9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tässä kuva miten tuo levitin kuluu...
Vasemmalla reilu puol miljoonaa ajettu, oikealla vähän vähempi.

Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On noi käsijarruhommat ollu täsä tapetilla muutenkin.
Kuvasta voinee päätellä...
https://www.dropbox.com/s/2t3gz02pbqbxc ... 7.jpg?dl=0

Toi NK, RK tjsp on Saabin, kaks samanmerkkistä myös motonetista muihin merkkeihin.
Noi kaks liikkui paikoilleen asennettuna huomattavasti kevyemmin kuin Saabin malli, toki hyvin öljyttynä (CRC sisu) ja levitinmekanismi putsattuna on nyt kevyt käyttää.

Jätin nyt säädön melko löysälle, ajatuksena että pitkällä liikeradalla paikat pysyy paremmin vetreänä.
Katsastuksessakin tuli hyvät arvot.

Mut perisyntihän näissä Saabin tarvikevaijereissa taitaa olla että perimmäinen metalliholkki on turhan tiukka, vähän kosteutta niin se turpoo /ruostuu ahtaaksi.
Noissa kahdessa melkein millin väljempi reikä vs vaijeri.

No jos muistaisi aina renkaanvaihdon yhteydessä öljytä niin jos kestäis kauemmin kuin yhden katsastusvälin.

Onko joku törmännyt tarvikeversioon missä toi holkki olis väljempi?
Nimimerkillä vielä kaks ng satkuu joissa pirun raskas läppäri...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ainakin lpr:n vaijerin synti on teräväsärmäinen holkki, joka jo muutamalla vedolla vuolee vaijerin päällä plevan muovin ruttuun. Yhden asennuksen jälkeen otin siis suojakumin pois ja appari veti vaijeria. Eli ihan täyttä kuraa.
Holkin pitää olla siis hieman trumpettimallinen, eikä juustohöylän terävä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Genuine GM -vaijerit ainaskin wörkkii oikein upeasti, vaikka on pakkastakin. Vaijerin sisään uittelin jo etukäteen irtaallaan ollessa ketju/vaijeriöljyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja O.K. »

karitammi kirjoitti:Helvetinmoisen ähellyksen saattelemana sain ne paikaille. Laitoin ruustukkiin, painoin kasaan ja solmin ohuen narut pitämään jousia kasassa. Sitten paikoilleen. Koko jarrusysteemi tuntuu kyllä hankalalta eikä tarvitse minusta ihmetellä miksei pysy säädöissä.
Tämä oli todella hyvä neuvo näihin kenkien kiinnitysjousiin! Itse käytin pieniä nippusiteitä.
Sebardi kirjoitti:Ihan pienenä vinkkinä jos jotain askarruttaa sama ongelma. Ostin Motonetistä tällaisen työkalun, suosittelen jokaista hankkimaan tällaisen työkalupakkiin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/765133/J ... nnuskoukku
Tämä työkalu on ihan ehdoton jousien venyttämiseen. Miten olenkaan tullu tähän asti toimeen ilman :D ?
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja ramba »

Kenkien jouset saa kätevästi paikalleen kun ruuvarin päähän laittaa hylsyn ja pultin reijästä painaa jousen pohjaan ja pyöräyttää lukkolevyn paikalleen :wink:
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja karitammi »

O.K. kirjoitti:
karitammi kirjoitti:Helvetinmoisen ähellyksen saattelemana sain ne paikaille. Laitoin ruustukkiin, painoin kasaan ja solmin ohuen narut pitämään jousia kasassa. Sitten paikoilleen. Koko jarrusysteemi tuntuu kyllä hankalalta eikä tarvitse minusta ihmetellä miksei pysy säädöissä.
Tämä oli todella hyvä neuvo näihin kenkien kiinnitysjousiin! Itse käytin pieniä nippusiteitä.
Hyvä, jos auttoi. Rutiinia kanssa tulee, kun noiden kanssa turaa. Itsellä on BMW E46 avo, siinäkin mallissa vaatii käsijarru huoltoa. Avasin ja samat (samanlaiset, en mitannut) sisäkalut palajastui. On siis melko yleinen mekanismi.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tämä pihti on tehty noiden lukituslaattojen asennukseen. Ehdoton..

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000030535/
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja pitää kyllä sanoa, että ompahan huono systeemi tuo käsijarru näissä.
Jaa, kysyppäs hiivatin käsijarrun toimivuudesta joltakin hiivatin omistajalta.
"ritmo petojen sukua,susi jo syntyessään"

Ja eipä tuo johtotähden käsijarrun toimintaperiaate juurikaan eroa edellä mainitusta ( gm ) mallista.
Ja en ole kyllä kuullut noita pahemmin moitittavan, miksi muka SAABin käsijarrua ei saataisi pitäväksi.
https://cdn4.pelicanparts.com/techartic ... /Pic14.JPG
https://cdn4.pelicanparts.com/techartic ... /Pic12.JPG
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vaikka toimintaperiaate sama, niin toteutuksissa on eroja. Esimerkiksi 9-5:ssa toimii käsijarru yleensä tehokkaammin ja pidempään kuin 9-3 tai ng900. Hommaan vaikutta mm. vaijerien pituudet/reitti sekä levittimen sijainti. (9-3 yläpuolella, 9-5 alapuolella). Myöskin 9-3:ssa helmiohjain vaijerille lisää kitkaa. lisäksi vaijerin ulkokuoren korvakko ("kardaanitunnelissa") joustaa jonkin verran korissa. Eritoten ng900, jossa se vielä pienempi pellinpala..
Sanoisin että og900/9000 käsijarru on huomattavasti huolettomampi kuin tämä opelin 70 luvun viritelmä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja anv »

^ tähän on helppo yhtyä. Parin ysiysin ja yhden OG900:n kokemuksella ennen NG900:sta ja sen jälkeen NG9-3 (nykyinen), tuo NG900:n käsijarru on sieltä minne ei aurinko paista. Sen kun kerran laitatti kuntoon merkkiliikkeessä ja katsasti, ei juurikaan havaintoa toimivuudesta. Vuoden päästä sama rumba uudelleen. Ja uudelleen... kele.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Viimeksi inssi kehoitti vaihtamaan levyt, sen verran olivat jo kulahtaneet.
Käsijarrun pitämisessä ei ollut mitään moitittavaa, tosin säädin ne ennen leiman hakua.
Kun tätä edellisellä kerralla inssin mielestä kahva nousi liian ylös.

No nyt on kaikki roippeet uusittu,vaijereita lukuunottamatta.
Ja käsijarru tuntuu ihan normaalilta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun hommasin 9-3:n, laitoin melko pian uudet käsijarruvaijerit (Oem) ja voitelin ne moottoripyörän ketjuöljyllä. Sitten vaan rojut paikalleen ja pysyy hyvin säädössä. Moneen vuoteen ei ole ollut tarve kajota käsijarrun. Olen mie kerran käyttänyt takajarrut auki, kun laitoin uudet levyt. Vaijerin hyvä palautus on keskeinen tekijä käppärin toiminnassa. En mie ole mitään eroa huomannut 9-5 ja 9-3 välillä. Samalla tapaa tosin molemmissa on vaijerit voideltu ja säätöjä tehty.

Säännöllisesti käytän käppäriä päällä kesät ja talvet. Sekin on minusta hyvä tapa opetella. Voi sitä vaikka nykäistä ylös ja laittaa heti pois, jos ei halua jättää päälle. Pääasia, että kahvaa liikutetaan ja mekanismi saa jumppaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No nyt on kaikki roippeet uusittu,vaijereita lukuunottamatta.
Ja käsijarru tuntuu ihan normaalilta.
Ja hylsy tuli, apparin puolella 0,3KN-Kuskinpuolella 1.6KN.
Ei mennyt säätö aivan putkeen...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Leima tuli,käsijarruvaijeri piti vaihtaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin