Jouset ja iskunvaimentimet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Jouset ja iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Kysyin tuossa merkkiliikkeen hintaa uusille iskareille tuohon 9-3 5d malliin.(2,0l vapari 130hv) Taitaa mennä pelkillä iskareiden vaihdollakin yli tuhannen euron töineen kaikkineen.
Tuossa naapurissa on rengasliike, jossa kaveri ilmoitti töineen kaikkineen Monroen iskareille iskareille hinnaksi 768 euroa. Ne olisi sellaiset "aktiiviset" iskarit, jotka muuttuu ajotyylin mukaan jne. (En mä niistä tiedä tarpeeksi, joten älkää välittäkö pikkuseikoista :lol: )
Minulla on autotallissa uudet takajouset, jotka on ostettu 900 malliin vm95???. Käykö ne takajouset heittämällä paikoilleen, vai pitääkö suunnistaa varaosaliikkeeseen ostamaan 9-3 jouset?.
Kun nuo työt alkaa, niin olisiko hyviä vinkkejä, mitä sieltä kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun on paketti levällään?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kysyppä vielä Procarservicestä (014282200) hinta Bilstein Sport -iskareille. Aika kalliilta vaikuttaa nuo hinnat, paljonkohan oli töiden osuus..? Osaava kaveri vaihtaa iskarit kyllä parissa tunnissa. 900:n takajouset käyvät myös 9-3:een, mutta enpä tiedä kannattaako niitä vaihtaa, jos jouset on ehjät.

Eski
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Hinnathan kuulosti suorastaan törkeiltä!
Itse ostin koko alustapaketin alle neljän sadan, tosin iskarit on japanialaiset ja jouset (-35mm) ruotsalaiset, ja kaverialennuksella liikkeestä, mutta silti. Ja hinta pitää sisällään vielä läjän puslia motonetista. Asennus hintaa on hieman vaikeampi määrittää kun velipojan kanssa vaihdettiin, mutta ei siinä montaa tuntia mennyt huonoissakaan oloissa.

Kannattaa tosiaan kysyä mahdollisimmanmonesta paikkaa, ei se soittelu paljoa maksa eikä aikaa vie, jos vaan viitsii. Ja tinkiä pitää aina!
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Onhan noilla hintaa

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mutta kun ei ole itsellä taitoa, työkaluja ja asennuspaikkaa (Voitte järjestellä ko. kohdat mielivaltaiseen järjestykseen 8O ), niin aina se on vain merkkipajalle tullut ajeltua.
Minulla oli tarkoitus ajaa tänä kesänä Suomen puolelle juuri tuolla ko. Saapilla, mutta tulinkin uudemmalla. Tarkoituksena olisi ollut päivittää tuo alusta, koska se on Suomessa halvempaa kuin täällä. Periaatteessa kannattais vaikka ostaa ne iskarit sieltä ja postittaa ne tänne ja tekis asennuksen täällä.
Onneksi lähdin kuiten matkalle uudemmalla, kun loman jälkeen heitti vanhus ohjaustehostimen öljyt pihalle 100 kilsan ajelun jälkeen ja se olis ollut Saksan autobahnilla keskellä yötä ehkäpä hieman harmittava tilanne, etten sanoisi peräti hermostuttava... 8O .
Tuossa oli puhetta noista alustan muista osista (puslat yms.) Onko siellä sellaisia puslia, jotka kannattaa nyt vaihtaa vaikkapa varmuuden vuoksi tms.??? Kiitos vinkeistä jo tähän mennessä!!!
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jouset ja iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja patse »

Saabel kirjoitti:...Ne olisi sellaiset "aktiiviset" iskarit, jotka muuttuu ajotyylin mukaan jne...
kunhan eivät ole Monroen Sensa-track iskarit, ne voi unohtaa heti. Nuo eivät kyllä toimi mitenkään, ovat aivan liian pehmeät ihan perusautoonkin. Omassa 9-3 on Monroen Reflex iskarit jotka ovat ihan ok. Tuntuvat kuitekin "täräyttävän" hieman kovan tuntuisesti kuoppiin ja töyssyihin ajettaessa eli vastusta löytyy vähän liiankin paljon tuollaisiin nopeisiin iskuihin.
Rengasliikkeilläkin taitaa olla noissa muissa tarvikkeissa hintakerroin vähän turhan korkea. Ihan tarvikeliikkeistä kyselemällä varmasti löytyy sopivan hintaiset kaasuiskarit.
Edestä tietysti kannattaa tarkistaa alapallonivelien kunto. km määristä ei ole tietoa milloinka ne voisivat olla kuluneet. Omalla kohdalla vm.-01 128tkm ajettu 9-3 meni katsastuksesta just läpi.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Auton kilometrit

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Auto on siis vm 99 ja sillä on ajettu 125 tkm. Samalla kertaa, kun se ohjaustehostimen letku vaihdettiin, niin tehtiin vuosihuolto ja katsastustarkastus ja liike kävi myös katsastamassa auton. Käsijarru oli näköjään säädetty huollossa ja nyt pitää jämptisti. Samoin ilmastoinnin pienet temppuilut oli hoidettu ajamalla uudet softat sinne.(hinta yhteensä koko huollolle 996 euroa)
Katsastuksessa ei ollut tullut mitään huomauttamista edes iskareista tai pallonivelistä, mutta kyllä ne iskarit ainakin alkaa finaalissa olla.
Taidan käväistä paikallisessa varaosaliikkeessä kyselemässä eri vaihtoehtoja noille osille. Oli hyvä vinkki tuollainen noista Monroen iskareista, kun ei sitä meikäläinen olisi tiennyt niiden eroista mitään.
Kyllä alkaa kiinnostamaan ostaa tavarat erikseen varaosaliikkeestä, jos hintaeroa on esim. edellämainitut 300 euroa joihinkin jaappaninpoikien iskareihin ja pitänee soittaa sinne Procarserviceenkin.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

georges kirjoitti:Hinnathan kuulosti suorastaan törkeiltä!
Itse ostin koko alustapaketin alle neljän sadan, tosin iskarit on japanialaiset ja jouset (-35mm) ruotsalaiset, ja kaverialennuksella liikkeestä, mutta silti. Ja hinta pitää sisällään vielä läjän puslia motonetista. Asennus hintaa on hieman vaikeampi määrittää kun velipojan kanssa vaihdettiin, mutta ei siinä montaa tuntia mennyt huonoissakaan oloissa.

Kannattaa tosiaan kysyä mahdollisimmanmonesta paikkaa, ei se soittelu paljoa maksa eikä aikaa vie, jos vaan viitsii. Ja tinkiä pitää aina!

Mitkä jouset ja iskarit sulla tarkalleen on? Ja onko iskarit tarkoitettu madallettuun alustaan? Itelläkin tonttiin lasku tulossa tuossa kohta puoleen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Noita Sensa-traceja ei ilmeisesti enää tehdä, saattaa toki varastossa olla.
9-5 2,3t -03
#2514
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Näin lauantai iltana en muista malleja, eikä merkkikään mene välttämättä oikein, mutta jouset on 35mm tiputtavat lefsjörs(tai miten se nyt sitten kirjoitetaankin) ja iskarit Kaybat, sellaiset mitkä on tarkoitettu juuri madallettuun alustaan ja ovat olevinaan jäykemmät, nimikettä en tosiaanaan muista.

Mutta kysyessäni koni/eibach yhdistelmää hinta pompsahti vähän turhan korkeaksi silloiseen rahatilanteeseen...
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Jos jollekkin olisi tarvetta niin minulta löytyisi ng900 turbo etuiskarit lähes uudet ja uudet turbon jouset(ei madallus) Kiinnostuneita?
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Vastaa Viestiin