Käsijarru jäätyy?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Käsijarru jäätyy?

Viesti Kirjoittaja KeKe »

Eka talvi saabin (ng900 vm. -95) ratissa, joten kokemuksia ei kovasti ole.

Jätin auton yöksi seisomaan käsijarru päällä. Aamulla ihmettelin kun perä lähti mukavasti alta mutkassa..sitten tajusin käsijarrun olevan päällä.
Eihän se mitään huomiovaloa silloin ilmoittanut, koska kahva oli ala-asennossa. Kahvasta oli kokonaan "tunto" poissa.

Pikkuhiljaa ajaessa "tunto" palasi, kokeilin varovasti välillä. Tämän jälkeen en ole uskaltanut käsijarrua käyttää.

Mikä tähän voisi olla syynä? Huonot jarrupalat? Tyyppivika? Pakkastakaan ei ole yöllä ollut 15:ta astetta enempää. Koko liukas talvi ilman käsijarrua ei ollut suunnitelmissa uutta rakasta ostamassa. 8O :?:
900T -95-

#1911
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vuoroin vettä ja pakkasta, siit se johtuu.
Mulla ollut muutaman kerran samaa vikaa mutta tosi harvoin.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Vaijerin kuori on rikki ja se jäätyy sen takia ei auta kun vaijerin vaihto.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Tyyppivika. Myös Astra ja Vectra kärsii samasta taudista. Perehdyn välipäivinä ko. ongelmaan ja laitan raporttia tänne, jos keksin hyvän hoidon pulmaan :)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Aivan sama vika minulla ei uskalla vetää päälle 8O
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Kuten Kapaleino sanoi, vaijerinkuori rikki ja vesi pääsee sisään. Monissa autoissa samaa vikaa. Uusi vaijeri maksoi Saabin tiskillä noin 70e, näytti sama vaijeri maksavan Motonetis 28e 8O Vaijeria on sitten kahta mallia, kaksihaarainen ja kaksi eri vaijeria (vasen ja oikea). Muutaman kerran kans jääty käppä kii, oireili ekaks silleen ettei lukinnut renkaita edes jäällä eikä lopuksi pitänyt lievässä mäessäkään.
BMW 320dA Coupe LCI
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Viesti Kirjoittaja KeKe »

Uusi vaijeri maksoi Saabin tiskillä noin 70e
Eli motonettiin..Kumpi vaihtoehto on kestävämpi, haaroitettu vai eroteltu?
:?:
900T -95-

#1911
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mul on ihan sama juttu...Vähänkin kovemmat pakkaset nii se vaijeri ei ollenkaan haluu palauttaa...Pikkuhiljaa se sit kyl sen tekee...
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

KeKe kirjoitti: Eli motonettiin..Kumpi vaihtoehto on kestävämpi, haaroitettu vai eroteltu?
:?:
Autoon sopii vain jompikumpi, eli pitää tarkistaa mikä siellä jo on ja ostaa sen mukaan
BMW 320dA Coupe LCI
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

oli tonnarissa parin talven välein vaijerinvaihto edessä, mutta nyt tossa pihalla kököttää 16.4.03 ensirekisteröity 9-3 jossa on käsijarru jäässä..täytyy ruokiksella käydä rykimässä auki..näyttää olevan mulle saab autoilun autuuden varjopuoli, eli käsijarrua ei voi sitten talvella käyttää, oli auto 12v vanha tai 10 kk vanha :?:
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

pertti666 kirjoitti:oli tonnarissa parin talven välein vaijerinvaihto edessä, mutta nyt tossa pihalla kököttää 16.4.03 ensirekisteröity 9-3 jossa on käsijarru jäässä..täytyy ruokiksella käydä rykimässä auki..näyttää olevan mulle saab autoilun autuuden varjopuoli, eli käsijarrua ei voi sitten talvella käyttää, oli auto 12v vanha tai 10 kk vanha :?:
Joo, jotain siellä on sellasta että näillä paskakeleillä jäätyy vaikka olis kuoret vaijerissa ehjänä.
En tiedä mistä kohtaa jäätyy kiinni mutta vaijeri irtoaa itsestään pienen ajon jälkeen (jos siis pääsee liikkeelle), johtuuko esim. pakoputken tuottamasta lämmöstä?
Eli voisin kokeilla käyttää autoa jonni aikaa jos sillä heltiäis. :roll: , istut ja kuuntetelet novaa ja päristelet vartin niin saattas alkaa pelittämään :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Käsittääkseni jostain takajarrujen vivusta taaksepäin nykäisemällä vapautuu tuo "vaijerilukko". Vanhalla ng900:lla ajelin Laakkoselle kerran n. 7km Laakkoselle takajarrut ei ihan totaalijumissa.

Oot sitäpaitsi tulossa vanhaks kun kuuntelet Novaa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

93t sport kirjoitti:
pertti666 kirjoitti:oli tonnarissa parin talven välein vaijerinvaihto edessä, mutta nyt tossa pihalla kököttää 16.4.03 ensirekisteröity 9-3 jossa on käsijarru jäässä..täytyy ruokiksella käydä rykimässä auki..näyttää olevan mulle saab autoilun autuuden varjopuoli, eli käsijarrua ei voi sitten talvella käyttää, oli auto 12v vanha tai 10 kk vanha :?:
Joo, jotain siellä on sellasta että näillä paskakeleillä jäätyy vaikka olis kuoret vaijerissa ehjänä.
En tiedä mistä kohtaa jäätyy kiinni mutta vaijeri irtoaa itsestään pienen ajon jälkeen (jos siis pääsee liikkeelle), johtuuko esim. pakoputken tuottamasta lämmöstä?
Eli voisin kokeilla käyttää autoa jonni aikaa jos sillä heltiäis. :roll: , istut ja kuuntetelet novaa ja päristelet vartin niin saattas alkaa pelittämään :wink:
Joo ei tossa ongelmaa ole..ehdin 4 tonnarin kanssa ajetun talven jäljiltä tottua että laitetta nimeltä käsijarru ei ole mun autossa vähän luontoäidistä riippuen noin marraskuussa - maalishuhtikuussa. Eikä ole sitten tässäkään..Kyllä se suli pois päältä kun vartin kuuntelin Rammsteinia parkkihallissa, mutta enää en kytke ennenkuin kesärengas kaudella
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Onpas ihme, tossa satkussa ei oo ollut vaijerinvaihdon jälkeen mitään ongelmia pakkasilla. Ottaa hyvin kiinni eikä jäädy. Autoa säilytetään kylläkin tallissa, voi olla et pääsee aina kuivaan noi ylimääräset vedet :?:
BMW 320dA Coupe LCI
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Viesti Kirjoittaja KeKe »

No voihan perseen viikset.. :evil:
900T -95-

#1911
Vastaa Viestiin