Koneen suunnalta alkoi kuulua rahinaa ja huolto rajasi viaksi ilmastoinnin kompuran. Uuden kompuran hinta on n. 900€. Kuinka yleinen vika on ja löytyykö vaivaan edullisempaa hoitoa?
Autona 9-3 SE -98 ajettu 126tkm.
Esim. autovahinkokeskuksessa olisi vuoden 2004 mallin kompura 390€, mahtaako tämä sopia vanhempaan malliin?
Ilmastoinnin kompura rutisee
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmastoinnin kompura rutisee
Tuttu vika. Mulla on käynyt sama juttu NG900:n kanssa. Rahina johtuu joko kompuran laakereista tai kompuran männistä. Kaikista helpoin vaihtoehto on vaihtaa kompuraa uuteen/kunnostettuun/toimivaan käytettyyn kompuraan. Uusi on kaikista kallein vaihtoehto ja kunnostettu noin 50-60 % uuden hinnasta. Kaikista halvinta on kuitenkin löytää hyväkuntoinen käytetty kompura, jolle myyjä antaa toimintatakuun (esim. http://www.varaosahaku.fi tai http://www.bildelsbasen.se).StarviN kirjoitti:Koneen suunnalta alkoi kuulua rahinaa ja huolto rajasi viaksi ilmastoinnin kompuran. Uuden kompuran hinta on n. 900€. Kuinka yleinen vika on ja löytyykö vaivaan edullisempaa hoitoa?
Autona 9-3 SE -98 ajettu 126tkm.
Esim. autovahinkokeskuksessa olisi vuoden 2004 mallin kompura 390€, mahtaako tämä sopia vanhempaan malliin?
Käytettyä kompuraa ostettaessa on varmistuttava siitä, että se on irroittamisen jälkeen täytetty öljyllä ja tulpattu. Jos tätä toimenpidettä ei ole tehty, kompuran männät ruostuvat ja jämähtävät kiinni. Tällöin kompuralla ei tee mitään. Vaikkakin kompuran männät eivät olisi vielä jämähtäneet kiinni, niin "ei-öljytyn ja tulpatun" kompuran toimintamahdollisuus on maksimissaan vain 10%, joten ei kannata riskeerata rahaa ja asennusaikaa turhaan ostamalla ei-öljyttyä ja tulpattua kompuraa.
En tiedä kompuran tyyppiä, mutta joku vm. 1998 9-3:n WISin omaava henkilö voisi tarkistaa sen. Epäilen kuitenkin, että valmistaja on Seiko-Seiki.
Nopealla lukaisulla Fusti Oy:ltä (03)3563800 näyttäisi löytyvän kompura 9-3 vm. 1998. Täytyy vain varmistaa, että moottori (turbo, 2.0 vai 2.3) on oikea ja että kompura on öljytty ja tulpattu. Lisäksi Bildelsbasenista näyttäisi löytyvän sinun autoosi sopivia kompuroita, joten eikun kyselemään. Tosin Bildelsbasenin firmoille kyselyt on tehtävä ruåttiksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Riippuu, kuinka kauan se on ollut irti autosta, ennen kuin se on tulpattu. Jos se on ollut tulppaamattomana vain vähän aikaa, eikä ole ollut kauaa purkaamon varastossa, voisi se ehkä toimiakin.StarviN kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä.
Fusti Oy:n suuntaan olin yhteydessä. Kyseinen kompura oli kyllä tulpattu, mutta ei öljytty, joten se varmaan kannattaa unohtaa?
Voithan yrittää tehdä Fustin kanssa "avokaupan" tuosta kompurasta. Jos se ei toimi, niin palautat sen ja saat rahasi takaisin. Tosin asennuskustannuksen kylmäaineineen maksavat kuitenkin jonkun verran, joten ne kustannukset jäävät silloin omaksi tappioksi, jos kompura ei pelitä. Käytetyn kompuran ostamisessa on aina riskinsä. Jos et halua kokeilla tuota Fustin kompuraa, niin ainahan voit kysellä Bildelsbasenin sivuilta löytyviä kompuroita.
Ohje: http://www.bildelsbasen.se






Itse ostin aikanaan (muistaakseni vuonna 2001) Bildelsbasenilta tulpatun ja öljytyn kompuran. Se maksoi silloin 1600 vanhaa markkaa, eli oli tosi halpa. Ja se on palvellut kiitettävästi jo lähes 4 vuotta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007