Viggen kytkin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viggen kytkin

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Onko kokemuksia, tai tietoa kuinka Viggen kytkin toimisi NG900:ssa ilman päivitystä hydrauliseksi? Viggen kytkinpaketti on 320e ja muuttaminen hydrauliseksi varmaan toinen mokoma.

Varmasti kytkin tulisi raskaammaksi, mutta olisikohan liian raskas?

Paljonkohan kytkinvaijerin kestoikä lyhenee?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: Viggen kytkin

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

deportivo kirjoitti:Varmasti kytkin tulisi raskaammaksi, mutta olisikohan liian raskas?
Ei tuo omassa ainakaan järin raskas ole. Esimerkiksi 2.3 turbo tonnariaerossani oli aivan hemmetisti raskaamman tuntuinen kytkin kuin Viggenissä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Viggen kytkin

Viesti Kirjoittaja Hook »

CC Aero kirjoitti:Ei tuo omassa ainakaan järin raskas ole. Esimerkiksi 2.3 turbo tonnariaerossani oli aivan hemmetisti raskaamman tuntuinen kytkin kuin Viggenissä.
Eikös tuo viggenisi olekkin nestekytkimellä? Kun kyseltiin että mitenkäs yhdistelmä Viggenkytkin+vaijeri..
Kyllä tuo viggenkytkin on kevyt hydraulisena, mutta en usko että se mahdottomaksi menee tuolla vaijerillakaan, ainakaan jos mies ratissa :)

Tietty tuossa kytkinrempan yhteydessä se on luvattoman helppo muuttaa nestekäyttöiseksi... Joten asennuskuluissa säästää väkisin. Tai jos tekee itse, niin kysehän on vain ajasta :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: Viggen kytkin

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Hook kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:Ei tuo omassa ainakaan järin raskas ole. Esimerkiksi 2.3 turbo tonnariaerossani oli aivan hemmetisti raskaamman tuntuinen kytkin kuin Viggenissä.
Eikös tuo viggenisi olekkin nestekytkimellä? Kun kyseltiin että mitenkäs yhdistelmä Viggenkytkin+vaijeri..
Kyllä tuo viggenkytkin on kevyt hydraulisena, mutta en usko että se mahdottomaksi menee tuolla vaijerillakaan, ainakaan jos mies ratissa :)

Tietty tuossa kytkinrempan yhteydessä se on luvattoman helppo muuttaa nestekäyttöiseksi... Joten asennuskuluissa säästää väkisin. Tai jos tekee itse, niin kysehän on vain ajasta :)

Hook
Juu näin on, tuli lukaistua vähän liian kiireellä tuo viesti. :oops: Kokemusta ei ole yhdistelmästä viggenkytkin ja vaijeri.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

-Hook-

Kyllä tuon vaijerista/hydrauliseksi voisin toki teettääkin jos se ei maksaisi n.350e lisää. :( Itselläni ei ole mahdollisuutta tehdä tuota remonttia.

Pointi oli, että pitäis varmuudella tietää toimiiko toi viggen kytkin setti vaijerilla ilman mitään ongelmia. (kytkinvaijerin katkeamisia ja vaikeuksia painaa kytkin pohjaan): :evil: Kyllä jaloissa pitäis ruutia olla tarpeeksi jos ei kytkin nyt ihan mahdottoman raskaaksi tule käyttää, kun on hokia tullut tahkottua eräitä vuosia. :wink:
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

On se vaijerilla aika raskas, olen tekstannut.

Kyllähän siihenkin vaijerilla tietty tottuis, mutta vois kuvitella, että vaijeri on kovilla.

Itsellä viggenkytkin nesteillä ja on kevyt ja muutenkin mukavamannan tuntuinen kun alkuperäinen vakiokytkin vaijerilla. Olen tyytyväinen päivitykseen.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

-NG900T-

Sanoit, että oot testannut tuollaista kompromissikytkintä. Tiedätkö onko tuon setin omistaja joutunut vaihtaan usein vaijeria ja toimiiko kytkin muuten ok? Onko auton omistaja muuten foorumin käyttäjiä?

Toki tuo hydraulinen olis käyttäjäystävällisempi, mutta on pirun kallis. Tulispahan vähän sportimpi tunne, kun on jäykempi kytkin. :lol:
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Jos jollain laitettu hydraulikytkin niin kannattaa kokeilla ja miettiä sit uudestaan.Itellä viggenkykä ja hydraulipolin ja enää en halua vaijeria polkea.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

deportivo kirjoitti:-NG900T-

Sanoit, että oot testannut tuollaista kompromissikytkintä. Tiedätkö onko tuon setin omistaja joutunut vaihtaan usein vaijeria ja toimiiko kytkin muuten ok? Onko auton omistaja muuten foorumin käyttäjiä?
Kysy nimimerkiltä saab900rs lisätietoja
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Spekulointia. Tuon turbon vakiokytkimen (paineasetelman) väännönkesto on noin 400nm, kun taas viggenin ehkä jotakuinkin 500-600nm. Tämä siis tarkoittaa ehkä noin +50% poljinvoiman lisäystä, koska tuo väännönkesto saadaan pääosin jäykemmällä (enemmän puristavalla) paineasetelmalla.

En usko että tuo kumminkaan heikentää merkittävästi vaijerin kestoa, kun noita on katkeillut 200-300nm kestävällä vakaparin paineasetelmallakin.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mulla on Viggen -kytkin ja paineasetelma tilauksessa. Työsylinterin ostin jo valmiiksi PCS:ltä eilen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

-Hook-

Mä ajattelisin myös, ettei tuo viggen setti välttämättä vaijereita katko, tai ole syynä katkeamiseen. Minkä syyn takia jollain tuntuu vaijerit paukkuvan poikki usein, oli sitten kyseessä turbo tai vapari? Mistä kohtaa ne katkeaa ja miksi?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

deportivo kirjoitti:-Hook-

Minkä syyn takia jollain tuntuu vaijerit paukkuvan poikki usein, oli sitten kyseessä turbo tai vapari? Mistä kohtaa ne katkeaa ja miksi?
Olisko osasyynä tarvike vaijerit. Itse oon ainakin kantapään kautta oppinut sen, etten enään koskaan osta tarvike vaijereita.
Vastaa Viestiin