9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja suopitar »

Tapauskohtaista se on mistä jää kiinni katsastuksessa. Riippuu niin kovasti katsastusmiehestä myös kuinka tarkka hän on. Itselläni tänä vuonna toinen puoli laahasi, toinen puoli ei pitänyt, vaikka juuri oli kaikki osat vaihdettu ja säädetty.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No täällä on pompsahdellut molemmista kunnes purkasin ja puhdistin koko systeemin.

SS kirjoitti:Ennen säätöä on hyvä katsoa että se vipu mihin vaijeri tulee kiinni, liikkuu kunnolla. Yhden Saabin ajoittain kiinni jämähtäviä jarruja ihmettelin ja kun avasin rummun, totesin että vivusto oli täysin jumissa ja käsijarrukahvasta veto kiskoi toisen jarrukengän päätä sivusuunnassa! Jarruissa kyllä oli pitoa ihan mukavasti, toimi hyvin kiilana se jarrukengän pää...
Veli todistaa väkevästi, jos vaijeri liikkuu notkeasti mutta järkeä säätöön ei silti tule, on edessä purkutyöt. Se peltinen vaijerivoiman jakokappale on melko pirullisen typerää suunnittelua edustava kappale ja tahtoo ruostua/paskottua täysin jumiin, vivun toinen osa on pellistä pistehitsattu kaksikerroksinen jonka välissä toinen osa liikkuu. (!) Minä en niitä toisistaan irti saanut muuten kuin öljyllä, kaasupillillä sekä vasaralla..
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Oletteko huomanneet jarrukenkien hihnamateriaalin kovuudessa eroja?
san93
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 14:14

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja san93 »

Pikainen kysymys:

Lenkkiavainsaldo on hyvin heikko, joten minkä kokoinen on se käsijarrun vaijerin säätömutteri siinä kahvan alla auton pohjassa? Voisi kerralla ostaa oikean kokoisen avaimen..
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja baasenar »

san93 kirjoitti:Pikainen kysymys:

Lenkkiavainsaldo on hyvin heikko, joten minkä kokoinen on se käsijarrun vaijerin säätömutteri siinä kahvan alla auton pohjassa? Voisi kerralla ostaa oikean kokoisen avaimen..
Meinaatkos säätää kahvan liikerataa vai...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kokoa en muista vaikka juuri pariviikkoa sitten vaijerit vaihdoinkin
mutta
hanki pitkä hylsy.
lenkin kanssa ei mene kuin hermot
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja NGpower »

13mm nylock mutteri on ja tosiaan pitkä hylsy tai räikkälenkki on kova sana, melko pieni on liikerata ruveta kiintoavaimella kitkuttamaan :wink:
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
san93
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 14:14

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja san93 »

baasenar kirjoitti:
Meinaatkos säätää kahvan liikerataa vai...?
No siinä on melkeinpä pari senttiä löysää vaijeria kun kahva ala-asennossa. Tarkoitus olisi lähteä kokeilemaan jotakin leimaa varten, ei niinkään kestoratkaisua.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Eipä oikein kannata ranetus.

Jos kiristät vaijeria liian lyhyeksi, niin linkut eivät palaudu rummmuissa taka asentoon palauttaen kenkiä koti asentoon ja näin ollen herkästi käsi jarrun vapautuksessa käy niin että toinen puoli vapautuu kunnolla kotiin, mutta toinen ei kun vaijeri on liian lyhyt.
Rakenteesta johtuen puoliksi vapautunut pyörä saattaa vetää itsensä vielä lukkoon peruuttaessa kun kengät pääsevät kiertymään rummun sisällä hieman kun kengät eivät ole vapautuneena.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re:

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Lueppa san93 esim. tuosta:
Hook kirjoitti:Plop!!
Älkää nyt rynnätkö noin vaan kiristämään vaijeria mutu tuntumalla!
Se on totta että vipu ei nouse niin ylös jos vaijeria lyhentää... Mutta vika ei todennäköisimmin ole venyneessä vaijerissa.
Jos vaijeria kiristää liian lyhyeksi, niin käsijarrua pois ottaessa vähintään toisen (ellei molempien) puolen vipu&kenkä ei yllä taka asentoon, vaan toinen puoli jää herkästi laahaamaan, koska käsijarruvaijeri ei ole täysin symmetrinen ja molemmat puolet yhtä herkkiä.. ainakaan vuosien jälkeen. Tästä syystä Vaijerin pituuden pitää olla ensin kohdallaan kun säädätte jarrukenkien asentoa! Muuten tulee varmasti fiilis joka säätö kierroksen jälkeen että "miten tää nyt voikaan laahata!?! Justhan mä säädin!!! R..KELE!"
-----------------------
Siis käsijarrussahan on 2 erilaista säätöä. Vaijerin pituuden säätö, eli mutteri "kardiaanitunnelissa" takapenkin jalkatilan kohdalla, jossa molempien puolien vaijerit yhtyvät vetotankoon.
(Joissain ng900 -94 malleissa on yksihaarainen vaijeri, johon en nyt ota kantaa kun en ole sellaista vielä joutunut säätämään..)

Tämä vaijerin pituuden säätö säädetään niin että käsijarrun ollessa poissa päällä molempien puolien linkut jarrukilpien takana menevät juuri ja juuri taka asentoon lepäämään, eli vaijeri ei vedä kumpaakaan vipua, eli vaijeri ei jää "soimaan". Apumiehen nostaessa käsijarrukahvaa muutaman sentin pitäisi molempien puolien jarrukilven linkun irrota lepoasennosta. Jos ei liiku niin, vaijeria voi hieman kiristää, niin että linkut kuitenkin palautuvat taka asentoon kahvan ollessa alhaalla.

Oikein säädetyn vaijerin säätöön ei käytännössä tarvitse juuri koskea, koska vaijeri ei juurikaan elinkaaren aikana veny. .. kengät kyllä kuluvat mutta ne kompensoidaan eri säädöllä.

Itse kengät säädetään niin kuin xu7jp4 kertoi, eli käsijarru pois päältä (vaijerin pituus säädettynä, eli molempien puolien linkut kilpien takana pitäsi levätä juuri taka asennossa) pyöritetään kuudennesta (isoimmasta)reijästä hammastankoa tiukemmalle (kuskin puolelta muistaakseni ylöspäin ja apumiehen puolelta alas.. tai sitten muistan päinvastoin, huomaa kyllä) kunnes alkaa jarrukengät ottamaan. Tunnet tämän välillä pyöräyttämällä rumpua. Sitten hieman (1-3 naksua) takaisin, niin että kengät ei laahaa millään lailla. (huom. nestejarrun palat saattavat silti kokoajan laahata hieman taustalla, mutta älä tästä välitä).

Kun eka säätö "kierros :wink: " on tehty molemmin puolin, voi käydä repimässä kahvaa muutaman kerran ja vivun pitäisi nousta 5-7 naksua.

Tämän jälkeen voi tarkistaa että molempien puolien kenkäsäädöt on säädetty yhtä tiukalle katsomalla (käsijarrun ollessa vedettynä) kilpien takana olevan vivun kääntyvän yhtä paljon eteenpäin molemmin puolin.
Mikäli näissä on iso heitto, niin enemmän kääntyvää puolta voi kokeilla kiristää naksun tai löysätä toista. Ilman että kumpikaan alkaa laahaamaan.

Mikäli puolissa on suuri heitto muutaman säätökierroksen jälkeenkin, niin tietty toisen puolen pala saattaa olla kulunut toista pahasti enemmän tms..

Jos käsijarru kahva tuntuu nousevan liikaa, niin molempia puolia voi kokeilla kiristää naksun verran (ilman että alkaaa laahaamaan) ja tarkistamaan että vaijeri on säädetty oikein.
--------------------------------------------------
Vielä rautalangasta (for real dummies!) Otetaan vaijeri erittäin löysälle/irti. Säädetään rummun Reijästä kenkien asento niin että ei juuri laahaa. vaijerin vivusta kilven takana voi kokeilla että liikkuu noin 1cm eteenpäin, enenkuin ottaa kiinni. Toiselle puolelle samalla lailla. Kiristetään vaijeri niin että kahvan ollessa alhaalla vaijeri ei vedä kumpaakaan vipua vielä eteenpäin. JOS säädät vaijerin liian lyhyeksi, niin vähintään toinen puoli tulee jo osittain vedetyksi ja tästä seuraa laahaus ja säätöongelmia..!
--------------------------------------------------
Ps. Leima tuli säätöjeni jälkeenkin 8)


Hook
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
san93
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 14:14

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja san93 »

Täällä ei ilmeisesti suvaita kantapään kautta oppimista :lol: no joo lähin kyselemään sitä mutteria ihan vaan omaatuntoani... olen myöskin lukenut tämän koko viestiketjun. Ongelmani varmaankin on siinä että siitä jarrulevyn reijästä en mitään timanttimutteria ole paikantanut, tai sitten olen sokea tai liian vähän aikaani käyttänyt sitä reikää tutkiessani. Tyytyväinen pitää olla siihen, että täältä jos jostain sitä apua löytyy!
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Naxu »

En löytänyt minäkään ennen kuin hermot meni. Nylpytin jousta ja kaikkia muita osia mitä sisältä löytyy. Onneksi Vähämaa oli kärsivällisempi, ja säätö on pysynyt jo kaksi leimaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kyllä se säätömutteri löytyy rummun sisältä, alimmasta kohdasta ihan vähän auton perää kohti, taskulampun kanssa kun katselee, niin löytyy helposti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Säätömutteri on ng900/9-3:ssa joko klo 5:30 tai 6:30 suunnassa riippuen siitä, että kummin päin levittäjä on kenkien väliin asennettu.
Tunnistamista helpottaa, kun tiedostaa, että kenkien välissä oleva jousi lepää rattaan hampaiden välissä estämässä, ettei ratas pyöri itsekseen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hookin ohjeiden mukaan säädetty tuhannen kertaa ja vedetty niin piukkaan et laahas mut ei pitäny millään... Kokeiltu moton ja saabin(ooppelin) kengillä ja rummutki uusittiin.
Tämän toimenpiteen jälkeen rupes pitään:
Kuva

Tota "naarasta" toki sais irrallisena tai ainakin muutama vuos sitten sai...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin