P0502
P0502
Terve, aiheesta on jotain juttua ollutkin täällä mutta nyt siis pukkaa koodia.
PItäis koht nopeasti saada selvittyä- oire on nyt mulla että jo viime talvena alkoi nopeusmittari lakata toimimasta ja abs valo syttyä. Monta kertaa ensin mittari lopahtaa ja valo syttyy, sitten taas valo sammuu ja mittari toimii taas, kunnes alko tihentymään ja nyt ollu jo pitkään niin että valo palaa kokoajan ja mittari ei toimi.
Eli putsasin just vasemman takapyörän(ja oikean) abs anturin liittimen, mutta ei auta(tosin ei ole tekkiä millä nollata koodia jos täytyy)
Eteen on asennettu uudet abs kehät ja anturit molemmille puolille
Mttaristossa vika?
VAiko itse ABS keskusyksikkö? jos niin oliko Suomessa ilmeisesti Jyväskylässä joku firma joka rakentaa uuden kun lähettää sinne?
Vai voisiko olla johdossa ABS ja ekun välillä? mitenkä tota tutkisi?
PItäis koht nopeasti saada selvittyä- oire on nyt mulla että jo viime talvena alkoi nopeusmittari lakata toimimasta ja abs valo syttyä. Monta kertaa ensin mittari lopahtaa ja valo syttyy, sitten taas valo sammuu ja mittari toimii taas, kunnes alko tihentymään ja nyt ollu jo pitkään niin että valo palaa kokoajan ja mittari ei toimi.
Eli putsasin just vasemman takapyörän(ja oikean) abs anturin liittimen, mutta ei auta(tosin ei ole tekkiä millä nollata koodia jos täytyy)
Eteen on asennettu uudet abs kehät ja anturit molemmille puolille
Mttaristossa vika?
VAiko itse ABS keskusyksikkö? jos niin oliko Suomessa ilmeisesti Jyväskylässä joku firma joka rakentaa uuden kun lähettää sinne?
Vai voisiko olla johdossa ABS ja ekun välillä? mitenkä tota tutkisi?
Re: P0502
Onkos nyt kyseessä NG900 vai og9-3? Satkussa ainakin on yleistä, että mittaristo alkaa pätkiä ja syy on mittarissa ja korjaantuu vaihtamalla koko paketti. Jos kyseessä on kolkki, niin voi olla jotain muutakin. Ilmesesti tuo vikakoodl tarkoittaa sitä, että nopeustieto on hukassa.
Se elektroniikkapaja jklssä on ediaq. Voin suositella.
Eski
Se elektroniikkapaja jklssä on ediaq. Voin suositella.
Eski
Re: P0502
Luultavasti abs yksikkö temppuilee kerran uudet kehät ja anturit on vaihdettu. Muita koodeja ei ole? Voi kokeilla mitata onko abs yksikön ja ecun välinen johto ehjä. Johto lähtee abs yksiköltä navalta 26 ja tulee eculle napaan 64 muutaman väli liittimen kautta. Tallista löytyisi ehjä yksikkö mikäli tarpeen.
Re: P0502
OK, kiitos kaikille.
Varmaan vika on sitten abs pumpussa- kokeilin kyllä putsata vasemman takapyörän abs liittimen(nopeustietohan tulee sieltä), kyseessa siis 9-3 2001.
Jos siis ABS yksikköön vaihtaa vain sähköosan- niin silloin ei tartte irroittaa koko palikkaa autosta ja jarruputkia palikasta ja ilmata taas jarruja?
Miguh: Hienoa- pidä yksikkö tallessa. Koitan vielä viikonlopun aikana mitata onko piuha ehjä.
Jos piuha (abs yksikön sähköliittimeltä ecuun on ehjä) niin sitten vika lienee muualla abs yksikössä joten pakko vaihtaa koko palikka?
Mietin vielä että olisko mitään tapaa selvittää että voiko vika olla vielä vasemman takapyörän sisällä abs kehällä? eli että jos liittimet on puhtaat niin kattos ton vielä? toihan on kiintä osa pyörän napaa joten jos vikaa niin pakko vaihtaa koko pyörän napa.
Varmaan vika on sitten abs pumpussa- kokeilin kyllä putsata vasemman takapyörän abs liittimen(nopeustietohan tulee sieltä), kyseessa siis 9-3 2001.
Jos siis ABS yksikköön vaihtaa vain sähköosan- niin silloin ei tartte irroittaa koko palikkaa autosta ja jarruputkia palikasta ja ilmata taas jarruja?
Miguh: Hienoa- pidä yksikkö tallessa. Koitan vielä viikonlopun aikana mitata onko piuha ehjä.
Jos piuha (abs yksikön sähköliittimeltä ecuun on ehjä) niin sitten vika lienee muualla abs yksikössä joten pakko vaihtaa koko palikka?
Mietin vielä että olisko mitään tapaa selvittää että voiko vika olla vielä vasemman takapyörän sisällä abs kehällä? eli että jos liittimet on puhtaat niin kattos ton vielä? toihan on kiintä osa pyörän napaa joten jos vikaa niin pakko vaihtaa koko pyörän napa.
Re: P0502
Tuosta ei täysin selvinnyt, missä kohtaa nykyään se vikavalo syttyy. Jos se syttyy ja jää palamaan heti startista, niin silloin boksi ei näe ehjää anturia johdon päässä. Jos se syttyy hetken ajon jälkeen, niin silloin boksi näkee anturin mutta kelvollista dataa ei tule. Jolloin voisi olla kehästä kysymys.MakeX kirjoitti: ↑To Heinä 25, 2024 13:19OK, kiitos kaikille.
Varmaan vika on sitten abs pumpussa- kokeilin kyllä putsata vasemman takapyörän abs liittimen(nopeustietohan tulee sieltä), kyseessa siis 9-3 2001.
Jos siis ABS yksikköön vaihtaa vain sähköosan- niin silloin ei tartte irroittaa koko palikkaa autosta ja jarruputkia palikasta ja ilmata taas jarruja?
Miguh: Hienoa- pidä yksikkö tallessa. Koitan vielä viikonlopun aikana mitata onko piuha ehjä.
Jos piuha (abs yksikön sähköliittimeltä ecuun on ehjä) niin sitten vika lienee muualla abs yksikössä joten pakko vaihtaa koko palikka?
Mietin vielä että olisko mitään tapaa selvittää että voiko vika olla vielä vasemman takapyörän sisällä abs kehällä? eli että jos liittimet on puhtaat niin kattos ton vielä? toihan on kiintä osa pyörän napaa joten jos vikaa niin pakko vaihtaa koko pyörän napa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: P0502
Ei tarvitse sähköosan saa erikseen vaihdettua paikoillaan.MakeX kirjoitti: ↑To Heinä 25, 2024 13:19OK, kiitos kaikille.
Varmaan vika on sitten abs pumpussa- kokeilin kyllä putsata vasemman takapyörän abs liittimen(nopeustietohan tulee sieltä), kyseessa siis 9-3 2001.
Jos siis ABS yksikköön vaihtaa vain sähköosan- niin silloin ei tartte irroittaa koko palikkaa autosta ja jarruputkia palikasta ja ilmata taas jarruja?
Miguh: Hienoa- pidä yksikkö tallessa. Koitan vielä viikonlopun aikana mitata onko piuha ehjä.
Jos piuha (abs yksikön sähköliittimeltä ecuun on ehjä) niin sitten vika lienee muualla abs yksikössä joten pakko vaihtaa koko palikka?
Mietin vielä että olisko mitään tapaa selvittää että voiko vika olla vielä vasemman takapyörän sisällä abs kehällä? eli että jos liittimet on puhtaat niin kattos ton vielä? toihan on kiintä osa pyörän napaa joten jos vikaa niin pakko vaihtaa koko pyörän napa.
Jos liitos ecun ja abs yksikön välillä on ehjä, niin suurella todennäköisyydellä yksikkö on rikki, mikäli ei nyt muita vikakoodeja ollut?
Takapyörän tunnistimen pystyy mittaamaan. Pitäisi olla 1130 ± 115 ohmia. Tarkempi tunnistimen toiminnan tarkastelu vaatisi melkeinpä oskilloskooppia, mutta mikäli tuo tunnistimen resistanssi on liki oikea ja tunnistimen johtoon tulee jännite niin niiden pitäisi olla ok. Mutta kuten shamrock laittoi, mikäli valo syttyy ajossa on vika silloin luultavammin tunnistimissa tai kehässä
Re: P0502
Joo ei siis ole muita koodeja.
Vika tsiaan ilmeni aluksi niin että nopeusmittari tipahti nollaan, abs syttyi ja sitten sammui melkeen samantien ja taas mittari toimi jne kunnes alkoi yhä useammin mittari tipahtaa ja valo syttyä ja pysyi päällä yhä pidempään kunnes nyt on jo pitkään ollut mittari nollassa kokoajan ja abs jää palamaan heti kun auton starttaa
Vika tsiaan ilmeni aluksi niin että nopeusmittari tipahti nollaan, abs syttyi ja sitten sammui melkeen samantien ja taas mittari toimi jne kunnes alkoi yhä useammin mittari tipahtaa ja valo syttyä ja pysyi päällä yhä pidempään kunnes nyt on jo pitkään ollut mittari nollassa kokoajan ja abs jää palamaan heti kun auton starttaa
Re: P0502
Tämä sulkee pois kehäongelman. Kun se jää palamaan heti, niin boksi ei näe anturia, tai on itse viallinen.MakeX kirjoitti: ↑To Heinä 25, 2024 18:37Joo ei siis ole muita koodeja.
Vika tsiaan ilmeni aluksi niin että nopeusmittari tipahti nollaan, abs syttyi ja sitten sammui melkeen samantien ja taas mittari toimi jne kunnes alkoi yhä useammin mittari tipahtaa ja valo syttyä ja pysyi päällä yhä pidempään kunnes nyt on jo pitkään ollut mittari nollassa kokoajan ja abs jää palamaan heti kun auton starttaa
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: P0502
Minulla og9-3 syttyi yllättäen abs/brake, laitoin ABS moduulin korjattavaksi mutta siinä ei ollut vikaa. Mittaristo alkoi temppuilemaan myös kaikki meni nollille ja välillä palas takaisin. Lopputulos oli että virtalukon pohjan uusimisella homma korjaantui
#6123
Og 9-3 SE -03 Cab E85
ex: 9-5 Wagon -02, -06, 99 -71
Og 9-3 SE -03 Cab E85
ex: 9-5 Wagon -02, -06, 99 -71