Pakkasneste
Pakkasneste
Mulla on -01 93 vähän ajettu 54tkm ja huollettu joka vuosi enemmän kuin tarpeeksi. Kuitenkin punainen pakkasneste saattaa olla alkuperäistä. Huoltokirjassa sanotaan että ei tarttisi yleensä vaihtaa auton elinikänä, vain lisätä jos tarpeen. Haynesin kirjassa kehoitetaan vaihtamaan 3v välein. Mikähän on oikein? Ehkä normaali auton elinikä ei ole 23v. Sitten nyt kesällä sähköpuhallin tuntuu olevan päällä melkein heti kun lähtee ajammaan. Liikennevaloissa kuuluu puolet ajasta ainakin puhaltimen ääntä. Onko muilla tämmöistä, lämpömittari näyttää kuitenkin kiltisti normaalia?
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Re: Pakkasneste
Kyllä se puhallin mullakin aika herkästi ilmastoidussa autossa puhisee kesällä.
4v on ihan hyvä ohjeellinen vaihtoväli pakkasnesteille, varsinkin kun lohko on patarautaa niin ei kannata ruostuttaa sitä kulahtaneella nesteellä.
4v on ihan hyvä ohjeellinen vaihtoväli pakkasnesteille, varsinkin kun lohko on patarautaa niin ei kannata ruostuttaa sitä kulahtaneella nesteellä.

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Pakkasneste
Itseasiassa myös alumiinisiin osiin voi tulla korroosiota. Uudet nesteet kannattaa laittaa. Ei ole kuitenkaan mikään älytön kustannus edes.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pakkasneste
Fixus 3 ltr kannu punaista 11.35€ juuri nesut vaihdettu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pakkasneste
Eikös oikea neste näihin kuitenkin ole G48 eli sinivihreä? Tätä on tullut itse laitettua akkuveden kanssa kolkkiin ja muihinkin talouden kippoihin: https://www.motonet.fi/tuote/glysantin- ... ct=60-9883
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Pakkasneste
Mulla on punertavaa nestettä ja käyttöohjekirjassa lukee: "Jäähdytysnestettä ei normaalisti tarvitse vaihtaa auton elinikänä. Sentyyppinen jäähdytysneste on punertavaa eikä sitä saa sekoittaa muiden nesteiden kanssa".
9-3 2,0T -01, Espoo Finland
Re: Pakkasneste
Itse ainakin vaihdoin Zero Polar Hd Green 3L 100 jäähdytysnesteet, joka maksoi Kärkkäisellä 13e.
Huuhtelin järjestelmän pariin kertaan. Akkuvedellä laimensin ja hyvä tuli ....
Tuota Zero merkkistä pakkasnestettä olen käyttänyt kymmeniä vuosia.
Kotimaista kamaa on valmistaja Telko ex-Aspo.
OG900 myös samaa pakkasnestettä käytin.
Re: Pakkasneste
2 v välein kannattaa ainaki vaihtaa nesteet ja mitata pakkaskestävyys
Re: Pakkasneste
Molempia tullut vastaan vihreitä ja punasia nesteitä näissä eipä sillä niin suurta merkitystä kumpaa on kuhan laittaa samanlaista.
Re: Pakkasneste
No näinhän se on. Ilmeisesti Saabillakin suositus vaihtunut sinivihreästä punaiseen juuri tuossa 2000-luvun alussa niin siksikään ei ihme että molempia tuntuu kolkeissa olevan.
2v on kyllä katuautossa jo aika tiuha vaihtoväli, ei se nyt ihan niin äkkiä vielä huonone vaikka olisi raanavedelläkin lantrattu..
2v on kyllä katuautossa jo aika tiuha vaihtoväli, ei se nyt ihan niin äkkiä vielä huonone vaikka olisi raanavedelläkin lantrattu..

Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Pakkasneste
Joo turha sitä on niin tiuhaan vaihtaa 4-5 vuotta on ihan sopiva. Yleensä neste kyllä vaihtuu ennen tätä jonkin remontin myötä 

Re: Pakkasneste
Värillä ei ole merkitystä. Värille ei kuitenkaan ole mitään standardia, joten eri valmistajat käyttävät erilaisia värejä.
Yleisiä jäähdytinnesteen värejä ovat sininen, punainen, vihreä, oranssi ja keltainen, mutta väri ei useinkaan kerro mitään jäähdytysnesteen ominaisuuksista ja niiden sekoittumisesta eri värien kanssa....
Re: Pakkasneste
Jarrunesteet voi vaihtaa tuohon tahtiin, mutta jäähdytinnesteessä pidän yliampuvana. Pakkasenkestävyys ei muutu mihinkään, jos vajumista ei korvata pelkällä vedellä. Omassa käytössä oleviin autoihin laitan lisäyksenä sekoitettua nestettä. Siitä syystä pakkasenkestoa toki kannattaa tarkastaa, jos autossa on selkeästi vuoto ja auto ei ole ollut omassa valvonnassa. Toisin sanoen joku muu käyttäjä tai "Avulias Aatu" olisi täydentänyt vedellä pelkällä säiliön.
Minusta 8-10v on ihan ok vaihtoväli, ellei tosiaan auto ole itse ilmoittautunut nesteiden vaihtoon. Oma tyylini on ollut käyttää samat nesteet uudelleen, jos ne on vain vuoden tai pari vanhat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pakkasneste
Täällä on se perinteinen vuoto kennon o-renkaista. Kiusaa vain pakkasilla, ja talven aikana menee aina pari litraa uutta vihreää nestettä sisään. Nesteet on paisarissa aina aivan kirkkaat, kuin ois just vaihdettu. Eli tällä metodilla ei kannata edes alkaa tuota vikaa korjaamaan vaan pitää vaan se kanisteri talvella mukana autossa 

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc