9-3:n käsijarru
Re: 9-3:n käsijarru
Käsijarru meni läpi katsastuksesta ilman säätöjä ja on toiminut vuoden päivät suhteellisen normaalisti. 300tkm mittarissa ja vaijerin kuoret on halki monesta kohdasta.
Re: 9-3:n käsijarru
Samaa mieltä kalle-iivarin kanssa. Saabissa tosi huono käsijarrusysteemi. En usko että kukaan saa käsijarruja lukkoon, vaikkapa pienellä vauhdilla. Muilla autoilla kyllä onnistuu. Itselläni myös Laguna ja siinä menee välittömästi lukkoon eli kässärikäännöskin onnistuu tarvittaessa. Saabia olen huomenna menossa kässärin takia näyttämään ja nyt on vaihdettu kaikki osat, joten eiköhän???
Re: 9-3:n käsijarru
Pelaa käsijarru hienosti, ottaa tasaisesti ja ja lukitsee pyörät myös asfaltilla. No autohan on tosin uudenkarhea eli -02.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: 9-3:n käsijarru
Hyvin ottaa perussäätämisellä. Vähän toispuoleisesti, mutta ei onkelmia katsastuksessa. Vm -00.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: 9-3:n käsijarru
Jotain on kyllä oikeasti rikki tai väärin säädetty, jos ei pitoa löydy. Kyllä menee lukkoon siinä missä millä tahansa muullakin autolla. Mitään ei ole ainakaan viimeisten 2v aikana tehty. Autokin on tosin vasta 03-mallia.
Missäs vaiheessa tuo käsijarrusysteemi muuten vaihtui? Vaijerit ainakin ovat erilaiset joissakin vanhemmissa malleissa (NG900?).
Missäs vaiheessa tuo käsijarrusysteemi muuten vaihtui? Vaijerit ainakin ovat erilaiset joissakin vanhemmissa malleissa (NG900?).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3:n käsijarru
Juujuu, mutta tulepas säätämään -94 mallisen kässäri niin, että pyörät lukkiutuu kohtuu voimalla!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: 9-3:n käsijarru
jaaaha tässä toinen joka odottaa -97 mallin 2 ovinen versio, minä kyllä pumppaan auton ylös jos sen vaan saat säädettyä!
Re: 9-3:n käsijarru
Omat kokemukset rajoittuvat -98 malliin, mutta onhan se systeemi varsinainen insinöörin aivopieru.
Aidossa oooppelissa käsijarruvaijerit kuulemma ja näköjään Astrassa päättyvät pyörien päässä alaviistoon (koko jarrukilvet käsijarruviritelmineen ovat ylösalaisin Saabiin verrattuna), mutta näissä juuri niin näppärästi kuin olla ja voi yläviistoon juuri sille paikalle mihin pyörä kuraa heittää, ja vaijerissa ei ole kunnollista haitarikumia vaan surkea suojus joka pitää juuri niin kauan kuin pysyy tiiviinä muovikuorista varsinaista vaijeria vasten kunnes väljistyy ja oikein alkaa ns. haukkoa paskaa.
Mutta mutta, kyllä tuonkin kötöstyksen pitämään saa kunhan vain vaivautuu purkamaan koko systeemin, vaihtamaan käsijarrukengät kaikkine asennusosineen ja purkamaan ja puhdistamaan ja voitelemaan nimenomaan sen käsijarrukenkien ääliömäistä ja ikäänkuin jo valmiiksi geometrialtaan mahdollisimman tehokkaasti voimaa hukkaavaksi suunnitellun käyttövivuston sieltä rummun sisältä.
Toinen "niksi" on kokonaan uusi vaijeri, ja asennettuna niin että se kuskin puoleinen lyhyempi osa tulee laitetuksi etupäänsä kiinnityskorvakkeissa siihen ylempään, muuten vaijereiden tasauskappale jää vinoon ja sitä vähäistäkin kahvan käyttövoimaa hukkuu väärin eri puolille.
Muuten tuo vaijerin veto ja reitti on suunniteltu myöskin täysin kusipäisesti, miinus 22c pakkasessa vedeltynä noita etukiinnityksiä ei voinut tehdä pakoputken tiukkoine ylityksineen vaijerin ulkokuoren iloisesti rapsahtelematta.
Ja varsinaisesta säädöstähän täällä on jo aivan tarpeeksi juttua ja löytyy "Etsi":llä, pääpointteina ensin rumpujen päästä säädöt melkein hirttäväksi, ja vasta sitten kahvan tasauskappaleesta auton alta oman tai leimamiehen maun mukaan montako naksua, kolmesta kuuteen tjsp.
Aidossa oooppelissa käsijarruvaijerit kuulemma ja näköjään Astrassa päättyvät pyörien päässä alaviistoon (koko jarrukilvet käsijarruviritelmineen ovat ylösalaisin Saabiin verrattuna), mutta näissä juuri niin näppärästi kuin olla ja voi yläviistoon juuri sille paikalle mihin pyörä kuraa heittää, ja vaijerissa ei ole kunnollista haitarikumia vaan surkea suojus joka pitää juuri niin kauan kuin pysyy tiiviinä muovikuorista varsinaista vaijeria vasten kunnes väljistyy ja oikein alkaa ns. haukkoa paskaa.
Mutta mutta, kyllä tuonkin kötöstyksen pitämään saa kunhan vain vaivautuu purkamaan koko systeemin, vaihtamaan käsijarrukengät kaikkine asennusosineen ja purkamaan ja puhdistamaan ja voitelemaan nimenomaan sen käsijarrukenkien ääliömäistä ja ikäänkuin jo valmiiksi geometrialtaan mahdollisimman tehokkaasti voimaa hukkaavaksi suunnitellun käyttövivuston sieltä rummun sisältä.
Toinen "niksi" on kokonaan uusi vaijeri, ja asennettuna niin että se kuskin puoleinen lyhyempi osa tulee laitetuksi etupäänsä kiinnityskorvakkeissa siihen ylempään, muuten vaijereiden tasauskappale jää vinoon ja sitä vähäistäkin kahvan käyttövoimaa hukkuu väärin eri puolille.
Muuten tuo vaijerin veto ja reitti on suunniteltu myöskin täysin kusipäisesti, miinus 22c pakkasessa vedeltynä noita etukiinnityksiä ei voinut tehdä pakoputken tiukkoine ylityksineen vaijerin ulkokuoren iloisesti rapsahtelematta.
Ja varsinaisesta säädöstähän täällä on jo aivan tarpeeksi juttua ja löytyy "Etsi":llä, pääpointteina ensin rumpujen päästä säädöt melkein hirttäväksi, ja vasta sitten kahvan tasauskappaleesta auton alta oman tai leimamiehen maun mukaan montako naksua, kolmesta kuuteen tjsp.
Re: 9-3:n käsijarru
Pakko itsekkin avautua tähän sen verran että kyllä 9-3:ssa on p*skin käppäri mitä missään vehkeessä, yks ilta meni tapellessa ja edellee persiist... Vois mennä halaa tonnaria ->
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: 9-3:n käsijarru
Tänään kävi kolkki jarrudynon päällä ja käppäri otti suht tasasesti.
Uusi vaijeri oli tosin vähän venynyt, joten tiukkasivat hyvin vähän.
Uusi vaijeri oli tosin vähän venynyt, joten tiukkasivat hyvin vähän.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: 9-3:n käsijarru
Ei voi olla paskempi kuin ng-satkussa.j0ne kirjoitti:Pakko itsekkin avautua tähän sen verran että kyllä 9-3:ssa on p*skin käppäri mitä missään vehkeessä, yks ilta meni tapellessa ja edellee persiist... Vois mennä halaa tonnaria ->
Re: 9-3:n käsijarru
Ei varmaan voi koska taitaa olla sama käppäri?Ei voi olla paskempi kuin ng-satkussa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-3:n käsijarru
Mitäpä sitä hyväksi havaittua tekniikkaa vaihtamaan malliston uusiutuessa.j0ne kirjoitti:Ei varmaan voi koska taitaa olla sama käppäri?Ei voi olla paskempi kuin ng-satkussa.
Re: 9-3:n käsijarru
Onhan tuossa se ero, että jossain vaiheessa vaijeriviritys vaihtuu erilaiseksi, uudemmissa 2 vaijeria kahvan vivulta asti. Tiedä sitten onko yhtään parempi...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3:n käsijarru
Osassa 94 vuosimallisista vaijeri on yksihaarainen ja haarautuu vasta taka-alkselin päällä.
Samoin 9-3:ssa on käsijarru kahvan välitys vaijerille "hitaampi", eli periaatteessa 9-3:sen käsijarru vaatii vähemmän voimaa.
Muilta osin nuo ovat valitettavan samanlaisia..
Samoin 9-3:ssa on käsijarru kahvan välitys vaijerille "hitaampi", eli periaatteessa 9-3:sen käsijarru vaatii vähemmän voimaa.
Muilta osin nuo ovat valitettavan samanlaisia..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.