9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo osa on kyllä syytä herkistellä aina kenkien vaihdon yhteydessä tai silloin viimeistään kuin kilven takana oleva palautusjousi ei palauta mukisematta taka asentoon itsestään.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti:Hookin ohjeiden mukaan säädetty tuhannen kertaa ja vedetty niin piukkaan et laahas mut ei pitäny millään... Kokeiltu moton ja saabin(ooppelin) kengillä ja rummutki uusittiin.
Tämän toimenpiteen jälkeen rupes pitään:
Kuva

Tota "naarasta" toki sais irrallisena tai ainakin muutama vuos sitten sai...
Tuliko hitsattua paljonkin täyttöä tuohon haarukkaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuosta o jo enempi aikaa, löysin kuvan sattumalta ni aattelin jakaa. Muistaakseni melkein koko hitsijälki on täyttöö. Pari millii varmaan...
Ekaks täytin ja sit viilailin sen verran et jäi pieni välys.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
san93
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 14:14

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja san93 »

ippe kirjoitti:Kyllä se säätömutteri löytyy rummun sisältä, alimmasta kohdasta ihan vähän auton perää kohti, taskulampun kanssa kun katselee, niin löytyy helposti.
no sieltähän se löyty.. oli vaan niin skeidassa ettei erottunu. Nyt kiiltää mutta vielä vaatii pienet trimmit ennen leimaa
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Millä nuo jarrulaikat irtoaa takaa? Kohtuullisella kolkuttelulla laikka ei tullut irti. On kyllä irti navasta, mutta kanittaako käsijarrukengät jotenkin? Ei ole käsijarru päällä ja vaijeri on irti. Auton on 9-3 vm 99.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Peruuta käsijarrukengät lähemmäksi toisiaan "ratasta" pyörittämällä klo 17:30 tai 18:30 suunnasta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja UC »

Huomaa, että tähtiratastsydeemi saattaa olla toisella puolella asennettu eriperin, joten sen löysäyspakitussuuntakin voi olla päinvastainen. :x
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja himppu »

Alkaa olla säätövara tapissa omassakin autossa, joten hitsaamalla saisi sitä vähän lisää? Vaatinee purkaa satulat ja levyt pois, että pääsee käsiksi tähän linkkuun?
Mertmi kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Hookin ohjeiden mukaan säädetty tuhannen kertaa ja vedetty niin piukkaan et laahas mut ei pitäny millään... Kokeiltu moton ja saabin(ooppelin) kengillä ja rummutki uusittiin.
Tämän toimenpiteen jälkeen rupes pitään:
Kuva

Tota "naarasta" toki sais irrallisena tai ainakin muutama vuos sitten sai...
Tuliko hitsattua paljonkin täyttöä tuohon haarukkaan?
san93
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 14:14

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja san93 »

Hook kirjoitti:Eipä oikein kannata ranetus.

Jos kiristät vaijeria liian lyhyeksi, niin linkut eivät palaudu rummmuissa taka asentoon palauttaen kenkiä koti asentoon ja näin ollen herkästi käsi jarrun vapautuksessa käy niin että toinen puoli vapautuu kunnolla kotiin, mutta toinen ei kun vaijeri on liian lyhyt.
Rakenteesta johtuen puoliksi vapautunut pyörä saattaa vetää itsensä vielä lukkoon peruuttaessa kun kengät pääsevät kiertymään rummun sisällä hieman kun kengät eivät ole vapautuneena.


:saab: käsijarru VS. :saab: omistaja 1-1

Noniin, eli katsastukseen mentiin melko tietoisena siitä että ainakin käsijarrusta tulee sanomista. No hylkyhän se sitten tulikin, mutta onneksi ei mitää muita yllätyksiä käkkärin lisäksi löytynyt.
Tänään kävin näyttämässä 9-3 jälkitarkastuksessa auton alla vietetyn viikonlopun jälkeen. Hyväksytty!

Varsinainen katsastus: oikea 1.1 kN ja vasen 0.6 kN,
jälkitarkastus: oikea 1.3 kN ja vasen 1.4 kN...

Eipä kai mitää huimia lukemia, mutta... ranetin, "säästin" ja "voitin"... Tuskinpa tuo seuraavaan kelpaa, mutta onpahan 15kk aikaa laittaa kunnolla kuntoon!

Jotenkin tuntuu, että usko loppuis ton systeemin kanssa vaikka käsissä olisi pakasta vedetty kapine. Nyt kyytiä saa vm 2000 ja 245 000km ajettu auto.
teermet
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 08:11
Paikkakunta: E-Suomi

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja teermet »

Kaikki meni persiilleen sen jälkeen tässä(kin), kun Saab joutui GM-kantaan. Ensimmäisissä Saabeissani vm. 1988 900i ja vm. -91 900T käsijarru vaikutti suoraan levyyn eikä niitä tarvinnut katsastusta varten säätää koskaan. Silloin ei tarvittu mitään GM:n linkkuja.

Sen jälkeisten vm. -96 900 Talladegaan, vm. -96 900 T:hen., vm 98 95:een kuin myös vm -99 Aeroon käsijarru on pitänyt säätää aina ennen katsastusta. Säätökään ei ole aina riittänyt - ihan siitä riippumatta onko käsijarrua käytetty tai ei. Tosin vastaavia jumiutuvia linkkuja käyttävät nykyisin monet muutkin valmistajat.
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Kannattaa vaihtaa käsijarrun palautinjouset (maksaa marmorilla pari euroa kappale). Omassa tehtiin herkistelyt, putsaukset, säädöt yms. mutta vasta uudet napakat jouset laittoivat käsijarrun pelittämään kunnolla. Vanhoissa väsyneissä alkuperäisissä jousissa ja uusissa oli yhtä iso ero kuin yöllä ja päivällä.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Miten laitetaaan jarrkukenkiä painava jousi paikoilleen? Olen ährännyt pari tuntia, eikä ole ollut lähelläkään.

Kiinnostaisi:
- Missä järjetyksessä laitetaan kasaan: kengät, palautusjouset, paikallaan pitävät jouset, linkku, säätöruuvi?
- Mitä työkaluja tarvitaan?
- Oletteko ottaneet navan pöydälle?
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja assa »

"Mitä työkaluja tarvitaan?"

Itse olen käyttänyt lukkokärkipihtejä, niissä jousissa ?
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Helvetinmoisen ähellyksen saattelemana sain ne paikaille. Laitoin ruustukkiin, painoin kasaan ja solmin ohuen narut pitämään jousia kasassa. Sitten paikoilleen. Koko jarrusysteemi tuntuu kyllä hankalalta eikä tarvitse minusta ihmetellä miksei pysy säädöissä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kasaus: kiinnitä ensimmäisenä kengät kilpeen tappi-jousi-sokka kiinnityksellä näillä pihdeillä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191511/

Tämän jälkeen laita jousi levitinlinkun puolelle (ng900/9-3 alapuoli, 9-5 yläpuoli).
Jousen kiinnitystä helpottaa jousikoukku, joita löytyy mm. Motonetista.
Purista kenkiä säätöpalikan puolelta yhteen, jolloin toisenkin jousen saa paikalleen mutta ilman työkaluja.
Tämän jälkeen kampea kahella isolla meisselillä pultin reikien välissä olevista reijistä kenkiä säätöpalikan puolelta niin että saat säätöpalikan kenkien väliin. Kahdella ruuvarilla kenkien levitykseen riittää yksi käsi kun ruuvarin kahvoja puristaa yhteen, joten toisella saa asennettua säätöpalikan.
Tämän jälkeen rumpu paikalleen ja pultin reijästä säätöpalikan levitys säätö..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin