NG900 -94,jatkuvaa kytkinongelmaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Spine^
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:06

NG900 -94,jatkuvaa kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Spine^ »

jep,eli tollanen -94 satku kakslitrasella turbokoneella löytyy,ja kytkimen kanssa on jatkuvaa ongelmaa.

auto on ollut omistuksessa nytten n. 1.5v, ja auton mukana tulleita kuitteja tutkittaessa huomasin,että autoon on vaihdettu kokonaan uusi kytkin n.100tkm kohdalla,tosin laitettu uusi vakiokytkin (vaijerilla).

noh,nytten on autolla rullattu joku 160tkm,aluksi ilman ongelmia ahtimen vihellyksestä nauttien, kunnes ilmeni ekat ongelmat.

ykkösellä liikkeelle,ja kakkoselle vaihtaessa NAPS ja vaijeri poikki. auto hinauksella saab-huoltoon,uus vaijeri paikalleen ja ajoon. kaks viikkoa taukoa,ja NAPS. toinen vaijeri poikki 2 viikon sisällä,ja siinävaiheessa alkoi olla jo metrinen vitutusmeisseli otsassa. taas joutui työllistämään hinausautoa,ja samaan huoltoon uudestaan. vikaa eikä syytä katkeamisille ei löydetty,ja uusi vaijeri taas paikalleen.

nytten on kytkin "toiminut" sen jälkeen,vaikka menee kokoajan huonompaan suuntaan. ajoin keskustassa autojonossa,ja kytkin kuumeni ilmeisesti niin paljon,että vaikka pidit kytkintä pohjassa,oli vetä edelleen päällä. välillä ilmenee myös että ei mene vaihteet päälle (=pakki ei mene päälle).

auttakaa viisaammat,millä pääsee tästä vitsauksesa eroon ja pelosta,että taas napsahtaa. mist tämä johtuu ja mikä on siihen lääke.

kiitos. :?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

En tiedä mikä ongelman aiheuttaa mutta vaijerin katkeaminen loppuu jos vaihdat kytkimen hydraulitoimiseksi. Muunnossarjaa myy esim. Pro Car Service ja Metroauto.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kummasta päästä vaijerit katkeavat, oletettavasti sieltä konehuoneesta?
Tuntuuko kytkin normaalia jäykemmältä, eli pitääkö sitä painaa ihan tosissaan? Jos siinä kytkinhaarukassa (tai miksi sitä nimitetäänkään) on jotain hämminkiä, tai sitten asetelmassa.
Jostain syystä kytkin tuntuu rasittavan vaijeria erityisen paljon.
Kokeile vaihtaa tilalle sellainen manuaalisäätöinen vaijeri, josko sillä saisit sen irrottamaan normaalisti.
Noilla kokemuksilla pitäisin yhtä uutta vaijeria sekä vaihtoon tarvittavia työkaluja takakontissa.
Kyllä vaijeritoiminen kytkin on sinällään ihan hyvä, tuossa on jokin selvä vika.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Spine^
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:06

Viesti Kirjoittaja Spine^ »

joo se ei oo kovinkaan miellyttävää ajaa ku ei tiedä millon pamahtaa.
ihmtystä aiheuttaa myöskin se etteivät edes merkkihuollossa keksineet ratkaisua,koska tuskin voi olla kovinkaan monimutkanen onglma?
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

kuuntelin tossa paikallisella Laakkosella salaa sivusta, kun selvittivät tälläista vikaa toiselle piirimyyjälle. Olivat vaihtaneet neljään eri saappaaseen paineasetelman, ja vika oli korjaantunut.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Onkos tuo vaijeri-kytkin jotain ooppelismeja, kun olin aika yllättynyt että sellainen saabista löytyy?! Johan vanhoissa 99:ssäkin on hydraulinen kytkin.

Tietääkö joku mistä kaikista tuo vaijerillinen kytkin löytyy?
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Pahis kirjoitti:Onkos tuo vaijeri-kytkin jotain ooppelismeja, kun olin aika yllättynyt että sellainen saabista löytyy?! Johan vanhoissa 99:ssäkin on hydraulinen kytkin.

Tietääkö joku mistä kaikista tuo vaijerillinen kytkin löytyy?
Ooppelismia parhaimmillaan :)

Vaijeri löytyy 900 vm94-97
Saatavana on valmiita muunnossarjoja hydraulitoimiseksi.

Tota kuvan uutta jarrunestesäiliötä ei tarvinnu vaihtaa ainakaan omassa vm -95:ssa, jossa on ennestään sellanen säiliö,
jossa kytkimen letkulle on paikka valmiina, mutta eipä sitä kittiin kuulunutkaan. Jostain syystä se on tuossa kuvassa.

Kuva
kuva http://www.thesaabsite.com
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En itse ainakaan ole niin hullu että lähtisin maksamaan about 650 euroa kytkimen muuttamisesta hydrauliseksi. vaijerikytkin on ihan hyvä, kunhan kytkinpaketti ja vaijeri ovat kunnossa. On mulla ollut og-satkuissakin aika ihmeellisiä kytkimiä, vaikka hydraulisia olivatkin, milloin tiivisteet falskasivat, milloin oli työsylinteri tai pääsylinteri hiton raskas eli jumissa osittain tiivisteiden turvotessa, milloin ryömi valoissa eteenpäin kun paineet karkasivat, jnejne.
Tottakait hydraulinen on parempi muttei tuollaisen investoinnin arvoinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Vaijerikytkimen ongelma taitaa olla vanhalla paineasetelmalla kun käyttövipu on jo paljon edessä, vaijeri ei ole tarpeeksi pitkä vaan jää vähän jännitykselle vaikka poljinta ei paineta. Vähitellen vaijeri sitten nitkuu poikki käyttövivun vierestä. Näin tuntui menevän meillä.
No toinen paikka mikä voi pettää on se automaattikiristin.

Uudella paineasetelmalla ja Motonetin käsisäätöisellä vaijerilla tuntuu toimivan. Tuossa on vielä se etu että nyt voi säätää myös polkimen asentoa/liikerataa siitä polkimen juuressa olevasta ruuvista. Ruuviinhan ei saa koskea jos käyttää alkuperäistä automaattisäätöistä vaijeria.
Vanhalla paineasetelmalla Motonetin vaijerikin oli liian lyhyt, piti sahalla lyhentää kiristintä.

Katkeaa se Motonetin vaijerikin joskus mutta tuohon nestekytkimen hintaan niitä ostaa pari tusinaa. No nestekytkin on kyllä vielä parempi mut...
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Procar servicellä tuo muutossarja jossain reilu 300 euroa. Itse olen sieltä tilannut ja kahteen asentanut. Kyllä se on ihanan kevyt ja toimiva tuohon vieteriin verrattuna - ainakin turbon jäykillä paineasetelmilla.
Säiliötä ei siis tule mukana, mutta ei tarvitsekkaan, kun vanhaan poraa 3mm reijän valmiiseen (umpeen valettuun) letkuliittimeen jarrunestesäiliön pohjassa.
Virallisesti kitti on "Sensonic to Manual 95-98" mutta itse asensin sen vieterilliseen 94:seen ja 95:seen. Kitin lisäksi tarvitsee vain 2kpl letkuklemmareita kytkimen pääsylinterin täyttöletkuun. (kokolouokkaa noin 20mm)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

ng900aero kirjoitti:En itse ainakaan ole niin hullu että lähtisin maksamaan about 650 euroa kytkimen muuttamisesta hydrauliseksi. vaijerikytkin on ihan hyvä, kunhan kytkinpaketti ja vaijeri ovat kunnossa. On mulla ollut og-satkuissakin aika ihmeellisiä kytkimiä, vaikka hydraulisia olivatkin, milloin tiivisteet falskasivat, milloin oli työsylinteri tai pääsylinteri hiton raskas eli jumissa osittain tiivisteiden turvotessa, milloin ryömi valoissa eteenpäin kun paineet karkasivat, jnejne.
Tottakait hydraulinen on parempi muttei tuollaisen investoinnin arvoinen.
Jep aika tarkkaan, tuon 650euroa maksoi veroineen ja tulleineen hydraulikytkinpäivityksen osat SEKÄ viggen kytkinlevy ja asetelma jenkkilästä. ;)
Jenkkilästä siksi, että tarvitsin osat ASAP enkä 15. päivä.

Puhuvat että viggenkytkin on sen verran raskaampi, että vaijeri joutuu koville, joten siksi teetin päivityksen samalla asennuksella. Tätä tukee kirjoitukset saabnetin foorumilta, että vaijereita on tosiaan katkennut viggenkytkimen päivityksen jälkeen. Yhtä vaijerillista viggenkykää olen polkenut ja se ON jäykkä.

Enkä halua olla tilanteessa kehä1 iltapäiväruuhkassa jossa kytkinvaijeri sanoo naps. Se napsahtaa ennemmin tai myöhemmin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900T kirjoitti: Jep aika tarkkaan, tuon 650euroa maksoi veroineen ja tulleineen hydraulikytkinpäivityksen osat SEKÄ viggen kytkinlevy ja asetelma jenkkilästä. ;)
Jenkkilästä siksi, että tarvitsin osat ASAP enkä 15. päivä.

Juu. Tuo 650 on se mitä maksaa Muutossarja PLUS viggen kytkinpaketti. Tuossa vaan ng900aero sanoi, että "En itse ainakaan ole niin hullu että lähtisin maksamaan about 650 euroa kytkimen muuttamisesta hydrauliseksi"...
- En minäkään, ellei siihen hintaan saa viggenin kytkinpakettia "kaupanpäälle" 8)
Sitten tuosta toimitusnopeudesta.
En tiedä miten nopeasti sun ASAP oli jenkkilästä ennen 15. päivää, mutta Rikulta Procarista toukokuussa tilattiin kaverille koko kitti, niin osat tuli kaverille seuraavaksi päiväksi matkahuoltoon. (kun sattui olemaan hyllytavarana valmiiksi) Ilmeisimmin nykyään hyllytavaraa.. ?
... Tietty oma viime joulukuussa tilaamani meni maaliskuulle..Kun Saschilla/Speedpartsilla oli toimitusvaikeuksia.. Eli kokemukseni perusteella hajontaa saattaa olla toimitusketjussa about 1-100 päivää... :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti: Juu. Tuo 650 on se mitä maksaa Muutossarja PLUS viggen kytkinpaketti. Tuossa vaan ng900aero sanoi, että "En itse ainakaan ole niin hullu että lähtisin maksamaan about 650 euroa kytkimen muuttamisesta hydrauliseksi"...
- En minäkään, ellei siihen hintaan saa viggenin kytkinpakettia "kaupanpäälle" 8)
Hook
Jep, en mäkään pelkästä päivityksestä 650 maksais :)
Hook kirjoitti:
Sitten tuosta toimitusnopeudesta.
En tiedä miten nopeasti sun ASAP oli jenkkilästä ennen 15. päivää, mutta Rikulta Procarista toukokuussa tilattiin kaverille koko kitti, niin osat tuli kaverille seuraavaksi päiväksi matkahuoltoon. (kun sattui olemaan hyllytavarana valmiiksi) Ilmeisimmin nykyään hyllytavaraa.. ?
... Tietty oma viime joulukuussa tilaamani meni maaliskuulle..Kun Saschilla/Speedpartsilla oli toimitusvaikeuksia.. Eli kokemukseni perusteella hajontaa saattaa olla toimitusketjussa about 1-100 päivää... :?

Hook
Just, tais muuten olla juuri niitä samoja aikoja kun sacshilla oli ongelmia. Tilasin noi lokakuun alussa ja peruin vuodenvaihteessa kun ei ollut mitään tietoa tulosta. Ilmeisesti olisin saanut sen sitten vasta maaliskuussa :lol: :lol: Jenkkilästä tuli yllättäväni nopesti, tais olla noin viikko, pari päivää päälle.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin