9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa aika hyvältä nyt. Eiku kovaa ajoa. :D

Sivulla neljällä on kuva hitsatusta joutsenkaulasta. Uutta en ole nähnyt niin en tiedä kuinka syvällä tappi pitäis olla.
Ite hitsasin reilusti ja viilailin siten että osat paikoillaan ja alapää säädettynä jäi pieni välys.
Jos tekee käytettyjen jarruosien kanssa tuon niin pitänee varautuu osia uusiessa uusinta viilaukseen....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
J-H
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Syys 26, 2013 07:34
Paikkakunta: Toijala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja J-H »

tetammi kirjoitti:Kuulostaa aika hyvältä nyt. Eiku kovaa ajoa. :D

Sivulla neljällä on kuva hitsatusta joutsenkaulasta. Uutta en ole nähnyt niin en tiedä kuinka syvällä tappi pitäis olla.
Ite hitsasin reilusti ja viilailin siten että osat paikoillaan ja alapää säädettynä jäi pieni välys.
Jos tekee käytettyjen jarruosien kanssa tuon niin pitänee varautuu osia uusiessa uusinta viilaukseen....
Editoin jo tuota edellistä viestiäni:

Juu ei. Hienosti sai säädettyä niin ettei kengät ottaneet kiinni mutta heti kun oli vetänyt käkkäsrin päälle ja pois niin taas kengät laahasivat. Ja kun lopulta saa säädettyä niin, että kengät eivät jää laahaamaan niin eivät myöskään ota rumpuun kiinni jotta käkkäri toimisi.

Olisiko kenkien välissä olevat jouset löystyneet niin paljon etteivät vedä kenkiä irti rummusta tarpeeksi kovaa?
#6131
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Onko käsijarrun palautusjouset tallessa molemmin puolin kilven takana?

eihän Vaijeri takertele, jolloin palautuu eri verran eri puolilla?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
J-H
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Syys 26, 2013 07:34
Paikkakunta: Toijala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja J-H »

Hook kirjoitti:Onko käsijarrun palautusjouset tallessa molemmin puolin kilven takana?

eihän Vaijeri takertele, jolloin palautuu eri verran eri puolilla?
Jouset on paikallaan mollemmin puolin. Vaijerin liikkuvuudesta en osaa sanoa. Kuinkas sen liikkumista voisi parhaiten selvittää? Eli kuinka paljon ja mistä pitää purkaa jotta vaijeria pääsee syynäämään lähempää?

E. Auton alla kun katsoo sitä kohtaa missä kaksi vaijeria kiinnittyy siihen pellinpalaan, niin kun vetää käsijarrun päälle kiristyy alempi vaijeri puolet vähemmän kuin ylempi. Ylempi kiristyy reilun pari senttiä ja alempi reilun sentin.

EE. Vaijeria kiristämällä ja molempien puolien rumpuja säätelemällä sain käkkärin pitämään mollemin puolin ilman että laahaavat. Voipi tietysti olla, että vähän päästä on taas säädöt persiillään, mutta jos nyt katsatuksesta pääsisi läpi.

Ja pitää kyllä sanoa, että ompahan huono systeemi tuo käsijarru näissä.
#6131
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja assa »

"Jouset on paikallaan mollemmin puolin. Vaijerin liikkuvuudesta en osaa sanoa. Kuinkas sen liikkumista voisi parhaiten selvittää? Eli kuinka paljon ja mistä pitää purkaa jotta vaijeria pääsee syynäämään lähempää?"

Vedä lukkupihdeillä molempia ERIKSEEN ja jousen vedosta/palautuksesta näet herkkyyden, vaihda suosiolla uudet jos ei ole herkät liikkumaan ;)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko palautusjouset puhtaat? Mulla oli nuo jousen kierteiden välit niin likiset ettei jousi palautunut lainkaan lyhyeksi. Putsaus messinkiharjalla auttoi.

Se, että kenkä hieman saattaa ottaa kiinni jarrun käytön jälkeen on ihan normaalia kunhan ei oikeasti jarruta pyörimistä. Kyllä ne säädettyä ihan hyvin saa jos kaikki on ehjää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hmm.. saakohan noita rummun ulkopuolella olevia käsijarrun palautusjousia mistään erikseen? Tai mahtavatko sisältyä motonetin käsijarrukenkien asennussarjaan? Peni jokin aika sitten autossa käsijarruvipu jotenkin fletkuksi. Ja kun muutenkin keppi noussut jo vähän liian ylös, niin ajattelin kurkata ja säätää. Takapyörät irrotettuani huomasin että vänkärin puolelta puuttuu tuo jousi kokonaan, eli löysän oloinen kepukka johtui kai tästä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

karitammi kirjoitti:Miten laitetaaan jarrkukenkiä painava jousi paikoilleen? Olen ährännyt pari tuntia, eikä ole ollut lähelläkään.
Ihan pienenä vinkkinä jos jotain askarruttaa sama ongelma. Ostin Motonetistä tällaisen työkalun, suosittelen jokaista hankkimaan tällaisen työkalupakkiin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/765133/J ... nnuskoukku

Sebardi
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Yksinkertainen ja tarpeellinen... Pittääpä hankkia. Viimeks kun vaihdoin Astran jarrukenkiä, niin uusia jousia en saanu millään venytettyä paikalleen, joten laitoin vanhat jouset.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja SS »

Miten laitetaaan jarrkukenkiä painava jousi paikoilleen? Olen ährännyt pari tuntia, eikä ole ollut lähelläkään.
Olen laittanut ensin jousen kiinni kiinni kenkiin ja vasta sitten kengät nippuna paikoilleen, ruuvaria voi käyttää apuna.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tuli Jalmariin entrattua käppäriä. Eli uudet kengät ja jouset. Joutsenkaulat käteen ja Dremelillä puhtaaksi. Kuparitahnaa liukupinnoille ja kasaamaan. Tulos ei toivottu. Ilmeisesti keväällä jobbarin vaihtama tarvikevaijeri luistaa huonosti. Tuskin on öljyssä liottanut :roll:. Pitäiskö koittaa takuuta :mrgreen: ? Tuntuu että kahva ei meinaa nousta. Rummun luonta vaijerista kokeiltaessa uudet releet tuntuu liikkuvan herkästi. Vaijeria tuli auton alla löysättyä, ei ole kovin kireällä.

Lienee rimpuiltava vaijerit irti ja tutkittava kunto. Koittaa öljykylvyllä herkistää tai uusia. Mielenkiinto projektia kohtaan ...hmmm... pieni :twisted:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Prkl...... Toisen kerran jo käytetty aeroa katsastuksessa ja edelleen katsastaja sanoi ettei käsijarru toimi oikealla puolella.

Takapään kaikki jarruhilppeet satuloita ja käsijarruvaijeria myöten on vaihdettu parisen vuotta sitten.

Nosturilla tuli ensimmäisen hylyn jälkeen kiristeltyä tuota oikeaa puolta sekä vaijeria. Oikea puoli on selvästi parempi kuin viimeksi mutta edelleen jarrudyno antaa vain 0.4kn ja paperiin tekstiksi että ei toimi.
Mitä ihmettä tuolle nyt voi enää tehdä? Selvästi se jarru ottaa kiinni myös oikealla, mutta katsastajan mielestä ei jarru edes toimi...
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja ippe »

Hio rumpu ja kenkä karhealla paperilla kevyesti ja säädä kengät lähelle, sitten samantien leimalle...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pyörän pultin reiästä se säätöratas pyörittäen niin tiukalle että pyörä ei pyöri. Siitä pakkia senverran että saa käsin pyöritettyä ja pyörähtää ehkä puolikierrosta vapaalla, jos yrittää antaa alkuvauhdit. Kahina on ihan normaalia. Vaijerin säätö niin kireälle että kahvasta kolmannella naksulla alkaisi jo ottaa. Testaus sorapihalla pitää mennä molemmat takapyörät lukkoon 20kmh mateluvauhdista yhtäaikaa. Jos on eroa, lisää kireyttä siihen pyörään joka ei lukitu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin