9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Lähdetään siitä että allekirjoittanut on ammatiltaan sähköasentaja, joten asioista voi puhua siihen tapaan :-)

Ei mitään oiretta ennakkoon, eilen normaalisti töistä kotiin, toki "maisemareitin" kautta johon sisältyi muutama vähän isompi vesilätäkkö. Tänä aamuna töihin lähtiessä ihan normaalisti käyntiin, toki en tullut katsoneeksi syttyikö laturin valo ennen starttia, kun enemmänkin pistää vaan auton tulille ja katsoo että kaikki sammuu kuten pitää. Noin kymmenen kilsan ajon jälkeen alkoi sähkölaitteet tippua pois päältä yks kerrallaan. Pikaisella oivalluksella u-käännös ja kotia kohti. Kotiin päästessä auto kävi vielä ihan normaalisti, tosin mittaristossa paloi himmeästi suunnilleen kaikki vikavalot mitkä vaan voi. Ja fillarilla töihin.

Ja nyt sitten siihen vian selvitykseen? Mitään en oo ehtinyt vielä mittailla, kotiin tullessa kävin vaan testaamassa että tosiaan se laturin valo ei syty, eikä ole syttynyt tämän episodin aikana missään vaiheessa. Ja kurkkasin että herätejohto on kiinni. Ja levättyään päivän lähti käyntiinkin normaalisti, ja kaikki muut valot sammui, joten mitään isompaa sekoilua autossa ei näytä muuten olevan. Onko näissä mittaristo vielä sen aikaista tekniikkaa, että merkkivalon rinnalla ei ole vastusta, joten pelkästään sen palaminen voi aiheutta lataamattomuuden? Herätejohto maadoittamalla pitäis vissiin merkkivalon syttyä, sen vois testata näin, eikö? Muita ideoita?
Viimeksi muokannut shamrock, Ma Kesä 24, 2024 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mittaa ihan pihtivirtamittarilla paljonko se laturi työntää virtaa akkuun käydessä. Joskus oli laturi joka latas jotain 5A luokkaa, valo ei palanut mutta akkuhan siinä tyhjeni pikkuhiljaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

vesa67 kirjoitti:
To Kesä 13, 2024 17:26
Mittaa ihan pihtivirtamittarilla paljonko se laturi työntää virtaa akkuun käydessä. Joskus oli laturi joka latas jotain 5A luokkaa, valo ei palanut mutta akkuhan siinä tyhjeni pikkuhiljaa.
Pihtivirtamittari on se jota tällä hetkellä ei oo varustuksessa, toki yleismittari kestää sen 10A, sen voi riskillä laittaa väliin. Mutta en tosiaan oo ehtinyt edes latausjännitteitä mittailla, olennaisempaa kuin tuo latausvirta on se, että tällä hetkellä kun laitan virrat päälle, tuo laturin merkkivalo ei syty. Syy siihen on se ihan ensimmäinen selvitettävä.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei kyllä kestä 10A sulake paitsi jos laturi on täysin mykkä. Jännitteen mittauksesta auto sammuksissa ja käynnissä on hyvä aloittaa.

Onkos toi merkkivalo aiemmin syttynyt? Omat muistikuvat OG9-3 latausvalon toiminnasta on jo hämärtyneet...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja anv »

Omissani sattunut useamman kerran vuosien saatossa sama tilanne, merkkivalo ei pala, muttei lataa. Vikana on aina ollut lataussäädin. Nuo tosin ovat olleet boschin latureita 99:ssä ja OG900:ssa, joissa on tuo säädin-hiilisiltapaketti laturin persauksessa kahdella pikkuruuvilla kiinni.
Ainakin -95 NG900:ssani oli tuo laturi aivan avoin kaikelle kuralle mitä sinne lensi. Siis kuori on niin avoin että käämit olivat näkyvissä. Luultavasti tuosta johtuen mun laturit kestivät 60tkm ja sitten hajosi laakerit.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Sattumalta eka kerta mulla 30-vuotisen autoilutaipaleen aikana kun hajoaa näin. Hiiliä on kyllä mennyt, ainakin vaparikolkissa oireili ensin vilkuttelemalla latausvaloa. Täytyy nyt viikonlopun aikana tutkia, ja mittailla ... josko ainoassa paikallisessa varaosaliikkeessä edes olisi säädin hyllyssä. On vaan niin kivassa paikassa tuo laturi, että turhaa työtä ei kovin paljon huvittaisi tehdä.

Ihan noista ensitesteistä ennenkuin laturia alan irroitella, onnistuuko tuo merkkilampun testaus noin mitä muistelisin? Ennen se kyllä on toiminut, joten tässä on kyllä yhteys kun ei syty edes kun kääntää virrat päälle.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja jani75 »

itsellä alku kesästä 96 mallin laturi temppuili eikä siihenkään valo syttynyt kojelautaan mut ei latannut silti,motonetista uudet hiilet ja nyt lataa, ei aina syty valo ps
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Säädin on tilattu, sillä lähdetään kokeilemaan. Sen verran paskamaisessa paikassa tuo laturi, ja liitin niin tiukassa etten oo päässyt kokeilemaan tuota, saisko latausvalon syttymään maadoittamalla herätteen. Jännitteitä mittasin sen verran että tuo ei lataa kyllä ollenkaan. Meinaa tuo aika tuon korjaamiseen ja tutkimiseen olla vähän kortilla, kun on kaks työtä ja nyt pitää kulkea 25 kilsan työmatkaa fillarilla :D
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Muokkasin hieman otsikkoa, kun yhtä asiaa jäin hämmästelemään. Tuota samaa säädintä on vastuksella ja ilman, ja kaikki mun lähteet väittää että tähän autoon kuuluu se ilman vastusta oleva. Kuitenkin siellä oli paikallaan sellainen, jossa tuo vastus on. Vielä en oo ehtinyt kasaamaan ja kokeilemaan, josko tähän vaikka sais vastauksen ennen sitä ... :)

Esim AS:n osista se joka tuohon pitäisi sopia, on ARE0006. Paikallaan oli ARE0007:n tyyppinen.

https://as-pl.com/en/p/ARE0006
https://as-pl.com/en/p/ARE0007

Vastus, tai sen puuttuminen näkyy kun klikkaa suurennokset.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

No, merkityksestä en tiedä mutta nyt se on siellä ainakin paikallaan, ja lataa. On se kyllä kummaa, kun purkamiseen menee neljä tuntia ja kasaamiseen tunti :-D Toki vielä pitää vuotavat dp:n liitokset TAAS fiksata ym kivaa, mutta sentään auto toimii taas :)
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Syttyykö sulla se punanen akku valo ku vääntää virrat päälle vai onko polttimo palanu?
Paljonko on saabille kilometrejä kertyny?
Saiko säätimen vaihettua yläkautta?
Kyselen vaan siksi kun omaan käyttikseen tuskin on laturia taikka säädintä koskaan vaihdettu.
Säätimen olen jo varmuuden vuoksi varalle hommannut.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Nyt syttyy taas. Vikahan ilmeni niin että se ei syttynyt ollenkaan. Kilsoja 390 000. Eikä ollut alkuperäinen, kun nyt vanhaa säädintä katsoessa ei valmistaja siitäkään ilmene, koodille joka siitä löytyi löytyy osumia lähinnä AliExpressistä ja Amazonista.

Edelliseen tein homman yläkautta, tällä kertaa alakautta. Tarkoitus oli kokeilla, josko säätimen olisi sieltä alapuolelta laturi irrallaan saanut vaihdettua, mutten saanut tuettua laturia niin fiksuun asentoon että olisi näppärästi pystynyt työskentelemään siellä. Yläkautta jos tekee vaihdon, pitää ensin irroittaa laturi, laskea se apurungon päälle, irroittaa laturin kannake lohkosta ja nostaa se ensin pois. Sitten mahtuu laturi perässä.

Alapuolelta vaihtaessa pitää löysätä dp turbolta, irroittaa ekasta liitoksesta ja pudottaa alas. Tuosta kolosta just yhdessä asennossa laturi mahtuu alas. Molemmilla tavoilla pitää kuitenkin auto ottaa pukeille ja irroittaa ilmanpuhdistinkotelo, oikea etypyörä ja sen puolen suojamuovit, joten alakautta vaihtoa pidän helpompana
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kiitos infosta. Sitähän joutuu selvästi "äheltämään"...
Minä kun luulin että onnistuisi ilman laturin irroitusta.
Kerran olen joutunut lataus-säätimen vaihtamaan
E kadettiin, se oli 5min homma
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

sabatti 96 kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2024 12:09
Kiitos infosta. Sitähän joutuu selvästi "äheltämään"...
Minä kun luulin että onnistuisi ilman laturin irroitusta.
Kerran olen joutunut lataus-säätimen vaihtamaan
E kadettiin, se oli 5min homma
Niinhän se oli ennenvanhaan, kun laturi oli esillä :-D Tässä tapauksessa laturin kannake estää sen muovipäädyn irroittamisen paikallaan, joten enemmän tai vähemmän laturi on irroitettava. Jos saat auton ylemmäs kuin minä, on toki vaihtoehto joka voisi toimia. Hihnankiristin pitää irroittaa jotta saat yläpultin irti, sen jälkeen alapultin varassa voisi pyörähtää sellaiseen asentoon että näppärä kaveri vaihtaa säätimen joko ylä- tai alakautta. Tai jos sen irroittaa laturin kokonaan, ehkä onnistuisi korvakkeista ripustamaan esim poikkitukeen niin että saisi alapuolelle mukavamman työskentelyasennon. Mulla oli sen verran huono tunkki täällä missä jouduin tekemään, että juuri ja juuri pystyin työskentelemään alapuolella.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 9-3 '01 ei lataa, ja kysymys jännitteensäätimistä

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuva
Kuva


Mulla on ollu tollaset viritykset ku oon vaihtanu öljyt ja pitäny päästä auton alle.
Työergonomia ei kyl ole kaikista paras 😄
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Vastaa Viestiin