Cruise naksuu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Cruise naksuu

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Saabissani on alkanut cruise "naksumaan". Eli cruisen kytkeytyessä päälle (reset) tai pois päältä (painettaessa kytkintä tai jarrua) kuuluu repsikan jalkatilasta vaimea naksu. Vastaavasti useita peräkkäisiä naksahduksia tai "rutinaa" kuuluu, kun cruise kiihdyttää takaisin muistissa olevaan nopeuteen, kun on klikattu viiksestä resettiä. Kun nopeus on saavutettu, ääntä ei enää kuulu, kuin ehkä jyrkässä vastamäessä. Kaippa siellä joku rele naksuu.

Onko se nyt hajoamassa? Voiko sille tehdä mitään itse? Meneekö koko cruise paskasi?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Et maininnut mikä auto kyseessä, mutta saab 900/9-3 94-2000 (trionic 5&i) apumielen puolella konepellin alla lähellä tulipeltiä on cruisen keskusyksikkö, joka kooltaan vastaa isoa nyrkkiä.
Todennäköisimmin ääni tulee tästä yksiköstä, koska cruisessa ei ole muita liikkuvia osia. (ellei lasketa viikseä ja poljinkytkimiä)
Kyseiseen yksikköön menee 10 johtoa ja vaijeri, joka menee kaasuläpälle (mihin menee kaasupolkimeltakin vaijeri..).
Tässä purkissa on sisällä littana nauha (kuin lahjanarua) jota se kerii about 5cm sisään/ulos. nauhan päässä on sitten kiinni vaijeri, joka menee kuoren sisällä läpälle.

Pääset kurkkaamaan että nauha on ehjä pyörittämällä vaijeriliitosta keskusyksiköstä, jolloin liitos irtoaa. Samalla voi tarkistaa että vaijeri liikkuu kauniisti kuoressaan joka menee kaasuläpälle.

Jos vikaa ei tunnu löytyvän, niin purkki maksaa varaosana vaatimattomat noin 600 euroa.. Tosimieshän avaa tässäkohtaa koko purkin ja tutkii että mitä se purkki on syönyt. Rattaita vialla? tms.. Itse en ole (vielä) purkanut, kun ei ole ollut tarvetta, mutta irroitus tapahtuu yhdellä 10mm muovimutterilla, sekä irroittamalla vaijeri&10 napainen johto.

Saabi myy sitten purkkia kokonaisena, eikä varaosia sisälle saa erikseen, mutta joissakin opeleissa olen myös nähnyt samannäköistä purkkia konepellin alta, jos purkaamolta etsii. :lol:
Samoin saattaa joistakin merkkiliikkeistä löytyä varastoon kuolleentuneita, joita voi saada muutamalla sadalla eurolla, kuten itsellekkin ostin ko purkin ja rakensin johtosarjan&asensin. (-94 mallistani puuttui koko s*tanan johtosarja. joutu vetää 10 johtoa pitkin kojelautaa, absia, trionickia, mittaristoa, polkimia yms) :twisted:

Jos taasen 9-3 2000> ja trionic 7, niin tässä se on pelkkää ohjelmaa, joka ohjaa kaasuläppää, koska autossa on sähköinen kaasuläppä, eikä erillistä vieteripurkkia tarvita. 8)

Kerro mitä löyty :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
htt
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 09:43

Onhan tämä vastaus vähän myöhässä, mutta....

Viesti Kirjoittaja htt »

...mutta mulla oli samanlaisia ääniä 9000:ssa ja kaikki loppui kun teki kytkin remontin. Oli mielestäni tosi outo ääni, jos se kerran tuli vaihelaatikosta, mutta näin oli asia. Luulin ensin, että kyseessä olisi ollut vakionopeudensäädin, mutta eipä ollutkaan. Ääni muistutti lähinä pientä sirinää.
Vastaa Viestiin