9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kymppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 19:01
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Hook kirjoitti:Osassa 94 vuosimallisista vaijeri on yksihaarainen ja haarautuu vasta taka-alkselin päällä.
Samoin 9-3:ssa on käsijarru kahvan välitys vaijerille "hitaampi", eli periaatteessa 9-3:sen käsijarru vaatii vähemmän voimaa.
Muilta osin nuo ovat valitettavan samanlaisia.. :lol:
Itselläni on juuri vm.94, mutta haarautuu heti kun tulee pohjasta läpi. Löytyy pihasta myös vm.90 Vectra, muuten samanlainen systeemi, mutta haarautuu juuri tuolla akselin päällä. Eli tuo systeemi on vaihtunut jossain vaiheessa? Vuoden 94 lopussa tuo oma 900 oli rekisteröity. Helpompi kyllä oli vectrassa käsijarru säätää, mutta voi johtua kenkien ym. kunnosta..

On tuo käsijarrusysteemin toteutus tosiaan aika ihmeellinen jo tuon vaijerin osalta. Menee niin monen mutkan kautta ja alttiinna kuralle..
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo yksihaarainen on -94 alkuvuoden juttuja, eli runkonumeroon R2023869 asti.
Tuon jälkeen on 2 haarainen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

kalle-ivar kirjoitti:Paska systeemi, olen joka kerran joutunut vahtamaan ennen katsastusta,vaijeri systeemi on hyvin hankala, pitää olla tarkana kumpi menee tiettyyn pyörään, tiukat s-vinkelit ja voiman katoamiset juuri siinä. Mopossakin on tehokkaammat! Surkea systeemi joka on hyväksytty tyyppikatsakstussa, aivan mitätön jollei vaihda kaikkia osia uusiin:alkuperäisiin, vaijerit ovat kaikista tärkeimmät, kahden s-vnkelin takia, etteivät hirta kiinni ja menettävät voimaa matkalla. Mopossa on niinkuin sanottu tehokkaamat jarrut.
Tässä sitä taas ollaan katastuksen edessä, vaijerit vaihdettu eikä mitään tehoja vaikka kuinka on säädelty, ostin remmin luiston estoneste sprayn, saa nähdä, palaan asiaan.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Saatan olla väärässä, mutta hajoaakohan tuo vaijeri heti uutena, jos vaijeri on kiristetty vähänkin liian tiukalle,ja nostaa auton nosturille ja taka-akseli roikkuu vapaana. yhdystukiakselisto roikkuu vaijerin varassa, ja vaijeri sökö.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos sulla on taka-akselin etukiinnitykset sekä iskarit paikallaan, niin eipä tuo vaijeri mitenkään rasitukselle joudu, vaikka kuinka takarenkaat olisi ilmassa.

Jos iskarit irti taka-akselista ja taittaa taka-akselia alaspäin, niin ensimmäisenä "soi" jarruletkut..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

"Jos iskarit irti taka-akselista ja taittaa taka-akselia alaspäin, niin ensimmäisenä "soi" jarruletkut."

Joo, onpa tuolla konstilla katkaistu jarruletku, kun puslasin taka-akselia.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

"Toinen "niksi" on kokonaan uusi vaijeri, ja asennettuna niin että se kuskin puoleinen lyhyempi osa tulee laitetuksi etupäänsä kiinnityskorvakkeissa siihen ylempään, muuten vaijereiden tasauskappale jää vinoon ja sitä vähäistäkin kahvan käyttövoimaa hukkuu väärin eri puolille."

Eikö noinpäin laitettuna pitempi vaijeri tee tiukan mutkan, ja tuo pitkä vaijerihan se pitäisi saada mahdollisimman kitkattomaksi. Taitaa olla viisain ratkaisu tuossa käsijarrussa, että katsastuksen läpi oikean puolen jarru vähän liian tiukalla(rumpu lämpiää hiukan), sen jälkeen napsu-pari löysätä, ja antaa olla yksrataskäsijarruisena?!.
Massimo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 20:05

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Massimo »

Sarjassamme huomattavan tyhmiä kysymyksiä osa 1. Eli skäbä ei mennyt katsastuksesta läpi (yllätys) ja lueskelin ohjeita tästä langasta. Kiitos niistä. Vaijerin pituus vaikuttaisi olevan säädetty oikein ja jäljelle jää tuo toinen säätö. Homma tökkäsi kuitenkin alkuunsa. Olin kuvitellut, että homma onnistuu, kunhan vain ottaa renkaan irti, mutta ilmeisesti näin ei ole? Katselin tuota räjäytyskuvaa hetken ja toivoisin, että joku voisi vääntää vielä rautalangasta, missä tuo hammastanko säätö on. Kuvanhan on hieman väärä, mutta pitääkö osa nro 5 irroittaa, jos miten? onko säätö sen takana vai missä? Sori, mutta eipä ole tullut ennen känkkäriä säädettyä..

Kuva: http://img143.imageshack.us/img143/9103/jarrut1kb6.jpg
Saba 9-3 2.0t -99
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ei tarvii jarrulevyä irroittaa. Pistät yhden jarrulevyn reijistä keskelle alas ja katsot siitä tarkasti valon kanssa, pitäisi siipiratas näkyä. Sitä sitten niksuttelet lattapäisellä meisselillä kunnes laahaa vähän molemmilta puolilta kahva alhaalla. Sitten äkkiä konttorille!
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Massimo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 20:05

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Massimo »

Kiitosta, tuli katottua tota kuvaa vähän liian pikaisesti. Elikkäs en tarkoitanut jarrulevyä, joka taitaa olla tuo osa vitonen vaan "koppaa" joka on heti renkaan takana ja eka osa joka tulee vastaan. Siinä on kyllä yks ylimääräinen reikä, mutta se on pienempi kuin renkaanpultin reijät. Eli pitääkö tuo ko. koppa ottaa pois ja jos niin mites se lähtee?
Saba 9-3 2.0t -99
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Koppa on osa jarrulevyä tai sitten sulla on spaceri siinä välissä joka tuskin on millään jarrulevyssä kiinni, eli vasaralla lähtee.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Massimo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 20:05

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Massimo »

Ok, tänks. Ei oo speissereitä, kun ei o orkkis 16" alujen lisäks vanteitakaan. Mutta siis homma pitäisi onnistua ottamalla vaan rengas irti. Huomenna uus yritys paremmalla fikkarilla, kiitos vinkeistä.
Saba 9-3 2.0t -99
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se "koppa" on käsijarrun rumpu ja on kiinteä osa levyn kanssa. Ei pidä poistaa käsijarrun säätämiseksi ja onkin käytännössä mahdotonta; Käsijarrurumpuun kulunut/ruosteesta turvonnut olake estää ilman rumpua/levyä valmiiksi säädettyjen kenkien mahtumisen rumpuun.

Säätäminen tapahtuu levyssä olevasta reijästä, juuri siitä "ylimääräisestä", kuskin puolella noin klo. 5, ja repsikan puolella klo. 7 löytyy siipipyörä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja SS »

Ennen säätöä on hyvä katsoa että se vipu mihin vaijeri tulee kiinni, liikkuu kunnolla. Yhden Saabin ajoittain kiinni jämähtäviä jarruja ihmettelin ja kun avasin rummun, totesin että vivusto oli täysin jumissa ja käsijarrukahvasta veto kiskoi toisen jarrukengän päätä sivusuunnassa! Jarruissa kyllä oli pitoa ihan mukavasti, toimi hyvin kiilana se jarrukengän pää...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pomppaako muuten käsijarru useammin puoltamisesta vai yleisestä tehottomuudesta? Katsastus edessä parin kuukauden sisään, ja melko tehottomalta tuntuu. Mutta kässäriltähän ei ihan ihmetehoja katastuksessa vaaditakaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin