Vaihteistoöljy
Vaihteistoöljy
Eli ng900 turbo -94 manuaali, mitä öljyä sinne laatikkoon oikein pannaan, äsken kun katsoin hakutoiminnolla niin eihän siitä mitään tolkkua saanut.
Eli paremminkin saako sitä mineraalimoottoriöljyä käyttää vai ei, muutakuin lisätessä. Kuten kuuluisa ja antoisa ohjekirja sanoo.
Nimittäin kun tuota mineraaliöljyä on pahojen dieselmersujen takia nurkat väärällään, ja muutenkin on halpaa.
Huuhtoa se laatikko periaatteessa täytyy kun ei ole aavistustakaan mitä öljyä siellä nyt on.
Ja edelleen, jos nesteeltä tilaa sitä w75 vai mikä se nyt oli niin kuinka pian sitä mahtaisi saada?
Ja jos joku vielä ystävällisesti antaisi sen nesteen öljyn mallimerkinnän mahdollisimman tarkasti ettei tule vahingossa ostettua sataa litraa valopetroolia.
Eli paremminkin saako sitä mineraalimoottoriöljyä käyttää vai ei, muutakuin lisätessä. Kuten kuuluisa ja antoisa ohjekirja sanoo.
Nimittäin kun tuota mineraaliöljyä on pahojen dieselmersujen takia nurkat väärällään, ja muutenkin on halpaa.
Huuhtoa se laatikko periaatteessa täytyy kun ei ole aavistustakaan mitä öljyä siellä nyt on.
Ja edelleen, jos nesteeltä tilaa sitä w75 vai mikä se nyt oli niin kuinka pian sitä mahtaisi saada?
Ja jos joku vielä ystävällisesti antaisi sen nesteen öljyn mallimerkinnän mahdollisimman tarkasti ettei tule vahingossa ostettua sataa litraa valopetroolia.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Re: Vaihteistoöljy
Ainakin OG 9-3:een SAAB synthetic manual Gear Box Oilgeorges kirjoitti:Eli ng900 turbo -94 manuaali, mitä öljyä sinne laatikkoon oikein pannaan, äsken kun katsoin hakutoiminnolla niin eihän siitä mitään tolkkua saanut.
PART. No. 400 108 247/8748733
Lieneekö NG-satkuun samat aineet. Opelilta ostin, 14 egee litra.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Haynesin kirja kertoo:
Manual Gearbox:
Models up to 1997 model year ...... Mineral motor oil to specification API SF/CC, SF/CD, viscosity 10W30 or 10W40.
Models from 1997 model year..... Saab Synthetic manual transmission oil only.
Että tuollaista väittämää haynesista... Että valita nyt sitten "oikein"
Itse olen mobilin 10W40 mineraaliöljyä omaan -94Turboon lirutellut ja vielä vaihtuu pykälät sujuvasti, eikä ole rattaita (vielä!) irtoillut steg3:lla.
Hook
Manual Gearbox:
Models up to 1997 model year ...... Mineral motor oil to specification API SF/CC, SF/CD, viscosity 10W30 or 10W40.
Models from 1997 model year..... Saab Synthetic manual transmission oil only.
Että tuollaista väittämää haynesista... Että valita nyt sitten "oikein"
Itse olen mobilin 10W40 mineraaliöljyä omaan -94Turboon lirutellut ja vielä vaihtuu pykälät sujuvasti, eikä ole rattaita (vielä!) irtoillut steg3:lla.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mitähän Saab on käyttänyt noissa 94-97 malleissa ITSE? .. Käsittääkseni 94-97 mallien vaihdelaatikoiden tiivisteet eivät tykkää synteettisestä öljystä, kuten myös synkkarenkaat on tehty mineraaliöljylle, kuten og:ssä, jossa synteettiset öljyt aiheuttavat vaihdeiden päällemenemättömyyttä, kun öljy on liian liukasta.
Mitäs Laakkonen/Länsiauto yms. tarjoaa?
Hook
Mitäs Laakkonen/Länsiauto yms. tarjoaa?
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Synt S
Vaihdatin tässä kk takaperin huoltamolla omaani (-94 Turbo man) vaihteistoöljyt. Korjaaja katsoi omista kirjasistaan, että tuon ikäiseen kävisi jo synteettiset öljyt. Laittoikin sitten muistaakseni Mobilin SyntS öljyt laatikkoon. Vanhat öljyt olivatkin kyllä jo aikamoista liejua (ajettu n.220tkm). Vaihdon jälkeen vaihteet ovat kyllä toimineet huomattavasti sujuvammin. Huuhtelua huoltomies ei tehnyt, vaikka asiasta mainitsinkin, toivottavasti tästä ei aiheudu jatkossa ongelmia..
Re: Synt S
Ehkä kannattaisi jossain vaiheessa varmuuden vuoksi vaihdattaa nuo Saabin omat synteettiset, nythän olisi lootasi jo huuhdeltukin, toimenpide on kuitenkin niin edullinen ettei ehkä kannata riskeerata sen vaihdeaskin käyttöikää.9ooTbo kirjoitti:Vaihdatin tässä kk takaperin huoltamolla omaani (-94 Turbo man) vaihteistoöljyt. Korjaaja katsoi omista kirjasistaan, että tuon ikäiseen kävisi jo synteettiset öljyt. Laittoikin sitten muistaakseni Mobilin SyntS öljyt laatikkoon. Vanhat öljyt olivatkin kyllä jo aikamoista liejua (ajettu n.220tkm). Vaihdon jälkeen vaihteet ovat kyllä toimineet huomattavasti sujuvammin. Huuhtelua huoltomies ei tehnyt, vaikka asiasta mainitsinkin, toivottavasti tästä ei aiheudu jatkossa ongelmia..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Synt S
Hyvä vinkki! Täytyypäs kesälomien jälkeen tehdä/teettää moinen operaatio.ng900aero kirjoitti: Ehkä kannattaisi jossain vaiheessa varmuuden vuoksi vaihdattaa nuo Saabin omat synteettiset, nythän olisi lootasi jo huuhdeltukin, toimenpide on kuitenkin niin edullinen ettei ehkä kannata riskeerata sen vaihdeaskin käyttöikää.
Onko GM-satkun lootaöljyn tyypistä enempää tietoa? En periaatteestakaan mielellään hae mitään tuotetta/varaosaa merkkiliikkeestä (todella huonon asiakaspalvelun vuoksi, kokemusta 3 pk-seudun liikkeestä, painukoon hemmettiin osineen) eli jotain korvaavaa olisi löydettävä ihan perus-varaosaliikkeestä.
Luulisi että 10.5v vanha auto pelaa aivan riittävän hyvin esim. jollain Motaxin synteettisellä 75w-90:llä lodjuöljyllä?
Luulisi että 10.5v vanha auto pelaa aivan riittävän hyvin esim. jollain Motaxin synteettisellä 75w-90:llä lodjuöljyllä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
94-96 ng900:ssa on on ollut tavallista mineraali-moottoriöljyä, jonka jälkeen tuli pyöreä puteli, "saab syntetic manual transmission oil", joka oli ruskeaa.
-01...02 tuli sitten tämä punaviiniltä tuoksuva ja väriltääkin punainen MTF 0063 (joka vaihtui gm:n törppöön), joka on noin 10e/l..
Voithan Säästää sen ~10 euroa ja tunkea laatikkoon tuota über halpaa mineraaliöljyä, mutta eipäpähän toimi vaihteet niin sutjakkaasti kun noilla viimeisimmillä synteettisillä kehitysversioilla. - eritoten vähänkään viileämmällä kelillä.
Päinvastoin nesteitä vaihtaneena...
-01...02 tuli sitten tämä punaviiniltä tuoksuva ja väriltääkin punainen MTF 0063 (joka vaihtui gm:n törppöön), joka on noin 10e/l..
Voithan Säästää sen ~10 euroa ja tunkea laatikkoon tuota über halpaa mineraaliöljyä, mutta eipäpähän toimi vaihteet niin sutjakkaasti kun noilla viimeisimmillä synteettisillä kehitysversioilla. - eritoten vähänkään viileämmällä kelillä.
Päinvastoin nesteitä vaihtaneena...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mitäköhän se punaviiniltä tuoksuva öljy mahtaa olla, siis onko siitä tiedossa viskositeettia ym jotta osaisi ostaa samantapaista tilalle?
Tai sitten pitää mennä Motonettiin nuuhkimaan öljypurkkeja
Jotain ruskeaa tavaraa sieltä lootasta tuli ulos eli lienee ensimmäisen version synteettiset.
Tai sitten pitää mennä Motonettiin nuuhkimaan öljypurkkeja
Jotain ruskeaa tavaraa sieltä lootasta tuli ulos eli lienee ensimmäisen version synteettiset.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98