NG 900 vaimolle?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

NG 900 vaimolle?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Moi!

Pitäisi huomenna mennä katsomaan:

http://www.a1autotori.fi/a1_fin/vinfo.a ... vid=TGK826

Täydellinen huoltokirja (Metroauto :? ) Ei lahonneita takaovia (3-ovinen) takaluukku kunnossa.

Mitä ootte mieltä? Hinta ei paha kuntoon nähden.. Suurin miinus on turbon puute.. huoh...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: NG 900 vaimolle?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

eklunto1 kirjoitti:Moi!

Pitäisi huomenna mennä katsomaan:

http://www.a1autotori.fi/a1_fin/vinfo.a ... vid=TGK826

Täydellinen huoltokirja (Metroauto :? ) Ei lahonneita takaovia (3-ovinen) takaluukku kunnossa.

Mitä ootte mieltä? Hinta ei paha kuntoon nähden.. Suurin miinus on turbon puute.. huoh...
Onko tuo turbon puute suurin miinus sinun vai vaimon mielestä.. :lol: :lol: Vaikka kyllä se hyvä olisi että autossa potkua on.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG 900 vaimolle?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tuha kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Moi!

Pitäisi huomenna mennä katsomaan:

http://www.a1autotori.fi/a1_fin/vinfo.a ... vid=TGK826

Täydellinen huoltokirja (Metroauto :? ) Ei lahonneita takaovia (3-ovinen) takaluukku kunnossa.

Mitä ootte mieltä? Hinta ei paha kuntoon nähden.. Suurin miinus on turbon puute.. huoh...
Onko tuo turbon puute suurin miinus sinun vai vaimon mielestä.. :lol: :lol: Vaikka kyllä se hyvä olisi että autossa potkua on.
Arvaa :lol: No säästyypä rahaa, kun ei tarvi alkaa virittelemään.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Meidänkin talouteen tuli toinen Ng900 keväällä, kun meillä asuva nainen päätti ostaa itselleenkin vastaavan, mutta harkituilla eroilla. :lol:
Erona, se että ng900 -97 2.3i tallategaa ei juuri onneksi tarvitse (ja voi) virittää.
- Nainen (*) ja isot alut taskuparkkeeratessa - Ei hyvä
- Nainen ja madallus - Ei hyvä
- Nainen ja turbopotku, olematon alavääntö - Ei hyvä
- jne..

Joten pidän oman NG900 3D 2.0T -94 steg 3:sen omana projektinani ja puolisoni ajelee tuolla "perheversiolla", eli 5D 2.3i turmiollisella vetokoukulla.. :)

Hook

(*) Yleistys..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Hook kirjoitti:Meidänkin talouteen tuli toinen Ng900 keväällä, kun meillä asuva nainen päätti ostaa itselleenkin vastaavan, mutta harkituilla eroilla. :lol:
Erona, se että ng900 -97 2.3i tallategaa ei juuri onneksi tarvitse (ja voi) virittää.
- Nainen (*) ja isot alut taskuparkkeeratessa - Ei hyvä
- Nainen ja madallus - Ei hyvä
- Nainen ja turbopotku, olematon alavääntö - Ei hyvä
- jne..
:lol: Hyviä perusteluja.

Kaupat tuli tehtyä ja ihan hyvälle vaikuttaa, muttamia huomioita:

- NG 900:n kone ajossa ON parempi kun 9-3 vapari, vääntöä on paremmin alakierroksilla.
- Vaijerikytkin on ikävä, jos mr. Hook sen mulle jossain vaiheessa vaihtaisi hydrauliseen :D
- Moorrorin stefa vuotaa hieman, päältäpäin ei huomannut, mutta kun nostaa auton ylös, niin kuskin puolelta alhaalta vuotaa. Pitää katsoa nyt mitä sille tehdä. Linee aika suuritöinen homma vaihtaa? Samalla kannattaisi varmaan vaihtaa kytkin jos hommaan ryhtyy. Kytkin toimii kuitenkin moitteetta, sekä laatikon synkat kunnossa.
- Kuskin penkissä jokin hiertää pehmustetta, niin että lattialla on valkoista mujua, en vain painanna missä. Onko normaalia? Kävin katsomassa paria NG:tä ja niissä kuskin penkki oli selkänojan juuresta (oveen päin) hiertynyt rikki ja pehmusteet kadonneet.
- Takaluukun alahelma ruosteessa. Muuten ok. Tämä oli jo tiedossa ja menee liikkeen piikkiin.
- Ruostesuojaus pitää tehdä. Oli zekkaamani NG:t yllättävän lahossa kunnossa. Meillä on ollut useita OG:ta ja niiden koreissa on omat ongelmansa, mutta väittäisin että paremmin ovat ikäisikseen kestäneet.
- Kysymys: Alahelmalistat (muoviset) lienevät jollain muttereilla kiinni? Joku on tod. näk. selvittänyt mahd. ruostetilanteen ja jättänyt laittamatta mutterin takaisin!? Ruuvvit töröttää ja niihin saattaa rikkoa vaatteensa. Onko tietoa mitä siinä tulisi olla?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kattelehan sitä öljyn vajumista. Jos yhtään vajuu, niin voi olla venttiilinvarsikumiremontti, niinkuin onkin jos ei ole tehty. Kattele heti aalusta alkaen, että menee sitten myyjän piikkiin...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä sullekkin nestekytkin vaihdetaan kun hommaan ryhdytään. 8)

Hommahan on varsin simppeli kun laatikko on irti. Laatikosta vanha kytkinvipu pois siirtohaarukoineen, vanha painelaakeriholkki pois 3 ruuvilla. Tilalle ruuvataan työsylinteri jossa painelaakeri kiinteänä ja nesteputki tulee vivun reijästä ulos. täysin bolt-on. Injektioruiskulla tyjennettyyn jarrunestesäiliöön porasin 3mm reijän umpeen valettuun letkulähtöön. Nestettä tulee silti vielä pikkasen sormille/poraan.. :?

Tulipeltiin 1x9mm pulttinreikä ja 3cm soikea reikä pääsylinteriä varten. muutoskitissä tulee sabluuna, joten muotoilu ja paikanmääritys helppoa... 8) poraaminen kuskin jalkatilassa joten ainakin sähköpenkkien omistajien kannattaa säätää penkki taka asentoon ennen akun irroittamista.... :? (pitää purkaa kuskinpuolen alaverhoilu, polvisuoja, irroittaa vanha poljinsysteemi 3 mutterilla. 2 tulipellissä moottoritilan puolella, 1 polkimen yläpuolella).

Lopuksi (kun laatikko paikoilaan) laitetaan pääsylinterin nesteen täyttöletku paikalleen jarrunestesäiliöön ja pääsylinteriin. (tähän täytyy erikseen ostaa klemmarit.. ei tule muutoskitissä mukana!) Sitten napsautellaan kytkinnesteputki/letku pikaliittimiin vaihdelaatikon päällä ja pääsylinteriin. Muista kiristää kytkinputki/letkun liitokset. Sarjassa liitokset ovat valmiina kierteillä, mutta eivät ole tiukassa..
Sitten poljetaan kaverin kanssa.. ja päästetään paineita pihalle ilmausruuvista vaihdelaatikon päällä kunnes tuntuu hyvältä 8)


Kampiakselin stefa on helppo myös vaihtaa tässä yhteydessä, joten olen sen samalla uusinut. Vauhtipyörän irroitus, vanha stefa pienellä ruuvarilla irti ja uusi rasvattuna naputellaan paikalleen kämmenen kokoista paksua peltilevyä välissä pitäen että painaa stefan tasaisesti paikalleen. stefan asennussyvyyden näkee siitä miten syvässä vanha oli.. :)

Motonetistä ostaa sitten 30mm kumitulpan vanhan vaijerinreikään tukkeeksi. (reikä 25mm, jolloin tuo 30mm tulppa istuu jämäkästi). Samoin yksi 9mm reikä jää avoimeksi koska nestekytkimen toinen tulipellin pultti tulee eri kohtaan, joten tukkeeksi sopii hyvin ylimääräinen 8mm pultti ja mutteri. Laittaminen yksin voi olla varsin hankalaa, koska ainakaan minun kädet ei yllä tulipellin molemmille puolille yhtäaikaa :lol:

Muoviset sivualahelmapalat ovat alapuolelta kiinni pikkurillin pään (10mm kanta) kokoisilla muovimuttereilla joita on joku 7-9 kpl/puoli. Helmaa pitää yläpuolelta (ovien kohdalla) metallirunkoinen kumilista joka lähtee repimällä ja (kolmiovisessa) ovettomassa kohdassa urat. (irtoaa kun helmapalaa liuuttaa 5cm takarenkaan suuntaan. Jokunen oikea ruuvi/pultti oli vielä eturoiskeläpän kohdalla, jotka piti ottaa myös irti.

Jos noi tapit törröttää ovien kynnyslistan luona, niin siinä kuuluu olla em. metallirunkoinen kumilista. Niissä tehtiin parannusta materiaaliin jossain 95-96 tienoilla, kun havaittiin että se syö maalin ovien alareunoista -> ruostuu.. ja jopa vaihdettiin takuuseen aikoinaan uudemman mallisiin.

Itse irroittelin ihan ilman auton nostamista tai renkaita irroittamatta.
Muovimutterit kannattaa vaihtaa uusiin (joku 0.5-0.7eur/kpl), koska jengat ovat todennäköisimmin entiset ja korista törröttävävien kierretappien jengat kannattaa putsata entisestä muovista/ruosteesta että uudet mutterit menee kierteille ja pitää. itse käytin tähän dremelin teräsharjaa, mutta pieni viila tai kierreviila ajanee saman asian...

nimimerkillä "nykyään korinväriset" :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

peinu kirjoitti:Kattelehan sitä öljyn vajumista. Jos yhtään vajuu, niin voi olla venttiilinvarsikumiremontti, niinkuin onkin jos ei ole tehty. Kattele heti aalusta alkaen, että menee sitten myyjän piikkiin...
Miten voisin varmistua kumpiko vika on kysessää? Maanataina soittelen Metroon, mutta jos huoltohistoriassa ei ole kumpaakaan remppaa tehty.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Tuosta autosta olin itsekin kiinnostunut. Todella siistiltä vaikutti. Mitään ruostetta en nähnyt. Nariseva ja raskas kytkinpoljin sai minut kuitenkin epäröimään. Nyt vähän harmittaa ettei tullut ostaneeksi. Oliko muuten hinnassa yhtään tinkivaraa? Kyseisessä liikkeessä taitaa yleensä olla hinnat valmiiksi kohdallaan.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Sakari Satku kirjoitti:Tuosta autosta olin itsekin kiinnostunut. Todella siistiltä vaikutti. Mitään ruostetta en nähnyt. Nariseva ja raskas kytkinpoljin sai minut kuitenkin epäröimään. Nyt vähän harmittaa ettei tullut ostaneeksi. Oliko muuten hinnassa yhtään tinkivaraa? Kyseisessä liikkeessä taitaa yleensä olla hinnat valmiiksi kohdallaan.
Hinta oli tosiaan kohdallaan, kun katselin muita vastaavia, niin oli jopa 2000€ eroja vastaavanlaisiin! Eivät paljoa hintaa suostuneet tiputtamaan, muutaman kaksisataa egee sain tiputettua. Tuli paria muutakin NG:tä kokeiltua ja kyllä se kytkin vaikuttaa olevan kaikissa "hieman" kankea, jos on esim. 9-3, 9-5 kytkimeen tottunut.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

eklunto1 kirjoitti:
- NG 900:n kone ajossa ON parempi kun 9-3 vapari, vääntöä on paremmin alakierroksilla.
-
Ja mikä ero noilla on? molempia olen ajellut(ng900:lla ajelin 3 vuotta) eikä niillä kyllä mitään eroa ollut. Surkea alavääntö og900 verrattuna :?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Psychocowboy kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:
- NG 900:n kone ajossa ON parempi kun 9-3 vapari, vääntöä on paremmin alakierroksilla.
-
Ja mikä ero noilla on? molempia olen ajellut(ng900:lla ajelin 3 vuotta) eikä niillä kyllä mitään eroa ollut. Surkea alavääntö og900 verrattuna :?
Turboissa Trionic 5=ei mitään eroa vuoteen 2000 asti..
Vapareissa käsittääkseni sama juttu, eli perustuu samaiseen 204L lohkoon ja apulaitteisiin.. Pienenä erona ehkä se että ng900:ssa on Boschin Motronic M2.10.2 kun taas 98-00 M2.10.3, mutta ei tuon luulisi tarkoituksella vääntöjä alakierroksilla puottavan. Molempien tehoarvot ovat samoja, eli 130hp.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana löytyy autodatasta ng900 -94 vuosimallissa 206I 2.0 vapaasti hengittävä kone, jossa 140hp! Konetta "93"-94 malleissa.. ja kaikki viittaa ominaisuuksiltaan 204L koneeseen. Voikos joku enemmän tietävä valaista tästä?


Ehkä ng900 vain liikkuu kevyemmin, kun ei ole muutamaa airbagia penkeissä painona? :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Hook kirjoitti: Mielenkiintoisena yksityiskohtana löytyy autodatasta ng900 -94 vuosimallissa 206I 2.0 vapaasti hengittävä kone, jossa 140hp! Konetta "93"-94 malleissa.. ja kaikki viittaa ominaisuuksiltaan 204L koneeseen. Voikos joku enemmän tietävä valaista tästä?
Olisko tehtaan nurkkiin jäänyt og900 -93 classicin 2.1 koneita, jotka heitettiin vaan satunnaisesti joihinkin ng900 :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Hook kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:
- NG 900:n kone ajossa ON parempi kun 9-3 vapari, vääntöä on paremmin alakierroksilla.
-
Ja mikä ero noilla on? molempia olen ajellut(ng900:lla ajelin 3 vuotta) eikä niillä kyllä mitään eroa ollut. Surkea alavääntö og900 verrattuna :?
Turboissa Trionic 5=ei mitään eroa vuoteen 2000 asti..
Vapareissa käsittääkseni sama juttu, eli perustuu samaiseen 204L lohkoon ja apulaitteisiin.. Pienenä erona ehkä se että ng900:ssa on Boschin Motronic M2.10.2 kun taas 98-00 M2.10.3, mutta ei tuon luulisi tarkoituksella vääntöjä alakierroksilla puottavan. Molempien tehoarvot ovat samoja, eli 130hp.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana löytyy autodatasta ng900 -94 vuosimallissa 206I 2.0 vapaasti hengittävä kone, jossa 140hp! Konetta "93"-94 malleissa.. ja kaikki viittaa ominaisuuksiltaan 204L koneeseen. Voikos joku enemmän tietävä valaista tästä?


Ehkä ng900 vain liikkuu kevyemmin, kun ei ole muutamaa airbagia penkeissä painona? :)

Hook
Mielenkiintoista. Testasimme uudelleen 9-3 ja NG 900:n ja yhä olen samaa mieltä. Onko välityksetkin laatikossa samat? Toi mun NG on niin karvalakki, että siinä ei ole kierroslukumittaria. Jos koneet ja laatikot on ihan samat vapareissa, niin menee selitykset vähiin :?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

eklunto1 kirjoitti:
Mielenkiintoista. Testasimme uudelleen 9-3 ja NG 900:n ja yhä olen samaa mieltä. Onko välityksetkin laatikossa samat? Toi mun NG on niin karvalakki, että siinä ei ole kierroslukumittaria. Jos koneet ja laatikot on ihan samat vapareissa, niin menee selitykset vähiin :?
Laatikoissa tuntui pieni ero mutta tämä on ihan "mutu-tietoutta". -96 ng900(vapari) 1. vaihde oli aika turha, koska oli niin lyhyt. Ajelin nykyistä kulkinetta ostaessani melkein viikon 9-3 -99 ja se tuntui aivan samalta. Nykyisessä t mallissa 1. on pidempi mutta ei toi alavääntö ole edelleenkään mitään huippua. Ai niin se mun ng900 ei ollut ihan noin karvalakki; siinä oli kierroslukumittari :wink:
Ja tämähän ei tarkoita etten olisi pitänyt ko autoista mutta kun oli tottunut og900 vääntöön niin oli se aluksi outoa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin