9-3 vm2001 ryyppyongelmia / auto puskee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

9-3 vm2001 ryyppyongelmia / auto puskee

Viesti Kirjoittaja jstar »

Nyt kun yöllä on ollut viileämpää ja kun aamulla lähtenyt matkaan niin auto on selvästi antanut ryyppyä. Nyt alkaa kuitenkin olla jo ajoturvallisuuden kannalta ongelmia. Kun aamulla lähtee matkaan ja ryyppy on päällä, kiihdyttäessä 60km/h -> 80km/h ja sitten kaasua "höllätessä" ei ole moottorijarrutusta lainkaan. Auto pitää kierrokset ja kulkee edelleen 80km/h, tilannetta voisi verrata cruisella ajaessa.

Liikennevaloissa ja muuten hitaasti ajaessa D-vaihteella vääntö on todella kova. Jarrua saa painaa todella kovaa ettei aja toisen perään. Hiljaa jonossa ajaminen on vaikeaa koska auto puskee kokoajan.

Kun saavuin perille ja pysäköin auton, vaihdoin D-vaihteelta vapaalle, otti auto nopeasti kierroksia, kierrokset meni yli 4000 kunnes sammutin auton.

Miten ryypyn saa pois, miten automatiikkaa säätää? Alussa ryypyn ymmärtää mutta 30km ajon jälkeen on aika turhauttavaa ajaa ryypyn kanssa...
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Ryyppyä ei ruiskukoneissa ole. Vika lienee joko ruiskun ohjauksessa tai ehkä kaasuvaijeri/läppäkoneisto jumittaa. Kerokaa viisammat mistä vikaa voisi hakea...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos auto olisi 900/9000, vastaisin näin:
Lämpöanturi on viallinen tai tyhjäkäynin säätö takkuilee. Lämpöanturin vaihtaminen ainakin pitäisi olla helppo ja halpa operaatio, jolla aloittaa vianhaku. Tuossa taitaa olla erikseen anturit moottorin (jäähdytysnesteen) ja imuilman lämpötilalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tasapainoakseli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
Paikkakunta: Häme

Säätömoottori tms.?

Viesti Kirjoittaja Tasapainoakseli »

Tulipa oireista elävästi mieleeni eräs omistamani ranskalaisauto. Täysin samat oireet, paitsi että D:ltä vapaalle vaihtaessa tyhjäkäynti jäi aaltoilemaan sammumispisteen (n. 500 kierrosta) ja 3000 kierroksen välille.

Vikaa haettiin aluksi "joutokäynnin askelmoottorista" tms., joka siis käsittääkseni pitää huolta tyhjäkäynnistä (viisaammat korjatkoon...). Periaatteessa kai vastaavat oireet olisivat voineet kyseisestä osasta johtuakin, ainakin asiasta käytiin keskustelua automerkkiin vihkiytyneillä palstoilla. Pitkän hakemisen jälkeen vika löytyi kuitenkin startista, joka käynnistyksessä haukkasi liian paljon virtaa (ja kylmäkäynnistyksessä ehkä vielä enemmän?), mikä puolestaan sotki tietokoneen systeemit. Pitkän vaihtelevan ajon jälkeen vika saattoi lieventyä tietokoneen "oppiessa" uudestaan ohjaamaan moottoria oikein, mutta käynnistyksen jälkeen ongelma uusiutui taas.

Sitten erääseen GM-korealaiseen merkkiin, joka vast'ikään sai amerikkalaisen merkin nokalleen... Kyseiseen autoon vaihdettiin kutakuinkin vastaavien oireiden jälkeen jonkinlainen säätömoottori, jonka oletan olevan vastaava osa, kuin ranskalaisessanikin. Käyntiongelmat katosivat saman tien.

Tässä siis pari vaihtoehtoa mietittäväksesi... Toivottavasti jostakin on apua! Kokemuksesta voin sanoa, ettei ajaminen väkisin eteenpäin puskevalla automaattiautolla ole todellakaan mukavaa!!!
900 S aut. -95
kape1001
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:03

kaasu hirttää

Viesti Kirjoittaja kape1001 »

Vahva veikkaus on, että kaasuvaijeri hirttää kiinni. Vaijeri menee kaasuläpälle ja vaijerin päässä on palautusjousi, joka on kerännyt kakkaa eikä vedä vaijeria aina tarpeeksi takaisin vaan kaasu hirttää. Toimenpiteenä jousen/vaijerin/ kaasuläpänakselin puhdistus ja rasvaus. Itselläni ainakin auttoi. Älä aja automaatilla jos kone vetää kovaa kokoajan ja joudut ajossakin seisomaan jarrulla kokoajan. Hajotat laatikon. Ja pikkasen vaarallista jos kaasu hirttää kun isket esim. kaasun pohjaan. Done that been there.
ng900S 2.3 aut -94
Vastaa Viestiin