Kaveri kyseli minulta vanhana Saabistina, mitä tyyppivikoja pitäisi varoa otsikon mukaisessa kärryssä!
Eli kyseessä on ng900 2,0i vuodelta 1995, kilometrejä oli mittarissa kai vain vähän yli 150000. Hintapyyntö vähän yli kymmenen kiloeuroa...
Auto tulisi hänen vaimonsa käyttöön, joten huonosta viritettävyydestä ei tarvitse kantaa huolta!
Itselläni kun ei ole koskaan ollut omaa Soopelia, kertokaa omistajat ja muut tietäjät tärkeimpiä tsekattavia ja muuta huomioon otettavaa!
ng900 2,0i vm.-95 mitä vikaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ng900 2,0i vm.-95 mitä vikaa?
Kannattaa lukea tämä:Toby kirjoitti:Kaveri kyseli minulta vanhana Saabistina, mitä tyyppivikoja pitäisi varoa otsikon mukaisessa kärryssä!
Eli kyseessä on ng900 2,0i vuodelta 1995, kilometrejä oli mittarissa kai vain vähän yli 150000. Hintapyyntö vähän yli kymmenen kiloeuroa...
Auto tulisi hänen vaimonsa käyttöön, joten huonosta viritettävyydestä ei tarvitse kantaa huolta!
Itselläni kun ei ole koskaan ollut omaa Soopelia, kertokaa omistajat ja muut tietäjät tärkeimpiä tsekattavia ja muuta huomioon otettavaa!
http://www.saabcentral.com/techhelp/gm9 ... _guide.php
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Edellinen autoni oli vastaava Saab900 SE -95. Tyypillisenä vikana pakkasella alustan paukahtelu, johon auttoi kumiosien (tukivarren kumit yms kumi vs kumi tai metalli) voitelu esim. silikonisprayllä. Ostaessa kannattaa tarkistaa se, vuotaako kannentiiviste. Alumiininen kansi ja valurautainen moottorin alaosa kun tuppaa aina heilahtelemaan lämpölaajenemisesta ja jäähdytinneste alkaa vuotaa. Jos ulospäin, niin sen huomaa helposti, ja jos sisään, niin saattaa aiheuttaa käynnistysvaikeuksia tai esim. kaikki pytyt eivät heti pyöri. Jäähdytinsementistä saa ainakin hyvää ensiapua, mutta kannentiivisteen vaihto ja kannen tasohionta ovat varmin vaihtoehto. Onneksi merkkiliikkeessä vain n. 600 €:n luokkaa töineen ja osineen. Saattaa esiintyä jo 150 tkm:ssä.
Käsijarrut ovat ne surkeat rumpujarrut, mutta onneksi helpot kehiä. Vaijeri saattaa jäätyä ja jarrut kiinni. Tuloilmasuodatin (matkustamo) kannattaa tarkistaa ja vaihtaa, sillä mikäli se menee tukkoon, sisäpuhaltimen nopeudet saattavat hävitä. Sen etuvastus nimittäin sijaitsee tuloilmakanavassa, ja mikäli ilman tulo heikkenee likaisen puhdistimen kautta, jäähdytys ei riitä ja vastukset alkavat "poksahdella". Suodattimeen pääsee käsiksi irrottamalla tuulilasinpyyhkijät, suojamuovin ja sitten suodattimen koteloruuvit. Matkustamon puolelta ei tarvitse avata mitään ainakaan -95 vuosimallissa.
Akun +navan puhtaana pito auttaa estämään mystisiä sähkövikoja, napa tuppaa hapettumaan aika helposti.
Käsijarrut ovat ne surkeat rumpujarrut, mutta onneksi helpot kehiä. Vaijeri saattaa jäätyä ja jarrut kiinni. Tuloilmasuodatin (matkustamo) kannattaa tarkistaa ja vaihtaa, sillä mikäli se menee tukkoon, sisäpuhaltimen nopeudet saattavat hävitä. Sen etuvastus nimittäin sijaitsee tuloilmakanavassa, ja mikäli ilman tulo heikkenee likaisen puhdistimen kautta, jäähdytys ei riitä ja vastukset alkavat "poksahdella". Suodattimeen pääsee käsiksi irrottamalla tuulilasinpyyhkijät, suojamuovin ja sitten suodattimen koteloruuvit. Matkustamon puolelta ei tarvitse avata mitään ainakaan -95 vuosimallissa.
Akun +navan puhtaana pito auttaa estämään mystisiä sähkövikoja, napa tuppaa hapettumaan aika helposti.