Lasien huurtuminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Lasien huurtuminen

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Tänään täällä Helsingissä iski yht'äkkinen raju sade. Olin aikaisemmin ajanut Saabini parkkihalliin ja lähdin ajamaan sieltä kotia kotia kohti. Koska ulkona oli hiukan kosteaa, niin pyyhkijät täysille ja puhallusta hiukan kovemmalle. Ajelin n. 2 minuuttia ja ihan yht'äkkiä kaikki lasipinnat menivät umpi huuruun :x Meinashan siinä hiukkasen jänskättää, kun olin Mannerheimintiellä ajelemassa ja ei näe juuri mitään mihinkään suuntaan! Ei muuta kuin puhallus täysille ja ikkunoita kohti, mutta sillä en saanut aikaan muuta kuin kolme kämmenen kokoista puhdasta kohtaa tuulilasiin koko ajan matkan aikana! Ja ajelin siis semmoset 20 minuuttia. Mitä ihmettä nyt tuossa on vikana?

Auto on vuosimallia 1995 olevan 900S ilman ilmastointia.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eipä ne ikkunat itselläkään helposti pysyneet puhtaana ilman ilmastointia, mutta kerran olin vahingossa laittanut sisäilmankierron päälle jolloin ei tosiaankaan nähnyt mitään..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Hmmm... Sisäilmankierto ei ollut päällä. Kävin tarkastamassa. Olen aikaisemminkin ajanut sisätiloista ulos vesisateeseen, mutta silloin ei ole mitään tuommoista tapahtunut. Oisiko sitten tiivisteet jossain paskana, jolloin auto on kerännyt sisälle kosteutta jo entuudestaan/kerää sateen aikana? :cry:
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Bioram kirjoitti:Hmmm... Sisäilmankierto ei ollut päällä. Kävin tarkastamassa. Olen aikaisemminkin ajanut sisätiloista ulos vesisateeseen, mutta silloin ei ole mitään tuommoista tapahtunut. Oisiko sitten tiivisteet jossain paskana, jolloin auto on kerännyt sisälle kosteutta jo entuudestaan/kerää sateen aikana? :cry:
Ettei auto vuotaisi jostain.. Tarkista pelkääjän puolen etupenkin lattiamatto, onko siellä kosteutta? Jos on, niin ilmastoinnin tiiviste vuotaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Ainakin ennen tuo oli selkeä oire siitä, että lämpökenno on hajonnut.

e. Niin, jos vielä jäähdytysneste tuoksuu autossa sisällä tai maistuu sormessa, kun pyyhkäisee tuulilasin sisäpintaa.
Viimeksi muokannut Eesau, Ke Heinä 27, 2005 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 2.0t -01
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Itse olin ng900 onnistunut pari kertaa kastelemaan raitisilmasuodattimen :oops: . Oireet samat mutta miten se onnistu jäi ikuiseksi arvoitukseksi. Ei tehnyt kun pari kertaa 3 vuoden aikana.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tasapainoakseli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
Paikkakunta: Häme

Raitisilmasuodatin tukossa?

Viesti Kirjoittaja Tasapainoakseli »

Samantapaisia kokemuksia viime kesältä... Lasit sateella umpihuurussa, eikä kovakaan puhallus tehnyt tuulilasiin kuin muutaman pienen "aukon". Autossa tuntui myös kostealla säällä tunkkainen haju. Otin raitisilmasuodattimen irti ja yllätys yllätys... Niin tukossa kuin voi vain olla. Koivun siemeniä ja muuta pientä töhkää joka kolonen täynnä. Uusi suodatin peliin ja huurtuminen loppui siihen.
900 S aut. -95
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja JGP »

Tuntuisi olevan järkevä selitys tämä raitisilmasuodattimen kastuminen.

Kun keväällä vaihdoin omaan 9-3:een suodattimen oli se muovinen "vesikouru" joka tulee suodattimen päälle jäänyt huolimattomasti toisesta reunasta repsottamaan, joten sellaisella rankkasateella joka H:gissä oli kyseisenä pävänä olisi hyvinkin voinut tietystä kulmasta päästävettä suoraan suodattimeen.

Huom! edellinen suodattimen vaihto tehty merkkihuollossa edellisen omistajan aikaan.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Sen verran asiasta että kun ajelee ilmastointi päällä niin olis hyvä käyttää systeemiä ilman ilmastiointia jokunen minsa ennen auton sammuttamista, systeemiin kerääntyy kosteutta ja käyttö ilman ilmastointia kuivaa paikat.
Itsellä kun prillit ovat keskituuletusaukon nupissa roikkumassa niin kun laittaa ilmastoinnin ajon aikana pois menee prillit sumeeksi vesihuurusta, tämä siis kauniilla kuumalla ilmalla, eli kosteutta puskee ainakin 5min kun ilmastointi on sammutettuna.
Kuivaamalla paikat ehkäisee myös pieneliöstön muodostusta -> ei dunkkaa niin pahalle.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Suodatin

Viesti Kirjoittaja Bioram »

No nyt on vaihdettu uusi raitisilmasuodatin paikoilleen ja kyllä siellä suodattimen lähettyvillä oli vaikka minkänäköistä roskaa + suodatin itse kasvoi jotain 8O Noh.. vaihdoin sen ja sisällä huomasin ainakin, että ilma tuoksui nyt puhtaammalta. Nyt pitää enää odotella sateisia syysilmoja, jotta näkee, että auttoiko.

PS. Toi raitisilmasuodattimen vaihto on tehty kyllä mahdollisimman hankalaksi. En ymmärrä, että miksi on pitänyt tehdä tuommoinen ratkaisu, kuin mitä se nyt on :evil:
Vastaa Viestiin