9-3:n käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^ kiitti!
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse tein seuraavasti:
1) Jarrusylinterin ympäri ohut rautalanka joka pitää männät sisässä.
2) Kenkäpaketti jousineen kasaan pöydällä.
3) Koko nippu paikoilleen, yläpää ensin ja sen jälkeen alapää ruuvarilla kammeten paikoilleen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Mitä osia tarvitsrn kenkien lisäksi, että saan käsijarrun varmasti kuntoon. Käytännössä varmaan kaikki osat rummun sisältä? Onko saatavissa sarjana vai pitääkö ostaa erikseen? Meni apparin puolelta se säätömekanismi rikki, oli jumissa ja väänsin liikaa.

Edit: Tai ei välttämättä mennyt rikki, mutta lähti irti ja siipimutteri on jumittunut.
Viimeksi muokannut Pertttu, Pe Tammi 17, 2014 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Muut osaa varmaan luetella perinteiset osat, mutta suosittelen että uusit käsijarrun palautinjouset. Uusilla jousilla on vanhoihin eroa kuin yöllä ja päivällä. Usein nuo jouset on jo lähes täysin kuoleentuneet.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos varmasti haluu kuntoon niin sitten tarttis vaihtaa myös yläpään levitinjutska, mikä lie joutsenkaula. Tämän näköinen http://sdrv.ms/1ePOnDq

Tosin tais maksaa viiskybää pala, pihimpi pääty toisenlaiseen ratkaisuun... :mrgreen:

Mut jos käppäri piti ennen niin ei noita tarvii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Noniin selvitin vähän tarkemmin asiaa ja ainut mikä pitäs varmasti uusia on tuo kiristyslaite, osa nro 11:

Kuva

Ei löydy tarvikkeena, mutta eikös jossain ooppeleissa oo sama? Mikähän mahtaa olla osan GM koodi?
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja UC »

Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Löytyykö samanlaisena mistään muusta merkistä? B-Vectrassa ainakin oli huomattavasti pidempi, saattaishan siitä toki saada tehtyä kun lyhentäis ja uus ura pultin päähän. Pitäs tämän viikon aikana jostaki saada Iisalmeen tollanen, tai mieluiten kaksi.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ootko varma että tuo on ruuvi on poikki? Kuitenkin tuommoinen kaksiosainen niin paljon helpommin tuo haarukkaosa irtoaa tosta ruuvimutterista, kuin että tuo ruuvi menee poikki..
A-Vectrasta aika löytyy varmaankin aikalailla samanlainen...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Päivitinki tonne ylempään viestiin että tuskin sen poikki on mennyt kun rakenteeseen perehdyin tarkemmin vaan lähtenyt irti vain. Mutta ruosteessa ja jumissa se on, lisäksi siipimutterin hampaisiin ei oikein enää meisseli tartu kun ovat niin pyöristyneet.. Pitääpä kysästä A-vectran vastaavaa, kiitoksia.
J-H
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Syys 26, 2013 07:34
Paikkakunta: Toijala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja J-H »

Kolkissa ei käsijarru ota kiinni kuin kuskin puolella. Repsikan puolella kengät ei ota kiinni rumpuun vaikka kuinka pyörittelisi siipimutteria. Otin levyn/rummun irti ja putsasin osat mutta ei auttanut.

Kysynkin kannattaako alkaa sähläämään vaijerin kanssa vai suorilta uusia levyt (eivät ole loppu mutta eivät ihan uudetkaan) ja palat + käsijarrun hilppeet ja sen jälkeen miettiä vaijerin vaihtoa?
#6131
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Liikkuuko vaijeri? Onko levittäjä jumissa tai kulunut? Onko käsijarrukengät loppu?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
J-H
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Syys 26, 2013 07:34
Paikkakunta: Toijala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja J-H »

Hook kirjoitti:Liikkuuko vaijeri? Onko levittäjä jumissa tai kulunut? Onko käsijarrukengät loppu?
Yksin suoritan eli en näe vaijeria kun kahvasta vetää, mutta näyttäisi olevan puhdas pätkä vaijerissa kiinnikkeen kohdilla.

Kun sormin vetää siitä takana olevasta "joutsenenkaulasta" niin vain oikeanpuolimmainen kenkä liikkuu, ja tämä siis rumpu irti. Jos laittaa kengälle vastusta niin myös vasemmanpuoleinen liikkuu. Levittäjän kuluneisuudesta en osaa sanoa, onko joku selvä merkki mistä näkee, että ko. osa on kulunut?

Kengissä pintaa noin 3-4mm.
#6131
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja Hook »

Rummun mekanismit vaikuttaisi siis ehjältä, jos joutsenkaulasta kengät leviävät. Samoin pintaa näyttäisi olevan. Eikö kengät siis leviä tarpeeksi, jotta osuisivat rumpuun? Edes säätöratasta säätämällä leveämmäksi?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
J-H
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Syys 26, 2013 07:34
Paikkakunta: Toijala

Re: 9-3:n käsijarru

Viesti Kirjoittaja J-H »

Hook kirjoitti:Rummun mekanismit vaikuttaisi siis ehjältä, jos joutsenkaulasta kengät leviävät. Samoin pintaa näyttäisi olevan. Eikö kengät siis leviä tarpeeksi, jotta osuisivat rumpuun? Edes säätöratasta säätämällä leveämmäksi?
Juu ei. Hienosti sai säädettyä niin ettei kengät ottaneet kiinni mutta heti kun oli vetänyt käkkäsrin päälle ja pois niin taas kengät laahasivat. Ja kun lopulta saa säädettyä niin, että kengät eivät jää laahaamaan niin eivät myöskään ota rumpuun kiinni jotta käkkäri toimisi.

Olisiko kenkien välissä olevat jouset löystyneet niin paljon etteivät vedä kenkiä irti rummusta tarpeeksi kovaa?
Viimeksi muokannut J-H, Ti Elo 05, 2014 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6131
Vastaa Viestiin