OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja Kersi »

Nyt tarvittais pikaisesti apua.

4-pykäläinen og-93 vm. 2002 aut.

Melkein onnistuneesti vaihdettu automaattivaihteiston asentoanturi. Mutta. Jostain ihmeen syystä vanha anturi toimi jotenkuten oikein aina välillä, vaikka asema ei ollut ihan kohdillaan.

Nyt pitäisi säätää vaijeria muutaman millin pidemmäksi. Miten tämä tehdään? Muutoin kepin asento ei vastaa laatikon vaihteen todellista asemaa, samoin anturi näyttää n. pykälän väärin.

Vaijeria vähän pidentämällä saan kepin oikeaan asentoon ja vaijerin päässä olevan kiinnikkeen tipahtamaan paikoilleen, nyt se vääntää vastaan, jos keppi on samassa asennossa kuin laatikon todellinen asema+anturin asema.

Vaijerin loppupäässä on sellainen valkoinen muoviklipsu, mutta en saa sitä millään ylös. Olettaen, että säätö tapahtuu tästä. Sen Edessä oleva metalliklipsu kyllä lähti pois.

Kokemuksia tästä automaatin vaiherin pituuden säätämisestä? Menee hermo, kun ahdasta on ja kädet ovat verillä. :D
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja Kersi »

Ja tietenkin kepin asento on vastannut aikaisemmin laatikon asentoa… en tiedä, mistä syystä vaijerin pää ei irroittamisen jälkeen sovi laatikon päähän kuin pykälän ”väärässä” asennossa. Vaijerin pituuden lisäys korjaisi tämän…
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko asentoanturin samanlaiset uusi ja vanha?

Netti-WIS on 2002:n osalta aika vähäsanainen säädön suhteen, mutta 2001 ohjeet näin: https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/4 ... -position/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja Kersi »

jus kirjoitti:
To Touko 30, 2024 21:17
Onko asentoanturin samanlaiset uusi ja vanha?

Netti-WIS on 2002:n osalta aika vähäsanainen säädön suhteen, mutta 2001 ohjeet näin: https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/4 ... -position/
Tuota ohjetta on tullut käytyä läpi monta kertaa.

On ihan samanlaiset, vaikkakin uusi on tarvikeosa.

Anturissa sellainen väkänen, joka osuu N hahloon silloin kun laatikko on myös N. Mutta vaihdekpin asema ei tällöin kohdillaan, vaijerin pituus ei täsmää, eikä asetu laatikon kiinnikkeeseen. En tiedä, onko irrottamisen yhteydessä jokin säätö voinut muuttua.
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja Kersi »

Päivitetään nyt tänne, jos tästä olisi jollekin muulle joskus apua.

Eli 4-pykäläisen automastin vaijeritangon loppupään hienosäätö tapahtuu seuraavasti.

-Irrota valkoisen lukituspalan edestä metalliklipsu pois ylös nostamalla.
-irrota valkoinen lukituspala ylös nostamalla (hapera ja todella tiukassa.) Ruuvareita, pieni jakari, voitelua jne… lukkopihdit olisi ollut kova sana ehkäpä.
-aseta vaihdekepin asento vastaamaan laatikon asentoa ja pudota vaijerin kiinnike takaisin laatikon päähän (menee vain yhdessä asennossa). Lukitse valkoisella kappaleella muovikisko takaisin paikoilleen + metalliklipsu lopuksi eteen.
-tarkista kaikkien pykälien toiminta (vaihtajan varren päässä saattaa olla hiukan välystä, työnnä tyhjät pois ja tarkista kaikki vaihdesiirrot läpi.


Tässäpä tämä. Kipeät kädet ja Happy ending taas kerran.
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: OG 9-3 automaatin vaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja Kersi »

Kersi kirjoitti:
Pe Touko 31, 2024 11:43
Päivitetään nyt tänne, jos tästä olisi jollekin muulle joskus apua.

Eli 4-pykäläisen automastin vaijeritangon loppupään hienosäätö tapahtuu seuraavasti.

-Irrota valkoisen lukituspalan edestä metalliklipsu pois ylös nostamalla.
-irrota valkoinen lukituspala ylös nostamalla (hapera ja todella tiukassa.) Ruuvareita, pieni jakari, voitelua jne… lukkopihdit olisi ollut kova sana ehkäpä.
-aseta vaihdekepin asento vastaamaan laatikon asentoa ja pudota vaijerin kiinnike takaisin laatikon päähän (menee vain yhdessä asennossa). Lukitse valkoisella kappaleella muovikisko takaisin paikoilleen + metalliklipsu lopuksi eteen.
-tarkista kaikkien pykälien toiminta (vaihtajan varren päässä saattaa olla hiukan välystä, työnnä tyhjät pois ja tarkista kaikki vaihdesiirrot läpi).
-lukitse mutterin jne ja testaa akku kiinnitettynä toimiiko kaikki ennen lopullista kasaamista.


Tässäpä tämä. Kipeät kädet ja Happy ending taas kerran.
Vastaa Viestiin