ahtojen heittely / nykiminen
ahtojen heittely / nykiminen
Turbomiehille kysymys. Kylmien ilmojen tultua ( > -4ast. ) auton nykiminen ( ahtopaineen heivaus vrt. tehokuoppa ) täyskaasulla vedätettäessä rpm 2800 - 3100 hävisi kokonaan. Ts. kylmällä ilmalla auto toimii loistavasti. Mihinkähän vaivaan tämä viittaisi? Onko jossain joku sensori joka haistelee ahtoilman lämpötilaa ja tässä tapauksessa tiputtaa / heivaa ahtoja lämpimällä kelillä kun "raja-arvo" on niin lähellä?
Oli tuossa TECH2 kyydissäkin mukana, mutta tietysti auto toimi silloin loistavasti. Vinkkejä kaipaillaan...
Edit: Autossa Garret ilm. V15 ulkoisella hukkiksella, Viggenin cooleri, ja mankkuvenakin löytyy ( kiitos Turbiini ) MAF juuri vaihdettu, toimii TECH:llä todettu.
Oli tuossa TECH2 kyydissäkin mukana, mutta tietysti auto toimi silloin loistavasti. Vinkkejä kaipaillaan...
Edit: Autossa Garret ilm. V15 ulkoisella hukkiksella, Viggenin cooleri, ja mankkuvenakin löytyy ( kiitos Turbiini ) MAF juuri vaihdettu, toimii TECH:llä todettu.
Viimeksi muokannut 9-3Tid, Ti Joulu 16, 2003 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
hatusta veikkaus isompi cooleri, asiasta mitään tietämättä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä tolla Viggenin IC:llä pitäis pärjätä ihan johonkin 280 hv:aan saakka. Joten epäilisin, että vika ei ole siinä.
Mitenkäs wastegaten kunto? Nuo paineiden soutamiset voi myös johtua siitä, mutta se ei taas selittäisi sitä, että auto toimii kylmemmällä ilmalla paremmin kuin lämpöisellä.
Vaikea sanoa tuohon asiaa mitään, kun ei tunne tuon TiD -koneen sielunelämää.
Olisko kellään sellaista OG9-3:n WISsiä, jossa olis tietoa tuosta diesel -koneesta? Se voisi auttaa "vian" etsinnässä.
Tiedä sitten, voisiko tuo MAF aistia erilailla kylmää ja kuumaa ilmaa? Miten on, Trionic 7 -Saabien omistajat?
Mitenkäs wastegaten kunto? Nuo paineiden soutamiset voi myös johtua siitä, mutta se ei taas selittäisi sitä, että auto toimii kylmemmällä ilmalla paremmin kuin lämpöisellä.
Vaikea sanoa tuohon asiaa mitään, kun ei tunne tuon TiD -koneen sielunelämää.
Olisko kellään sellaista OG9-3:n WISsiä, jossa olis tietoa tuosta diesel -koneesta? Se voisi auttaa "vian" etsinnässä.
Tiedä sitten, voisiko tuo MAF aistia erilailla kylmää ja kuumaa ilmaa? Miten on, Trionic 7 -Saabien omistajat?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
coolerin riittämättömyyttä en minäkään epäile, ellei sitten ole vioittunut. Tech:n mukaan turbo ahtoi n. 4% enemmän mitä ohjainjärjestelmä pyysi? Voikohan tällä olla jotain vaikutusta? Ts. ahdot nousee jonkin raja-arvon yli ja boksi hillitsee niin hurjaa menoa?
Jokatapauksessa hieman kiusallinen vika kun sattuu parhaalle käyntinopeusalueelle.
Jokatapauksessa hieman kiusallinen vika kun sattuu parhaalle käyntinopeusalueelle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei siinä autossa vikaa välttämättä ole. Vääntökäyrää tutkimallahan näkee, että se on rajattu aika tasaisesti.
Ahtopaineen nousun loppuessa, vääntökäyrän tasoittuminen tuntuu tehon loppumisena. Voihan tietysti olla, että dynossa käyrät eivät ole niin kauniita, kuin myyntiesitteissä
Tosin tuo TiD saabin turbo on 2,2 moottorille lievästi sanoen alimitoitettu, jos viritystä ajattelee
Ahtopaineen nousun loppuessa, vääntökäyrän tasoittuminen tuntuu tehon loppumisena. Voihan tietysti olla, että dynossa käyrät eivät ole niin kauniita, kuin myyntiesitteissä
Tosin tuo TiD saabin turbo on 2,2 moottorille lievästi sanoen alimitoitettu, jos viritystä ajattelee
Tässä tapauksessa uskallan väittää, että on vikaa. En osaa liittää mun tehomittaustodistusta tänne ( viggellä se jossain serverillään on ). Siinä näkyy se tehokuoppa.rr kirjoitti:Ei siinä autossa vikaa välttämättä ole. Vääntökäyrää tutkimallahan näkee, että se on rajattu aika tasaisesti.
Tosin tuo TiD saabin turbo on 2,2 moottorille lievästi sanoen alimitoitettu, jos viritystä ajattelee
Jep turbo on kyllä pikkiriikkinen, riittänee vain 155-160hp tietämille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tekniikasta tietämättömänä arvuuttelen:
Tossa kohtaa puhallin antaa parasta painettaan, olisko mahdollista että puhallin päästää ilmat pihalle? Paine laskee ja samoten käyrät. Venttiili menee taas kiinni ja paineet nousee loppua kohden.
Tossa kohtaa puhallin antaa parasta painettaan, olisko mahdollista että puhallin päästää ilmat pihalle? Paine laskee ja samoten käyrät. Venttiili menee taas kiinni ja paineet nousee loppua kohden.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Juu, alunperin luulin, että vika olisi ollut softassa, mutta kun auto toimii viileillä keleillä hyvin nin vesitty sekin ajatus ( jos vika softassa luulisi toimivan kokoajan samalla tavalla? ). Jokatapauksessa tuollaista tehokuoppaa ei kuulu olla.
Pitänee viritellä letku paikoilleen...alahan Turbiini kaivelemaan laatikoitasi jos sieltä joku mittari ja liitinkappale löytyisi.
Pitänee viritellä letku paikoilleen...alahan Turbiini kaivelemaan laatikoitasi jos sieltä joku mittari ja liitinkappale löytyisi.