täyskaasukiihdytyksellä ahtojen noustessa johonkin 1,3 bariin auto nytkähtää oikein kunnolla (ihan kuin moottori olisi leikkaamassa kiinni) ja sen jälkeen ahdot nousevat yli 1,3 barin ja auto ampaisee matkaansa.
Tuo nykiminen on ihmetyttänyt jo kotvan aikaa, koska se tapahtuu ainoastaan täysikaasukiihdytyksellä. Normaalisti ajaessa ei esiinny minkäänlaisia ongelmia.
Ajattelin, että vika voisi olla joko:
1. sytkäkasetissa
2. tulpissa (aivan uudet)
3. bensapumpussa (ei saa tarpeeksi soppaa täysikaasukiihdytyksessä)
4. MAP -anturissa (pätkisi).
Koska en tiennyt, mikä noista em. kannattaisi tsekata ensin, niin kirjoitin ongelmasta Maptunin Fredrikille, joka vastasi minulle, että 99% varmuudella vika on joko sytkäkasetissa tai tulpissa. Koska tulpat ovat aivan uudet, jäljelle jää sytkäkasetti.
Fredrik kertoi minulle, että Trionic 5 Saabien sytkäkasetti voi hajota myös siten, että se normaaliajossa toimii aivan normaalisti, mutta viritetyssä autossa ahtopaineiden saavuttaessa 1,3 bar (joissain tapauksissa 1,0 bar) auto alkaa nykimään, koska sytkäkasetti alkaa pätkimään.
Nyt täytyykin sitten kokeilla autoa takakontissa olevalla toisella sytkäkasetilla ja kokeilla, toimisiko auto moitteettomasti sillä.
En tiedä sitten, onko sillä mitään tekemistä asian kanssa, että kun auto oli ruosteensuojauksessa, niin auton moottoritila pestiin. Ja tietty pesijällä ei ollut kokemusta siitä, kuinka Trionic 5/7 -Saabin moottoritila pitäisi pestä. Eli sytkäkasetti irti, pesu, kuivaus puhaltimella sytytystulppien päältä ja vasta sen jälkeen sytkäkasetti takaisin paikalleen. En tietenkään halua suoranaisesti syyttää auton pesenyttä kaveria tuosta sytkäkasettiviasta, mutta se on voinut edesauttaa sytkäkasetin pätkimistä.
Ikävintä tässä asiassa on se, että sytkäkasetti toimii aivan kunnolla normaaliajossa, mutta kun ahdot saavuttaa 1,3 bar, se pätkäisee yhden kerran

Fredrik sanoi mulle, että tuo sytkäkasetti kävisi aivan mainiosti ei-viritettyyn autoon, koska siinä se toimisi normaalisti