93 se:hen aeron penkit...?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

On vähän alkanut houkuttaa sisustan päivitys aeron (vm01->) penkeillä. Miten on onnistuuko tuollainen päivitys kuinka helposti, eli onko sähköjohdot valmiina noille sähkösäätöisille penkeille? Auto on 93 2.0T SE vm01. Mitä muita ongelmia tulee eteen?
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Jatketaan nyt tähän aiheeseen, kun asia on sama.

Mitä tarvitaan, kun tavalliseen 9-3:een laitetaan sähköpenkit muistilla? Johdot valmiina? Tarviiko techiä? Nopeasti wis:ä katsoessa luulisin, että menee heittämällä ja muutaman sulakkeen ostolla, mutta varmistaisiko joku varmalla tiedolla.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
oltsi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 17:31
Paikkakunta: Rauma

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja oltsi »

Jatketaan nyt vanhaan aiheeseen ku otsikkoki oli sopiva :D eli tuli tossa vaihdettua penkit mun -01 9-3:seen aeron nahkaiset sähköpenkit. Penkin alta löytyi alkuperäinen liitin joka sopi uusiin nahkapenkkeihin. Liittimet kiinni ja kuskin penkki toimi mut apparin penkki ei hievahdakkaa :evil:

No nää penkit tuli 900:sesta joten siellä oli johdoista ryöstetty jotta penkki liikkuu. Ite tehtiin samanlaisesti et saatii penkki autoon. Mut nyt ku orggisliitin ei oo kiinni ni bägivalo palaa.
Kaiken järjen mukaa apparin penkinkin pitäisi toimia ku lykkää vaa liittimen kiinni? Onko tietoa mikä vois olla vikana?
Sen verran oon netistä etsiny et vika vois olla apparin penkin releessä tai jossain piirikortis?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itse tarkastaisin ne johdotukset ensin vaikka WISsistä, että kaikki kytketty oikein.
Täytyykin näköjään verrata noita kuskin penkin liittimiä myös jos sulla toimi suoraan PnP ilman johtojen modausta kuskin jakkara. Mulla puuttuu apparin liittimestä 2 johtoa omassa autossa. +12V kaiketi (paksumpi johto ja leveä nasta) sekä pieni nasta (twice:ltä singnaali, milloin sitä voi liikuttaa). Ajattelin että kuskinkin puolelta ko. johdot puuttuu. Sinne pitäis vielä varmaan kolmaskin johto saada, noiden lisäksi, eli jatkuva heräte muistille.
Tilasin marmotiskiltä puuttuviin johtoihin liittimen nastoja, jotta voin käyttää originaaleja liittimiä.

Edit: niin NG900 ei ole airbagejä istumissa joten siellä niitä ei ole siis kytkettynä. Eli ne johdot pitäis varmaan vetää sen orig. liittimen kautta.

Ja toi vanha Napen topic olis todella hyödyllinen jos siellä olevat kuvalinkit vaan toimisi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
oltsi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 17:31
Paikkakunta: Rauma

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja oltsi »

Penkit sain toimimaan. Hetki googlen kautta surffailtua löysin sähkökuvan penkeistä. Kuskin penkille en tehnyt mitään ku se jostain syystä toimi jo laittamalla plugi vaan kiinni. Apukuskin penkille toin sitten virran vaan kylmästi tupakinsytyttimeltä. Piti tehdä suoraan sulaketaulun takaa mut ei ollu tarpeeks pitkää johtoa kotona :D Apukuskin penkissä toimii nyt kaikki, penkin lämmitin, turvavyön ilmaisin ja toivon mukaan bägitki, pitää käydä joku päivä kuittaamassa ja katsomassa kuinka käy
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt on täälläkin dieselissä aeron penkit kiinni. Kuskinpenkkiin piti vetää +12V sekä 2 kpl I-bus johtoja, apparille riitti +12V ja TWICEltä lupa liikkua. Pistän vaikka huomenissa tarkemmat kytkentä ohjeet. Liittimiä tarttee seuraavasti: 2kpl sulakerasian pohjaan nastoja. 3 kpl ohuita liittimiä penkkien liittimiin, 2 kpl isoja liittimiä penkkien liittimiin ja 1 kpl TWICEn ohuita liittimiä, sekä 2 ryöstöliitintä (tai johtojen kolvaus) TWICEltä lähteviin I-bus johtoihin. 8 h meni aikaa pyöreesti kun rauhassa kattelin ja purin/ kasasin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

No nyt se penkkien kytkentä: (toimi siis -01 aeron penkit -00 SEhen, jossa normit sähköttömät jakkarat) Kytkentä katsottu WISsin sähkökaavioista.

Tarvittavat osat:
noin 5 metriä 2.5mm2 (punaista) virtajohtoa,
yhteensä noin 3 metriä 0.5mm2 virtajohtoa (valkoista ja vihreää n. 0.5m, 2m YE/Bu väri)
2 kpl varokerasian pohjan liittimiä (+12V 30A sähkön syöttö), osanumero luutavasti 4464343.
2 kpl penkin alla oleviin liittimiin (H29-1 ja H29-2) leveät nastat (+12V 30A sähkön syöttö), osanumero 4115580
3 kpl penkin alla oleviin liittimiin (H29-1 ja H29-2) kapeammat nastat, (kuskin penkkiin 2 kpl I-Bus ja 1kpl apukuskin puoli TWICEltä penkin liikuttelu lupa) osanumero 4115457
1 kpl TWICEn kapea liitin osanumero 4115499
2 kpl ryöstöliittimiä 0.5mm2 johdolle, (tai johtimien kolvaus johtoon kiinni).
2 kpl 30A varokkeita
nippusiteitä ja eristysnauhaa.

Sisustan purku:
Avain pois virtalukosta -> varmuuden vuoksi akku irti ->
Penkin ruuvit irti -> liittimet irti ja penkit ulos -> Polvisuoja ja hanskalokero pois -> keskikonsolin sivut pois -> Etuovien astumis listat oviaukoista pois jotta lattia maton saa kummaltakin puolelta vedettyä auki, sulakerasian voi kojelaudan päädystä irroittaa.

Nyt pitäis olla kaikki tarvittava esillä, varoketaulu, TWICE kuskin penkin alla, penkin liittimet ja paikat mistä vetää johdot.

Johdotukset:
Kuskin penkki:
Penkin liittimen H29-1 navasta 1 2.5mm2 johto suoraan varoketaulun 22a sulakkeen 16 pohjaan (tässä ohitin liittimen H33-3 koska sielläkään ei ole johtoja omassa autossa).
Penkin liittimen H29-1 navasta 15 0.5mm2 johto (vihreä) TWICEn liittimen navasta 38 lähtevään vihreään I-BUS johtoon ryöstöliittimellä (tai kolvaamalla).
Penkin liittimen H29-1 navasta 19 0.5mm2 johto (valkoinen) TWICEn liiittimen navasta 15 lähtevään valkoiseen I-BUS johtoon ryöstöliittimellä (tai kolvaamalla).

Apparin penkki:
Penkin liittimen H29-2 navasta 1 2.5mm2 johto suoraan varoketaulun 22a sulakkeen 5 pohjaan (tässä ohitin liittimen H33-3 koska sielläkään ei ole johtoja omassa autossa).
Penkin liittimen H29-2 navasta 29 0.5mm2 johto (YE/BU) TWICEn liittimen napaan 3.

Apparin penkin johdot vedin keskikonsolin virtalukon kohdan ja kässärin välissä olevan kaapeliviennin läpi kuskin puolelle johtonippua seuraten sekä TWICElle että varokerasialle.
Kuskin penkin johdot vedin myös johtonippuja pitkin TWICElle ja varokerasialle.
Johdot kiinni nippusitein ja erkkarilla.

Kun johdot vedetty ja varokkeet paikallaan, kannattaa kokeilla toimiiko penkit, eli penkit autoon ja liittimet kiinni kumpaankin penkkiin (ettei airbag valo ala lommottamaan!) Akku kiinni ja virtaa mahdollisesti avaimella. Jos liikkeet toimii, homma bueno. Avaimet pois -> akku irti

Penkit pois ja sisustan laittaminen takaisin purkua päinvastaisessa järjestyksessä.
Lopuksi akku kiinni ja kovaa ajoa :D

Huomio! nastoja ei saa kokeilla liittimiin ellei ole erikoistyökalua, jolla niitä irroitetaan! Niitä ei saa enään irti, samoin varokekepohjan liittimet!

Kannatta tarkastaa myös että vanhan penkin ja uuden penkin muut johdotukset liittimissä vastaavat toisiaan penkkien irrotuksen kanssa, mulla oli 2 johtoa WISin sähkökuvista poiketen liittimen eri nastoissa kiinni (turvavyön tunnistus), mutta sekä uusissa että vanhoissa penkeissä samoissa nastoissa -> no problem!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Itse asensin viime kesänä 9-3 2000 vuoden, pre aeron sähköjakkarat, kangaspenkkien tilalle! Sähköjen kanssa saikin vähän jumpata ennenkun vörkki! Sulakkeille oli paikka boxilla mutta sinne ei mennyt johtoja olleskaan penkeiltä :o Tuli sit vedettyä piuhat sulakerasialta penkeille ja nyt hyvin vörkkii (: Ihmettelin kyllä vähän ettei johtoja ollut valmiina, ilmeisesti niitä ei ole turhaan viitsitty laittaa kun ei kangaspenkkeihin tarvinnut.
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

kiupst kirjoitti:Itse asensin viime kesänä 9-3 2000 vuoden, pre aeron sähköjakkarat, kangaspenkkien tilalle! Sähköjen kanssa saikin vähän jumpata ennenkun vörkki! Sulakkeille oli paikka boxilla mutta sinne ei mennyt johtoja olleskaan penkeiltä :o Tuli sit vedettyä piuhat sulakerasialta penkeille ja nyt hyvin vörkkii (: Ihmettelin kyllä vähän ettei johtoja ollut valmiina, ilmeisesti niitä ei ole turhaan viitsitty laittaa kun ei kangaspenkkeihin tarvinnut.
Voitkos noihin sähköpenkkeihin ottaa + sähkön jostain muualta kuin sieltä sulakerasiasta? esim. tupakinsytkästä? TWICE johdodotushan menee kätevästi kun purkki on kuskin penkin alla. Eikö ole näin?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

no enpä tiedä onko järkevää ottaa tupakan sytyttimestä sitä virtaa. Parempi kun käyttää sille tarkoitettua paikkaa ja omaa sulaketta sitten, Noi tulee kätevästi kuitenkin esille kun purkaa sisustan auki, sulakkeet kun on siinä kuskin jalkatilan yläpuolella kojelaudan päädyssä. Eikä ollut mikään paha rasti sitten vedellä niitä johtoja kun ensin oli selvittänyt miten ne menee alkuperäisessä asennuksessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

tturku kirjoitti:no enpä tiedä onko järkevää ottaa tupakan sytyttimestä sitä virtaa. Parempi kun käyttää sille tarkoitettua paikkaa ja omaa sulaketta sitten, Noi tulee kätevästi kuitenkin esille kun purkaa sisustan auki, sulakkeet kun on siinä kuskin jalkatilan yläpuolella kojelaudan päädyssä. Eikä ollut mikään paha rasti sitten vedellä niitä johtoja kun ensin oli selvittänyt miten ne menee alkuperäisessä asennuksessa.
Joo, muuten on johdot vedetty mutta nyt puuttuu se liitin sinne varokerasiaan 12V 2.5mm2 johdolle. Onko joku kokeillut onko se varaosanumerolla 4464343?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

itse ostelin vain niitä liittimiä, ja vedin johdon itse sinne ylös asti. Näin ainakin muistelen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Taas on yhteen SEhen vaihdettu aeron sähköpenkit.

Autossa oli perusnahkat, joissa lämmitys. Nyt on aeron sähkönahkat, kuskin penkissä muisti ja lämmittimet molemmissa. Tein pari huomiota, joilla hommaa voi hieman helpottaa.

Ensimmäinen huomio oli, että liittimien piikit oli molemissa penkeissä samanlaiset.

Edellinen omistaja oli laittanut päävirrat rosvoliittimillä ison liittimen penkin puolelle. Itselle rosvoliitin on kauhistus, joten tinasin kaapelit. Päävirrat toin sulakerasialta ja maadoitukset tein kummassakin penkissä yhden moottorin kiinnitysruuvin alle. Maadoitukset pelasi, vaikka en siihen aluksi ihan itse uskonut.

Sisustasta irrotin polvisuojan kuskin puolelta, oven alalistan, hien ovitiivistettä, sulaketaulun pudotin alas ja sitten vielä keskikonsolia niin paljon, että sain pujotetua johdot sen alta.

Toinen huomio oli, että apumiehen penkissä olevassa relesokkelista oli otettu rele pois ja suljettu releen napojen piiri. En tiedä mikä tarkoitus tällä oli, mutta jätin kytkennä silleensä. Tein vain paremman johdon.

Nämä johdot olivat ainoat jotka lisäsin. Penkit liikkuvat ja muistit toimivat. Ainut mikä puuttuu on SIDistä kuuluva bling, kun laittaa kuskin penkin asennon muistiin. Tämä ei minua haittaa.

Mekaanisella puolella kiinnitin huomiota siihen, että turvavöiden kiinnityspisteet olivat erilaiset vanhojen ja uusien välillä. Touhusin SEn omista sopivat kiinnittimet ruuvipenkissä. Oli 5min työ puolelleen.

Koko päivä meni, mutta nyt on taas :saab: naksun parempi. 8)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
kapitänmies
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 10:41
Paikkakunta: Pusula

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja kapitänmies »

Eteen-taakse liikutusmekanismiltaan hajonneiden ja korjaamista yrittäneiden Carlosten lopullisesti rikkoman mekaniikan takia manuaalipenkit ulos, nyt sähköpenkit paikallaan ja toimii -98 SE avossa; iso kiitos hyvistä neuvoista Foorumilaisille, ilman tätä en ehkä olisi lähtenyt hommaan.

Pari kommenttia, sitä sisustaa ei kannata lähteä purkamaan johdotusten vetoa varten kuten itse tein heti alkuun vaan kannattaa ottaa kuskin kynnyslista irti, ovitiivistettä irti jotta saa raotettua mattoa ovitolpan vierestä ja sieltä alta esiin aikaisemminkin mainittu liitinrasia H33-3, se ainoa sininen niistä. Puoliskot erilleen ja naaraspuolen tarkastus. Onko liittimet valmiina navoissa 3 (oikea penkki) ja 6 (vasen penkki), jos niin pääset todennäköisesti helpolla. Marmorilta 2 kpl urosta 12789934 liitinrasian H33-3 urospuoleen ja sulakerasian pohjaan 4 naarasta sulakkeille 5 ja 16. Jälkimmäisiä ei oikein meinannut löytyä marmorilta :? (tuo aikaisemmin mainittu 4464343 on liian iso; maksisulakkeen liitin, niitä muuten olis jouten...) vaan jouduin turvautumaan palvelevan autosähkökorjaamon apuun josta löytyikin sulakerasiapaketteja joissa oli juuri sopivankokoinen AMP:n liitin. Tuo EPC on melko hanurista kun siinä ei ole sulakerasian osaluetteloa, kaikki muut liittimet kyllä.

Piuhat H33-3 uroksen navan 3 ja sulakerasian sulake 5 väliin sekä H33-3 uroksen 6 ja sulake 16 välille. Itse ranetin syötön sulakerasiaan penkkien sulakkeille 5 ja 16 6-sulakkeen (tupakinsytytin) syötöstä... Kun en muutakaan keksinyt. Mistäs muut aiemmin tehneet veditte?

Eli oman projektini tarpeet, 2 x 12789934 urosta, ne sulakerasian pohjan 4 liitintä, 2 30A sulaketta + n. metri 2,5 mm2 johtoa. Penkit sisään, pohjaan liittimet kiinni, penkkien etureunan Torxit muutama kierros kii, akun miinus takas kiinni, syvä huokaus, virrat päälle ja... näähän vörkkii ilman Twicelle vetoja, sielläkin yhteys valmiina kuten epäilin. Pienen ihmisen ilo osata! :D . Huomenna se halvatun sisustus läjään, no tulihan Éspanjan pölyt siivottua samalla paluumuuttajan sisuskaluista.

Jos sähköhommia tekee ja työpisteen lähellä ei ole mahdollisuutta käyttää WISä niin tuo paperiversio :saab: korjaamokäsikirjasta "verksstadhandbok 3:2 Elsystem, Elscheman" on kätevä, kannattaa ottaa talteen mikäli eBaysta tai romutoreilta vastaan tulee sopivaan hintaan. Näitä kuvia ei Haynesin 9-3 kirjassa (joka sekin on sinänsä hyvä, löytyy mm. Motonetista englanninkielisenä) ole.

(Edit: Koulutin tuota naista-joka-meillä-asuu :saab: -kuljettajaksi ja samalla tuli mieleen penkkien muisti, kas, näköjään sekin lähti toimimaan ilman Tech2:sta :) )
Saab 9-3 SE 2,0i Cab -98, Opel Kapitän P 2,6 -63 + aina luotettavat Made in Japan (!!) Toyotat Previa -00 & Corolla -05
Vastaa Viestiin