9-3 1998 vetelee vaarallisesti
9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Nyt on kysessä 1998 9-3, 147kw versio jossa tehoja 340hv 482 Nm,
Quaifen lukko rauhoitti aina kolmos vaihtelle asti, mutta nelosella yli 160km/h auto alkaa vaarallisesti keinua vasemmalta oikealla ja takaisin.
Aikaisemmin luulin sen johtuvan lukon puutteesta, mutta nyt Quaifen lukon asennuksen jälkeen ilmiö ei ole niin paha, mutta on kuitenkin.
Kaikki puslat ovat jo nyt uretaanisia.
Millä autoa vielä voisi vakavoittaa ?
Quaifen lukko rauhoitti aina kolmos vaihtelle asti, mutta nelosella yli 160km/h auto alkaa vaarallisesti keinua vasemmalta oikealla ja takaisin.
Aikaisemmin luulin sen johtuvan lukon puutteesta, mutta nyt Quaifen lukon asennuksen jälkeen ilmiö ei ole niin paha, mutta on kuitenkin.
Kaikki puslat ovat jo nyt uretaanisia.
Millä autoa vielä voisi vakavoittaa ?
Viimeksi muokannut TomStar, Su Syys 29, 2024 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0T SE -98
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Onko clamppi asennettuna hammastankoon? Jos ei ole, niin sen asennus aivan ensimmäisenä. Uretaanipusla hammastangossa ei clamppia korvaa mitenkään.
Oikeanlaisella pyöränkulmilla saa vähennettyä tai jopa poistettua vetelyä kokonaan. Tehtaan kulmat, tai ns. arvot vihreälle säädetyt kulmat eivät sitä tee. Vaan pitää viedä säätäjälle joka tietää miten tehokas etuvetoinen auto säädetään.
Oikeanlaisella pyöränkulmilla saa vähennettyä tai jopa poistettua vetelyä kokonaan. Tehtaan kulmat, tai ns. arvot vihreälle säädetyt kulmat eivät sitä tee. Vaan pitää viedä säätäjälle joka tietää miten tehokas etuvetoinen auto säädetään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Aika paljon merkitystä on silläkin miten hyvät kumit on alla ja miten paljon vanteiden offset eroaa vakiosta. Jos alla laatukumia orkkisvanteilla joiden offset (ET) n. 45-49 niin ok, mutta jos sitten taas kumien merkki joku Ding Dong ja vanteiden offset 41 tai jopa pienempi niin vika voi olla siinäkin.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Hyvä huomio tuosta vääränlaisen vanteen ja rengastuksen vaikutuksesta. Lisäksi 17" alkaa olla aikalailla maksimi koko hyvän ajettavuuden kannalta og93:sen.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Ohjaus clamppi on kyllä.
Rengastus on Continental ContiSportContact5 225/45 R17.
Vanteet ovat 7,5x17 ET48 tai mahdollisesti ET35...
Vannetta tuntuu löytyvän eri Offset lukemilla ja vanteen merkinnät eivät asiaa selvennä.
Pyöränkulmat ovat virallisissa säädöissä, voi hyvinkin olla, että niitä pitäisi säätää hiukan eri asentoon.
Rengastus on Continental ContiSportContact5 225/45 R17.
Vanteet ovat 7,5x17 ET48 tai mahdollisesti ET35...
Vannetta tuntuu löytyvän eri Offset lukemilla ja vanteen merkinnät eivät asiaa selvennä.
Pyöränkulmat ovat virallisissa säädöissä, voi hyvinkin olla, että niitä pitäisi säätää hiukan eri asentoon.
9-3 2.0T SE -98
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Voisi hyvinkin olla syy tuossa noin paljon vakiosta poikkeavassa offsetissä. Ehkä saisit jostain lainaan kokeiluksi 17” vakio-offsetin vanteet, sillä ainakin saisi tuon mahdollisuuden eliminoitua pois.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Vanteen offset varmistui, ET35.
Onko tässä vannesarjan osto edessä ?
Onko tässä vannesarjan osto edessä ?
9-3 2.0T SE -98
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Voisi hyvinkin olla. Ihan peruskolkissa, tuolla et:llä on ainakin Etelä-Pohjanmaan uraisilla teillä todella v-mainen ajaa. Fiksua ois ajaa urien sivussa, mutta siellä tuo vetelee koko ajan vaikka auraus on kohdillaan. Menee suoraan ainoastaan kun ajaa niissä urissa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Ei uskalla edes ajatella, miltä tuo tuntuu. Ostaessani 9-3:n siinä oli alkuperäisrengastus 215-??-16. Talvirengas 205/55-16. Kesärenkaat vaihtuivat myös 205 kokoon ja sillä koolla on menty yli 400 tkm.
Sitten tullaan ulkonäkö kysymyksiin. Haittaako vetely 160 jälkeen mitään, jos paremmin ajettava näyttää hiehon perseeltä?
Sitten tullaan ulkonäkö kysymyksiin. Haittaako vetely 160 jälkeen mitään, jos paremmin ajettava näyttää hiehon perseeltä?

Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Oot kyllä ihan oikeessa. Alle 40 ET näyttää kolkin alla hitosti paremmalta, mutta kyllä se kaamean ajettavan siitä tekee. Talveksi nöyrryn tuohon vakioon. Kesäaikaan kun teen talonmiehen hommia, herään kolmelta ja ajelen silmät ristissä päivätöihin, niin en kyllä yhtään tykkää tuosta että autoa saa paimentaa koko ajan. Tosin, hereillä se kyllä pitää. Ostaessa autossa oli alla Super Aero vanteet, ja 205/50 16- Olihan ne nätit, mutta ... sain noista melkein saman mitä autosta maksoinNumba kirjoitti: ↑La Loka 05, 2024 16:51Ei uskalla edes ajatella, miltä tuo tuntuu. Ostaessani 9-3:n siinä oli alkuperäisrengastus 215-??-16. Talvirengas 205/55-16. Kesärenkaat vaihtuivat myös 205 kokoon ja sillä koolla on menty yli 400 tkm.
Sitten tullaan ulkonäkö kysymyksiin. Haittaako vetely 160 jälkeen mitään, jos paremmin ajettava näyttää hiehon perseeltä?![]()

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Og9-3 on aika kehno ajettava 225/45-17 kumeilla. Mitä jäykempi runko ja terävämpi olkakulma niin aina pahempi. Pappamallin 205/55-16 renkailla tuo on jo ihan säädyllinen ajettava.
Ongelmana etupässä on, että kovalla vedätyksellä etupyörät kääntyy auraamaan lisää. Jos siellä on tehtaan arvot eli jo ilman kuormaa reilu auraus niin veto päällä se keula auraa jo aivan sairaasti. Eli pieni haritus auttaa. Etutukivarsissa orkkis reaktiotangon takapusla on jäykempi kuin violetti powerflex. Poikkitukivarren keskiniveleen musta powerflex on riittävän jäykkä. Apurunkoa voi jäykistää hitsaamalla saumat orkkis pistehitsien lisäksi migillä kilpa-autojen tyyliin.
Iskareiden, takajousien ja takavakaajan jäykistäminen auttaa myös jonkin verran. Etuvetoisen auton alustaa asfalttikäyttöön prepatessa jäykistetäminen aloitetaan aina takapäästä
Ongelmana etupässä on, että kovalla vedätyksellä etupyörät kääntyy auraamaan lisää. Jos siellä on tehtaan arvot eli jo ilman kuormaa reilu auraus niin veto päällä se keula auraa jo aivan sairaasti. Eli pieni haritus auttaa. Etutukivarsissa orkkis reaktiotangon takapusla on jäykempi kuin violetti powerflex. Poikkitukivarren keskiniveleen musta powerflex on riittävän jäykkä. Apurunkoa voi jäykistää hitsaamalla saumat orkkis pistehitsien lisäksi migillä kilpa-autojen tyyliin.
Iskareiden, takajousien ja takavakaajan jäykistäminen auttaa myös jonkin verran. Etuvetoisen auton alustaa asfalttikäyttöön prepatessa jäykistetäminen aloitetaan aina takapäästä

9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: 9-3 1998 vetelee vaarallisesti
Pyörän kuuluu olla pyörän kotelossa sisällä eikä sen ulkona. Pyörän tuominen ulos, tai ns. "kaarelle" huonontaa ajo-ominaisuuksia sellaisessa autossa, jossa sitä ei niin ole suunniteltu autonvalmistaja toimesta, kuten saabissa. Se luo esimerkiksi nostetta ja lisää ilman vastusta, eli juuri niitä mitä pitää välttää/minimoida.
Lisäksi omasta mielestä "kaarella" oleva pyörä näyttää typerältä, mutta se onkin mielipide asia.
A_K_O on oikeassa. Tehokkaassa etuvedoissa keula pitää säätää harmittamaan, mutta kuinka paljon niin on taas auto ja kuljettajakohtainen asia. Itellä femman etupäässä on 16minuuttia kokonaisharitusta ja femman ajettavuus on nyt täydellinen. Ei vetele ja ohjaustuntuma on urheilullinen sekä mutka-ajettavuus on nautinnollista. Tässä kääntöpuolena on sivutuuliherkkyys, että kovalla sivutuulella puuskat ottavat autoon herkemmin, mutta itseäni se ei haittaa.
Lisäksi omasta mielestä "kaarella" oleva pyörä näyttää typerältä, mutta se onkin mielipide asia.
A_K_O on oikeassa. Tehokkaassa etuvedoissa keula pitää säätää harmittamaan, mutta kuinka paljon niin on taas auto ja kuljettajakohtainen asia. Itellä femman etupäässä on 16minuuttia kokonaisharitusta ja femman ajettavuus on nyt täydellinen. Ei vetele ja ohjaustuntuma on urheilullinen sekä mutka-ajettavuus on nautinnollista. Tässä kääntöpuolena on sivutuuliherkkyys, että kovalla sivutuulella puuskat ottavat autoon herkemmin, mutta itseäni se ei haittaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm