Nonni, nysse huutaa lisää litkua

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Nonni, nysse huutaa lisää litkua

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Tänä aamuna koneen käynnistyksen yhteydessä tuli heti herja että tarttis lisää syylarinnestettä. Kurkkaus pellin alle paljasti että paisuntasäiliössä oli punasta mehua juuri anturin yläreunaan asti, siis selvästi "COOL" viivan alapuolella.

Kun ei ollut puolukkamehua :D niin laitoin vaan pelkkää vettä puolitoista-kaksi desiä että pinta nousi n. sentin päähän ko. viivasta. Herja hävisi tietty saman tien.

Kysymys: Pitäisikö olla huolissaan? Pahviko vuotaa tai joku muu paikka mahdollisesti? Kuinka yleistä tällainen on ja onko selvä merkki jostain tunnetusta viasta? 113tkm mittarissa ja muuten on tuntunut toimivan ihan ok. Kannenpultit tuli tietty ekana mieleen, niitä ei ole tietääkseni kiristetty, tosin auto on ollut minulla vasta viimeisen 7 tuhannen kilometrin ajan.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Nonni, nysse huutaa lisää litkua

Viesti Kirjoittaja koistha »

lumikki kirjoitti: Kannenpultit tuli tietty ekana mieleen, niitä ei ole tietääkseni kiristetty, tosin auto on ollut minulla vasta viimeisen 7 tuhannen kilometrin ajan.
Puhdas veikkaus on, että tuossa se ongelma piilee, entisessä 9-3:ssani ongelma oli juuri kannen lievässä löysyydessä. Eli ei muuta kuin kiristyshommiin.
Joku paremmin autoja tunteva varmaan kommentoi lisää jossain vaiheessa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos kansipahvi vuotaa, on koneen jompikumpi (tai molemmat) pääty sotkuinen öljy/vesimöhnästä. Jos näin ei ole niin vesipumpun o-rengas saattaa falskata, tuntuu olevan erittäin yleinen vuotopaikka, vettä tulee niin vähän että se ehtii höyrystyä eikä ehdi maahan asti, siellä pitäisi näkyä jäljet vuodosta, sellaista kidemäistä kökköä, lievästi vihertävää väriltään, vähän niinkuin suolakiteitä muttei sinnepäinkään :D

Toki näillä järjettömillä helteillä vettä voi kulua hieman ihan luonnollisenkin poistuman kautta, onhan paisuntasäiliön korkki ollut kunnolla kiinni?

Olikohan kiristysjärjestys

73159
842610
Momentit ovat kuitenkin
1: 40Nm
2: 60Nm
3: 90 asteen kulmakiristys

Eli ensin jokainen pultti auki yksitellen ja samantien tohon ekaan momenttiin oikean järjestyksen mukaisesti, sitten samassa järjestyksessä nuo kaksi seuraavaa vaihetta.
Tarkista tuo kiristysjärjestys, en ole 100-varma siitä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

kannentiiviste, vesipumppu tai jäähdytin :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Juuri oli erään kaverini 9-3 vm 2001 huollossa moisen syyn takia,
vedet katosivat ja autolla on ajettu n.70t.
Syyllinen oli kansipahvi ja viallinen turbo.
*pst ei taida OXXXIN tekniikka kestää.. :o *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti:Juuri oli erään kaverini 9-3 vm 2001 huollossa moisen syyn takia,
vedet katosivat ja autolla on ajettu n.70t.
Syyllinen oli kansipahvi ja viallinen turbo.
*pst ei taida OXXXIN tekniikka kestää.. :o *
Näillä koneilla ei ole mitään tekemistä Opelin kanssa. Mites turbo liittyi vesien katoamiseen? 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ng900aero kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Juuri oli erään kaverini 9-3 vm 2001 huollossa moisen syyn takia,
vedet katosivat ja autolla on ajettu n.70t.
Syyllinen oli kansipahvi ja viallinen turbo.
*pst ei taida OXXXIN tekniikka kestää.. :o *
Näillä koneilla ei ole mitään tekemistä Opelin kanssa. Mites turbo liittyi vesien katoamiseen? 8O
No se puhallin ongelma löydettiin tämän pahviremontin aikana.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Nonni, nysse huutaa lisää litkua

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

lumikki kirjoitti:Tänä aamuna koneen käynnistyksen yhteydessä tuli heti herja että tarttis lisää syylarinnestettä. Kurkkaus pellin alle paljasti että paisuntasäiliössä oli punasta mehua juuri anturin yläreunaan asti, siis selvästi "COOL" viivan alapuolella.

Kun ei ollut puolukkamehua :D niin laitoin vaan pelkkää vettä puolitoista-kaksi desiä että pinta nousi n. sentin päähän ko. viivasta. Herja hävisi tietty saman tien.

Kysymys: Pitäisikö olla huolissaan? Pahviko vuotaa tai joku muu paikka mahdollisesti? Kuinka yleistä tällainen on ja onko selvä merkki jostain tunnetusta viasta? 113tkm mittarissa ja muuten on tuntunut toimivan ihan ok. Kannenpultit tuli tietty ekana mieleen, niitä ei ole tietääkseni kiristetty, tosin auto on ollut minulla vasta viimeisen 7 tuhannen kilometrin ajan.
Mullakin auto yks aamu vinkkasi että jäähdytinnesteet olisi vähissä. Lisäsin pari desiä vettä. Minäkin pohdin tuota kannentiivisteen vuotamista, mutten vielä ryhtynyt toimiin. Katson jos sitä nestettä häviää vielä lisää niin sitten kiristetään kansi. Jos se enää silloin auttaa.. :roll:
Mitään vuotoja en nopealla vilkaisulla löytänyt.
Macx
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 00:03
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Macx »

Oma autoni kärsii samasta ongelmasta. Autolla on nyt ajettu noin 61 tkm. Viimeiset 6 tkm minun toimestani. Pari viikkoa siitä kun ostin auton, tuli näyttöön kehoitus lisätä jäähdytysnestettä. No, ei muuta kun auto takaisin myyjäliikkeeseen (merkkiliike). Vuodon syy löytyi nopeasti. Kansi oli löysällä ja se kiristettiin myyjän laskuun. Ongelman uskottiin poistuneen sillä. Ainakin voimakas ja imelä glykolin haju poistui. Tässä vaiheessa oli mittarissa 56000 km.

Muutaman kuukauden kuluttua sama ilmoitus ilmestyi uudelleen kummittelemaan SID:n näyttöön. Nestevuotoa etsittiin taas merkkiliikkeessä mutta mitään vuotoon viittaavaa ei nyt löytynyt. Nestettä lisättiin ja pyydetiin seuraamaan tilannetta. Glykolin hajua ei ole esiintynyt. Tässä vaiheessa mittarissa oli 58500 km.

Viikko sitten käynnistin auton ja taas oli näytössä kehoitus lisätä nestettä. Eipä sitten muuta kun auto merkkiliikkeeseen. Nopea silmäily osoitti vain nestepinnan laskeneen jälleen alle paisuntasäiliön anturin. Selvää vuotokohtaa ei näkynyt missään. Aika perusteelliseen tutkimuksen kuitenkin varattiin kolmen viikon päähän. Toivottavasti vuotokohta silloin löytyy. Alustavasti epäilivät lohkolämppärin liitosta tjsp. Mittarissa siis nyt noin 61000 km.

Nestepinta näyttää tipahtavan "varoitusrajan" alle 2500 km:n aikana.

Muuten auto kyllä toimii oikein hyvin :D

Mikko
ex-BMW Z3 Roadster 2.2i 170hv vm. 2001
ex-Saab 9-3 2.0t T7 150hv vm. 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jännä homma että noinkin vähänajetussa on tuota murhetta, eivät tehtaalla kiristä kansia kunnolla :?: Noin vähäinen vuoto voi olla hankala paikallistaa, saattaa olla jokin letkuliitos löysällä tms. Pyydä koeponnistamaan järjestelmä jotta vuotopaikka löytyisi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kuinkahan usein tuo kansi pitäisi kiristää? Mulla se on kiristetty 55tkm( kiitos Laakkosen kirjanpidon että tieto löytyi) kohdalla ja nyt on ajettu 104tkm. Ongelmia tosin ei ole mutta...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Voi se vuotaa muualtakin kuin kannentiivisteestä. Minulla oli 9-3:ssa vuoto lämmityslaitteen kennon letkuliitoksissa. On vaan aika hankalassa paikassa keskikonsolissa tuo lämppärin kenno, eli joutuu purkamaan sisältä. Vesipumppu, syyläri ja kaikki vesiletkut kannatta tarkistaa myös.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti:Kuinkahan usein tuo kansi pitäisi kiristää? Mulla se on kiristetty 55tkm( kiitos Laakkosen kirjanpidon että tieto löytyi) kohdalla ja nyt on ajettu 104tkm. Ongelmia tosin ei ole mutta...
Ettei tuo kannen löyhtyminen vaan liittyisi siihen 20nm pienempään kiristysmomenttiin kuin vanhemmissa koneissa, esim. tontussa on 60 ja 80Nm ennen 90 asteen kulmakiristystä kun näissä uudemmissa on 40 ja 60Nm?
9-5:ssä vedin vähän yli 90 astetta tuon kulman, joten saattaisi olla lähellä tontun speksejä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Joopa joo. Tänä aamuna sama juttu. Ne eilen lisäämäni 1,5-2 desiä haihtui johonkin vajaan 100km:n matkalla.

Sama herja ja paisuntasäiliössä sama tilanne. Voihan :x

Mitä paikkaa suosittelette saapaskorjaamoksi pk-seudulla? Soitin Variston Länsiautoon ja siellä kehoitettiin ottamaan yhteyttä Hertsigaan. Siellä kuulemma lyhyin jono...
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

lumikki kirjoitti:Joopa joo. Tänä aamuna sama juttu. Ne eilen lisäämäni 1,5-2 desiä haihtui johonkin vajaan 100km:n matkalla.

Sama herja ja paisuntasäiliössä sama tilanne. Voihan :x

Mitä paikkaa suosittelette saapaskorjaamoksi pk-seudulla? Soitin Variston Länsiautoon ja siellä kehoitettiin ottamaan yhteyttä Hertsigaan. Siellä kuulemma lyhyin jono...
Veikkaisin vesipumpum olevan paskana, kun tota vauhtia kuluu :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin