naksetta edessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jouni10
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 20:35

naksetta edessä

Viesti Kirjoittaja jouni10 »

Hei
Autoni pitää ylimääräistä "naksetta" ajaessa soratiellä / mukulakivellä.
Ääni ei ole kovin kova eikä tunnu ohjauksessa ja se tulee korvakuulolla arvioidessa kuljettajan puolelta. Tuntuu hölmöltä vaivalta mutta en ole saanut selville mistä ääni saa alkunsa. Epäilin ensin jonkin releen naksuvan ja seuraavaksi nivelten kuntoa tai iskarin kiinnitystä. Osat silmämääräisesti ja nykimällä vaikuttivat kunnossa olevilta. Autoon tehty hiljattain iskari/kytkinremontti korjaamolla.
Ääni sen verran rasittava - koveneva -tihenevä, että vika täytyisi paikallistaa,
poropeukalona kaipaan vinkkiä mistä vian etsintä on syytä aloittaa.

Kyselin aiemmin foorumilla apua sidin "päivitykseen". Ongelmahan oli että laitoin paremman tietokoneen rikkoutuneen mopoversion tilalle joka sitten ilmoitteli vikakoodeja. Asia ratkesi niin, että teckillä otettiin tieturista tietyt ominaisuudet pois kun niihin tarvittavia antureita ei ole autoon asennettu, ei siis ilmoittele kuitattavia virheitä enää mutta toimii niiltä osin kun auto tukee ominaisuuksia.
Jouni
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ääni tulee todennäköisesti etuiskarin kuluneesta aluslevystä tai sitten katkenneesta etujousesta (jos kyseessä on varhaisvuosien NG900). Lisäksi kannattaisi myös tsekata tukivarren alapallonivelen kunto, sillä kulunut/rikki mennyt alapallonivel pitää myös ääntä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

etuiskarissa on sellanen kuulalaakeri siel yläpäässä... ittelläni naksuu koska sieltä laakerista on hävinnyt kuulia..
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
jouni10
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 20:35

nakseen syy

Viesti Kirjoittaja jouni10 »

moi

tutkittiin iskarit, jouset ja laakerit.
nakseen syy löytyi kuitenkin kuskin jalkatilasta.
siellä on sellainen puoristetty metalli levy joka pääsi liikkumaan
millin osia mutterin ollessa hieman löysä. nakse ei syntynyt käsin kokeiltaessa mutta poistui mutterien kiristyksellä.
Jouni
Vastaa Viestiin