Enemmän ääntä(kö) dumpilla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Enemmän ääntä(kö) dumpilla?
Eli jos auton T5 2.0T automaatti, niin irtooko dumpilla parempaa soundia kuin nykyisellä bypassilla/onko kannattavaa/turhaa vaihtaa?
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
No mulla ei varsinaista dumppia ole ollut vaan by passin perään takaisinpaluuilmaletkun tilalle laitettu suodatin. Eli tuossakin tapauksessa otetaan by-passilta ilmanputsarikotelon suuntaan menevä letku irti, tulpataan kotelon päästä ja laitetaan se suodatin by-passiin kiinni letkun tilalle. Dumppi asennetaan vaan by-passin paikalle.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
dump valve = kirjaimellisesti venttiili, mikä dumppaa paineet putkesta pihalle
Tossa aika selkeä kuva. Periaatteena siis by passille menevä alipaine imaisee dumpin auki.
Imaisu muodostuu siitä kun nostetaan jalka kaasulta niin kaasuläppä menee kiinni. Moottori jatkaa vielä pyörimistä, joten kaasuläpän ja maoottorin väliin imusarjaan muodostuu alipaine, mikä vetää dumpin männä ylös letkulla.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
peinu kirjoitti:No mulla ei varsinaista dumppia ole ollut vaan by passin perään takaisinpaluuilmaletkun tilalle laitettu suodatin. Eli tuossakin tapauksessa otetaan by-passilta ilmanputsarikotelon suuntaan menevä letku irti, tulpataan kotelon päästä ja laitetaan se suodatin by-passiin kiinni letkun tilalle. Dumppi asennetaan vaan by-passin paikalle.
"Dumppi asennetaan vaan by-passin paikalle", eikös silloinkin pidä joku letku irrottaa ja tulpata? Sattuisko kuvaa löytymään konehuoneesta jossa dumppi tuon bypassin tilalla?
Voin tarjota korit kaljaa jos jotkut haluavat tulla asentamaan tuon minulle, itse en viitti kun sit puuttuu osia ehkäpä sielät täältä

Saab 900 2.0t Cab -97
Riippuu siitä, onko dumppi kierrättävä vai vapaaseen puhaltava. Kierrättävä "dumppi", jos sitä nyt siksi voi kutsua, toimii samalla tavalla, kuin orkkis by-pass eli ei mitään muutoksia. Vapaaseen puhaltava dumppi taas vaatii sen alunperin by-passilta ilmanputsarille menevän letkun tulppausta, ei muita muutoksia.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Valistahan nyt moukkaa, mitäs hyötyä tuosta on?peinu kirjoitti:No mulla ei varsinaista dumppia ole ollut vaan by passin perään takaisinpaluuilmaletkun tilalle laitettu suodatin. Eli tuossakin tapauksessa otetaan by-passilta ilmanputsarikotelon suuntaan menevä letku irti, tulpataan kotelon päästä ja laitetaan se suodatin by-passiin kiinni letkun tilalle. Dumppi asennetaan vaan by-passin paikalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos tarkotat, että mitä hyötyä on siitä suodattimesta by-passin perään, niin ei mitään. Ainoastaan äänet.
Mitä taas tulee sitten oikeaaseen kireempään dumppin, niin ei niistä(kään) mitään hyötyä ole vakiokoneille tai pikkuvireille. Sitten kun koneessa on enemmän painetta, niin ei falskaa ainakaan by-passin kohdalta. Saattaa päästää myös ilmat pihalle nopeamin kuin normi by-pass.
Periaatteenahan on siis avata kuulerin ja läppäkotelon väliseen putkeen reikä, jottei turbo jää pyörimään suljettua ilmatilaa vasten. Paineet sitten kimpoilee suljetussa tilassa ja pysäyttää turbon. Kestää sitten taas heräillä...
Tässä naseva kuvaus ulkomaiselta sivulta. ng900aero voi kysellä joltain vaikka käännösapuja
Dump Valves
The principle of a dump valve is that it keeps the flow of charge moving. In very high boost situations such as racing, so much boost is made that when you come off throttle, to change gear for example it has nowhere to go. You can't stop the flow of air so it hits the throttle plate and turns back on itself shooting back the compressor wheel.
This reverse charge could stall the compressor, slowing down the car. If you vent off or dump the unwanted charge, you keep the momentum of the compressor wheel up.
Mitä taas tulee sitten oikeaaseen kireempään dumppin, niin ei niistä(kään) mitään hyötyä ole vakiokoneille tai pikkuvireille. Sitten kun koneessa on enemmän painetta, niin ei falskaa ainakaan by-passin kohdalta. Saattaa päästää myös ilmat pihalle nopeamin kuin normi by-pass.
Periaatteenahan on siis avata kuulerin ja läppäkotelon väliseen putkeen reikä, jottei turbo jää pyörimään suljettua ilmatilaa vasten. Paineet sitten kimpoilee suljetussa tilassa ja pysäyttää turbon. Kestää sitten taas heräillä...
Tässä naseva kuvaus ulkomaiselta sivulta. ng900aero voi kysellä joltain vaikka käännösapuja

Dump Valves
The principle of a dump valve is that it keeps the flow of charge moving. In very high boost situations such as racing, so much boost is made that when you come off throttle, to change gear for example it has nowhere to go. You can't stop the flow of air so it hits the throttle plate and turns back on itself shooting back the compressor wheel.
This reverse charge could stall the compressor, slowing down the car. If you vent off or dump the unwanted charge, you keep the momentum of the compressor wheel up.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Elikkä jahka saan pikkuprojektin alkamaan ni voisinhan kokeilla miltä tuo dumppi kuulostaa.. jossei miellytä niin laitetaan byssi takaspeinu kirjoitti:Vielä varmistuksena siis se, että kun sulla on T5, niin voit antaa sumpin puhaltaa suoraan ilmoille tai pistää kiertämään takaisin, ihan kumpi vaan.

Vielä kun jostain selviäisi mikä dumppi antaa parhaimmat pihinät ja toimivuuden...
Saab 900 2.0t Cab -97