Saab 93:n uusi lähes onnellinen omistaja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Saab 93:n uusi lähes onnellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Olisi kaksi kysymystä teille vanhoille ja kokeneille Saabisteille.

1. Onko kenelläkään suosituksia kohtuuhintaisen (ei tuhasia euroja) ja hyvän alusta sarjan suhteen??

2. Autoni vaiheisto takkuilee silloin tällöin vaihdettaessa viitoselta neloselle, eli keppi ei aluksi tahdo liikkua. Pienen kikkailun jälkeen vaihto kyllä sujuu. Pitäisikö olla huolestunut?? Ärsyttävää se kyllä on. Onko kenelläkään kokemuksia??
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Noista alustasarjoista on ollut paljon juttua täällä eli kokeile haku toiminnolla ensihätään (iso osa "guruista" taitaa olla lomilla) hakusanoilla Koni, Bilstein, H&R, alustasarja ym ym.

Ja onnea uuden hienon kulkineen johdosta :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Saab 93:n uusi lähes onnellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja Eesau »

[2. Autoni vaiheisto takkuilee silloin tällöin vaihdettaessa viitoselta neloselle, eli keppi ei aluksi tahdo liikkua. Pienen kikkailun jälkeen vaihto kyllä sujuu. Pitäisikö olla huolestunut?? Ärsyttävää se kyllä on. Onko kenelläkään kokemuksia??[/quote]

Vähän samaa täällä, ei kylläkään häiritsevässä määrin. Se on selkeesti ominaisuus, ei vika. :D
Saab 9-3 2.0t -01
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 93:n uusi lähes onnellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja koistha »

Olli Kinaret kirjoitti: 2. Autoni vaiheisto takkuilee silloin tällöin vaihdettaessa viitoselta neloselle, eli keppi ei aluksi tahdo liikkua. Pienen kikkailun jälkeen vaihto kyllä sujuu. Pitäisikö olla huolestunut?? Ärsyttävää se kyllä on. Onko kenelläkään kokemuksia??
Tuo saattaisi parantua vaihteistoöljyn vaihdolla ns. uudentyyppiseen, jos sitä ei ole jo kärryssä. Mulla vanha -01 mallinen 9-3 jumitti vaihdetta päälle ja ongelma katosi tuolla öljynvaihdolla.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Koni Sport Kit 670€ Polar autovaruste Tampere
9-3.1972
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Vielä tuosta vaihteen siirrosta. Vanhassa kärryssä ng900 piti käydä pari kertaa säädättämässä kepin "kohdistus" jotta noi vaihteet toimi sulavasti kytkinrempan jälkeen mutta kuten Eesau totesi se on ominaisuus. Ei se kyllä kovasti saa vastaan laittaa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Alustasarjaa olen harkinnut itsekin. Koni vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Makuasioista on kuitenkin turha kiistellä... :D

Laatikkosta sitten: Itselläni jumitti eniten kakkosta ja jonkin verran kolmosta. Ärsyttäväähän se oli ja homma toimi sujuvimmin työntämälle keppiä ensin vähän vastakkaiseen suuntaan (siis pykälää "syvemmälle") ja sitten vasta vaihto.

Oire hävisi totaalisesti 110tkm huollon ja vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä. HUOM: Käytä ehdottomasti saapikkaan omaa täyssynteettistä. Ei halpa mutta toimii. :!:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaihteistoon kannattaa tosiaan vaihtaa Saabin omat täyssynteettiset öljyt. En tiedä mitä halvat vaihteistoöljyt maksvat, mutta tuota Saabin öljyä saa noin 10 eurolla litran ja sitä tarvitaan 2 litraa ja vaihtoväli on 70K, joten eipä tuo hirveästi autoilukustannuksissa paina...

Onhan noita synkkavikojakin riittänyt GM-Saabien laatikoissa, joten jos olet ostanut auton liikkeestä, niin sinne kannattaa mennä kyselemään ja vaatimaan korjausta.

Eski
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19074

Tuossa keskustelua vaihteistoista.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Tomppalainen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 24, 2005 17:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 93:n uusi lähes onnellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja Tomppalainen »

koistha kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti: 2. Autoni vaiheisto takkuilee silloin tällöin vaihdettaessa viitoselta neloselle, eli keppi ei aluksi tahdo liikkua. Pienen kikkailun jälkeen vaihto kyllä sujuu. Pitäisikö olla huolestunut?? Ärsyttävää se kyllä on. Onko kenelläkään kokemuksia??
Tuo saattaisi parantua vaihteistoöljyn vaihdolla ns. uudentyyppiseen, jos sitä ei ole jo kärryssä. Mulla vanha -01 mallinen 9-3 jumitti vaihdetta päälle ja ongelma katosi tuolla öljynvaihdolla.
Tsaukki...
Mikähän olisi sellainen "uudentyyppinen" vaihteistoöljy?
kysyy
9-3 se 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Oikea öljy on Saabin oma täyssynteettinen vaiheistoöljy, jota saa Saab-huolloista ja ProcarServicestä.

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 93:n uusi lähes onnellinen omistaja

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tomppalainen kirjoitti: Mikähän olisi sellainen "uudentyyppinen" vaihteistoöljy?
kysyy
9-3 se 2002
Olikohan 2002 kun Saab vaihtoi vaihteistöljyä.
Detaljeja esim. tässä dokumentissa http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Tyyppi on MTF 0063. Ja kuten Eski sanoi, sinne askiin ei kannata laittaa muuta kuin Saabin omaa öljyä. Vaihteiston öljynvaihto liikkeessä lienee 50-70 euroa eli varsin vähän verrattuna vaihteistoremppaan. :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites pakin hyppääminen pois päältä, faijan autossa on sellaista ongelmaa, öljyt on vaihdettu noihin uudempiin, ja sitä vaihteensiirrintä on yritetty säätää tuloksetta, peruutettaessa hyppää usein pois päältä jossei kädellä punnaa vastaan vaihdekepistä. Onko muilla ollut tuollaista vikaa?
Eli varmaan laatikko täytyy käyttää auki, vaihtaa sököt osat, ja sitten lopuksi vielä päivittää siihen 9-3:n vaihteensiirrin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Eli varmaan laatikko täytyy käyttää auki, vaihtaa sököt osat, ja sitten lopuksi vielä päivittää siihen 9-3:n vaihteensiirrin?
Sinähän vastasit itse omaan kysymykseesi ihan oikein :D

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Eli varmaan laatikko täytyy käyttää auki, vaihtaa sököt osat, ja sitten lopuksi vielä päivittää siihen 9-3:n vaihteensiirrin?
Sinähän vastasit itse omaan kysymykseesi ihan oikein :D

Eski
Ajattelin säästää aikaa vastaamalla itse :D
Niin kiinnostaisi tietää mikä on aiheuttanut tuon ilmiön, alkoi oireilemaan jo 110tkm:n kohdalla, jolloin käytettiin säädätettävänä, ei apua. Jos joku noiden laatikoiden filosofiasta paremmin selvillä oleva osaisi sanoa mitä osia sinne pitää vaihtaa, laatikko tuntuu muuten erittäin ehjältä.
Olisko vika ollut alunperin väljässä vihteensiirtimessä, se näyttää aika ei-kestävästi nivelöidyltä, eli 9-3:n siirrin voisi olla tukevampi tms??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin