Koni sport kitin asentaminen (kuvia lisätty)
Koni sport kitin asentaminen (kuvia lisätty)
Tänään sitten sarja saapui. Hyvältä näyttää, todellakin. Tarkoitus olisi huomenna alkaa tekemään asennusta, täytyy aloittaa takapäästä, tuntui WIS:ssä helpommalta puolelta. Eli kun olette Kittiä asentanut, niin kaikkia kokemuksen opettamia vinkkejä otetaan vastaan...
Vähän mietityttää mitenkä etupään iskari lähtee irti joustinjalasta. Pitääköhän siihen taas kehitellä jokin "erikoistyökalu".
Taas on antoisa viikonloppu edessä...
Vähän mietityttää mitenkä etupään iskari lähtee irti joustinjalasta. Pitääköhän siihen taas kehitellä jokin "erikoistyökalu".
Taas on antoisa viikonloppu edessä...
Viimeksi muokannut Juusokas, La Syys 03, 2005 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Re: Koni sport kitin asentaminen
Minulla meni takapaassa viidesoosa siita ajasta mika etupaassa.Juusokas kirjoitti:Tänään sitten sarja saapui. Hyvältä näyttää, todellakin. Tarkoitus olisi huomenna alkaa tekemään asennusta, täytyy aloittaa takapäästä, tuntui WIS:ssä helpommalta puolelta.
Kannattaa tehda molempia puolia yhtaikaa. Ja lopuksi kannattaa kiinnittaa myos raidetangon paat, vaikkei se WIS:n mukaan olekaan tarpeellistaEli kun olette Kittiä asentanut, niin kaikkia kokemuksen opettamia vinkkejä otetaan vastaan...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Virallinen tyokalu oli muistaakseni joku 72mm kiintoavain, mutta isot putkipihdit pelaavat kaikkein parhaiten. Tai kahdet, jos sinulla ei ole ruuvipenkkia.
Vähän mietityttää mitenkä etupään iskari lähtee irti joustinjalasta. Pitääköhän siihen taas kehitellä jokin "erikoistyökalu".
Taas on antoisa viikonloppu edessä...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Voipa olla että olisi tullut ne raidetangonpäät kiinnityettyäkin ilman wissiäkin... Mutta kiitti, kunnon putkarit jo löytyykin joten eiköhän se siitä. Paljon muuten meni aikaa kaiken kaikkiaan?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Reilu tunti takana ja 5-6 tuntia edessa. Kaikki mahdollinen keljuili, alapallot, raidetangon paat, toisella puolella pyoran napa. Jotta homma ei olisi ollut liian helppoa, niin ulosvetajiakin hajosi kolme.Juusokas kirjoitti:Paljon muuten meni aikaa kaiken kaikkiaan?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Kolme ulosvetäjää... Eli IKH:lla (Isojoen Konehalli) Tuupakassa myynnissä olevat ammattilaistyökalut alkaa pikkuhiljaa tuntumaan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Myynnissä on harrastajamalleja hintaan alta kympin ja toista mallia hintaan 80,- Taitaa olla pallonivelen vetäjät eri materiaalista tehty. Alkaa oikeasti nyppimään hajoavat työkalut. Pitääpä haastatella paremmin niitä pohjalaismyyjiä. Tuo IKH muuten sijaitsee muutaman sadan metrin päästä talliltani. Nopeaa vaikka kävellä uusia kaluja ostamaan kun on auto levällään.
Kuulostaa siltä että kokonaisen työpäivän tuohon hommaan saa varata.
Kuulostaa siltä että kokonaisen työpäivän tuohon hommaan saa varata.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Itse olen ulosvetäjien rikkomisen sijaan tarjonnut isoa vasaraa pallonivelen kiinnityslenkkien kylkeen (siis siihen minkä läpi pallonivelen kartio menee läpi. Ihmeellistä, mutta tuolla lähtee. (siis kunhan ensin irroittaa mutterin)
Jos on nosturi käytössä, niin takapää menee 30min ja etupäähän 2-5h/puoli..
Ja sitten erikoistyökaluista. Ainakin Bilsteinin iskarit NG900:sessa tarvitsee perssonin yläpäässä erikoistyökalua. Originalit lähtevät tuolla 72mm kita-avaimella/putkipihdillä, mutta Bilsteinien mukana tulee oma mutteri (keltainen) perssonin patruunan päähän, jossa ei ole ulkokulmia.
Alkuperäistä ei voi käyttää, koska originalin reikä on noin 2cm (iskarin tangon paksuus) ja Bilsteinien tanko (vaalean harmaa) on noin 3cm halkaisijaltaan, joka ei ihan pikkitöyssystä mene mutkalle
Ohessa kuva työkalustani (punainen) jonka tein ontosta 3mm paksuista neliskulmaisesta putkesta. Tuosta neliskanttisesta työkalusta saa jo kiinni hyvin putkipihdeillä ilman lipsumista
Kun käytin tuota työkalua, niin laitoin iskarin putken ympärille riittävästi ilmastointiteippiä, ettei putken sisäpinta naarmuta iskarin vartta. Tämä mutterihan pitää kiertää bilsteinin mukaan 130+-10nm, joten tuosta ulkokehästä ei millään pihdeillä saa niin hyvin kiinni ja tuo alue on joku 4-5mm..
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/Bilstein.jpg)
Mitenkäs tuo konin tolppien paksuus? Originalin paksuinen? Tuleeko omat "mutterit" tuohon?
Ps. Kuva tehty Paintilla 5 minuutissa, kun auto on pihalla ja pyörillä..![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hook
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos on nosturi käytössä, niin takapää menee 30min ja etupäähän 2-5h/puoli..
Ja sitten erikoistyökaluista. Ainakin Bilsteinin iskarit NG900:sessa tarvitsee perssonin yläpäässä erikoistyökalua. Originalit lähtevät tuolla 72mm kita-avaimella/putkipihdillä, mutta Bilsteinien mukana tulee oma mutteri (keltainen) perssonin patruunan päähän, jossa ei ole ulkokulmia.
Alkuperäistä ei voi käyttää, koska originalin reikä on noin 2cm (iskarin tangon paksuus) ja Bilsteinien tanko (vaalean harmaa) on noin 3cm halkaisijaltaan, joka ei ihan pikkitöyssystä mene mutkalle
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ohessa kuva työkalustani (punainen) jonka tein ontosta 3mm paksuista neliskulmaisesta putkesta. Tuosta neliskanttisesta työkalusta saa jo kiinni hyvin putkipihdeillä ilman lipsumista
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kun käytin tuota työkalua, niin laitoin iskarin putken ympärille riittävästi ilmastointiteippiä, ettei putken sisäpinta naarmuta iskarin vartta. Tämä mutterihan pitää kiertää bilsteinin mukaan 130+-10nm, joten tuosta ulkokehästä ei millään pihdeillä saa niin hyvin kiinni ja tuo alue on joku 4-5mm..
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/Bilstein.jpg)
Mitenkäs tuo konin tolppien paksuus? Originalin paksuinen? Tuleeko omat "mutterit" tuohon?
Ps. Kuva tehty Paintilla 5 minuutissa, kun auto on pihalla ja pyörillä..
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vai että Paintillä 5 minuutissa... Kiitos, hieman selventää. Satsi on tällä hetkellä takakontissa (madalsi jo peräpään ja paransi huomattavasti alavääntöä). Eli speksejä ei paksuuksista ole. Olihan siinä pari pussia uusia kiinnitys heebeleitä mukana mutta niistä en sen enemmän osaa sanoa. Jos vaikka lähtisi iltakävelylle tsekkaamaan tilanteen (pullo viiniä ja muutama saunaolut juomina alla).
Juuri tuollaisia työkaluja on joutunut hitsailemaan, viimeksi 24mm hylsy pikkujatkoon että sai öljypaineanturin pois. Joskus ehkä kannattaisi ostaa kunnon histivehkeet, nykyiset kuin lähinnä vain räkii.
Tuolla isolla vasaralla on muuten tullut monesti tehtyä projektistä kattavampi. Esim. kun on pitänyt tehdä joku pikkujuttu vain niin seuraavaksi huomaa etsivänsä varaosahausta uutta laatikkoa... Hyvä vaan, tuleepahan paikat kerralla kuntoon
ps. rälläkkä on MAAILMAN paras työkalu
Juuri tuollaisia työkaluja on joutunut hitsailemaan, viimeksi 24mm hylsy pikkujatkoon että sai öljypaineanturin pois. Joskus ehkä kannattaisi ostaa kunnon histivehkeet, nykyiset kuin lähinnä vain räkii.
Tuolla isolla vasaralla on muuten tullut monesti tehtyä projektistä kattavampi. Esim. kun on pitänyt tehdä joku pikkujuttu vain niin seuraavaksi huomaa etsivänsä varaosahausta uutta laatikkoa... Hyvä vaan, tuleepahan paikat kerralla kuntoon
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ps. rälläkkä on MAAILMAN paras työkalu
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Samaltahan Konillakin tilanne vaikuttaa "terveisiä iltakävelyltä". Putken vahvuus on 24 mm ja mukana tuli omat mutterit jotka pitää ohjeiden mukaan kiristää 120 nm:n momenttiin. Niissäkin on kaksi reikää 39mm päässä toisistaan, eli jonkinmoinen työkalu pitää värkätä. Toisaalta eiköhän hauismomentti riitä kertomaan koska on tarpeeksi kireellä. Sangen työlästä virittää vielä momenttiavain kaiken jatkoksi.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Käviskö tuohon kiristämiseen mainitsemasi maailman parhaan työkalun laikanvaihto avain? Biltemassa tai Motonetissä oli muistaakseni myös säädettävällä kitakoolla tuollaista. En ole kyllä yhtään varma saako sillä tiukattua noin isoon momentiin ilman lipsumisia.Juusokas kirjoitti:Samaltahan Konillakin tilanne vaikuttaa "terveisiä iltakävelyltä". Putken vahvuus on 24 mm ja mukana tuli omat mutterit jotka pitää ohjeiden mukaan kiristää 120 nm:n momenttiin. Niissäkin on kaksi reikää 39mm päässä toisistaan, eli jonkinmoinen työkalu pitää värkätä. Toisaalta eiköhän hauismomentti riitä kertomaan koska on tarpeeksi kireellä. Sangen työlästä virittää vielä momenttiavain kaiken jatkoksi.
Konilla taitaa olla tuon iskarin tangon paksuus ohuempi? 2.4cm.. Bilsteineissä noin 3cm. (ei lähelläkään 2.5 cm..) alkuperäiset sachit noin 2cm..Juusokas kirjoitti:Samaltahan Konillakin tilanne vaikuttaa "terveisiä iltakävelyltä". Putken vahvuus on 24 mm ja mukana tuli omat mutterit jotka pitää ohjeiden mukaan kiristää 120 nm:n momenttiin. Niissäkin on kaksi reikää 39mm päässä toisistaan, eli jonkinmoinen työkalu pitää värkätä. Toisaalta eiköhän hauismomentti riitä kertomaan koska on tarpeeksi kireellä. Sangen työlästä virittää vielä momenttiavain kaiken jatkoksi.
Onko noi reijät pyöreät?? (kuin 99/og900-87 etukäsijarrun peruutus männästä pyörittämällä..)
Entä sijainti? "mutterin ulkolaidalla vai päällä? Ilmeisimmin päällä?
"normaalimutterissa" kantit ovat ulkolaidalla, Bilsteineissä 2 lovea ovat "päällä".
Kuten alla olevassa kuvassa? (Paint taiteilija iskee.. ja selvinpäin vielä. Pitäsköhän korjata tilanne..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/Koni.jpg)
ja en usko että http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2533511202
työkalulla pystyy vääntämään tuota mutteria. Tai periaattessa ehkä, jos iskarin jättää välistä pois. .. Jos iskarin tanko tulee mutterin keskeltä olevasta reijästä (niinkun sen kuuluu tulla noin 5-50cm kun patruuna paikallaan..) niin tuon työkalun leuat törmäävät tankoon ennenkuin tapit yltää reikiin. Toiseksi tuo työkalu ei varmastikkaan kestä sitä tiukkuutta, mihin kuuluu vääntää. eli 120nm, joka vastaa autonrenkaitten kiristysmomenttia pelti vanteille.
Eli rälläkkähommiin ja askartelemaan. Olisi kiva nähdä kuva tuosta konin mutterista...
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
No niin, takapää on sitten tehty. Huomenna ajattelin irrottaa etutolpat, maanantaiksi jää Pherssoneitten purku ja niputtaminen kun huomasin että multahan puuttuu jousipuristimet (mihin lie hävinnyt). Täytyy ostaa kunnon kalut tilalle...
Siis hieman kuvia rojektista.
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/takajouset.jpg)
Tässä orkkis ja konin jouset rinnan.
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/taka.jpg)
Yksi nurkka valmiina
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/mutteri.jpg)
Tässä Hookille kuva siitä mutterista.
Onneksi poikani oli pari vuotta sitten raahannut talliini rautaputkea toivoen että teen siitä railin (skeittausjuttuja). Kuinka ollakkaan loistavasti 40mm neliö profiili ja vielä paksulla seinämällä, täydellinen raaka-aine tuohon kiristys työkaluun.
Siis hieman kuvia rojektista.
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/takajouset.jpg)
Tässä orkkis ja konin jouset rinnan.
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/taka.jpg)
Yksi nurkka valmiina
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/mutteri.jpg)
Tässä Hookille kuva siitä mutterista.
Onneksi poikani oli pari vuotta sitten raahannut talliini rautaputkea toivoen että teen siitä railin (skeittausjuttuja). Kuinka ollakkaan loistavasti 40mm neliö profiili ja vielä paksulla seinämällä, täydellinen raaka-aine tuohon kiristys työkaluun.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Kiitos kuvasta. Saa pistää kuvan toimivasta työkalustakin kun saat valmiiksi
Minäkun luulin että bilsteinien työkalun teko oli "työläs".. Tuo Konin työkalu näyttää vielä haasteellisemmalta tehdä, kun putken päähän pitää saada tehtyä 2 pyöreää tasapaksua "nänniä", jotka uppoavat noihin reikiin. Bilstaineissa riitti että leikaa putken melkein poikki molemmilta puolin, jolloin jää 2 hammasta.
Niin. Tuo/nämä erikoistyökalut (=niiden puutteet) ilmeisemmin selittävät sen että miksi olen kuullut/lukenut että joiltakin on löystynyt personin putken ng900/og93:sta mutteri madallussarjan asennuksen jälkeen muutamassa kuukaudessa, kun ovat jossain "vähemmän huolellisissa" pajoissa noita asennuttaneet...
Syynä ilmeisimmin se että on laitettu kiinni säätöleukapihdeillä tms, eikä se vastaa lähellekään 120nm... Vai miltä kuullostaisi jos laittaisin autosi pyörän pultit pihdeillä kiinni? - Turvallista matkaa
ps. muistathan laittaa noin desin öljyä perssonin pohjalle?
Hook
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minäkun luulin että bilsteinien työkalun teko oli "työläs".. Tuo Konin työkalu näyttää vielä haasteellisemmalta tehdä, kun putken päähän pitää saada tehtyä 2 pyöreää tasapaksua "nänniä", jotka uppoavat noihin reikiin. Bilstaineissa riitti että leikaa putken melkein poikki molemmilta puolin, jolloin jää 2 hammasta.
Niin. Tuo/nämä erikoistyökalut (=niiden puutteet) ilmeisemmin selittävät sen että miksi olen kuullut/lukenut että joiltakin on löystynyt personin putken ng900/og93:sta mutteri madallussarjan asennuksen jälkeen muutamassa kuukaudessa, kun ovat jossain "vähemmän huolellisissa" pajoissa noita asennuttaneet...
Syynä ilmeisimmin se että on laitettu kiinni säätöleukapihdeillä tms, eikä se vastaa lähellekään 120nm... Vai miltä kuullostaisi jos laittaisin autosi pyörän pultit pihdeillä kiinni? - Turvallista matkaa
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ps. muistathan laittaa noin desin öljyä perssonin pohjalle?
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
No samaa menetelmää ajattelin käyttää niihin "nännien" tekoon. Sahaa sopivat palaset (tulee jyrkkä kulma) ja loput rälläkällä pois. Hieman viilaa että istuu paremmin reikiin niin eiköhän se siitä. Näköjään 25mm hylsystä saa sopivasti toiseen päähän adapterin monenttiavainta varten.
Mitäköhän öljyä tuonne pitäisi tyrkätä, WIS ei koko asiasta kertonut mutta asennusohjeessa siitä oli maininta. Mikäköhän tarkoitus öljyllä on?
Mitäköhän öljyä tuonne pitäisi tyrkätä, WIS ei koko asiasta kertonut mutta asennusohjeessa siitä oli maininta. Mikäköhän tarkoitus öljyllä on?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Öljy täyttää putken ja iskarin välisen välin tiiviiksi. Jos siellä ei ole öljyä, niin sinne kondensoituu kosteutta -> vettä -> ruostetta -> talvella jäätyy ja vähimmillään "vain" puristaa iskaria lyttyyn (viottaa iskaria) , pahimmillaan halkaisee putken.
Merkillä ei varmaankaan hirveästi merkitystä, kunhan ei jäädy pakkasella.
Hook
Merkillä ei varmaankaan hirveästi merkitystä, kunhan ei jäädy pakkasella.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tänään sain yhden etunurkan irrotettua, jouset on vielä nipussa kun ne jousipuristimet vielä puuttuu. Voi hel****i kuinka ruosteessa jousenjalka oli, oikein maalit lohkeili. Siis meni suurin osa ajasta kun ajoin osia puhtaaksi ja maalailin. Alatukitangothan on näköjään alumiinia, olisi mukava ostaa ylimääräiset vaikka romikselta, kiillottaa, lakata ja pistää uretaanipuslat. Alatukivarren puslan kumi oli jo rikki.
Tekaisin myös sen "Konityökalun", istuu mutteriin kuin hanska. Ei tullut kameraa mukaan mutta huomenna projekti jatkuu, töihin pitää mennä vasta torstaina.
Tekaisin myös sen "Konityökalun", istuu mutteriin kuin hanska. Ei tullut kameraa mukaan mutta huomenna projekti jatkuu, töihin pitää mennä vasta torstaina.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -