9-3:n käsijarru
Re: 9-3:n käsijarru
Kuulostaa aika hyvältä nyt. Eiku kovaa ajoa.
Sivulla neljällä on kuva hitsatusta joutsenkaulasta. Uutta en ole nähnyt niin en tiedä kuinka syvällä tappi pitäis olla.
Ite hitsasin reilusti ja viilailin siten että osat paikoillaan ja alapää säädettynä jäi pieni välys.
Jos tekee käytettyjen jarruosien kanssa tuon niin pitänee varautuu osia uusiessa uusinta viilaukseen....
Sivulla neljällä on kuva hitsatusta joutsenkaulasta. Uutta en ole nähnyt niin en tiedä kuinka syvällä tappi pitäis olla.
Ite hitsasin reilusti ja viilailin siten että osat paikoillaan ja alapää säädettynä jäi pieni välys.
Jos tekee käytettyjen jarruosien kanssa tuon niin pitänee varautuu osia uusiessa uusinta viilaukseen....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3:n käsijarru
Editoin jo tuota edellistä viestiäni:tetammi kirjoitti:Kuulostaa aika hyvältä nyt. Eiku kovaa ajoa.
Sivulla neljällä on kuva hitsatusta joutsenkaulasta. Uutta en ole nähnyt niin en tiedä kuinka syvällä tappi pitäis olla.
Ite hitsasin reilusti ja viilailin siten että osat paikoillaan ja alapää säädettynä jäi pieni välys.
Jos tekee käytettyjen jarruosien kanssa tuon niin pitänee varautuu osia uusiessa uusinta viilaukseen....
Juu ei. Hienosti sai säädettyä niin ettei kengät ottaneet kiinni mutta heti kun oli vetänyt käkkäsrin päälle ja pois niin taas kengät laahasivat. Ja kun lopulta saa säädettyä niin, että kengät eivät jää laahaamaan niin eivät myöskään ota rumpuun kiinni jotta käkkäri toimisi.
Olisiko kenkien välissä olevat jouset löystyneet niin paljon etteivät vedä kenkiä irti rummusta tarpeeksi kovaa?
#6131
Re: 9-3:n käsijarru
Onko käsijarrun palautusjouset tallessa molemmin puolin kilven takana?
eihän Vaijeri takertele, jolloin palautuu eri verran eri puolilla?
eihän Vaijeri takertele, jolloin palautuu eri verran eri puolilla?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3:n käsijarru
Jouset on paikallaan mollemmin puolin. Vaijerin liikkuvuudesta en osaa sanoa. Kuinkas sen liikkumista voisi parhaiten selvittää? Eli kuinka paljon ja mistä pitää purkaa jotta vaijeria pääsee syynäämään lähempää?Hook kirjoitti:Onko käsijarrun palautusjouset tallessa molemmin puolin kilven takana?
eihän Vaijeri takertele, jolloin palautuu eri verran eri puolilla?
E. Auton alla kun katsoo sitä kohtaa missä kaksi vaijeria kiinnittyy siihen pellinpalaan, niin kun vetää käsijarrun päälle kiristyy alempi vaijeri puolet vähemmän kuin ylempi. Ylempi kiristyy reilun pari senttiä ja alempi reilun sentin.
EE. Vaijeria kiristämällä ja molempien puolien rumpuja säätelemällä sain käkkärin pitämään mollemin puolin ilman että laahaavat. Voipi tietysti olla, että vähän päästä on taas säädöt persiillään, mutta jos nyt katsatuksesta pääsisi läpi.
Ja pitää kyllä sanoa, että ompahan huono systeemi tuo käsijarru näissä.
#6131
Re: 9-3:n käsijarru
"Jouset on paikallaan mollemmin puolin. Vaijerin liikkuvuudesta en osaa sanoa. Kuinkas sen liikkumista voisi parhaiten selvittää? Eli kuinka paljon ja mistä pitää purkaa jotta vaijeria pääsee syynäämään lähempää?"
Vedä lukkupihdeillä molempia ERIKSEEN ja jousen vedosta/palautuksesta näet herkkyyden, vaihda suosiolla uudet jos ei ole herkät liikkumaan
Vedä lukkupihdeillä molempia ERIKSEEN ja jousen vedosta/palautuksesta näet herkkyyden, vaihda suosiolla uudet jos ei ole herkät liikkumaan
Re: 9-3:n käsijarru
Onko palautusjouset puhtaat? Mulla oli nuo jousen kierteiden välit niin likiset ettei jousi palautunut lainkaan lyhyeksi. Putsaus messinkiharjalla auttoi.
Se, että kenkä hieman saattaa ottaa kiinni jarrun käytön jälkeen on ihan normaalia kunhan ei oikeasti jarruta pyörimistä. Kyllä ne säädettyä ihan hyvin saa jos kaikki on ehjää.
Se, että kenkä hieman saattaa ottaa kiinni jarrun käytön jälkeen on ihan normaalia kunhan ei oikeasti jarruta pyörimistä. Kyllä ne säädettyä ihan hyvin saa jos kaikki on ehjää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3:n käsijarru
Hmm.. saakohan noita rummun ulkopuolella olevia käsijarrun palautusjousia mistään erikseen? Tai mahtavatko sisältyä motonetin käsijarrukenkien asennussarjaan? Peni jokin aika sitten autossa käsijarruvipu jotenkin fletkuksi. Ja kun muutenkin keppi noussut jo vähän liian ylös, niin ajattelin kurkata ja säätää. Takapyörät irrotettuani huomasin että vänkärin puolelta puuttuu tuo jousi kokonaan, eli löysän oloinen kepukka johtui kai tästä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3:n käsijarru
Vastaanpa itse itselleni: http://www.skruvat.fi/Korjaussarja-kasi ... 89540.aspx
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3:n käsijarru
Ihan pienenä vinkkinä jos jotain askarruttaa sama ongelma. Ostin Motonetistä tällaisen työkalun, suosittelen jokaista hankkimaan tällaisen työkalupakkiin.karitammi kirjoitti:Miten laitetaaan jarrkukenkiä painava jousi paikoilleen? Olen ährännyt pari tuntia, eikä ole ollut lähelläkään.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765133/J ... nnuskoukku
Sebardi
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: 9-3:n käsijarru
Yksinkertainen ja tarpeellinen... Pittääpä hankkia. Viimeks kun vaihdoin Astran jarrukenkiä, niin uusia jousia en saanu millään venytettyä paikalleen, joten laitoin vanhat jouset.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-3:n käsijarru
Olen laittanut ensin jousen kiinni kiinni kenkiin ja vasta sitten kengät nippuna paikoilleen, ruuvaria voi käyttää apuna.Miten laitetaaan jarrkukenkiä painava jousi paikoilleen? Olen ährännyt pari tuntia, eikä ole ollut lähelläkään.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-3:n käsijarru
Tuli Jalmariin entrattua käppäriä. Eli uudet kengät ja jouset. Joutsenkaulat käteen ja Dremelillä puhtaaksi. Kuparitahnaa liukupinnoille ja kasaamaan. Tulos ei toivottu. Ilmeisesti keväällä jobbarin vaihtama tarvikevaijeri luistaa huonosti. Tuskin on öljyssä liottanut . Pitäiskö koittaa takuuta ? Tuntuu että kahva ei meinaa nousta. Rummun luonta vaijerista kokeiltaessa uudet releet tuntuu liikkuvan herkästi. Vaijeria tuli auton alla löysättyä, ei ole kovin kireällä.
Lienee rimpuiltava vaijerit irti ja tutkittava kunto. Koittaa öljykylvyllä herkistää tai uusia. Mielenkiinto projektia kohtaan ...hmmm... pieni .
Lienee rimpuiltava vaijerit irti ja tutkittava kunto. Koittaa öljykylvyllä herkistää tai uusia. Mielenkiinto projektia kohtaan ...hmmm... pieni .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-3:n käsijarru
Prkl...... Toisen kerran jo käytetty aeroa katsastuksessa ja edelleen katsastaja sanoi ettei käsijarru toimi oikealla puolella.
Takapään kaikki jarruhilppeet satuloita ja käsijarruvaijeria myöten on vaihdettu parisen vuotta sitten.
Nosturilla tuli ensimmäisen hylyn jälkeen kiristeltyä tuota oikeaa puolta sekä vaijeria. Oikea puoli on selvästi parempi kuin viimeksi mutta edelleen jarrudyno antaa vain 0.4kn ja paperiin tekstiksi että ei toimi.
Mitä ihmettä tuolle nyt voi enää tehdä? Selvästi se jarru ottaa kiinni myös oikealla, mutta katsastajan mielestä ei jarru edes toimi...
Takapään kaikki jarruhilppeet satuloita ja käsijarruvaijeria myöten on vaihdettu parisen vuotta sitten.
Nosturilla tuli ensimmäisen hylyn jälkeen kiristeltyä tuota oikeaa puolta sekä vaijeria. Oikea puoli on selvästi parempi kuin viimeksi mutta edelleen jarrudyno antaa vain 0.4kn ja paperiin tekstiksi että ei toimi.
Mitä ihmettä tuolle nyt voi enää tehdä? Selvästi se jarru ottaa kiinni myös oikealla, mutta katsastajan mielestä ei jarru edes toimi...
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Re: 9-3:n käsijarru
Hio rumpu ja kenkä karhealla paperilla kevyesti ja säädä kengät lähelle, sitten samantien leimalle...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3:n käsijarru
Pyörän pultin reiästä se säätöratas pyörittäen niin tiukalle että pyörä ei pyöri. Siitä pakkia senverran että saa käsin pyöritettyä ja pyörähtää ehkä puolikierrosta vapaalla, jos yrittää antaa alkuvauhdit. Kahina on ihan normaalia. Vaijerin säätö niin kireälle että kahvasta kolmannella naksulla alkaisi jo ottaa. Testaus sorapihalla pitää mennä molemmat takapyörät lukkoon 20kmh mateluvauhdista yhtäaikaa. Jos on eroa, lisää kireyttä siihen pyörään joka ei lukitu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01