9-3:n käsijarru
Re: 9-3:n käsijarru
Pitkästä aikaa 9-3 käsijarruprojektia vm. -00. Vasemmalta sain toimimaan mutta oikealla melko heikkoa eikä rummusta säätö tunnu vaikuttavan mitään. Ihmettelen mitä tässä keväällä ja kesällä on voinut tapahtua kun auto oli kuitenkin leimattu just ennen ostoa huhtikuussa. Vaijeri näyttäisi kuitenkin kiristyvän oikeallakin, olisko sitten tuossa mekanismissä jotain joka voi jämähtää kiinni suht yhtäkkiä ja parempienkin kelien aikaan.
Re: 9-3:n käsijarru
Oliko niin että se vaijerin suojaletku voi hieman jumittaa vaijerin liikettä, vaan kuullostaa että olet sen jo tarkistanut.Vaijeri näyttäisi kuitenkin kiristyvän oikeallakin, olisko sitten tuossa mekanismissä jotain joka voi jämähtää kiinni suht yhtäkkiä ja parempienkin kelien aikaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 9-3:n käsijarru
Kyllähän sun täytyy sieltä jarrulta pyörittäessä saada liinat kiinni asti, vaikka käsijarru ei olis päällä. Sitten rapsu takaisinpäin. Jos rummusta säätö ei "vaikuta mitään" niin onko varma, että pyörityssuunta on oikea? Jos kumpaankaan suuntaan pyörittämällä ei saa jarrua lukittumaan, niin sit täytyy olla vika rummun sisällä.
Re: 9-3:n käsijarru
Tästä oli jo viime keskustelusta juttua, voi sattua vahinko monella. Kas kun sen säätöpalan voi asentaa kummin päin vaan, joten mistään et voi etukäteen kumpaan suuntaan sitä pitää naksutella. Itse oon koittanut siitä reiätä kurkkia asentoa taskulampun kanssa ennen kuin aloitan. Kierre on kuitenkin oikeakätinen, eli kun näet kummalla puolella on se kierreosa ja kummalla se holkki, niin saat oikean suunnan selville.Audiojack kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 14:48Kyllähän sun täytyy sieltä jarrulta pyörittäessä saada liinat kiinni asti, vaikka käsijarru ei olis päällä. Sitten rapsu takaisinpäin. Jos rummusta säätö ei "vaikuta mitään" niin onko varma, että pyörityssuunta on oikea? Jos kumpaankaan suuntaan pyörittämällä ei saa jarrua lukittumaan, niin sit täytyy olla vika rummun sisällä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: 9-3:n käsijarru
Jos kenkiä levittava mekanismi on jumissa, säätö ei paljoa lohduta. Melko pian kengät jopa kuluu vain laahaavalta puolelta. Eipä siinä paljoa muuta ole tehtävissä, kun ostaa uudet kengät ja herkistellä se levitysmekanismi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9-3:n käsijarru
Itse tappelin myös taannoin tuon käsijarrun kanssa,uudet rummut kengät ja muut hilppeet säätöä säädön perään, ja mikään ei tuntunut auttavan tilanteeseen. Kunnes auto ylös nosturilla procar servicellä, ja Pete vaihtoi autoon uuden käsijarru vaijerin.
Nyt on pari vuotta jo näillä menty, ja edelleen pitää
Nyt on pari vuotta jo näillä menty, ja edelleen pitää
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9-3:n käsijarru
Mitäs nyt kun katsuri sanoi että kahva nousee liian ylös, mutta käsijarru kyllä muuten pitää.
Voiko vaijeria kiristää.?
Voiko vaijeria kiristää.?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24006
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-3:n käsijarru
kahvan juuressa varmaan löytyy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: 9-3:n käsijarru
Auton alapuolelta pystyy kiristelee. Pakoputken lämpöpeltiä
joutuu varmaan vähä raottaa. Kesällä vaihtelin vaijerit.
joutuu varmaan vähä raottaa. Kesällä vaihtelin vaijerit.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9-3:n käsijarru
Nyt tuli varmaa tietoa, kenkiä pitää säätää. Ei vaijeria.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 9-3:n käsijarru
Sehän riippuu ihan siitä mikä säätö on pielessä. Jos kengät on lähellä mutta vaijeri löysällä, säädä vaijeria. Jos kengät kaukana ja vaijeri oikealla kireydellä, säädä kenkiä.
Hyvin yleinen virhe on toki kiristää vaijeria kun kengät on kaukana, sillä saa yleensä eteensä vain ongelmia.
Hyvin yleinen virhe on toki kiristää vaijeria kun kengät on kaukana, sillä saa yleensä eteensä vain ongelmia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3:n käsijarru
Tää on helppo todeta. Jos kahvassa on "tyhjää" liikevaraa reippaasti niin säätää vaijeria. Tai jos totta puhutaan, niin tankoa tässä tapauksessa. Muussa tapauksessa kenkiä. Jos osat on vielä kunnossa niin 1-2 napsun verran sitä tyhjää saa ollakin kahvan liikkeessä, niin ei jää laahaamaan ainakaan. Kun kaikki on muuten kunnossa niin se ei montaa napsua tuosta tartte kun on jo kiinni.AZP kirjoitti: ↑Ma Joulu 11, 2023 20:01Sehän riippuu ihan siitä mikä säätö on pielessä. Jos kengät on lähellä mutta vaijeri löysällä, säädä vaijeria. Jos kengät kaukana ja vaijeri oikealla kireydellä, säädä kenkiä.
Hyvin yleinen virhe on toki kiristää vaijeria kun kengät on kaukana, sillä saa yleensä eteensä vain ongelmia.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: 9-3:n käsijarru
Vaijerinsäätöohjeen ensimmäisessä kohdassa sanotaan, että kengät pitää olla ensin säädetty.
https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/5 ... -adjuster/
Kenkiensäätöohje:
https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/5 ... ake-shoes/
https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/5 ... -adjuster/
Kenkiensäätöohje:
https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/5 ... ake-shoes/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9-3:n käsijarru
Arvot taisivat olla 1.0kN ja 1.8kN
Mutta heitto oli 44%.
Mutta heitto oli 44%.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#