9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kertokaas miten 9-3 käsijarru säädetään.
Viimeksi muokannut Tuha, Su Elo 07, 2005 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
xu7jp4
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2005 15:40
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja xu7jp4 »

takajarrulevyssä on pultinreikien lisäksi yksi hieman isompi reikä.Kun levyä kääntää niin että reikä on alhaalla,niin siitä näkee säätöpyörän,jota kierretään ruuvimeisselillä niin kauan että jarru on täysin päällä,ja löysätään kolme naksahdusta...ton paremmin en osaa selittää 8)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo ruuvimeisselillä sohit sitä säätöpyörää, välillä renkuttelet käsijarrukahvasta, ja huomaat että säädöt ovat taas pielessä :?
Käsijarruvaijeri säädetään auton alta, siellä on yksi säätöruuvi joka kiristää kumpaakin vaijeria.
Säädä jarrut niin että jäävät vähän laahaamaan, niin että tuntuu pieni vastus/kuuluu ääni pyöritettäessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Plop!!
Älkää nyt rynnätkö noin vaan kiristämään vaijeria mutu tuntumalla!
Se on totta että vipu ei nouse niin ylös jos vaijeria lyhentää... Mutta vika ei todennäköisimmin ole venyneessä vaijerissa.
Jos vaijeria kiristää liian lyhyeksi, niin käsijarrua pois ottaessa vähintään toisen (ellei molempien) puolen vipu&kenkä ei yllä taka asentoon, vaan toinen puoli jää herkästi laahaamaan, koska käsijarruvaijeri ei ole täysin symmetrinen ja molemmat puolet yhtä herkkiä.. ainakaan vuosien jälkeen. Tästä syystä Vaijerin pituuden pitää olla ensin kohdallaan kun säädätte jarrukenkien asentoa! Muuten tulee varmasti fiilis joka säätö kierroksen jälkeen että "miten tää nyt voikaan laahata!?! Justhan mä säädin!!! R..KELE!"
-----------------------
Siis käsijarrussahan on 2 erilaista säätöä. Vaijerin pituuden säätö, eli mutteri "kardiaanitunnelissa" takapenkin jalkatilan kohdalla, jossa molempien puolien vaijerit yhtyvät vetotankoon.
(Joissain ng900 -94 malleissa on yksihaarainen vaijeri, johon en nyt ota kantaa kun en ole sellaista vielä joutunut säätämään..)

Tämä vaijerin pituuden säätö säädetään niin että käsijarrun ollessa poissa päällä molempien puolien linkut jarrukilpien takana menevät juuri ja juuri taka asentoon lepäämään, eli vaijeri ei vedä kumpaakaan vipua, eli vaijeri ei jää "soimaan". Apumiehen nostaessa käsijarrukahvaa muutaman sentin pitäisi molempien puolien jarrukilven linkun irrota lepoasennosta. Jos ei liiku niin, vaijeria voi hieman kiristää, niin että linkut kuitenkin palautuvat taka asentoon kahvan ollessa alhaalla.

Oikein säädetyn vaijerin säätöön ei käytännössä tarvitse juuri koskea, koska vaijeri ei juurikaan elinkaaren aikana veny. .. kengät kyllä kuluvat mutta ne kompensoidaan eri säädöllä.

Itse kengät säädetään niin kuin xu7jp4 kertoi, eli käsijarru pois päältä (vaijerin pituus säädettynä, eli molempien puolien linkut kilpien takana pitäsi levätä juuri taka asennossa) pyöritetään kuudennesta (isoimmasta)reijästä hammastankoa tiukemmalle (kuskin puolelta muistaakseni ylöspäin ja apumiehen puolelta alas.. tai sitten muistan päinvastoin, huomaa kyllä) kunnes alkaa jarrukengät ottamaan. Tunnet tämän välillä pyöräyttämällä rumpua. Sitten hieman (1-3 naksua) takaisin, niin että kengät ei laahaa millään lailla. (huom. nestejarrun palat saattavat silti kokoajan laahata hieman taustalla, mutta älä tästä välitä).

Kun eka säätö "kierros :wink: " on tehty molemmin puolin, voi käydä repimässä kahvaa muutaman kerran ja vivun pitäisi nousta 5-7 naksua.

Tämän jälkeen voi tarkistaa että molempien puolien kenkäsäädöt on säädetty yhtä tiukalle katsomalla (käsijarrun ollessa vedettynä) kilpien takana olevan vivun kääntyvän yhtä paljon eteenpäin molemmin puolin.
Mikäli näissä on iso heitto, niin enemmän kääntyvää puolta voi kokeilla kiristää naksun tai löysätä toista. Ilman että kumpikaan alkaa laahaamaan.

Mikäli puolissa on suuri heitto muutaman säätökierroksen jälkeenkin, niin tietty toisen puolen pala saattaa olla kulunut toista pahasti enemmän tms..

Jos käsijarru kahva tuntuu nousevan liikaa, niin molempia puolia voi kokeilla kiristää naksun verran (ilman että alkaaa laahaamaan) ja tarkistamaan että vaijeri on säädetty oikein.
--------------------------------------------------
Vielä rautalangasta (for real dummies!) Otetaan vaijeri erittäin löysälle/irti. Säädetään rummun Reijästä kenkien asento niin että ei juuri laahaa. vaijerin vivusta kilven takana voi kokeilla että liikkuu noin 1cm eteenpäin, enenkuin ottaa kiinni. Toiselle puolelle samalla lailla. Kiristetään vaijeri niin että kahvan ollessa alhaalla vaijeri ei vedä kumpaakaan vipua vielä eteenpäin. JOS säädät vaijerin liian lyhyeksi, niin vähintään toinen puoli tulee jo osittain vedetyksi ja tästä seuraa laahaus ja säätöongelmia..!
--------------------------------------------------
Ps. Leima tuli säätöjeni jälkeenkin 8)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja whistler »

mistäs olette hakeneet näitä uusia vaijereita käkkäriin? marmoritiskillä maksais "vain" 82€ yhteensä niin mietin vaan saisko niitä jostain halvemmalla?
auto on og 9-3 2.2TID.
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
LPT
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 22:43

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja LPT »

whistler kirjoitti:mistäs olette hakeneet näitä uusia vaijereita käkkäriin? marmoritiskillä maksais "vain" 82€ yhteensä niin mietin vaan saisko niitä jostain halvemmalla?
auto on og 9-3 2.2TID.
Itse hain paikallisesta varaosaliikkestä ja maksoi 29 euroa. Motonetistä kyselin ensin, mutta sitä kautta ei saanut.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Suosittelen alkuperäistä. Minä vaihdoin vuoden välein 2 tarvikevaijeria, ja taas paskana.
LPT
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 22:43

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja LPT »

Fred Scuttle kirjoitti:Suosittelen alkuperäistä. Minä vaihdoin vuoden välein 2 tarvikevaijeria, ja taas paskana.
Itsellä taas toimi alkuperäinen vaijeri noin 1,5 vuotta, joten en usko että alkuperäinen on tarviketta parempi. Alkuperäinen vielä asennettin merkkihuollossa ja yritin saada uuden takuuna, mutta vastaus oli että on normaalia että vaijerit eivät kestä kauempaa kuin 1,5 vuotta.
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja whistler »

Fred Scuttle kirjoitti:Suosittelen alkuperäistä. Minä vaihdoin vuoden välein 2 tarvikevaijeria, ja taas paskana.

lähtee saabas vaihtoon ennen ku kerkee hajoamaan. katsastukseen vaan pitäis kuntoon laittaa.
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja SS »

Mikä niistä vaijereista teillä hajoaa? Moneen yksilöön ei ole koskaan tarvinnut vaijereita vaihdella...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Hyvin on tarvikevaijeri jo kestänyt kaksi vuotta. Liekkö tuohon kestävyyteen vaikuttanut,kun asennusvaiheessa työnsin rutkasti voitelusprayta vaijerikuoren sisään. Siis niin paljon,että sitä valui toisesta päästä ulos :wink:
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
LPT
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 22:43

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja LPT »

SS kirjoitti:Mikä niistä vaijereista teillä hajoaa? Moneen yksilöön ei ole koskaan tarvinnut vaijereita vaihdella...
Vaijerin kumikuoret hajoaa, jolloin vaijeri jää jumittaan.
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja whistler »

LPT kirjoitti:
SS kirjoitti:Mikä niistä vaijereista teillä hajoaa? Moneen yksilöön ei ole koskaan tarvinnut vaijereita vaihdella...
Vaijerin kumikuoret hajoaa, jolloin vaijeri jää jumittaan.

juurikin näin.
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Paska systeemi, olen joka kerran joutunut vahtamaan ennen katsastusta,vaijeri systeemi on hyvin hankala, pitää olla tarkana kumpi menee tiettyyn pyörään, tiukat s-vinkelit ja voiman katoamiset juuri siinä. Mopossakin on tehokkaammat! Surkea systeemi joka on hyväksytty tyyppikatsakstussa, aivan mitätön jollei vaihda kaikkia osia uusiin:alkuperäisiin, vaijerit ovat kaikista tärkeimmät, kahden s-vnkelin takia, etteivät hirta kiinni ja menettävät voimaa matkalla. Mopossa on niinkuin sanottu tehokkaamat jarrut.
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Ei se säätämällä parane, joka kerran ennen katsastusta pitää vahtaa vaijerit, on se kumma juttu, käytät vai ei sitä, suunnittelu virhe, minkä takia Saab menee loppujenlopuksi roskakoppaan-sama teho kun vanhan mopon takajarrussa, etummainen sentään hirtti kiinni ja niin taas jälleen oltiin turvallaan! Mutta ajappa katastukseen niin ei mitään tapahdu vaikka kuinka Katsastusinsinööri vetää jarru kepistä, plhää, mutta kun on chipattu turbo ja muovilaakerit joka tangon päässä niin eikö se nyt sitten kuitenkin? Ei. Ronki sitä säätöä minkä kehtaat, melkein aina sama lopputulos- ehkä hiukan parempi?
Täällä sitä lukee kaikenlaisia super teknikkoja jotka justiinsa ennen katastusta on saanut hiukan pitoa käsjarruun, että saivat leiman, sillä sitten retostellaan vuoden ympäri ilman käsjarrua taas. Kuka sitä yleensä käyttää? ennen vanhaan se oli tärkeä, kun oli se ainoa keino saada auto pysymään paikallaan.
Vastaa Viestiin