Renkaiden vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Hyvää pääsiäispäivää. Aioin eilen vaihtaa kesärenkaat Saab 93 vm 2000 mutta en saanut kuin yhden vanteen (taka) irti. Kaikki oli jymähtänyt kiinni. Ei edes lyömällä irronnut. Tuohon takavanteeseen käytin hieman väkivaltaa ja käytin poravasaraa vanteen ja jarrurummun välissä. Siinä kuitenkin aluvanne kärsii..... Nyt kysymys kuuluukin; Onko konstia millä saisi vanteet irti koti konstein. Niin, pyörän pultit on kyllä avattu :P Olen liottanut irroitusaineella mutta ei auta. Ehkä on vietävä rengasliikkeeseen?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23987
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lisää voimaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jani75
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jani75 »

mul oli eka vaihtokerralla sama ongelma että alut oli jymähtäny kiinni rumpuun , asentaja otti lankun pätkän ja lajautteli irti, ite laitan hieman vaseliinia vanteen kiinnityskohtaan ennenkuin laitan kiinni huom vähän että ei mene laikkaan
jmo
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jmo »

Pyöränpultit sopivasti löysällä jarrutuksia kunnes pyörä irtoaa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tiukasti jämähtäneisiin aluvanteisiin on lämpö auttanut aika hyvin. Kuumalla vedellä vanne lämpimäksi ja klossin avulla koputtelua on riittänyt tähän asti. Tämä toimii aluvanteilla, sillä alumiinin lämpölaajenemiskerroin on suunnilleen kaksinkertainen teräksen lämpölaajenemiskertoimeen nähden.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Wespa
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Väittäisin että helpoin keino on tuo että löysää pultteja (ei liikaa!) ja sitten rullailee & jarruttelee pihamaalla. Ihme on jos eivät ala irrota..

Ei kai vaan ole laitettu vanteen ja navan väliin kuparitahnaa? Kuparitahnalla on paikkansa jarrurempoissa, mutta ei sotketa sitä muualle. :roll:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ei kyllä ole vielä tullut sellaista vastaan joka ei olis potkimalla lähtenyt. Vaikka on ollut lukuisia Ooppeleita peltivanteilla, nämähän nyt oli sovitukseltaan itsensä Perkeleen keksintö :D Aikaa ja useampia yrityksiä joskus menee, mutta tosiaankin joskus renkaanpotkimisesta on jopa hyötyä.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6440
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä kuparitahnaa on tullut pyöränpultteihin laitettua ja hyvin on pultit aina irronneet ja myös pysyneet momentissa. Vanteen ja navan väliin lienee vaseliini parempi ratkaisu. Eturenkaat pitäisi saada irti, kun löysää pultit ja kääntelee rattia. Siis auto maata vasten, ei tunkattuna...

Eski
Crusell
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 08:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Crusell »

Terve kaikille vastaajille. Hyviä konsteja varmaan useampi..... Kokeilin kuitenkin minulle helpointa tapaa. Aukaisin pyörän pultit sopivasti ja jarruttelin. Toinen etu aukesi heti, toinen uusintajarrutuksilla. Nyt on kesärenkaat ja kaikki ok....... KIITOS VIELÄ KERRAN KAIKILLE ASIALLISISTA VASTAUKSISTA. Mukavaa kevättä!
9-3..OG
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2022 10:46

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3..OG »

Crusell kirjoitti:
Su Maalis 31, 2024 17:40
Terve kaikille vastaajille. Hyviä konsteja varmaan useampi..... Kokeilin kuitenkin minulle helpointa tapaa. Aukaisin pyörän pultit sopivasti ja jarruttelin. Toinen etu aukesi heti, toinen uusintajarrutuksilla. Nyt on kesärenkaat ja kaikki ok.......
Samalla tekniikalla peltivanteet lähti minulla irti....Lujassa oli...Jotain mömmöö laitettava ens talvisille renkaille....Napaan oisko terva hyvä siihen ??
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jos on ongelmia, mä ihan vaan putsaisin ne pinnat. Erilaisia hiomakiviä akkukoneeseen saa joka halpamarketista. Niin pitkään kuin pari potkua takarenkaan eri puolille riitää, en ala kikkailla. Etuvanteethan tipahtaa käsiiin, mutta takana pitää pikkasen kouluttaa niitä, että mihinpäin nyt pitäis mennä.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Wespa
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Putsaus tosiaan paikallaan esim. teräsharjalla. Terva tai rasva toimivat hyvin, kuparitahnaa jos laittaa niin pitää olla tarkkana ettei tule kahta eri metallia joiden väliin tahna tulee, muuten hitsaa kunnolla kiinni.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6440
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen ymmärtänyt, että aluvanteiden napaan hitsatumisen yhdistävä tekijä on maantiesuola ja siksi tämä ongelma on yleisempää talven jälkeen keväällä, kun autoa on uitettu suolaliemessä muutama kuukausi.

Navat/jarrulevyt ja vanteet kannattaa putsata perusteellisesti aina renkaanvaihdon yhteydessä.

Eski
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Minulla on ollut tapana pintojen putsauksen jälkeen sivellä vanteen ja navan vastinpintoihin ohut kerros vesivaseliinia. Pulttien kierteet puhdistan ja tipautan kierreosaan tipan tai pari öljyä. Näin toimien kevään tai syksyn renkaanvaihdossa pyörä lähes putoaa syliin kun viimeisen pultin irrottaa, eikä ole ruostetta pinnoilla. Ristikkoavain pyörii lähes itsestään, kun sille antaa alkuvauhdin. Minulla on akkukäyttöinen Makitan pulttipyssy, mutta ei sitä viitsi aina edes hakea, kun lähtee niin nopsaan ristikkoavaimellakin. Saabin alkuperäisvanteiden kanssa minulla ei ole ollut koskaan ongelmia, mutta kun ostin vuosia sitten femman, jossa oli komiat tarvikealuvanteet vähän leveämmillä renkailla, joiden kanssa täytyi käyttää sovitteita, niin silloin renkaanvaihto oli aikamoista taistelua. Sai takoa isolla pajavasaralla kunnolla rengasta eri kohdista jotta sai pyörän irti. Samoin paikalleen saanti oli hankalaa. Muutaman kausivaihdon jälkeen sain tarpeekseni ja luovutin vanteet Saabisti-toverille nimellistä korvausta vastaan ja hankin uudet Saab-vanteet ja normaalikokoiset renkaat. Sen jälkeen on ollutkin helppoa.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Renkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itellä kun oli yksi vanne lujassa laitoin pari pulttia puoliksi kiinni takaisin ja laskin auton alas. Katon reunasta sitten heilutin autoa kunnes irtosi.
Putsaus pinnoille ja renkaanvaihto.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin