Saab 9-3 moottoriongelmia.
Saab 9-3 moottoriongelmia.
Kirjoittelen tänne isäukkoni auton takia, joka makaa nyt korjaamolla pahojen sylinterikannen ongelmien takia.
Kyseessä on vuoden 2001 saab 93 matalapaineturbo,jolla ajettu 110 tuhatta.
Auto alkoi aamuisin pölläyttelemään sinistä käynnistyksessä ja turboa ja sitä huohotussysteemiä aloin epäilemään ,kun niistä on täälläkin ollut juttua.
Viaksi paljastui sitten kumminkin ohjurin kumit ja kun kansi oli korjaamolla otettu irti ,oli kaikkien pakoventtiilien varret aivan piloilla ja pari ohjuriakin löysällä.
Viaksi sanoivat korjaamolla mahdollisesti huonon bensan ,mitä siihen ei ole laitettu ja muutenkin aika epäuskottava selostus. Huohotussysteemeissä ei ole mitään vikaa saabeissa ja sen asian ne ohittaa olankohautuksella ,jos asiasta mainitsee.
Laskusta tulee epäilemättä kallis ja mitään vastaantulemista on GM:ltä turha odottaa varmaankin ,kun autoa ei ole huollettu 100 tonnin jälkeen säännöllisesti merkkihuollossa.
Jotain kummallista on tossa koneessa verrattuna isäukon vanhaan 900s koneeseen ,missä ei ongelmia ollut sylinterinkannessa ,vaikka autolla oli ajettu yli 250 tuhatta ainakin.
Olisko jollain kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja voisikohan vika johtua tukkoisesta huohotuksesta ,joka pilaa öljyt.
Tämän vuotisessa (2001) saab 93:ssa ilmeisesti on jotain valmistusvikoja ilmennyt.
Kyseessä on vuoden 2001 saab 93 matalapaineturbo,jolla ajettu 110 tuhatta.
Auto alkoi aamuisin pölläyttelemään sinistä käynnistyksessä ja turboa ja sitä huohotussysteemiä aloin epäilemään ,kun niistä on täälläkin ollut juttua.
Viaksi paljastui sitten kumminkin ohjurin kumit ja kun kansi oli korjaamolla otettu irti ,oli kaikkien pakoventtiilien varret aivan piloilla ja pari ohjuriakin löysällä.
Viaksi sanoivat korjaamolla mahdollisesti huonon bensan ,mitä siihen ei ole laitettu ja muutenkin aika epäuskottava selostus. Huohotussysteemeissä ei ole mitään vikaa saabeissa ja sen asian ne ohittaa olankohautuksella ,jos asiasta mainitsee.
Laskusta tulee epäilemättä kallis ja mitään vastaantulemista on GM:ltä turha odottaa varmaankin ,kun autoa ei ole huollettu 100 tonnin jälkeen säännöllisesti merkkihuollossa.
Jotain kummallista on tossa koneessa verrattuna isäukon vanhaan 900s koneeseen ,missä ei ongelmia ollut sylinterinkannessa ,vaikka autolla oli ajettu yli 250 tuhatta ainakin.
Olisko jollain kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja voisikohan vika johtua tukkoisesta huohotuksesta ,joka pilaa öljyt.
Tämän vuotisessa (2001) saab 93:ssa ilmeisesti on jotain valmistusvikoja ilmennyt.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-3 moottoriongelmia.
Eli siis paljon tolla autola on ajettu, vai onko yhtään huoltoa jätetty tekemättä?KtK kirjoitti:
Kyseessä on vuoden 2001 saab 93 matalapaineturbo,jolla ajettu 110 tuhatta.
autoa ei ole huollettu 100 tonnin jälkeen säännöllisesti merkkihuollossa.
Tämän vuotisessa (2001) saab 93:ssa ilmeisesti on jotain valmistusvikoja ilmennyt.
110tkm kohdalla tulee seuraava huolto 100tkm jälkeen, joten jos autolla on nyt ajettu 110tkm, niin ei pitäs hätää olla, jos sitä ennen auto on huollettu merkkihuollossa

Nyt vaan kovat vaatimukset, tottakai ne mieluummin maksattaa teillä kaiken...

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Ei pitäisi olla mitään ongelmia jos on merkkihuollettu 100 tonniin asti ja nyt 110tkm mittarissa. Siinähän on nyt seuraavan huollon paikka eli yhtään ei ole jäänyt väliin.
Vaikka varsinainen takuuaika onkin jo umpeutunut niin jatkettu moottoriatakuu on voimassa. Asiasta kannattaa ehdottomasti tehdä korvausvaatimus eikä maksaa mitään. Huonoon bensaan vetoaminen alkaa jo olla säälittävän ja naurettavan rajalla.
Jos sellaista väittää (tai mitä muuta tahnsa), on väite kyettävä näyttämään toteen.
Ei tuon ikäinen ja tuon verran ajettu moottori saa noin hajota. Kuluttajasuojalakikin antaa turvaa varsinaisen takuajan jälkeen jos auto on yksityisomistuksessa.
Vaikka varsinainen takuuaika onkin jo umpeutunut niin jatkettu moottoriatakuu on voimassa. Asiasta kannattaa ehdottomasti tehdä korvausvaatimus eikä maksaa mitään. Huonoon bensaan vetoaminen alkaa jo olla säälittävän ja naurettavan rajalla.


Ei tuon ikäinen ja tuon verran ajettu moottori saa noin hajota. Kuluttajasuojalakikin antaa turvaa varsinaisen takuajan jälkeen jos auto on yksityisomistuksessa.
Polttoaineessa vika?
Tuo viittaus mahdolliseen polttoaineeseen saattaa olla oikea siinä tapauksessa jos on käyty paljon rajan takana tankkaamassa paikallisilta "yrittäjiltä", mutta siitä ei tainnut tässä tapauksessa olla kyse.
Noista "yrittäjistä" oli joskus aikoinaan huhupuhetta, että laimentaisivat ties millä noita omia seoksiaan katteiden parantamiseksi.
Noista "yrittäjistä" oli joskus aikoinaan huhupuhetta, että laimentaisivat ties millä noita omia seoksiaan katteiden parantamiseksi.
Joo ,autoa ei ole merkkihuollettu 90 tonnin jälkeen ja nyt on tarkalleen 113 tuhatta mittarissa ,että se niistä korvauksista.
Autoa ei ole tankkailtu huonolla bensalla ja laatuöljyjä käytetty.
Sen verran niistä venttiileistä ,että ne kuulemma "hilseilee varsistaan" onkohan niissä joku kovakromi pinnoite tai vastaava.
Autoa ei ole tankkailtu huonolla bensalla ja laatuöljyjä käytetty.
Sen verran niistä venttiileistä ,että ne kuulemma "hilseilee varsistaan" onkohan niissä joku kovakromi pinnoite tai vastaava.
KtK kirjoitti:Joo ,autoa ei ole merkkihuollettu 90 tonnin jälkeen ja nyt on tarkalleen 113 tuhatta mittarissa ,että se niistä korvauksista.
Autoa ei ole tankkailtu huonolla bensalla ja laatuöljyjä käytetty.
Sen verran niistä venttiileistä ,että ne kuulemma "hilseilee varsistaan" onkohan niissä joku kovakromi pinnoite tai vastaava.
Siis tossahan on vasta 3tkm yli huoltorajan, joka on jopa Saabin virallisen tiedotteen mukaan ihan hyväksyttävä ylitys vielä. Toisekseen, ei auto saa tolleen hajota !
Kiitoksia vinkeistä. Otan tämän homman itselleni pieneksi ristiretkeksi. Aikaisemmin ei mun olis tarvinnut tähän ryhtyä,mutta isälläni on vaikeutena muutaman vuoden takainen aivoinfarkti ja sen myötä puheen huononeminen ja varsinkin tällaisissa kinaamis/vänkäämistilanteissa ei hän ole samalla viivalla ärhäkkään korjaamovastaavan kanssa,vaikka muuten onkin täysissä sielun ja ruumin voimissa.
Kyseessä on turun metroauto ,mistä auto on ostettukkin.
En tiedä,onko näin uuden auton kilometrien väärentäminen mahdollista ,mutta uskomattomalta tuntuvat nämä ongelmat.
Viime syksynä auto hinattiin taivassalosta mynämäelle korjattavaksi ,koska kytkin lopahti täysin luistavaksi.
Vaihtoon meni loppuunkuluneen kytkinlevyn lisäksi myös vauhtipyörä (about 100 tonnii mittarissa)
Mitään erikoista luistatusta ei ole ukkon ajamisessa ikinä ollut.
Vanha 1991 saab 900s ei oireillut mitenkään 250 000 kilometriin mennessä ,vaikka sillä hinattiin asuntovaunua tuhansia kilometrejä,tällä uudella 93:lla vain muutaman kerran turku-taivassalo väliä (60 km).
Pyydän nyt ainakin näytille ne hilseilevät pakoventtiilit korjaamolta ja kyselen muita hankalia kysymyksiä niiltä.
Kuluttajasuoja asiamiehelle yhteydessä pitää varmaankin olla,sillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.
Jotain tossa koneessa kuitenkin vialla on ,sen verran on tullut moottoreiden kanssa rassailtua,melko samantyyppisten 16venaisten moottorien parissa. Ei vähän yli 100 tonnissa voi olla sylinterinkansi noin loppu,kun koneessa on vedet ja öljyt olleet kondiksessa.
Kyseessä on turun metroauto ,mistä auto on ostettukkin.
En tiedä,onko näin uuden auton kilometrien väärentäminen mahdollista ,mutta uskomattomalta tuntuvat nämä ongelmat.
Viime syksynä auto hinattiin taivassalosta mynämäelle korjattavaksi ,koska kytkin lopahti täysin luistavaksi.
Vaihtoon meni loppuunkuluneen kytkinlevyn lisäksi myös vauhtipyörä (about 100 tonnii mittarissa)
Mitään erikoista luistatusta ei ole ukkon ajamisessa ikinä ollut.
Vanha 1991 saab 900s ei oireillut mitenkään 250 000 kilometriin mennessä ,vaikka sillä hinattiin asuntovaunua tuhansia kilometrejä,tällä uudella 93:lla vain muutaman kerran turku-taivassalo väliä (60 km).
Pyydän nyt ainakin näytille ne hilseilevät pakoventtiilit korjaamolta ja kyselen muita hankalia kysymyksiä niiltä.
Kuluttajasuoja asiamiehelle yhteydessä pitää varmaankin olla,sillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.
Jotain tossa koneessa kuitenkin vialla on ,sen verran on tullut moottoreiden kanssa rassailtua,melko samantyyppisten 16venaisten moottorien parissa. Ei vähän yli 100 tonnissa voi olla sylinterinkansi noin loppu,kun koneessa on vedet ja öljyt olleet kondiksessa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Muistat ihan oikein, kyseessä oli Opel Vectra 1.8 koneella. TM:n porukka olivat ihan ihmeissään kun noinkin nykyaikaisessa autossa oli tollainen ihmeellinen vika. Totesivat mustaakseni että venttiilien valmistusmenetelmässä oli joku suunnitteluvirhe.Slemmy kirjoitti:Muistankohan väärin, mutta kestotestasiko Tekniikan Maailma viime vuonna jotain Opelin mallia ja totesi, että venttiilivarsien pinnoite lohkeilee perusaineesta?
Lasku oli 1400€. 1 imu ja 8 pakovenaa seetipinnoiltaan pahoilla rakoilla ja kansipahvissakin jotain vialla. Työstämällä ei olisi saanut käyttökelpoisia. Ei ollutkaan venttiilinvarsissa sitten vikaa ja bensan syytäkään ei enää ollut. Pyöriteltiin vaan hartioita.
Mitään takuuta ei noin paljon ajetulle autolle ole olemassa ja näytin niille tuulilasin palstaa 8 vuoden moottoritakuusta ja se ei kuulemma koske kuin jotain jakopään osaa ,ilmeisesti hydraulista ketjunkiristintä.
Korjaamovastaava oli kuin perseeseen ammuttu karhu ja kehotti viemään auton sinne nettikorjaamolle ,kun siellä kerran niin hyvin osataan. En kyllä SANALLAKAAN moittinut korjaamisia ,vaan koitin kysellä jonkinlaista vastuuta noin pienillä kilometreillä palaneisiin venttiileihin.
Ikinä ei ole vastaavaa ongelmaa kuulemma ilmennyt.
Saattaa olla ,että auton vanhalla omistajalla on jotain outoa toimintaa ollut auton kanssa. Huudattanut ylikierroksilla tai jotain ,ihan kuin olis laihalla käynyt kone.
Homma jää ilmeisesti tähän ,kun isäukko kerran tyytyi tohon tuomioon sitten.
Turun METROAUTOON en veisi kyllä ikinä omaa autoa korjattavaksi.
Mitään takuuta ei noin paljon ajetulle autolle ole olemassa ja näytin niille tuulilasin palstaa 8 vuoden moottoritakuusta ja se ei kuulemma koske kuin jotain jakopään osaa ,ilmeisesti hydraulista ketjunkiristintä.
Korjaamovastaava oli kuin perseeseen ammuttu karhu ja kehotti viemään auton sinne nettikorjaamolle ,kun siellä kerran niin hyvin osataan. En kyllä SANALLAKAAN moittinut korjaamisia ,vaan koitin kysellä jonkinlaista vastuuta noin pienillä kilometreillä palaneisiin venttiileihin.
Ikinä ei ole vastaavaa ongelmaa kuulemma ilmennyt.
Saattaa olla ,että auton vanhalla omistajalla on jotain outoa toimintaa ollut auton kanssa. Huudattanut ylikierroksilla tai jotain ,ihan kuin olis laihalla käynyt kone.
Homma jää ilmeisesti tähän ,kun isäukko kerran tyytyi tohon tuomioon sitten.
Turun METROAUTOON en veisi kyllä ikinä omaa autoa korjattavaksi.
Joo, minäkin aion viedä autoni (9-5 wagon) jonnekin muualle kuin Turun Metroautoon määräaikaishuoltoihin. Olen miettinyt Uutakaupunkia, kun sitä täällä palstalla on kehuttu. Auto on puoli vuotta vanha. Vein takuuhuoltoon, kun jäähdytinnesteet tihkuivat maahan. Vesipumppu vaihdettiin ja asia on kunnossa.
Muina asioina kerroin, että ilmastoinnin puhallin pitää merkillistä kitinää, joka loppuu, kun tuuletin pysähtyy, eivät saaneet korjattua eivätkä yhtään tienneet, mistä voi johtua. Lupasivat selvittää asiaa tehtaaltakin ja ottaa yhteyttä. 2 kuukautta on kulunut, ei yhteydenottoa, ei ilmeisesti kiinnosta. Jarrut vingahtaa hitaalla nopeudella, eivät saaneet korjatuksi. Ratti resonoi vaihde päällä, jos on mualla kuin ihan ala-asennossa. Eivät ehtineet/viitsineet katsoa. Sanoivat suoraan. Ihan kuin tässä olisi aikaa makuuttaa työsuhdeautoa aina silloin tällöin korjaamolla useamman kerran saman asian takia. Viat on sen verran pieniä, että odotan lomaa, jolloin on aikaa paremmin jättää auto huoltoon.
Auto on työsuhdeauto ja firmalla on 26 autoa, joista 13 on Volvoja ja tämä on ensimmäinen Saabi. Tällä huoltomentaliteetilla en suosittele ainakaan Turun Metroautoa kenellekään. Kannattaa hakea jostain muualta. Itse autoon olen kyllä äärimmäisen tyytyväinen eikä nämä pikkuviat onneksi vie mielenrauhaa. Metroauton toiminta kylläkin.
Muina asioina kerroin, että ilmastoinnin puhallin pitää merkillistä kitinää, joka loppuu, kun tuuletin pysähtyy, eivät saaneet korjattua eivätkä yhtään tienneet, mistä voi johtua. Lupasivat selvittää asiaa tehtaaltakin ja ottaa yhteyttä. 2 kuukautta on kulunut, ei yhteydenottoa, ei ilmeisesti kiinnosta. Jarrut vingahtaa hitaalla nopeudella, eivät saaneet korjatuksi. Ratti resonoi vaihde päällä, jos on mualla kuin ihan ala-asennossa. Eivät ehtineet/viitsineet katsoa. Sanoivat suoraan. Ihan kuin tässä olisi aikaa makuuttaa työsuhdeautoa aina silloin tällöin korjaamolla useamman kerran saman asian takia. Viat on sen verran pieniä, että odotan lomaa, jolloin on aikaa paremmin jättää auto huoltoon.
Auto on työsuhdeauto ja firmalla on 26 autoa, joista 13 on Volvoja ja tämä on ensimmäinen Saabi. Tällä huoltomentaliteetilla en suosittele ainakaan Turun Metroautoa kenellekään. Kannattaa hakea jostain muualta. Itse autoon olen kyllä äärimmäisen tyytyväinen eikä nämä pikkuviat onneksi vie mielenrauhaa. Metroauton toiminta kylläkin.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Niin, nyt kun jätätte ton tohon, niin seuraavallakin kerralla kohtelevat asiakasta kuin halpaa makkaraa. Kunnon reklamaatiot pystyyn vaan joka suuntaan, tosin vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä....KtK kirjoitti:Lasku oli 1400€. 1 imu ja 8 pakovenaa seetipinnoiltaan pahoilla rakoilla ja kansipahvissakin jotain vialla. Työstämällä ei olisi saanut käyttökelpoisia. Ei ollutkaan venttiilinvarsissa sitten vikaa ja bensan syytäkään ei enää ollut. Pyöriteltiin vaan hartioita.
Mitään takuuta ei noin paljon ajetulle autolle ole olemassa ja näytin niille tuulilasin palstaa 8 vuoden moottoritakuusta ja se ei kuulemma koske kuin jotain jakopään osaa ,ilmeisesti hydraulista ketjunkiristintä.
Korjaamovastaava oli kuin perseeseen ammuttu karhu ja kehotti viemään auton sinne nettikorjaamolle ,kun siellä kerran niin hyvin osataan. En kyllä SANALLAKAAN moittinut korjaamisia ,vaan koitin kysellä jonkinlaista vastuuta noin pienillä kilometreillä palaneisiin venttiileihin.
Ikinä ei ole vastaavaa ongelmaa kuulemma ilmennyt.
Saattaa olla ,että auton vanhalla omistajalla on jotain outoa toimintaa ollut auton kanssa. Huudattanut ylikierroksilla tai jotain ,ihan kuin olis laihalla käynyt kone.
Homma jää ilmeisesti tähän ,kun isäukko kerran tyytyi tohon tuomioon sitten.
Turun METROAUTOON en veisi kyllä ikinä omaa autoa korjattavaksi.
Ensin yhteyttä Metro-Auton johtoon ja jos sielläkin hattuillaan, niin sitten vaan yhteyttä GM-Finlandiin. Maahantuoja osannee suhtautua järkevämmin tuohon ongelmaan, koska auto ei ole paljon ajettu ja myös Saab on myöntänyt moottoreissa olevan ongelmia..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei jumal...taKtK kirjoitti:Mitään takuuta ei noin paljon ajetulle autolle ole olemassa ja näytin niille tuulilasin palstaa 8 vuoden moottoritakuusta ja se ei kuulemma koske kuin jotain jakopään osaa ,ilmeisesti hydraulista ketjunkiristintä.


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jees ukko pisti saabin tänä aamuna käymään ja se lykkää edelleen sinistä. Ja nyt korjaamolla sanottiin ,et se on sitten varmaan turbo hajoomassa.
Ja sen ne vatipäät tarkasti ennen tätä kansiremppaa ja se oli kunnossa. Ei saatana mikä pulju ,ja vielä merkkihuolto.
Se tumma partanaamanen pieni ukkeli ,joka esiteltiin korjaamopäällikkönä jutteli ukkon kanssa ja sanoi ,että onko tää jokin huuhaa juttu toi sinisen pölläytteleminen ja sanoi ,ettei siäl enää mitään vikaa voi olla. (Mieli tekis tinttasta siltä hampaat kurkkuun.) Ihme rähjääjä luonne ja asiakas on ihankuin joku turhia valittava kusipää ilmeisesti. V***u kuuntelis ensin sanottavan loppuun edes,eikä lähtis menemään paikalta omine luuloineen. Ihan kuin oltais häntä jotenkin loukattu ,kun ihmeteltiin syytä moiseen remonttiin.
Hauskana pointtina on se ,että se ajelee ukkon vanhalla 1991 hopeanharmaalla 900s saabilla ,joka annettiin vaihdossa tohon 93:een
Sitten ruvettiin suosittelemaan turbon vaihtoa. Turbon hinta 900€ +vaihtotyöt. (ja siinähän ei ollut mitään vikaa)
Tohon autoon ei ainuttakaan remonttia ukko enää teetä ja se on menossa vaihtoon.
Isäni on ajellut eri saabeilla vuodesta 1976 suht ongelmitta ja nyt se meinaa vaihtaa merkkiä,kun se ei enää luota siihen ton episodin jälkeen.
Eräs autoliike antoi siitä kumminkin ihan ok vaihtotarjouksen + tulevan turboremontin hinta ,jota ei nyt joudu siihen maksamaan.
Auton tulevalle omistajalle saatta kyllä tulla harmaita hiuksia,jos sattuu aamuisin huomaamaan sinisen pöllähdyksen.
JA se ei ollut metroauto.
Ittellä tulee vaan mieleen ,että noiden ilmeisten valmistusvikojen peittely ja sysääminen kuluttajan harteille varsinkin suomessa ei ainakaan myyntiä edistä.
Kaikenlaisia puhelinnumeroja metroautosta kyllä annetaan maahantuojalle.
Niistä vastataan aina vaan tyyliin: Uutta ohjeistusta ei ole näitten mahdollisten valmistevikojen suhteen vielä annettu ,mut pitäis tulla kuukauden päästä ja kun kuukausi on mennyt ei vieläkään mitään kuulu.
Tai: Me emme hoida näitä asioita ,neuvotelkaa merkkihuollon kanssa.
Harmi hommeli ,kun kaikki 9-3 saabit ei varmastikkaan ole samanlaisia kuin tämä yksilö. Konstruktion luulisi olevan kestävämpi kuin esim. toi 1991 saab 900s jossa ei ollut turbossa edes vesijäähdytystä ja intercooleria. Siinä ei ollut kannessa tai turbossa 250.000km ajon jälkeen vielä mitään ajoa haittaavaa huomauttamista. Kesällä joutui joskus lisäämään hiukan öljyä.
Mutta se siitä. Hyvää jussia ja kesää tänne saab foorumilaisille. Asiallinen foorumi teillä täällä.
Ja sen ne vatipäät tarkasti ennen tätä kansiremppaa ja se oli kunnossa. Ei saatana mikä pulju ,ja vielä merkkihuolto.
Se tumma partanaamanen pieni ukkeli ,joka esiteltiin korjaamopäällikkönä jutteli ukkon kanssa ja sanoi ,että onko tää jokin huuhaa juttu toi sinisen pölläytteleminen ja sanoi ,ettei siäl enää mitään vikaa voi olla. (Mieli tekis tinttasta siltä hampaat kurkkuun.) Ihme rähjääjä luonne ja asiakas on ihankuin joku turhia valittava kusipää ilmeisesti. V***u kuuntelis ensin sanottavan loppuun edes,eikä lähtis menemään paikalta omine luuloineen. Ihan kuin oltais häntä jotenkin loukattu ,kun ihmeteltiin syytä moiseen remonttiin.
Hauskana pointtina on se ,että se ajelee ukkon vanhalla 1991 hopeanharmaalla 900s saabilla ,joka annettiin vaihdossa tohon 93:een

Sitten ruvettiin suosittelemaan turbon vaihtoa. Turbon hinta 900€ +vaihtotyöt. (ja siinähän ei ollut mitään vikaa)
Tohon autoon ei ainuttakaan remonttia ukko enää teetä ja se on menossa vaihtoon.
Isäni on ajellut eri saabeilla vuodesta 1976 suht ongelmitta ja nyt se meinaa vaihtaa merkkiä,kun se ei enää luota siihen ton episodin jälkeen.
Eräs autoliike antoi siitä kumminkin ihan ok vaihtotarjouksen + tulevan turboremontin hinta ,jota ei nyt joudu siihen maksamaan.
Auton tulevalle omistajalle saatta kyllä tulla harmaita hiuksia,jos sattuu aamuisin huomaamaan sinisen pöllähdyksen.
JA se ei ollut metroauto.
Ittellä tulee vaan mieleen ,että noiden ilmeisten valmistusvikojen peittely ja sysääminen kuluttajan harteille varsinkin suomessa ei ainakaan myyntiä edistä.
Kaikenlaisia puhelinnumeroja metroautosta kyllä annetaan maahantuojalle.
Niistä vastataan aina vaan tyyliin: Uutta ohjeistusta ei ole näitten mahdollisten valmistevikojen suhteen vielä annettu ,mut pitäis tulla kuukauden päästä ja kun kuukausi on mennyt ei vieläkään mitään kuulu.
Tai: Me emme hoida näitä asioita ,neuvotelkaa merkkihuollon kanssa.
Harmi hommeli ,kun kaikki 9-3 saabit ei varmastikkaan ole samanlaisia kuin tämä yksilö. Konstruktion luulisi olevan kestävämpi kuin esim. toi 1991 saab 900s jossa ei ollut turbossa edes vesijäähdytystä ja intercooleria. Siinä ei ollut kannessa tai turbossa 250.000km ajon jälkeen vielä mitään ajoa haittaavaa huomauttamista. Kesällä joutui joskus lisäämään hiukan öljyä.
Mutta se siitä. Hyvää jussia ja kesää tänne saab foorumilaisille. Asiallinen foorumi teillä täällä.