9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

https://www.skruvat.fi/Saatosarja-kasij ... 89542.aspx
Auttaiskos jos tuon vaihtais, eikös toi ole sama osa mitä sivulla neljä hitsasin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuita oli muuten klubikaupassa, kun kävin syyspäivillä viimevuonna penkomassa. Muutamia euroja kpl maksoi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kysäisin kiusallani paikallisesta varaosaputkasta, että mitäpä maksaa Kolkin käppärin kaapeli. 36 euroa oli hinta. Asennettuna jotain 100 euron luokkaa.

Taakse on laitettu uutta osaa ja joutsenkaulat putsattu ja rasvattu. Toiminta heikkoa. Taka-ajatus olikin, että jos tolla 100 eurolla (minkä melkein maksaa orkkis kaapelikin) saa kolmen vuoden takuun, niin pitää jo harkita :lol:.

Tiedossa on, että ne on kaikki (tarvikekaapelit) ihan sysipaskoja järjestään, mutta olispa vaijerin kanssa puljaamisen vaiva poissa, kun veis vain takuukorjaukseen kerran vuodessa kenkien säätämisen jälkeen :mrgreen:.

Taitaa kuitenkin käydä niin, että tallin lattia kutsuu taas kerran... :roll:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Irtaallaan on helppo uittaa vaijerille voiteluaine. Ketju/vaijeriöljy on hyvä vaihtoehto. Elikkä motskari -hommiin tarkoitettua öljyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Havaintojeni mukaan ongelman ydin on, että vaijeri tekee taka-akselin ohjurin kohdalla liian jyrkän mutkan ja hinkkaa vaijerin rikki. Voitelu toki parantaa toimintaa niin kauan kuin vaijeri pysyy muuten ehjänä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ainakin joissakin tarvikevaijereissa on pyörän päässä ulkokuoressa oleva ulostulo liian teräväreunainen, joka nirhaa vaijerin sisäosan rikki jopa alle vuodessa. Laadukkaammissa ulostulo on trumpettimainen, jolloin sisäosa säilyy ehjänä pidempään.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Onko motonetin vajaan 30€ vaijeri kelvollinen? Kyse takaosasta, haara.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei oo. Syksyl laitoin ja nyt jo takkuu..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

No voi hemmetti kerkesin jo ostaa. Alkuperälnenkö se pitäs sit olla?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uita kuori täyteen ketjuöljyä. Voitelu siinä mättää, koska motskarin ketjuöljyllä virkosi vanhakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. ja sitten ne vaijerin ulostulot kuoresta takapäässä nirhaa vaijerin pinnoitteen kurttuun.. rasva voi sitä hieman vähentää, mutta ei poista ongelmaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaihdetuksi tuli tuo vaijeri, Jyväskylästä tilasin Aten tekeleen. Ainakin sopi täydellisesti paikoilleen, mutta itse vaihtotyö oli vähän äheltämistä auton alla. Tankin panta aukesi kyllä ongelmitta, enemmän työtä teetti oikeanpuolen vaijerin tankin päällä oleva kiinnike. Laitoin myös uudet kengät, levyt ja palat. Itse tehden saa kyllä aikaa kulumaan, mutta ei tuo mahdoton operaatio ole. Kivampi työskennellä, kun alustaa on aikaajoin pesty.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja ippe »

Se käsijarrukahvalta tuleva tanko, johon vaijeri kiinnittyy, katkeaa aika helposti mutteria avatessa, joten suosittelen laittamaan irroitusöljyä etukäteen siihen mutteriin jolla vaijeri kiinnittyy tankoon. Reipas asentaja avaa kierteen tangosta kierrepakalla vaijeria vaihtaessaan ja suojaa kierteen vielä veseliinilla, kotelossuojalla tai vaikka tervalla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Helpoin konsti avata mutteri tankoa katkaisematta on lytistää/venyttää hieman mutteria mutterin särkijällä. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016970/
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinpä jumitti miunkin kolkin käppäri vasemmasta pyörästä. Ajatuksissani kiskaisin päälle kaupan pihassa. Aivokoppaan piirtyi ajatus: liian jäykästi liikkuu. Melkein pohjaan kuitenkin ehdin vetää kun käsi pysähtyi... Noh, jarruosat on jo olleet ostettuna 2kk... Kai se homma olisi aika tehdä. Satulatkin on aikomus kunnostaa uusilla tiivisteillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin