Kierot jarrulevyt

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Kierot jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Elikkäs, ongelmana on jarruttaessa nykiminen.
Vedin johtopäätöksen, jarrulevyt kierossa. Vaihdatin rassiin kaikki levyt ympäriinsä, palat toki myös. Levyt ja palat eivät olleet juuri kuluneet.

Tasapainotin renkaat siinä samalla, tasaantui hieman.

Tässä nyt olen parisen tuhatta ajanut levyjen ja palojen vaihdon jälkeen. Alkuun oli tasaista jarruttelua, nyttemmin nylkyttää taas aika ikävästi.
Varsinkin jos eturenkaiden nylkytys on "eritahtista" niin vispaa rattia kuin piru kerjäläistä jarruttaessa.

Onko saban jarrulevyt tosiaan näin surkeita, etteivät pysy suorassa?
Onko mahdollista, että asentaessa on sattunu joku fiba?
Ja tosiaan, mitään 100kmh ->0kmh -jarrutuksia ei oo tullu tehtyä. Motariltakin yleensä lasettelen siihen johonkin kuuteenkymppiin ja sitten jarruttelen hissukseen.

Voiko ongelmaa mahdollisesti koittaa korjata vai onko taas uusien levyjen laitto edessä?
Entä kannattaisiko laittaa jotkin tuninki taikka rallimalli -levyt?

Nooh, kertokaapa omista kokemuksista ja vinkkejä otetaan vastaan erittäin mielellään :)
Viimeksi muokannut snuggles, Ti Huhti 04, 2006 23:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

...samoin tarvikevanteen väljähkö keskireikä ja liian syvä keskireiän kartio voi aiheuttaa tärinää.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kierot jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Kaide »

snuggles kirjoitti:
Nooh, kertokaapa omista kokemuksista ja vinkkejä otetaan vastaan erittäin mielellään :)

Muuta en voi sanoa kuin : "sama vika rahikaisella" : Mulla on nyt menossa kolmannet etulevyt 50tkm / 10kk aikana. Ja taas KIEROT ! Nyt on kokeiltu "perushalpis"ja Brembo X 2 . Aina vaan vetää kieroon! Edellisellä vaihtokerralla ( 1,5kk / 8tkm sitten ) tein vaihdon niin oppikirjan mukaan kun vaan mahdollista ja taas on Brembot kierossa. Ravistus pysyy poissa pari tuhatta kilsaa ja sitten alkaa hiipimään takaisin.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

hmm..sitä vikaa varmaan alkais kannattaa etsimään jostain muusta kuin levyistä. Mulla on nimittäin ekat etujarrulevyt, mittarissa 134tkm, palat kerran vaihdetut. Jarru nappaa todella herkästi kiinni, eikä ravista _missään_ tilanteessa. Voin kertoa, että välillä on ajettu pikkasen lujempaakin ja jarrutettu samoin.

Toisaalta tontussa oli ravistusongelmaa, myös ilman jarrutusta ja varsinkin kaarteissa. Epäiltiin isoreikäisiä tarvikevanteita, joilla tärinä oli kovempi kuin orkkistalvivanteilla+renkailla. Tilasin etujarrulevyjen ja -palojen vaihdon, mutta hommaa ei voitukaan tehdä, kun toisessa jarrusatulassa oli mäntä ruosteessa ja toimi vain hyvin pienellä alueella. Auto pysähtyi hyvin mutta ravisten. Sain saabistitoverilta käytetyn hyväkuntoisen männän, jolla homma onnistuikin. Nyt pari viikkoa sitten on levyt, palat ja mäntä vaihdettu. Ah, sitä auvoa, taas on tonnari maantien kunkku, tärinätön ja värinätön _kaikissa_ vauhdeissa ja jarrutuksissa.

Ei ollut tarkoitus muuttaa tätä postausta tonnarin ylistykseksi. Multa ei kannata tulla kysymään kumpi on parempi, molemmat vetää suupielet ylöspäin.

Pointtina vaan se, että voiko olla vikaa/väljää jossain laakerissa, vetroakselissa, vanteessa, männässä tms. että aiheuttaa levyn kieroutumisen tai muun tärinän tunteen. :?: :?:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Sama juttu täällä.Välillä Ravistaa oikein kunnolla kun jarruttaa.Toisinaan ei sitten ravista.Oisko mahdollista että ABS tunnustelia tekis tämän,vai onko se mahdoton ajatus sulalla tiellä?
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Itsellä ravistuksen syyksi paljastui tuossa rikkinäiset pyöränlaakerit, jotka vetäisivät kaiketi levytkin kieroon. Ennen ravisti kaksillakin eri levyillä ( orkkis ja ebc ) ja nyt laakerirempan jälkeen samoilla levyillä mennään lähes ravistamatta, eli en vaihtanut mitään jarruosia vaan jarruttelin muutaman kerran levyt lämpimikisi ja nehän alko toimimaan ihan hyvin. Autolla oli ajettu vaihtohetkellä n. 250 tkm ja molemmat laakerit olivat ihan kappaleina, eivät olisi liikkuneet enää kauan.

Itsellä kun on aluvanteissa muoviset keskitysrinkulat, niin niiden kuluminen aiheuttaa myös ravistusta niin ajossa kuin jarruttaessakin. Ovat ainakin minulla vaihtokunnossa joka vuosi, syynä voi kuluneiden keskittimien vinoon jääminen asennettaessa.
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Taitaa olla oikein tyyppivika tämä jarrujen ravistus näissä NG satkuissa.Vanhemmissa satkuissa saa tämmöisen ravistuksen aikaan kun vaihtaa jarrupaloja,ja jos on sylinterit ruostunu kiinni ja vääntää väkisin sylinteriä jollakin raudalla,eikä vastapuolen jarrupala ole paikoillaan.Muutenkin kun lukee näitten NG Saabien remonttien hintoja
niin hirvittää.Vanhojen satkujen korjaus onnistuu yleensä tämmöisen
"pärnäsen korjaamon"asentajaltakin,mutta uudemmat taitaa jäädä
merkkikorjaamon laitoksi.Taitaa olla"vanhassa vara parempi". :? 8)
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ruusp-2g kirjoitti:Taitaa olla oikein tyyppivika tämä jarrujen ravistus näissä NG satkuissa.Vanhemmissa satkuissa saa tämmöisen ravistuksen aikaan kun vaihtaa jarrupaloja,ja jos on sylinterit ruostunu kiinni ja vääntää väkisin sylinteriä jollakin raudalla,eikä vastapuolen jarrupala ole paikoillaan.Muutenkin kun lukee näitten NG Saabien remonttien hintoja
niin hirvittää.Vanhojen satkujen korjaus onnistuu yleensä tämmöisen
"pärnäsen korjaamon"asentajaltakin,mutta uudemmat taitaa jäädä
merkkikorjaamon laitoksi.Taitaa olla"vanhassa vara parempi". :? 8)
Kaikki rauta tottelee työkalua. Samanlaisia ne on uusien kuin vanhojenkin remontit. Uudemmissa ehkä vähemmän jumissa paikat... :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Nyt ei ole aikaa lukea, etta onko tata jo ehdotettu, mutta kokeiles vetasta pari oikeasti kunnollista jarrutusta. Eli ensiksi lammittelet jarrut ja sitten vauhtia rohkeesti sinne 100 paremmalle puolelle ja kunnon jarrutuksia muutama.

Omassa 93ssa aikanaan alko jatkuvasti taristamaan jarrut jos ajeli natisti liian kauan. Tosin siihen oli paljona ja lavyha hieman vaihdettukin.

Ja perkele kun skandit taas toimii..
STCF #3
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Levyjen vaihtajille!

Kannattaisiko alkaa mittaamaan navan kieroutta?
Yleensä levyjen mukana tulee ohjeet jossa käsketään mittaamaan napa ja uudet levyt asennuksen jälkeen.
Okei kuinkahan moni noin tekee ,ei kukaan.
Ei ole varmaan halpaa vaihella levyjä yhtenään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

900i kirjoitti: Ei ole varmaan halpaa vaihella levyjä yhtenään.
Tilasin EBC:t ei ole halpaa, mulla ravistaa myös mutta vain määrätyissä nopeuksissa :?:
9-3.1972
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

900i kirjoitti:Levyjen vaihtajille!

Kannattaisiko alkaa mittaamaan navan kieroutta?
Yleensä levyjen mukana tulee ohjeet jossa käsketään mittaamaan napa ja uudet levyt asennuksen jälkeen.
Okei kuinkahan moni noin tekee ,ei kukaan.
Ei ole varmaan halpaa vaihella levyjä yhtenään.
Niin tai tarkistaa että kaikki pyöranpultit on samassa kireydessä... Löysin tästä Keravalta nerokkaan rengasfirman joka kiristi kaikki pyöränpultit samaan momenttiin ja oikeassa järjestyksessä. Hoplaa ! Ravistus häipyi !

Kaide
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Nyt ei ole aikaa lukea, etta onko tata jo ehdotettu, mutta kokeiles vetasta pari oikeasti kunnollista jarrutusta. Eli ensiksi lammittelet jarrut ja sitten vauhtia rohkeesti sinne 100 paremmalle puolelle ja kunnon jarrutuksia muutama.
Tuosta tulikin idea mieleen. Voisi ajaa saman asian laittaa ne vanhat (ei vielä kuluneet mutta kierot) levyt töissä päästöhehkutusuuniin muutamaan sataan asteeseen vaikka tunniksi. Mittaisi heittokellolla vaikka kierouden ennen ja jälkeen. Jos ei parane niin sorvin kautta ja sama lämmitys vielä sen jälkeen.

Luulisi, että jarrulevy on sellaista rautaa, joka ei ole moksiskaan pienestä lämmittelystä :lol:

mutta tosiaan tuon lämmittämisen luulisi auttavan, jos levyssä on jotain jännitteitä...
Pitää palata vielä tähän aiheeseen, jahka saan aikaiseksi testat tuon jipon.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No niin. Nyt on ajettu 9 Tkm käytetyillä jarrulevyillä.

Vein levyt sorvarille, että otappa varsin heittokellolla tuosta poikkeamat ja sitten vaikka 3 kymppiä pois puoleltaan (eli vain hiukka yli puoliskomilli yhteensä kulustuspintaa).

Muutaman satikan oli kuulemma kierot ne levyt ja voin kertoa, että puistivat kuin piru kerjäläistä!

Nyt siis on ollut samat levyt 9Tkm alla, vieläkään ei puista kuin hitusen. Edelliset olivat siis 5Tkm ja aivan ajokelvottomat!! Sorvattaessa jäi toki pientä kiharaa levyyn, jäähdytysripoja kun on levyjen välissä joten aine joustaa teräpalan kuormittaessa erilailla.
Jarrutesterissä pyöräytti sorvauksen jälkeen tasan 3KN molemmille puolille, eli ei ainakaan jarrutustehoon vaikuta tuo operaatio.

Uskaltaisin väittää, että jos nuo levyt vielä toiseen kertaan pyöräytytän sorvissa, niin vatkaaminen loppuu kokonaan. Nyt on kätevästi tuo toinen levysatsi hyllyssä "vaihtovarana"! :D

Myös eräältä audimieheltä kuulin töissä kehuja, oli auttanut.
Eli tässäpä tämä jälkiraportointi nyt sitte :)
etotto
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 19:44

Viesti Kirjoittaja etotto »

paljonko oli päästölämpö /- aika :?:
Vastaa Viestiin