muusta kuin huonoista pumpusta.
Nyt joka pumpulla ajettu yli vuosi ja useampi tuhat KM eli tuskin tästä samantien esiintyvästä ilmiöstä kyse.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

9000CD23T kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2024 05:47
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=182384

Tämän letkun ollessa rikki, välillä kabiinissa tuoksahtaa polttoaine, ainakin jos kääntää jyrkästi vasemmalle.
Ja nykyään tällä bilteman pumpulla mennään joka toinen tankillinen bensiinillä, ja jos re85:sta tankkiin niin silloin lisäainetta tankkiin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000045524
Niin siis mikä letku?
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa.


Mites, oisko hyvä ajaa vähän bensallakin tai oliko jotain lisäaineita käytössä... pumpun voitelua ajatellen. Joskus vaihdatin ennakoivasti PCS:llä pumpun etanolisoftattuun ja Riku suositteli ensin ajamaan bensalla. Toki pumppu ei ollut etanolille tarkoitettu, mutta hyvin on toiminut.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin siis mikä letku?
Säiliöltä 1 lähtevä huohotusletku tankkiin.
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =413284220
Säiliön päässä on pari kulmakappaletta kumisia letku mutkia, tämä tankkiin menevä oli halki.
Kuvassa näkyy suorat kumiletkut, mutta minun autossa ne oli kulma yhteitä.( mutta saattaa olla että muistan väärin )
Kuva
Kuva


***Ei se ainakaan tilannetta parantunut että pyöränkotelossa on avonainen letku suoraan tankkiin.***
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Jycä kirjoitti:
Ti Maalis 19, 2024 22:18
Autolla ei ole ajettu bensalla yli 5 vuoteen metriäkään ja polttoainetankki siivottu tätä viimeisintä pumppua asentaessa.


Mites, oisko hyvä ajaa vähän bensallakin tai oliko jotain lisäaineita käytössä... pumpun voitelua ajatellen. Joskus vaihdatin ennakoivasti PCS:llä pumpun etanolisoftattuun ja Riku suositteli ensin ajamaan bensalla. Toki pumppu ei ollut etanolille tarkoitettu, mutta hyvin on toiminut.

Ei ole optimoitu bensalle. Ja jos pumppu erikseen myydään E85 tarkoitettuna niin ei liene typerää olettaa että sitä se myös kestää.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:
Ke Maalis 20, 2024 08:40
Säiliöltä 1 lähtevä huohotusletku tankkiin.
...
***Ei se ainakaan tilannetta parantunut että pyöränkotelossa on avonainen letku suoraan tankkiin.***
Liekö kuitenkaan ratkaisevasti huonontanutkaan. Ajettaessa 60 litraa bensaa letkua pitkin siirtyy tankkiin 60 litraa ilmaa tilalle. Paljonko hiekkaa ja pölyä se imee siinä samalla?

87-tonnarissa on aika vähän saastelaitteita ja mm. tuo tankin huohotusletku, joka vähäpäästöisessä menee hiilisäiliölle, on autossani ihan paljas letkun pää sisälokasuojassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No ainakin pumpun myyjä ilmoitti että polttoaineen joukossa on ollut epäpuhtauksia.
Kuitenkin tankki puhdistettiin pumpun vaihdon yhteydessä.
Ja oli oikein suunniteltu RE85:lle.
https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 5:lle.html

RXP 340 LPH
Kesti yhden vuoden, ja 7200km etanolilla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Mysteerivika: OG 9-3 Syö polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja shamrock »

jus kirjoitti:
To Maalis 21, 2024 20:17
9000CD23T kirjoitti:
Ke Maalis 20, 2024 08:40
Säiliöltä 1 lähtevä huohotusletku tankkiin.
...
***Ei se ainakaan tilannetta parantunut että pyöränkotelossa on avonainen letku suoraan tankkiin.***
Liekö kuitenkaan ratkaisevasti huonontanutkaan. Ajettaessa 60 litraa bensaa letkua pitkin siirtyy tankkiin 60 litraa ilmaa tilalle. Paljonko hiekkaa ja pölyä se imee siinä samalla?

87-tonnarissa on aika vähän saastelaitteita ja mm. tuo tankin huohotusletku, joka vähäpäästöisessä menee hiilisäiliölle, on autossani ihan paljas letkun pää sisälokasuojassa.
Eikä se litramäärä käytännön tasolla ihan noin 1:1 mene, kuitenkin lämpimissä keleissä bensiini myös hörystyy ja tuottaa tankkiin painetta. Ja normaalitilanteessa itseasiassa tuon säiliön tehtävähän on kerätä ne höyryt tankista ja hoitaa ne imusarjan suuntaan, ulkoilman sijasta. Sen korvausilman on edelleen tultava jostakin muualta.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin