ng900 kaasu hirttää

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kape1001
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:03

ng900 kaasu hirttää

Viesti Kirjoittaja kape1001 »

Ostinpa tuossa muutama kuukausi sitten harrastuksen. Talbot Horizon:in ja Peugeot 309:n jälkeen saabismi kuullosti houkuttelevalta. No hankin sitten -94 vuosimallin ng900:n 2.3 litran koneella automaattivaihteella. Mielestäni sain laitteen kohtuuhintaan, kun ostin yksityiseltä enkä liikkeestä. Liikkeissä saabeissa ei ollut juurikaan varusteita, omassani on automaatti-ilmastointi ja vakionopeuden säädin. Pikkuisen jännitti ostaa kun myyjä sanoi että vehkeeseen on kesällä vaihdettu uusi käytetty moottori fustilta, olihan sillä kuitit siitä, mutta silti. Saabin koneesta oli kuulema hajonnut laakerit. Autolla on ajettu 195t, moottorilla 60 tkm "tai jotain" ja tähän autoon asennettuna noin 3tkm. Soitin moottorista aikanaan fustille ja sanoivat että kone oli ruotsista tuodusta -96 vuoden saabista ja vähän ajettu. Mutta mistä noista tietää.

Mutta asiaan. Seuraavanlainen vika ilmenee kovemmalla pakkasella (ja hyväksi talviautoksi väittävät). Koneen ollessa kylmä kaasu hirttää kiinni. Normaalisti kierrokset nousevat noin 1900 rpm tyhjäkäynnillä (vaihde P tai N )tämän lienee aihuttaa jonkinlainen ryyppy automatiikka. Kun kone lämpenee tyhjäkäynti kierrokset laskee. Kun Kytkee D:n päälle kierrokset laskee aina 1100:n. Mutta sitten joinain kertoina ilmenee vika. Tyhjäkäynnillä kaasua painaessa kierroslukumittarin neula kohoaa ja jää paikalleen, kaasu ei palaudu. D:llä kone vääntää huomattavalla voimalla. Ilmiö oli huomattavan ikävä Tampereen ohikulkutiellä kun lähdin ohittamaan ja survaisin kaasua vähän enemmän ja vauhtia rupesi olemaan 120 ja kiihtyy. Piti turvautua tökkäämään vaihde vapaalle. Kierrokset kävi n 5 sekuntia 7000rpm ja sitten ne laski yhtäkkiä 1100 rpm ja matka jatkui. Tyhmä olin kun lähdin liikenteeseen testaamaan, huomasin jo parkkipaikalla että taas ei kaasu vastaa ihan odotetusti. Enää en kyllä samaa virhettä tee oli sen verran jännää. Eikä tuo autollekkaan varmaan hyvää tee.

Nyt kysymys viisaammille. Onko autossa kaasuvaijeria mikä voi jäätyä. Vai olisiko kyseessä ryyppy/ruisku automatiikan vika?
ng900S 2.3 aut -94
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Itselläkin ilmenee välillä samanlainen vika mutta aika harvoin. Tarkemmin ajatellen sitä vikaa ei ole vähän aikaan tapahtunut.
Kierrokset voi yhtäkkiä moottoria käynnistäessä hypätä 2000 rpm:n, vaikka moottori olisi lämmin. Mutta ongelma poistuu jos sammuttaa auton ja odottaa vähän aikaa. Varmaankin vika johtuu ryypystä mutta vaikea sanoa mikä sen aiheuttaa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Vikaa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, tuo voi kyllä haitata reilusti ajoa. Minulla itselläni on Saab NG900 SE 2.0L Turbo ja toimii kuin ajatus. Siinä ei ole ollut kyllä mitään tuo tapaisia vikoja minun omistusaikanani. Kierrokset pysyvät siististi AINA kohdallaan tyhjäkäynnillä ja se kerran tarkastettiin Saab-huollossa, niin oli melkein täysin sama kierrosluvut kuin käyttöohjekirjassa. Kierrokset eivät juutu paikoilleen. Ajettavuus on todella hyvä, vaikka on ajettu moottorilla 240 000 kilometriä. Voi verrata vaikka ihan uusiin Saabbeihin, niin pärjää ainakin moottorin toiminnan puolesta tosi hyvin. Pienin kulutus taisi olla jotain 6,7 litraa/100km:llä; eli jos tietokone ei valehtele, niin luulisin, että puristuksiakin koneesta löytyy vielä, mitä olen verrannut saman tehoiseen 9-3 SS:ään. Ja kummatkin autot samanlailla kiihtyvät.

Ja yllättävää on jokseenkin, että tämä loistoyksilö löytyi Saab-merkkimyymälästä, mutta hintaa on vähän liikaa. Varusteluina on vakionopeussäädin, varashälytin, sininen (Magic Blue) metalliväri, turbo, automaatti-ilmastointi, manuaalivaihteisto, vaalea kangassisustus ja joku aurinkoisuustunnistin tai semmoinen muu samanlainen. Ja korimallin pitäisi olla hatscbag. Tämä oli AINOA NG900 Saab puolen vuoden aikana, joka löytyi Oulun ja Kajaanin liikkeistä, mutta taisi 3 myymälää jäädä tarkastamatta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
kape1001
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:03

Viesti Kirjoittaja kape1001 »

Syy löytyi. Sijoitin haynes:in manuaaliin ja kymmenen minuutin saab tyyppikoulutuksen jälkeen eikun purkamaan ja ihmettelemään. Pikkaisen tuo 6 asteen pakkanen meinaa näpit kohmettaa, mutta mitenkäs muuten sitä tutkii kylmässä ilmeneviä vikoja.
Kaasuvaijeri löytyi helposti "resonanssikammion" alta ja yhden nipsin takaa. En edes irrottanut ilmanputsarin letkua. Kaasuvaijeri tulee korvakkeeseen, jossa on kiinni myös cruise laitteiston vaijeri. Korvakkeen juuressa on jousi, jonka pitäisi ilmeisesti vääntää kaasu pois päältä kun kaasuvaijeri vapautetaan. Näin ei kuitenkaan omassani käynyt. Vaan kun korvake ensinnäkin liikkuu väkinäisesti asteittaan (tök tök) ja se ei palaudu. Sama asteittainen liike on havaittavissa kaasupoljinta painaessa. Kysymys: miten teillä muilla kaasu poljin toimii, toimiiko se jouheasti vai pitääkö siinä olla tuota askellusta?
Korvakkeen juuressa oleva jousi vaikutti siltä ettei se ole nähnyt rasvaa vuosiin. Perinteinen rasvataan se ja nytkytetään oiken kovaa metodi auttoi tässäkin tapauksessa. Mutta ei se vieläkään toimi ihan niin hyvin kuin luulisin sen pitävän toimia. Pientä jäykkyyttä ja askellusta jäi. Kyseinen korvake liikauttaa akselia jonka toisessa päässä on anturi joka mittaa kaasun asentoa ja akselissa on rikastimeen viittaava läppä ilmanottoaukossa. Olisiko tuon akselin laakerit/tiivisteet vähän jumissa. Uskaltaako tuonne ilmanottoaukkoo tunkea rasvoja ja voiteluaineita? Jos niin mitä ehdotatte?
ng900S 2.3 aut -94
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, minulla kaasupoljin toimii jouheasti ja on sopiva minulle. Ei ole takkuilut tai tökkinyt mitenkään minun aikanani.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
kape1001
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:03

kulutuksesta ja kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja kape1001 »

Mulla kulutus oli Helsingin reissulla tieturin mukaan 8.8 noin 110 nopeudessa ja kaupungissa menee 15 näin talvi sudituksissa. Pitää varmaan laskea kulutus ihan laskukoneella kun toi kulus vaikuttaa vähän korkealta, mutta bensahan on halpaa... :wink:

Vai että poljin toimii jouheasti, sitten mun kyllä pitää jatkaa rasvaus operaatiota. Kaasun polkeminen tuntuu kuin ruosteista saranaa kääntäis.
ng900S 2.3 aut -94
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: ng900 kaasu hirttää

Viesti Kirjoittaja wesku »

kape1001 kirjoitti:
Mutta sitten joinain kertoina ilmenee vika. Tyhjäkäynnillä kaasua painaessa kierroslukumittarin neula kohoaa ja jää paikalleen, kaasu ei palaudu. D:llä kone vääntää huomattavalla voimalla. Ilmiö oli huomattavan ikävä Tampereen ohikulkutiellä kun lähdin ohittamaan ja survaisin kaasua vähän enemmän ja vauhtia rupesi olemaan 120 ja kiihtyy. Piti turvautua tökkäämään vaihde vapaalle. Kierrokset kävi n 5 sekuntia 7000rpm ja sitten ne laski yhtäkkiä 1100 rpm ja matka jatkui. Tyhmä olin kun lähdin liikenteeseen testaamaan, huomasin jo parkkipaikalla että taas ei kaasu vastaa ihan odotetusti. Enää en kyllä samaa virhettä tee oli sen verran jännää. Eikä tuo autollekkaan varmaan hyvää tee.

Nyt kysymys viisaammille. Onko autossa kaasuvaijeria mikä voi jäätyä. Vai olisiko kyseessä ryyppy/ruisku automatiikan vika?
Samaa oiretta vanhempieni NG900 -94 aut 2.3 viime viikolla, otin kaasuvaijerin irti moottorin päästä, sanomalehteä kaasupolkimen alle jotta öljyä ei valuisi matolle, pätkä kumiletkua vaijerin kiinnitysmuoviin ja siihen moottoriöljyä valumaan muutamaksi tunniksi.

t Vesku
Dandy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 17:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dandy »

Ajelen tommosella NG900T:llä -97, ja mittarissa reilu 200000. Kaasu ei hirtä kiinni, mutta kaasupoljin on ostohetkestä lähtien (kesäkuu 2003) tuntunu aika jäykältä, ja pientä pykällystä siinäkin on havaittavissa. Pykällystä siten, että esim. kun moottoritiellä hakee semmosta hyvää tasa-kaasua (cruiseria ei ole), niin poljin painuu ja nousee pienin nykäyksin ja sopivaa kohtaa on vaikea löytää. Itse oon pitäny sitä tyyppiominaisuutena. Isän 9-3:ssa on niin kaasu- kuin kytkintuntumakin todella paljon "helpompi" kuin tässä ysisatasessa. Meinaan että eivät oo jäykkiä ja kytkimen käyttö on jouhevampaa. Tässä satkussa kaasua polkiessa saa voimaa käyttää varmaan tuplasti muihin kokeilemiini henkilöautoihin verrattuna. AKE:n autotohtori-katsastusmies sanoi sillon kesällä, että kytkin toimii hyvin ja, että auto tuntuu hyvältä ajaa, joten en ihmetellyt sitä sen enempää. Kaverit ei tällä kyllä osaa ajaa.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Sitä jäykkyyttähän tuo kytkinvaijeri tahtoo tuottaa vanhetessa. 93;ssa on hydraulikäyttöinen kytkin, kiittäkäämme GM;ää(General Malfunctionia) tuosta vaijerin käytöstä :evil: Eikö tonnarissa ja og900;ssa oo hydraulinen?
Omassa on tuo kytkin myös ärsyttävän jäykkä kaupunkipyörityksessä. Muuten tässä yks päivä kun polkimet alko takkuileen niin poistin rutussa ja umpijäässä olleen lattiamaton pois. Pitäs saada tuommonen ei kangasmatto.
Siinä taas tunsi ihtens fiksuks kun kiroili polkemista ja sitte huomas tuon maton olevan lähes kokonaan polkimien alla :? :lol:
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
kape1001
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:03

Viesti Kirjoittaja kape1001 »

Dandy kirjoitti:Pykällystä siten, että esim. kun moottoritiellä hakee semmosta hyvää tasa-kaasua (cruiseria ei ole), niin poljin painuu ja nousee pienin nykäyksin ja sopivaa kohtaa on vaikea löytää. Itse oon pitäny sitä tyyppiominaisuutena.
Joo juuri samavika oli itselläni. Loppujenlopuksi kaasu hirtti kiinni. Kannattaa rasvata vaijeri ja vaijerin palautusjousi sekä ilmanottoaukosta löytyvän ilmaläpän akseli/laakerit. Omassani noilla toimepiteillä pykällys hävisi ja kaasu toimi jouheasti. Käytin ihan tavallista ohutta crc-tä. Imukanavassa olevan akselin "laakereita" rasvasin tosi maltillisesti.
ng900S 2.3 aut -94
Vastaa Viestiin