Sytkäkasetti :-(

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Sytkäkasetti :-(

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meikäläisen hoppa (NG900) on alkanut osoittaa seuraavia oireita:

täyskaasukiihdytyksellä ahtojen noustessa johonkin 1,3 bariin auto nytkähtää oikein kunnolla (ihan kuin moottori olisi leikkaamassa kiinni) ja sen jälkeen ahdot nousevat yli 1,3 barin ja auto ampaisee matkaansa.

Tuo nykiminen on ihmetyttänyt jo kotvan aikaa, koska se tapahtuu ainoastaan täysikaasukiihdytyksellä. Normaalisti ajaessa ei esiinny minkäänlaisia ongelmia.

Ajattelin, että vika voisi olla joko:

1. sytkäkasetissa
2. tulpissa (aivan uudet)
3. bensapumpussa (ei saa tarpeeksi soppaa täysikaasukiihdytyksessä)
4. MAP -anturissa (pätkisi).

Koska en tiennyt, mikä noista em. kannattaisi tsekata ensin, niin kirjoitin ongelmasta Maptunin Fredrikille, joka vastasi minulle, että 99% varmuudella vika on joko sytkäkasetissa tai tulpissa. Koska tulpat ovat aivan uudet, jäljelle jää sytkäkasetti.

Fredrik kertoi minulle, että Trionic 5 Saabien sytkäkasetti voi hajota myös siten, että se normaaliajossa toimii aivan normaalisti, mutta viritetyssä autossa ahtopaineiden saavuttaessa 1,3 bar (joissain tapauksissa 1,0 bar) auto alkaa nykimään, koska sytkäkasetti alkaa pätkimään.

Nyt täytyykin sitten kokeilla autoa takakontissa olevalla toisella sytkäkasetilla ja kokeilla, toimisiko auto moitteettomasti sillä.

En tiedä sitten, onko sillä mitään tekemistä asian kanssa, että kun auto oli ruosteensuojauksessa, niin auton moottoritila pestiin. Ja tietty pesijällä ei ollut kokemusta siitä, kuinka Trionic 5/7 -Saabin moottoritila pitäisi pestä. Eli sytkäkasetti irti, pesu, kuivaus puhaltimella sytytystulppien päältä ja vasta sen jälkeen sytkäkasetti takaisin paikalleen. En tietenkään halua suoranaisesti syyttää auton pesenyttä kaveria tuosta sytkäkasettiviasta, mutta se on voinut edesauttaa sytkäkasetin pätkimistä.

Ikävintä tässä asiassa on se, että sytkäkasetti toimii aivan kunnolla normaaliajossa, mutta kun ahdot saavuttaa 1,3 bar, se pätkäisee yhden kerran :evil:

Fredrik sanoi mulle, että tuo sytkäkasetti kävisi aivan mainiosti ei-viritettyyn autoon, koska siinä se toimisi normaalisti :evil:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vahva arvaus että ne on roiskinut vedellä sun kasettis paskaksi. Vettä pääsee sinne kasetin alle ja koneen lämmettyä höyrystyy ja tuhoo kasetin.
Kun etkös sä hiljattain vaihtanu kasetin uuteen kampiakselianturiongelmien ohessa niin ei luulis noin uuden kasetin vielä hajoavan, ja jos tulpatkin on uudet.. (?)
Turbo Sensonic kirjoitti: Fredrik sanoi mulle, että tuo sytkäkasetti kävisi aivan mainiosti ei-viritettyyn autoon, koska siinä se toimisi normaalisti :evil:
Jos joku vaikka vaihtas päittäin :roll: :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

NG900T kirjoitti:Vahva arvaus että ne on roiskinut vedellä sun kasettis paskaksi. Vettä pääsee sinne kasetin alle ja koneen lämmettyä höyrystyy ja tuhoo kasetin.
Kun etkös sä hiljattain vaihtanu kasetin uuteen kampiakselianturiongelmien ohessa niin ei luulis noin uuden kasetin vielä hajoavan, ja jos tulpatkin on uudet.. (?)
En mä vaihtanut sytkäkasettia kampiakselin asentoanturin vaihtamisen ohessa, vaan toi sytkäkasetti tuli vaihdettua aikaisemmin. Mulla on edelleen takakontissa varasytkäkasetti. Täytyy varmaan kokeilla sitä.
NG900T kirjoitti:Jos joku vaikka vaihtas päittäin :roll: :D
Niin, tai haluaisi ostaa halvalla sytkäkasetin, joka toimii ei-viritetyssä autossa :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuumer
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Tuo vikasi kuulostaa aivan samalta kuin omassa T5 9-3:ssani on.
En tosin tuota ole huomannut kuin kolmosella tai nelosella kiihdytettäessä, esim ohitukseen lähtiessä. Mulla se tosin saattaa rykäistä parikin kertaa oikein voimalla jolloin varmasti tulee nostettua kaasua. Tämän jälkeen kiihtyvyys on normaalia.

Hyvä tietää siis että lisää rahan menoa on tiedossa, tulpat kun jo vaihdoin kesällä.. :evil:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Tuumer kirjoitti:Tuo vikasi kuulostaa aivan samalta kuin omassa T5 9-3:ssani on.
En tosin tuota ole huomannut kuin kolmosella tai nelosella kiihdytettäessä, esim ohitukseen lähtiessä. Mulla se tosin saattaa rykäistä parikin kertaa oikein voimalla jolloin varmasti tulee nostettua kaasua. Tämän jälkeen kiihtyvyys on normaalia.

Hyvä tietää siis että lisää rahan menoa on tiedossa, tulpat kun jo vaihdoin kesällä.. :evil:
Tässä taitaa meikäläisellä olla vielä sellainenkin ongelma, että tuo sytkäkasetti on kaksi vuotta vanha, eli sillä olisi vielä yksi vuosi takuuta jäljellä. Mutta milläs osoitat Laakkosella (josta olen tuon sytkäkasetin ostanut), että se on rikki, kun se toimii normaaliajossa aivan moitteettomasti :evil:. P :evil: sk :evil: juttu. Täytyy ilmeisesti käydä investoimassa uuteen sytkäkasettiin ja siirtää tuo vanha reserviin, ellei sitten joku haluaisi ostaa sitä pikkurahalla. Ekaksi ajattelin kuitenkin kokeilla autoani takaluukussa olevalla sytkäkasetilla, jotta saan 100% varmasti selville, että vika todellakin on sytkäkasetissa. Tulpissa vika ei todennäköisesti ole, koska tulpat (NGK BCR8ES 0,8 mm:n kärkivälillä) on vaihdettu PCS:ssä auton huollon yhteydessä heinäkuun alussa.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kannattas varmaan kokeilla vielä BCPR7ES-11 tulpilla kun ei ole kallis ja nopea testaus.

Mulla on noi kasit kanssa, vielä avaamattomina, mutta en nää mitään syytä niitä käyttää koska noi normaalit seiskat toimii mainiosti myös stage5 softalla.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

NG900T kirjoitti:Kannattas varmaan kokeilla vielä BCPR7ES-11 tulpilla kun ei ole kallis ja nopea testaus.

Mulla on noi kasit kanssa, vielä avaamattomina, mutta en nää mitään syytä niitä käyttää koska noi normaalit seiskat toimii mainiosti myös stage5 softalla.
Vähän offtopicia, mutta joko sulla on täydellinen steg 5 -kitti kiinni autossasi?

Mulla oli aikaisemmin sellaista ongelmaa, että kun vaihdoin vaihdetta, niin ahdot ei nousseet maksimiinsa isommalla vaihteella. Maptunin Fredrik neuvoi vaihtamaan tulpiksi NGK BCR8ES:t, ja sen jälkeen auto on pelannut melko hyvin lukuunottamatta noita pätkimisiä täysikaasukiihdytyksessä. Täytyy vielä kokeilla autoa orkkistulpilla (jotka mulla on varalla takakontissa), sekä toisella sytkäkasetilla.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuumer
"Turbo"

Turbo Sensonic: Kerro miten kävi kun ehdit kokeilla toisella sytkäkassulla.
Onko sulla niin että se rykäisee vain yhden kerran jonka jälkeen toimii normaalisti?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Tuumer kirjoitti:Turbo Sensonic: Kerro miten kävi kun ehdit kokeilla toisella sytkäkassulla.
Onko sulla niin että se rykäisee vain yhden kerran jonka jälkeen toimii normaalisti?
Joo, rykäisee vain yhden kerran ja sen jälkeen ahdot nousee maksimiin ja auto lähtee matkaan oikein kunnolla :wink: Pelottaa vaan noi rykäisyt. Se on vähän samanlainen tunne kuin se, että moottorista leikkaa joku mäntä kiinni. Mulla on aikaisemiin käynyt em. tapaus OG900i16V:llä, joten tiedän, miltä se tuntuu :roll:

Jos syyssää antaa periksi, niin kokeilen autoa toisella sytkäkasetilla tämän vielä viikon aikana. Jos sataa, niin tuskin tulee mentyä ropaamaan tuota autoa, kun se on taivasalla.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuumer
"Turbo"

Turbo Sensonic kirjoitti:Jos syyssää antaa periksi, niin kokeilen autoa toisella sytkäkasetilla tämän vielä viikon aikana. Jos sataa, niin tuskin tulee mentyä ropaamaan tuota autoa, kun se on taivasalla.
Juu, ei sateessa ole kiva ropailla, eikä sitä pysty märällä tiellä oikein testaamaankaan, kun mulla ainakin tuppaa sutimaan sen verran paljon... :D
liian huonot/kapeat renkaat siis :( tehoahan ei ikinä ole liikaa :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Tuumer kirjoitti:Turbo Sensonic: Kerro miten kävi kun ehdit kokeilla toisella sytkäkassulla.
Joo, rykäisee vain yhden kerran ja sen jälkeen ahdot nousee maksimiin ja auto lähtee matkaan oikein kunnolla :wink: Pelottaa vaan noi rykäisyt. Se on vähän samanlainen tunne kuin se, että moottorista leikkaa joku mäntä kiinni. Mulla on aikaisemiin käynyt em. tapaus OG900i16V:llä, joten tiedän, miltä se tuntuu :roll:

Jos syyssää antaa periksi, niin kokeilen autoa toisella sytkäkasetilla tämän vielä viikon aikana. Jos sataa, niin tuskin tulee mentyä ropaamaan tuota autoa, kun se on taivasalla.
Hööö! Tuo kasetin vaihtohan on jopa viiden minuutin rojekti jos ptää tupakkatauon. Sen nyt vaihtaa minkä tahansa sillan alla tai parkkihallissa. Otapas Tomia niskasta kiinni ja aja se kasetin vaihtoon :evil: :evil: :evil:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Marko A
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla ´93 9000 Aerossa (chipCenter-softa) hajosi DI-kasetti aika lailla kuvailemallasi tavalla.
Jos luet alla olevaa topiccia niin siellä se näkyy, eli kun vaihdoin uudet tulpat muuttui rykiminen juuri kuvailemasi tyyilkseksi.
Di kasetti topic
Toimii siis normaaliajossa ja osakaasukiihdytyksissä. Lähinnä pätkäisi jos painoi oikein matalilla kierroksilla kaasun pohjaan jos, kiihdytti nätisti "herkuttelemalla" niin kulki aivan normaalisti.
Kasetti toimi vakio 2,3T:ssä ilman oireita.
Vahvasti täytyy epäillä sullakin tuota kasettia. Mutta kokeileppa
että kiihdytät nätisti ja vasta joskus 2500rpm jälkeen kaasu pohjaan.
Muuttuuko tilanne, eli jääkö töksäys pois?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Marko A kirjoitti:Vahvasti täytyy epäillä sullakin tuota kasettia. Mutta kokeileppa että kiihdytät nätisti ja vasta joskus 2500rpm jälkeen kaasu pohjaan. Muuttuuko tilanne, eli jääkö töksäys pois?
Kokeilin eilen tuota kiihdytystä, mutta kierrokset oli noin 3500 rpm, eikä 2500 rpm niin kuin ehdotit: ei mitään ongelmaa.

Eli kiihdytin maltillisesti 3500 rpm:ään saakka ja sen jälkeen polkaisin tallan pohjaan. Auto ei nykinyt pätkääkään.

Edelleen painotan sitä, että autossani oleva sytkäkasetti on kaksi vuotta vanha, eli siinä olisi vielä vuosi takuuta jäljellä. Mutta milläs osoitat myyjäliikkeelle, että sytkäkasetti on viallinen, kun se toimii aivan normaalisti normaaliajossa :?:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

peinu kirjoitti:Hööö! Tuo kasetin vaihtohan on jopa viiden minuutin rojekti jos ptää tupakkatauon. Sen nyt vaihtaa minkä tahansa sillan alla tai parkkihallissa. Otapas Tomia niskasta kiinni ja aja se kasetin vaihtoon :evil: :evil: :evil:
Joo, tuon sytkäkasetin vaihtaa kyllä tosi nopeasti, mutta mieluiten vaihdan sen, kun moottori on kylmä, eli en viitsisi lähteä ajamaan sitä minnekään "sillan alle tai parkkihalliin" :wink: Olen tänään duunissa Sport Sedanilla, joten NG900 on himassa ja sen moottori olisi kylmä. Täytyy katsoa, jos ehtisi vaihtamaan sen tänään.

Epäilyttää vaan, että toimiiko tuo takakontissakaan oleva sytkäkasetti. Se kun on auton originaali sytkäkasetti :roll:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tepa turbo
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Ettei olisi yksi tulppa särki... kaverilla oli noin vuosi takaperin samanlainen ongelma tonnarissa, kun paineet nousi 1bar kieppeille niin pätkäs heti kunnolla.
Viimeisenä keinona vaihtoi uudet tulpat niin loppu pätkiminen ja paineet nousi "normaaliin :oops: " tasoon...
Vaihtaessa huomasi yhden tulpan olevan särki.
vm.1986 9000i special ;-)
Vastaa Viestiin