Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Terve!

Sellainen tässä nyt mielessä, että millainen ohvensiivi on korvata 9-3:n B205E:-moottori Aeron B205R - moottorilla?

Lueskelin muutoskatsastushaulla tollasesta, mutta ei tullut silmille tollasta vaihtohommaa.

Jarrut (levyt) taitais olla samanlaiset, mut oisko jotain muuta vaihdettavaa?

Konttorilta tieten saa tietoa, mutta jos joku on homman jossain vaiheessa tehnyt ja tietää, niin vinkit ois tervetulleita.

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Erottaako katsastus oletettu sisuskalut?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Kukaan ei tiedä jos et kerro.
2.0 tilalle on 2.3 koneita vaihdeltu eikä tarvii kun softaa muuttaa kenellekkään kertomatta.
Dieselin jos muutat bensa vehkeeksi niin luonnollisesti huomaa ja joutuu muutoskatsastamaan jos ajaa yleisellä tiellä.
Liekkö edes 2/3 osaa liikenteessä olevista 9-3/9-5 tehtaan kokoonpanolla enää ja näistä promille muutoskatsastettu tehojen nostojen takia.
Tilanne muuttuu jos ajat normaallista poikkeavan kuolemaan johtaneen kolarin jota tutkii tutkintalautakunta/poliisi/vtt tjms. tai yrität vakuutukepposta kolaroimalla kiinnileikanneella koneella suurten korvauksien toivossa.
Näissä tapauksissa mahdollisesti kone avataan ja on avattu, ei saabissa.
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Järkeä ko. moottorivaihdoksessa ei ole, sillä itse moottorin ainoat erot ovat pakoventtiilien materiaali. R:ssä myös mitsun ahdin, mutta se on pnp-upgrade sun B205e-moottoriin.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja aero »

^Paitsi toki jos 205E on porsinut pahasti ja olisi ehjä 205R kätevästi tarjolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, perus Aeron-konetta ei sinänsä tarvitse muutoskatsastaa, mutta jos välttämättä haluaa, niin alusta pitää olla Aeron sporttialustaa vastaava. Siis lain mukaan tietysti pitää katsastaa, mutta kukaan tuskin huomaa ahtimen vaihtoa.

Rykihän on katsastettu 172kW teholle ja siinä yhteydessä on esitetty merkkihuollon allekirjoittama dokumentti, että jarrut ja alusta vastaavat Aeroa. Teho on todistettu dynolapulla. Samalla on myös ilmoitettu ahtimen ja coolerin vaihto.

Eski
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja HEV »

Eski kirjoitti:
La Elo 17, 2024 21:02
alusta pitää olla Aeron sporttialustaa vastaava.
Ehkä ei kuitenkaan. Allekirjoituksen avo aero on lähtenyt tehtaalta "comfort-alustalla" eli siis pappa-mallin vakiokamoilla. Luulisi, että kovakattoisenkin on voinut ruksata sillä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Kiitos useista vastauksista. Tuollaisia käsityksiä itsellänikin on tuosta kuviosta ollut, mitä tuli ilmi viesteissä. Jos kuitenkin haluais mennä "lain ja asetusten mukaan", niin onkohan joku tehnyt ihan niin, että vaihtanut myllyn lähtökohtaisesti tuohon tehokkaampaan R-versioon ja vielä laitattanut muutoksen rekisteriotteeseen? Eli mitä muutoksia on pitänyt autoon tehdä.

-absu-

Ps. Turbomittari olis hieno! : ) Lieköhän mittariston kaapeloinneissa kytkentä olis jo valmiina, jos vain toisen mittariston vaihtaisi...
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä sporttialusta oli Aerossa vakiona, joten kyllä sitä on yleisesti vaadittu näiden muutoskatsastuksessa. Poikkeuksia voi aina löytyä, mutta kyllähän alustalle on joktap jotain tehtävä, kun mennään yli 150hv :twisted:

Turbo-mittariston saa toimimaan, kun kytkee piuhat kiinni. Pitää olla vain tarkkana, että T5 ja T7 on erilaiset ja ne eivät toimi ristiin...

Eski
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Åålrait! Tutkaillaan. Kiitokset!
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin vaihto B205E:sta B205R:ään

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saat ainakin muutosprosentit otteelle. Siinä ehkä konkreettisin muutos paperilla. Kannattaa käydä katsastuskonttorilla kysymässä ja tärkeätä on olla todisteet sen Aeron moottorin alkuperästä. Esim. kauppakirja. Jos katsastusasemalla on jotenkin vaikeaa se homma, niin kannattaa katsoa toinen konttori. Kovin osaa olla vaihtelevaa tuo palveluhaku. Omalle kohdalle löytyi positiivista ja jopa hiukan innostunutta asennetta, kun tuon 99 combicoupen aikanaan muutoskatsastin turboksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin