ahtojen heittely / nykiminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

ahtojen heittely / nykiminen

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Turbomiehille kysymys. Kylmien ilmojen tultua ( > -4ast. ) auton nykiminen ( ahtopaineen heivaus vrt. tehokuoppa ) täyskaasulla vedätettäessä rpm 2800 - 3100 hävisi kokonaan. Ts. kylmällä ilmalla auto toimii loistavasti. Mihinkähän vaivaan tämä viittaisi? Onko jossain joku sensori joka haistelee ahtoilman lämpötilaa ja tässä tapauksessa tiputtaa / heivaa ahtoja lämpimällä kelillä kun "raja-arvo" on niin lähellä?
Oli tuossa TECH2 kyydissäkin mukana, mutta tietysti auto toimi silloin loistavasti. Vinkkejä kaipaillaan...
Edit: Autossa Garret ilm. V15 ulkoisella hukkiksella, Viggenin cooleri, ja mankkuvenakin löytyy ( kiitos Turbiini ) MAF juuri vaihdettu, toimii TECH:llä todettu.
Viimeksi muokannut 9-3Tid, Ti Joulu 16, 2003 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

hatusta veikkaus isompi cooleri, asiasta mitään tietämättä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kyllä tolla Viggenin IC:llä pitäis pärjätä ihan johonkin 280 hv:aan saakka. Joten epäilisin, että vika ei ole siinä.

Mitenkäs wastegaten kunto? Nuo paineiden soutamiset voi myös johtua siitä, mutta se ei taas selittäisi sitä, että auto toimii kylmemmällä ilmalla paremmin kuin lämpöisellä.

Vaikea sanoa tuohon asiaa mitään, kun ei tunne tuon TiD -koneen sielunelämää.

Olisko kellään sellaista OG9-3:n WISsiä, jossa olis tietoa tuosta diesel -koneesta? Se voisi auttaa "vian" etsinnässä.

Tiedä sitten, voisiko tuo MAF aistia erilailla kylmää ja kuumaa ilmaa? Miten on, Trionic 7 -Saabien omistajat?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

coolerin riittämättömyyttä en minäkään epäile, ellei sitten ole vioittunut. Tech:n mukaan turbo ahtoi n. 4% enemmän mitä ohjainjärjestelmä pyysi? Voikohan tällä olla jotain vaikutusta? Ts. ahdot nousee jonkin raja-arvon yli ja boksi hillitsee niin hurjaa menoa?
Jokatapauksessa hieman kiusallinen vika kun sattuu parhaalle käyntinopeusalueelle.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3Tid kirjoitti:coolerin riittämättömyyttä en minäkään epäile, ellei sitten ole vioittunut.
Tuskin on vioittunut, jos et ole ajanut autolla keulaan kohdistunutta kolaria.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ei siinä autossa vikaa välttämättä ole. Vääntökäyrää tutkimallahan näkee, että se on rajattu aika tasaisesti.

Ahtopaineen nousun loppuessa, vääntökäyrän tasoittuminen tuntuu tehon loppumisena. Voihan tietysti olla, että dynossa käyrät eivät ole niin kauniita, kuin myyntiesitteissä :D

Tosin tuo TiD saabin turbo on 2,2 moottorille lievästi sanoen alimitoitettu, jos viritystä ajattelee :roll:
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti:Ei siinä autossa vikaa välttämättä ole. Vääntökäyrää tutkimallahan näkee, että se on rajattu aika tasaisesti.

Tosin tuo TiD saabin turbo on 2,2 moottorille lievästi sanoen alimitoitettu, jos viritystä ajattelee :roll:
Tässä tapauksessa uskallan väittää, että on vikaa. En osaa liittää mun tehomittaustodistusta tänne ( viggellä se jossain serverillään on ). Siinä näkyy se tehokuoppa.

Jep turbo on kyllä pikkiriikkinen, riittänee vain 155-160hp tietämille.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kuva
Pyynnöstä,, 9-3 TiD:n käppyrä viime kesältä.
#1730
500whp.net member
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Kiitos Vigge, kun kaivelit arkistoja. Tuossa yhtenäinen viiva dynotus rikkinäisellä MAF:lla. Katkoviiva MAF vaihdettu. Aikamoinen kuoppa silti. :? Soitin auton entiselle omistajallekkin ja hän sanoi, ettei auto hänellä ole nykinyt vaikka kuinka on vedättänyt. Että jossain se vika piilee...?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Näköjään kovalla pakkasella ( -17 ) nykiminen alkoi taas ko. kierrosvälillä. :cry:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tekniikasta tietämättömänä arvuuttelen:

Tossa kohtaa puhallin antaa parasta painettaan, olisko mahdollista että puhallin päästää ilmat pihalle? Paine laskee ja samoten käyrät. Venttiili menee taas kiinni ja paineet nousee loppua kohden.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Referenssinä oma käppyrä. Ahdot tippuu siis peruspaineille 4500 kohdalla.
Tämän jälkeen ahdot lähtee taas nousuu.
Kuva

Mitä kiisselissä valvotaan, joka aiheuttaa ahtojen laskun. Bensa myllyssä on nakutus.
Mitä voit tehdä

:arrow: Asenna ahtopainemittari ja katso mitä tapahtuu maantiellä.
#1730
500whp.net member
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ettei vaan magn. vettiili jumittaisi? Värkkää iltapuhteina painemittari kiinni, niin näet mitä siellä tapahtuu. Voihan syy olla jokin muukin kuin ahtopaine. Eikös siinä naftapumpussa ollut jotain softavikaa.. :wink:
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Juu, alunperin luulin, että vika olisi ollut softassa, mutta kun auto toimii viileillä keleillä hyvin nin vesitty sekin ajatus ( jos vika softassa luulisi toimivan kokoajan samalla tavalla? ). Jokatapauksessa tuollaista tehokuoppaa ei kuulu olla.
Pitänee viritellä letku paikoilleen...alahan Turbiini kaivelemaan laatikoitasi jos sieltä joku mittari ja liitinkappale löytyisi. :wink:
Vastaa Viestiin