ng900 vaihdetankosysteemi hajos!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

ng900 vaihdetankosysteemi hajos!

Viesti Kirjoittaja turbox »

ajelin yks ilta kylillä ja piti sitten ottaa leikkimielistä kisaa yhen accordin kanssa valoissa.. vaihtaessa 1-2 vaihteelle rusahti vaihde vahingossa ja yritin paniikissa runnoa vaihteen uudestaan päälle.. :oops:

sen jälkeen huomasin että vaihdekeppi heiluu kuin soppakauha ja 5-vaihdetta ja pakkia ei tunnu löytyvän, koska kepissä on niin paljon sivuttaisväljää että keppi ottaa siihen nahkasuojuksen alla olevaan pakinestomuovilevyyn kiinni..

Mikäköhän vois olla paskana? näyttää kaikki olevan siellä nahkasuojuksen alla aika rimpula muovi-osaa, kiitos General Motorsin
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Valitse siitä: :)
Purkamaan vaan keskikonsolin takaosasta tukis pois ja torksit auki. Ikkunakytkimenpaneeli irti vipuamalla ja lisää torkseja. Vaihde tosin sitä ennen kolmoselle ja samassa asennossa tietty kiinni kanssa. Jos ei ohu, niin on siellä kohdistusreijätkin. Irroita vaihdetanko vielä vivusta laatikon takapuolelta 13mm pultti. Alumiinen kepin kotelo on pultattu lattiaan kiinni, joten pultit auki. Nyt sulla on koko härveli kädessä ja pääset sen purkamaan atomeiksi. Katso sitä ennen TOSI tarkkaan miten ne jousihärvelit ja kehikot on kiinni, ettei mene kokoon pannessa säätämiseksi.

Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ennen kuin haukut general mistaken tuotteita, niin pitäisikö perehtyä omaan ajotyyliin/mentaliteettiin ihan ensimmäisenä.

Unohdit nimittäin mainita viestissäsi, että olet jo hajoittanu alle puoleen vuoteen autostasi koko tekniikan, onko se gm:n vika ettei SAABIN moottori kestä ajaa rajoitinta vastaan 250kph öisellä moottoritiellä, tai ettei perämurikka kestä suttaamista loputtomiin, muistaakseni vaihdelaatikkokin on jo tullut vaihdettua ainakin kerran.

Ihminen oppii virheistään, teinipellet vasta sitten kun muut eivät enää maksa korjauksia, vai oppiiko sittenkään, epäilen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuli mieleeni, että voihan se linkkusysteemi hajota vaidelaatikon luotakin? Siis se joka tulee väliin tulipellin läpi tuleva tanko-vaihdelaatikkoon menevä tanko.
Näitä on sitten kahta versiota Ng900:ssa. "vanhempi" ja "uudempi". Uudessa on parannettu väljyyksiä jollain lisäpallonivelillä ja ovat aikoinaan näitä saabilla "päivittäneet" takuuseen, jos asikakkaat on valittaneet että liikaa väljää kepissä. Siis pientä heilumista, ei kuten sinulla on joku oikeasti hajonnut.

ps. Minusta em. viestissä ei millään lailla (vielä) haukuttu GM:n tuotteita, vaan aidon rehellisesti myönnettiin että kysesiset hajoamiset ovat tapahtuneet hieman vaativimmissa poikkeustilanteissa, joissa on haluttu/jouduttu kokeilla auton/kuskin rajoja, jolloin ei voi kuin harmitella tilannetta ja todeta tapahtuneeksi ja seuraavalla kerralla varoa rikkomasta ko. osaa. :roll: Sitä sattuu itse kullekkin joskus, että joku osa jää käteen kiireessä. :oops:
- Harvemmin kylläkään yksi ja sama osa, kuten ei ilmeisimmin tässäkään tapauksessa. :wink: - Vielä. :lol:
Valitettavasti parhaitenhan osien kestävyyden saa selville rikkomalla ne, jonka jälkeen tietää että mitä ne kestää :lol: - Eikä harrastuksen hinnalla ole väliä, kunhan rahat siihen riittää.

Ei oman auton rikkomisessa/virittämisessä harrastuksena ole mitään väärää tai laitonta, päinvastoin kunhan se ei tieliikenteessä tuomittavaa, eikä aiheuta muille vaaraa. Harrasteauton laittaminen ja rajojen tunteminen voi olla osa (saab) harrastusta, vaikka se entisöinnistä radikaalisti poikkeaakin kuten esim. jokkis-auto harrastus, eikä silloin itketä, kun heikko osa löytyy, vaan seuraavasta versiosta tehdään parempi ja opitaan :lol: Luotettava käyttö-auto voisi olla sitten erikseen vähintäänkin varalla tieliikenne käyttöön, jos joka viikko onnistuu löytämään heikkoja lenkkejä. :wink:


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 vaihdetankosysteemi hajos!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

turbox kirjoitti:Mikäköhän vois olla paskana? näyttää kaikki olevan siellä nahkasuojuksen alla aika rimpula muovi-osaa, kiitos General Motorsin
Todennäköisesti vaihdekepin alapäässä oleva muovikuppi (tai vaihdekeppi oikeastaan kiinnittyy siihen) on mennyt rikki.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

minulla särkyi vastaavassa tilanteessa vaihdeaskin päässä olevista siirtäjähärpäkkeistä (näkyy siinä laatikon päällä) ainut? muovinen osa, ei ilmeisesti kestä vaihteiden runnomista.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

Kiitoksia paljon vinkeistä kaikille! Huomenna jos ettis vian ja vaikka se vika ei olis sielä vaihdesiirrinlootassa ni voishan sen purkaa ja puhdistaa/rasvata kaikki liikkuvat osat, kun kerran räjäytyskuvatkin nyt on :wink:

ps. Tobbana. Olet näköjään ottanu minut silmätikuksi ja sinun kommenteista on harvemmin ollut hyötyä.. :? voisit jatkossa jättää nuo aiheettomat kommentit pois ja antaa olla.. Myönnetään että olen vielä pahasti auton tuhoamis-iässä mutta siinähän sitä oppii tuntemaan autonsa jokaisen kilkkeen kestävyyden kun ne kerran tai pari rikkoo :wink:

Terveisin: Teinihirmu
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Vastaa Viestiin