Onko kellä kokemusta että saabiin tulisi tavallista herkemmin kiveniskemiä? Mulla tässä ja edellisessä 9-3:ssa tuntuu olevan tavallista enemmän valkoista konepellissä ja jopa katossa . Molemmilla autoilla ajettu "normaalia" ajoa n.150 tkm. Kaverilla reilusti alle 100tkm ajettu ja huomannut saman. Onko jollain jotain hyvää vinkkiä millä ne sais piiloon?
Paikkamaalia olen kokeillut mutta jälki ei kyllä ollut kovinkaan kummoinen (lienee maalarissa vika) ja kun sitä maalia sais olla laittamassa niin moneen paikkaan.
Onko näiistä värivahoista tms mihinkään vai pitäiskö viedä jollekin pajalle missä ne sit niitä fiksais? Eikös niitä ole jotain sellaisia firmoja jotka tekee just tälläisiä "korjauksia" mutteivät kuitenkaan maalaa autoa?
Jahas, ei sit taida muu auttaa kun ostamaan maalia ja OIKEIN pienikärkinen pensseli myös. Kokemuksen rintaäänellä voitaneen todeta, että se paikkamaalipurkin mukana tuleva pensseli ei ole kovinkaan kätevä..
Sam76 kirjoitti:Jahas, ei sit taida muu auttaa kun ostamaan maalia ja OIKEIN pienikärkinen pensseli myös. Kokemuksen rintaäänellä voitaneen todeta, että se paikkamaalipurkin mukana tuleva pensseli ei ole kovinkaan kätevä..
Joo, sitten kannattaa pitää sellainen asia mielessä, että paikkamaalauksen jälkeen ei kannata paikkamaalattua aluetta käsitellä esim. Saabin Tar Remover:illa tai muulla tehokkaalla puhdistusaineella, koska tällöin paikkamaali lähtee pois
oolrait, pitäne yrittää muistaa tämä ettei tule tehtyä turhaa työtä (mutta voihan sen ajatella niinkin että jälkeenpäin on mahdollista poistaa paikka jos jälki on huono )
Itsekin ihmettelin keväällä samaa kun olin saapasta ostamassa. Kaupan olevissa autoissa oli tolkuttomia eroja esim. konepellin etureunan kunnossa. Toiset oli aivan koinsyömiä ja toiset kun pakasta vedettyjä (ei kuitenkaan näyttänyt uudelleen maalatuilta lähemmälläkään tarkastelulla). Ajokilometreihinkään ei näyttänyt olevan kummempaa korrelaatiota.
Omaani tykästyin luppuviimeks hyvin pitkälti juuri maalipinnan kunnon ja erityisesti konepellin etureunan eheyden perusteella. Voihan eri värien kemiallisessa koostumuksessakin olla eroja siinä kuinka ne kestävät iskuja. Enpä tiedä. Se ainakin vaikuttaa että kuinka paljon jättää väliä edellä ajavaan. Tota parempaa puoliskoa aina joskun innostun toppuuttamaan kun meinaa ajaa edellä menevän peräkoukkuun... On se micran keula sitten sen näkönenkin
lumikki kirjoitti:
Se ainakin vaikuttaa että kuinka paljon jättää väliä edellä ajavaan.
Veikkaisin, että tuo on se suurin tekijä. Etenkin jos tykkää rekkojen perässä ajella, niin saa takuulla kaikennäköistä päätä pienempää kiveä ja rojua auton keulaan ja tuulilasiin.
Niimpä, tuo välimatka on varmastikin se ratkaisevin tekijä. Itse olen ostanut molemmat käyttynä ja väri ollut punainen. Mutta se mitä minä ihmettelen tässä nykyisessä että jälkiä jopa katossa . Mites se on mahdollista ja aikaisempi omistaja oli "aito" saabisti, joka todennäköisesti ei ole aivan koko aikaa ajellut toisen puskerissa kiinni. Ja kun auto on muuten aivan erinomaisessa kunnossa.
Sam76 kirjoitti:Niimpä, tuo välimatka on varmastikin se ratkaisevin tekijä. Itse olen ostanut molemmat käyttynä ja väri ollut punainen. Mutta se mitä minä ihmettelen tässä nykyisessä että jälkiä jopa katossa . Mites se on mahdollista ja aikaisempi omistaja oli "aito" saabisti, joka todennäköisesti ei ole aivan koko aikaa ajellut toisen puskerissa kiinni. Ja kun auto on muuten aivan erinomaisessa kunnossa.
Itse olen noita jälkiä katossa ihmetellyt jo vuosia, kunnes sain sellaiset itse hankittua pari viikkoa sitten . Mökkitiellä, jota oli korjailtu peukalonpään kokoisella sepelillä, tuli vastaan Transportteri pikkaisen kaffa edellä. Hirveä mäjäys ja luulin ikkunan tulleen sisään. Lopputuloksena katossa kolme jälkeä ja tuulilasissa kaksi . Perille päästyäni tarkastin vauriot ja voitte arvata että vitutus oli suuri. Aivan neitseellinen katto ja nyt 3 mojovaa jälkeä. Kyllä ketutti. Samantien vahapurkki kouraan ja suojaamaan pintaa. Tummansinisessä nuo valkoiset näkyy aivan yhtä mukavasti kuin punaisessakin. Enään ei tarvii ihmetellä noita jälkiä. Paikkausmaalien käyttö on vielä harkinnassa. Ei nimittäin ole taiteilijan vikaa
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tämä koskee kaikkia merkkejä.Maalit muuttuivat muutama vuosi sitten ns.ympäristöystävällisiksi.Ovat kai vesiohenteisia ja siksi eivät kestä niin hyvin kuin ennen.
KR kirjoitti:Tämä koskee kaikkia merkkejä.Maalit muuttuivat muutama vuosi sitten ns.ympäristöystävällisiksi.Ovat kai vesiohenteisia ja siksi eivät kestä niin hyvin kuin ennen.
Varmaankin totta. 80-luvun ja 90-luvun alun saappaat tuntui kestävän noita kiviä paremmin kuin uusimmat. Tai sitten minusta on tullut vanhemmiten pilkun n****ja
Yksi syy tuohon katon naarmuuntumiseen on suksiboksi. Kun koko talvi menee laatikko katolla, ei sitä tule pestyä silloin juuri ollenkaan, ja ei ainakaan hyvin. Kaikki paska mikä lentää sinne väliin kimpoilee katon ja boksin välillä. Siinähän sitä naarmu jos toinenkin syntyy.
MtSound kirjoitti:Yksi syy tuohon katon naarmuuntumiseen on suksiboksi. Kun koko talvi menee laatikko katolla, ei sitä tule pestyä silloin juuri ollenkaan, ja ei ainakaan hyvin. Kaikki paska mikä lentää sinne väliin kimpoilee katon ja boksin välillä. Siinähän sitä naarmu jos toinenkin syntyy.
Mulla on aina välillä boxi katolla mutten ole moista huomannut tai en suostu huomaamaan. Tosin irrotan boxin aina pestessä jos ei käsi väliin mahdu. Enkä ajele koko talvea sen kanssa, vain tarpeen mukaan. Jos noin oikeasti on niin täytyy alkaa kehitellä "roiskeläppää" katolle
Itselläni 9-3:ssa konepelti oli aika lohduttoman näköinen 50tkm jälkeen. Tosiaan katossakin oli kiveniskemiä, joista oli maali lähteny.
Ei tainnu olla ihan paras maalipinta Saabissa, niin ja värinä oli perus punainen
Jos maalivaurio on vain pohjamaalissa asti, korjaus on helppoa:
Pese auto liuottimella ja kuivaa kunnolla. Paikkamaalaa kiveniskemät merkkiliikkeestä saatavalla, tai automaalaamosta ostetulla paikkamaalilla, vaikkapa teräväksi vuollun tulitikun kärjellä maalia vauriokohtaan laittaen useita kerroksia niin, että korjattu kohta on hieman alkuperäisen maalin yläpuolella.
Älä käytä tarvikeliikkeiden yleisvärejä, sillä ne eivät osu yleensä kohdalleen sävyn suhteen!
Kun olet näin korjannut kiveniskemät, vie sen jälkeen auto myllytettäväksi ammattimiehelle ja pistä päälle senjälkeen LAADUKAS autovaha, esim. AutoGlym tai Zaino.
Jos kyseessä on metalliväri, sekoita kirkaslakka paikkamaalin sekaan etukäteen.
Tein itse tonnarin kiveniskemäkorjauksen näin ja korjauskohtia ei näe enää...
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06