Huono kiihtyvyys
Huono kiihtyvyys
Päivitystä viimekerrasta,
Vikana laiska ja empivä kiihtyvyys kuumana, joka muistuttaa hieman luistonestoa. Autoon on vaihdettu kampiakselin asentotunnistin, ilmamassamittari, iso välijäähdytin, imuilman lämpöanturi, ilmansuodatin, T7 kasetti ja tulpat. Viimeisimpänä tuo ilmamassamittari, joka auttoi ahtopaineen tasaantumiseen, eli ei juurikaan nykimistä. Sen sijaan ahtoviivettä on edelleen ja kone herää vasta päälle 3500rpm, mutta ahtaa silti vain 0,8bar. LISÄHUOMIO: muutaman lujan kiihdytyksen jälkeen auton herkkyys palaa takaisin ja vääntöä löytyy matalilla kierroksilla???
Vikana laiska ja empivä kiihtyvyys kuumana, joka muistuttaa hieman luistonestoa. Autoon on vaihdettu kampiakselin asentotunnistin, ilmamassamittari, iso välijäähdytin, imuilman lämpöanturi, ilmansuodatin, T7 kasetti ja tulpat. Viimeisimpänä tuo ilmamassamittari, joka auttoi ahtopaineen tasaantumiseen, eli ei juurikaan nykimistä. Sen sijaan ahtoviivettä on edelleen ja kone herää vasta päälle 3500rpm, mutta ahtaa silti vain 0,8bar. LISÄHUOMIO: muutaman lujan kiihdytyksen jälkeen auton herkkyys palaa takaisin ja vääntöä löytyy matalilla kierroksilla???
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Omassa oli ostaessa bypassin venttiili paskana. Ei toki ollut turboa ennen ollutkaan, niin oli vaikea ymmärtää oiretta kun ei ollut koskaan ehjällä ajanut. Mutta alipaineellahan tuota turboa kumminkin ohjataan. Jos ahdot elää pykälittäin, niin jotenkin tarttis kai selvittää jumittaako siellä bypass mekaanisesti, vai ohjaako ecu sitä noin?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Huono kiihtyvyys
Okei, autossa alkuperäinen bypass venttiili ja uusi maksaa aika vähän eli eiköhän sillä lähdetä liikkeelle. Tosiaan osaatko vielä sanoa miksi muutaman täysvedon jälkeen herkkyys palautuu?
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Tarkemmin sanoen kyseessä oli siis se rintapellissä oleva magneettiventtiili joka ohjaa alipainetta bypassille rikki, ei itse bypass. Huomasin sen aikalailla heti kun auton olin hankkinut, eikä ollut ahtopainemittariakaan vielä tuossa vaiheessa. Ja tosiaan mun ensimmäinen turbo, niin en osannut vielä mitään oireitakaan ihmetellä, tai osaa sen enempää päätellä miten se vaikuttaa. Tuli vaan yhtenä vaihtoehtona mieleen, ei kai mikään muu oikein tuota ahtopaineen määrää edes ohjaile.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Huono kiihtyvyys
Sillon kun auto on rikki, niin ei kannata mitään kovia kiihdytyksiä tehdä...
Katalysaattori/pakoputki tukossa on mitä todennköisin syy.
Katalysaattori/pakoputki tukossa on mitä todennköisin syy.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Huono kiihtyvyys
Tuosta katalysaattorista kysyisin, että miten auto sitten kiihtyy viileänä normaalisti? Sen lisäksi 100tkm ajettu auto eli luulisin että noin mekaanisesti yksinkertainen osa ei hajoa. Turbo on vaihdettu eikä ole koskaan savuttanut. Hevoset jotain 200 luokkaa, eli ei pitäisi rasittaa liikaa.
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
@shamrock katson mitä korjauskirja neuvoo tuon testaamiseksi. Sitten varmaan seuraavaksi uutta tilaukseen ja katson miten käy. Ehkä samalla myös itse bypass sillä vain 30€ Ruotsista.
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Ihan mielenkiinosta kyselen, kun sanoit että ahtaa "vain" 0.8 ... Itsellä kanssa B205E jossa TD04, ja joku on ilmeisesti joskus softannut, mutta aiemmilla omistajilla ei ollut tästä tietoa. Rekisteriotteen numero on yli 400, joten lienee ollut joskus jonkinlainen ratapäivälelu 
Arkiautona itsellä, ja siksi tuli tuo ahtopainemittari asennettua, kun ei ole tietoa mitä koneelle on ennen tehty ja heti alussa tuli se tunne että tämä ei nyt kyllä ihan vakio ole. Laitoin mittarin jotta en rikkoisi konetta ennenkuin ehdin esim öljypohjan avata ja oikeasti tutkia tuon kunnon. Sen verran olen ehtinyt todeta että yli 1 barin tuo ahtaa, mutta yritän olla edes kokeilematta moisia lukemia edellämainituista syistä.
0.4 tuossa kai pitäisi olla se vakio, mutta mitä Stage 1 pitäisi antaa? Mulla on ehkä hieman samaa piirrettä kuin sulla, paitsi että alakierroksillakin auto on aivan eri luokkaa kuin edellinen vapari, ja ahtoja ja vääntöä kyllä löytyy heti. Mutta yhdistävä piirre on tuo noin 3500, sen jälkeen alkaa aivan toinen elämä. Tavallaan fiksu softa, siinä on kaksi täysin eri luonnetta ja molempia pystyy käyttämään kun haluaa, mutta vahingossa ei lipsahda yli.

Arkiautona itsellä, ja siksi tuli tuo ahtopainemittari asennettua, kun ei ole tietoa mitä koneelle on ennen tehty ja heti alussa tuli se tunne että tämä ei nyt kyllä ihan vakio ole. Laitoin mittarin jotta en rikkoisi konetta ennenkuin ehdin esim öljypohjan avata ja oikeasti tutkia tuon kunnon. Sen verran olen ehtinyt todeta että yli 1 barin tuo ahtaa, mutta yritän olla edes kokeilematta moisia lukemia edellämainituista syistä.
0.4 tuossa kai pitäisi olla se vakio, mutta mitä Stage 1 pitäisi antaa? Mulla on ehkä hieman samaa piirrettä kuin sulla, paitsi että alakierroksillakin auto on aivan eri luokkaa kuin edellinen vapari, ja ahtoja ja vääntöä kyllä löytyy heti. Mutta yhdistävä piirre on tuo noin 3500, sen jälkeen alkaa aivan toinen elämä. Tavallaan fiksu softa, siinä on kaksi täysin eri luonnetta ja molempia pystyy käyttämään kun haluaa, mutta vahingossa ei lipsahda yli.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Huono kiihtyvyys
Tosiaan garrettin turbolle tehty stg1 softa, jossa virittäjän mukaan joku päälle 1bar rajoitin, jota vähän ihmettelin. Bilteman mittarilla ja vähän päivitetyllä td04:llä lähtee 1.3bar, mutta omaan makuun liikaa ja löysäsin sitä pakopuolen ”hukkaporttia”. Tehoista en ole varma, tuo stg1 lupasi 185hv vakiotekniikalla, mutta päivitysten myötä varmaan lähempänä 200 luokkaa (muutenkin noilla ahtopaineilla pitäisi olla vähän enemmän löylyä kuin se 185).
3500rpm tehopiikki johtuu varmaan osittain isommasta turbosta (td04 herää myöhemmin kuin gt17) ja softasta. Itsellä on se ero kylmän ja kuuman koneen välillä niin suuri että pakko olla jotain solmussa…
3500rpm tehopiikki johtuu varmaan osittain isommasta turbosta (td04 herää myöhemmin kuin gt17) ja softasta. Itsellä on se ero kylmän ja kuuman koneen välillä niin suuri että pakko olla jotain solmussa…
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Pieni update:
Kokeilin ohittaa bypassin ohjausventtiilin ja apuna toimi YouTubesta BWTECH:in "Bypass valve mod" -video. Siinä on hyvin selostettu ohjausventtiilin toiminta ja tarkoitus.
Tämän jälkeen auto heräsi henkiin. En kokeillut täyttä kaasua, mutta saavutti silti aiemman 0,8bar heittämällä. Vääntöä löytyi matalimmillakin kierroksilla ja turbo nappaa kiinni nopeasti. Voimaa tulee tasaisesti, eikä enää piikkiä 3500rpm kohdalla. Pitää kuitenkin muistaa, että koeajo oli aika lyhyt eikä sisältänyt kaupunkiajoa. Täytyy siis testailla vielä miten käyttäytyy ruuhkan jälkeen ja päivitellä sitten. Mutta vika löytyi (ehkä) vihdoin
Kokeilin ohittaa bypassin ohjausventtiilin ja apuna toimi YouTubesta BWTECH:in "Bypass valve mod" -video. Siinä on hyvin selostettu ohjausventtiilin toiminta ja tarkoitus.
Tämän jälkeen auto heräsi henkiin. En kokeillut täyttä kaasua, mutta saavutti silti aiemman 0,8bar heittämällä. Vääntöä löytyi matalimmillakin kierroksilla ja turbo nappaa kiinni nopeasti. Voimaa tulee tasaisesti, eikä enää piikkiä 3500rpm kohdalla. Pitää kuitenkin muistaa, että koeajo oli aika lyhyt eikä sisältänyt kaupunkiajoa. Täytyy siis testailla vielä miten käyttäytyy ruuhkan jälkeen ja päivitellä sitten. Mutta vika löytyi (ehkä) vihdoin

Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Jos ei tolla tokene niin kokeile irrotta kellon tanko hukkaportin tapista ajon jälkeen koneen ollessa kuuma ja liikuta läpän vipua käsin, jos tahmii niin purettava tappi pois pesästä ja hoonattava reikä ja tarvittaessa kymppien välytä lisättävä.
Ahtimen ollessa "punahehkussa" tanko ei pääse liikkumaan vapaasti jolloin ahdot ei nouse tai nousee liikaa.
Varsinkin tarvike turboissa valujälki karkeaa ja sovitteet liian tiukat, alkuperäisissä ei ole vastaava ollut.
Jos joutuu purkamaan niin samalla tarkistaa onko lautasen niittaus ehjä, on tullut vastaan irronnut lautanen tanko ongelmien lisäksi tarviketurbossa.
Ahtimen ollessa "punahehkussa" tanko ei pääse liikkumaan vapaasti jolloin ahdot ei nouse tai nousee liikaa.
Varsinkin tarvike turboissa valujälki karkeaa ja sovitteet liian tiukat, alkuperäisissä ei ole vastaava ollut.
Jos joutuu purkamaan niin samalla tarkistaa onko lautasen niittaus ehjä, on tullut vastaan irronnut lautanen tanko ongelmien lisäksi tarviketurbossa.
Re: Huono kiihtyvyys
@Monikossa pidän mielessä jos oireilu jatkuu. Mulla on Mitsun td04-15t ahdin, jossa imupuolella joku billet kompressori. Noin 5000km ajettu.
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Noniin ei olisi pitänyt juhlimaan liian aikaisin
. Pidemmällä testiajolla tehot lähti taas, mutta tällä kertaa ei niin paljoa nykimistä. Alla listattu havainnot tähän mennessä:
-Tehot häviävät noin 30min kaupunkiajon jälkeen
-Ahtopaineet ok
-Kampiakselin asentotunnistin ok
-Kierrätys- ja sen magneettiventtiili ok
-Sytytyskasetti ja tulpat ok
-Ilmamassamittari ok
-Imuilman lämmöt ok
-Polttoainesuodatin ok
Jäljelle jää:
-Katti
-ECU ja sen stg1 softa
-Termostaatin maadoitus?
-Suuttimet
-Polttoaineen paineensäädin?
Jäikö tuosta listasta vielä jotain? Mulla alkaa kohta oikeasti loppumaan neuvot...

-Tehot häviävät noin 30min kaupunkiajon jälkeen
-Ahtopaineet ok
-Kampiakselin asentotunnistin ok
-Kierrätys- ja sen magneettiventtiili ok
-Sytytyskasetti ja tulpat ok
-Ilmamassamittari ok
-Imuilman lämmöt ok
-Polttoainesuodatin ok
Jäljelle jää:
-Katti
-ECU ja sen stg1 softa
-Termostaatin maadoitus?
-Suuttimet
-Polttoaineen paineensäädin?
Jäikö tuosta listasta vielä jotain? Mulla alkaa kohta oikeasti loppumaan neuvot...
Saab 9-3 2002
Re: Huono kiihtyvyys
Vika täsmää jollain lailla termarin kanteen tulevaan maajohtoon. Putsaa liitos ja katso että tulee varmasti tiukalle. Ettei ole laitettu ylipitkää pulttia tms.
Re: Huono kiihtyvyys
Sattuuko olemaan imupuolella halppis silikoniletkuja/mutkia/pätkiä?
Täälläkin oli jollain sattunut maanantaivalmistuserästä lerppaletku jonka veti tukkoon vedossa.
Youtubesta löytyy videoita useampia näistä kiinan halppisletkuista.
Kuumetessa menee aivan lerpaksi eikä mikään mahdottomuus jotta ilmaa ei menee läpi.
Ei saab:
"Both intercooler hoses are collapsing for some reason. He has run the engine without the air filter and it produces the same result. Also mentioned that hoses are soft & mellow."
Eri auto:
https://www.youtube.com/watch?v=JSyNvdhp1u0
Täälläkin oli jollain sattunut maanantaivalmistuserästä lerppaletku jonka veti tukkoon vedossa.
Youtubesta löytyy videoita useampia näistä kiinan halppisletkuista.
Kuumetessa menee aivan lerpaksi eikä mikään mahdottomuus jotta ilmaa ei menee läpi.
Ei saab:
"Both intercooler hoses are collapsing for some reason. He has run the engine without the air filter and it produces the same result. Also mentioned that hoses are soft & mellow."
Eri auto:
https://www.youtube.com/watch?v=JSyNvdhp1u0