Help. autossani on jälkipoltin. Eihän se sentään hävittäjä ole. Katselin konepellin alle, kun etsin syytä kaasun takkuamiseen ja ihmeekseni huomasin että yhden kumiletkun päässä jöpötti sytytystulppa. Mitä hel** . Onko edellinen omistaja päätynyt edulliseen korjausratkaisuun ennen auton myyntiä.
Tulpattu (kirjaimellisesti) letku menee takaiskuventtiilinkautta pakosarjanpäällä olevaan metalliputkeen, josta se haarautuu jokaiseen pakokanavaan. Muilla taitaa olla koneissaan tulpat/pultit noissa kohdissa. Vain 2.3 autoissa taitaa olla kyseinen vehje. Letku on ollut joskus kiinni alipaine venttiilissä jota ohjataan toisella solenoidi venttiilillä. Sitten on kompura joka työntää ilmaa letkuja pitkin kylmästartissa pakokanavaan, jotta palamattomat kaasut jälkipalaa ja lämmittää katalysaattorin. Näin kertoo Haynes:in manuaali.
Startatessa autostani kuuluu kuskin puolen sumuvalon paikan takaa kompuran/paineilman purkautumis huminaa n 10 sek. Kuuluko sama ääni muilla vai onko tuo humina juuri kyseisen afterburnerin kompuran tuottamaa ? Tarvitsee varmaan päästä auton alle ihmettelemään.
Tuleeko kenelläkään mieleen miksi tuo letku on tulpattu jos kerran kompura toimii? Täyttyy varman laittaa kuntoon ja katsoa mitä tapahtuu kun se vehje toimii. Räjähtääkö katti vai motti.
-Kari
ng900s 2.3 ja after burner
ng900s 2.3 ja after burner
ng900S 2.3 aut -94
Jos siitä alipaineventtiililtä tulevasta letkusta puhaltaa käynnistyksen jälkeen ilmaa ja puhallus loppuu (pumppu sammuu) hetken päästä ja pakosarjan putkista saa ilmaa menemään läpi, voi sen letkun kai laittaa takaisin kiinnikin.
Systeeminhän on tarkoitus toimia vain hetki käynnistyksen jälkeen.
Imusarjasta solenoidiventtiilille ja siitä alipaineventtiiliin kulkevat letkut
on tietty oltava paikallaan ja ehjiä. Muuten tulee ilmavuoto imusarjaan joko jatkuva tai vain kylmänä vaivaava.
Systeeminhän on tarkoitus toimia vain hetki käynnistyksen jälkeen.
Imusarjasta solenoidiventtiilille ja siitä alipaineventtiiliin kulkevat letkut
on tietty oltava paikallaan ja ehjiä. Muuten tulee ilmavuoto imusarjaan joko jatkuva tai vain kylmänä vaivaava.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96